Med canvas taket ferdig, var det bare å gå i gang med neste jeg vil ha ferdig før sesongstart: Lakkering.
Mange sier epoxy grå-fargen er tøff, og at jeg bare kan ha bilen som den er. Det er jo også en mulighet, men jeg synes grå-fargen har et grønnskjær i seg som gjør den litt "feil". Dessuten har jeg jo allerede lakkert ramme og motor rom i korrekt farge, så derfor synes jeg det blir litt halvveis når den er kun grunnet.

Hele bilen er nå vannslipt med 400-papir. Etterpå blir det en omgang med 1000-papir.
Det blir langt i fra den finishen som andre her på forumet oppnår. Til det er kunnskapen min for liten, og utgangspunktet for dårlig. Hele karosseriet er jo mer eller mindre et lappeverk. Så det blir en "bruks-lakkering".
Men jeg får lånt meg en skikkelig proff-sprøyte av en kamerat. Da blir det visstnok mye enklere å få lagt lakken jevnt på. Vi får se. Han blir med og instruerer.
Litt dårlig bilde og nakkeputa i forgrunnen er skitten etter vannpussingen, men i løpet av vinteren har også dashboardet fått seg en overhaling: Nå er alle instrumentene (unntatt A/F-meteret) av typen AutoMeter Antique Beige med blank ring og buet glass.

Instrumentet som måler vakuum i innsuget er egentlig ikke tilgjengelig i denne serien, men på AutoMeter's hjemmeside er det mulig å spesialbestille instrumenter de ikke serieproduserer. Jeg valgte å gjøre dette.
Er litt spesielt når det kommer pakke hjem fra AutoMeter i USA, og utenpå pakken står det "Custom Made For Stale Giverhaug"....

A/F meteret har fått chrome ring for å ligne de andre mest mulig. Dette var dyrt. 750 kr pluss frakt. En borte i Rogaland som driver med chromming av plastdeler. Men jeg sjekket priser andre steder, både inn og utland, og det var ikke billigere andre steder. Skiven på A/F meter farget jeg med farge mest mulig lik de andre instrumentene.
----------------------------------------
Da har jeg lagt fargen.
100% matt klarlakk kommer på om en uke. Låner en skikkelig proff sprøyte av en kamerat, som også er med og instruerer. men jeg holder sprøyta!
Forskjellen fra Biltemas "proff" sprøyte, som jeg har sprøytet med hittil, var svært stor, selv for en amatør som meg.

------------------------------------------
Må visst til å spraye litt mer lakk...
Blitzen på kameraet viste seg å være ypperlig til å avsløre hvor det har blitt for tynt.
Siden jeg ikke har lagt klarlakken ennå, er det ikke noe problem.

------------------------------------------
Da har jeg lagt på nesten 0,5 liter til. Veldig flaks at jeg oppdaget dette før klarlakken var lagt på! Nå dekker det bra.
Så skal den få stå og tørke noen dager, og til helgen blir det matt klarklakk!