AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

´54 Chevy Bel Air. Low and slow!
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=59&t=25598
Side 17 av 21

Forfatter:  AW-100 [ Tor 26. Mai 2016 19:32 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Kommer du til bryteren gjennom grillen, eller må panseret litt opp? Ellers så skal jo ikke en så gammel bil tappe batteri, den har vel knapt ei klokke som trekker strøm når bilen ikke er i bruk?

Forfatter:  Gleid [ Tor 26. Mai 2016 20:02 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Jepp, får hånda imellom! Gammelt batteri og er nok en grønn overledning et sted. Hehe. Det elektriske på denne bilen er mildt sagt interressant.

Forfatter:  Gleid [ Søn 05. Jun 2016 00:20 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Fikk flytta tråden min hit til "rod" avdelingen. Ikke at min er en hot rod, men ser at det er kanskje mer liknende prosjektnog biler her? Hvis ikke får jeg vel høre det ganske snart!


Sent from my iPad using Tapatalk

Forfatter:  Gleid [ Søn 19. Jun 2016 22:01 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Endelig en oppdatering! Denne gangen i kategorien: "If it aint broke, dont fix it". Noe jeg aldri klarer å opprettholde..

Så da var tiden inne for elektronisk tenning. Har hatt dette på alle de gamle bilene jeg har hatt, Volvo riktignok, og vært meget fornøyd. Så tenkte å teste det på amerikansk også!

Kjøpte en Dragonfire HEI distributor når jeg var i Statene sist. Det å få denne igjennom sikkerhetskontrollen var et eventyr i seg sjøl. Dragonfire koster en 3 del av MSD, så kvaliteten er deretter, men jeg tenkte hvor rævva kan det være? Vi får se!

Klar for montering:
Bilde

Ut med gamle driten (som fugerer utmerket)
Bilde

Så første hinder, hullet i holdebraketten er for liten til bolten!
Bilde

Fram med fil
Bilde

Problem løst
Bilde

Der satt den på plass, håper jeg...
Bilde

So far so good, helt til jeg skulle plugge i pluggledningene. Terminalene på HEIen er jaggu anderledes enn de på den gamle fordeleren! Hvem hadde trudd det? Så får ikke testa oppsettet i kveld desverre. Men blir vel en kjapp tur oppom Sarpsborg Motor imorra, de har nok noe på lager!

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 19. Jun 2016 23:07 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Garantert de har, ellers fins det sikkert andre i nabolaget som har på lager

Forfatter:  Gleid [ Man 20. Jun 2016 21:59 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

OK! Så fikk jeg rotet meg til Bilteam idag, og de hadde kabler. Meeeeen de passa ikke. (Jeg må virkelig gjøre noe med de øya mine, først 4 dekk som er for store og nå dette... haha)

Bilde
De så riktig ut, trodde det var m4 kontakt på fordeleren, men det viser seg at det er faktisk helt vanlig plugg lik som på tennpluggene! Og det heter vel SAE? Så det jeg må ha er ledning med pluggkontakt i BEGGE ender. Og det tror jeg ikke de har på tema. Skal dra nedom og bytte de imorra og spørre.

Derimot så var jeg en tur i Trøgstad istad og "shoppet" meg glad! Minges Universal Service hadde en sett med TCI senkesett til overs på lager. En overligger fra gamle typen TCI solgte. De nye er monofjærer, mens disse ser ut som orginale, men senker 2 tommer. Så da fikk jeg en bra pris jeg ikke kunne si nei til! (Blir ikke noe reise i ferien kjære kone, far har kjøpt senkesett.)

Bilde

Bilde

Dette skal spares til vinteren da jeg må av med bakaksel og sveise på nye braketter der. Da skal jeg endelig få vinkelen rett også. Nå peker den altfor mye nedover i forkant, har lest den skal helst være 3 grader opp. Og jeg slipper de hælsikkes 4 tom klossene som jeg blir mer og mer nervøs å kjøre med.

Forfatter:  Pappa Wolf [ Man 20. Jun 2016 22:49 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Jo Biltema har SAE. var det jeg brukte på både Capricen og Miradaen

Forfatter:  Gleid [ Man 20. Jun 2016 23:29 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Da skal jeg presse de litt mer imorra. Han hevdet hardnakket istad at det var de eneste de hadde.

Forfatter:  Pappa Wolf [ Tir 21. Jun 2016 00:19 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

De du skal ha er i 57-300 serien og heter type 2 med SAE koblinger i begge ender.

Men det er ikke umulig at de har faset de ut også.

Forfatter:  Gleid [ Tir 21. Jun 2016 05:32 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Pappa Wolf skrev:
De du skal ha er i 57-300 serien og heter type 2 med SAE koblinger i begge ender.

Men det er ikke umulig at de har faset de ut også.

Takk! Skal sjekke med de idag.

Forfatter:  Gleid [ Tir 21. Jun 2016 19:25 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Typisk. De er utgått fra sortimentet. Så det jeg fant i Fredrikstad var bare noe rest. Han i Sarpsborg sa flirende. "Vi kasta sikkert 40 stykk av de kablene for litt siden"

Forfatter:  Gleid [ Ons 22. Jun 2016 14:07 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Sarpsborg motor redder dagen nok en gang. Fyra opp og virket veldig bra!

Justerte plugg åpning til .45 tommer og kjørte vel med en ca 20 grader fortenning uten vakuum på tomgang. Skal fin-tune ikveld når guttungen er i seng. Var ikke så lett med han flyene mellom bena istad.

Så foreløpig virker dette bra. Blir spennende å se hvor lenge det holder...

Forfatter:  Gleid [ Ons 22. Jun 2016 22:11 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Litt bilder fra dagen.

Nye kabler. De hadde bare 8er sett, så da har jeg to i reserve. =D>

Bilde

Så målte jeg 12v fra tenninga som var alt annet enn 12v... var maks 10v, og ustabil også. Siden HEI helst vil ha minimum 12v måtte jeg finne på noe. Hadde ikke noe lyst å strekke nye ledning fra batteri og inn på tenningslås da det er så mye annet rart på veien :shock: , så da ble det releløsning. Brukte da bare tenninga som styrestrøm.

Funka bra!

Bilde

Fikk "rydda" og kobla opp. Ser ut som et hælvette med ledninger i det motorommet her nå. Må snart få ordna skikkelig opp.

Nå går hvertfall bilen veldig bra! synes å merke en liten forbedring. Den går litt penere. Endte vel opp på en ca 20 grader (skalaen på remhjulet går bare til 15 tror jeg??) fortenning ved 650 rpm. Har ikke lampe som måler vakuum advance så er litt i blinde der, men var ikke noe pinging ved kjøring hvertfall. Så kunne sikkert skrudd frem tenninga enda mer.

Forfatter:  Gleid [ Ons 22. Jun 2016 23:39 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Klarte ikke å gi meg helt ennå. Så begynte på montering av ny sikringsboks.

Bilde

Vil nødig bore flere hull i torpedoveggen enn nødvendig, så tenkte å prøve med dobbeltsidig tape. Den fra Biltema har jeg brukt før med godt resultat andre steder.

Bilde

Men baksiden på boksen var alt annet enn jevn, så lagde en plate å lime på.

Kappet til en bit.
Bilde

Bilde

Deretter boret jeg hull
Bilde

Vet den er litt tynn, men forsenket uansett.
Bilde

Hadde ikke flate hoder selvsagt... :( Men bygde opp med flere lag tape.
Bilde
Bilde

Så var det bare å lime den fast og se hvor lenge den sitter fast.
Bilde

Wolf, du får bare lukke øynene for mitt dårlige håndverk, dette blir mer funksjonelt enn vakkert, og bare såvidt det også... :oops:

Hvis den sitter en ukes tid tror jeg dette kan funke! Da begynner jeg med kablingen etter testperioden.

Forfatter:  AW-100 [ Tor 23. Jun 2016 00:07 ]
Innleggets emne:  Re: ´54 Chevy Bel Air. Low and slow!

Liker den sikringsboksen... Du kobler én plussledning inn i boksen, så har du 6 sikringer ut? Ser at du trenger å få organisert ledningene ut fra batteriet litt.. :D

Side 17 av 21 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/