AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 12. Mai 2024 20:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Aug 2013 11:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 20. Feb 2012 18:40
Innlegg: 146
Bosted: steinkjer
gratulere :)

_________________
74' Chevrolet chevelle 2 dørs hardtop
74' Chevrolet chevelle 2 dørs hardtop
06' Mercedes benz 320 cdi avantgarde
61' Ford Fairlane 500
78' Chevrolet malibu classic
73' Pontiac Firebird formula 455
old chevy's never die

Mr.malibu


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 15. Aug 2013 15:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker igjen!
Har fått kjørt en del til jobb (2,5 mil en vei) pluss småkjøring.
-Gearstangen blir nok kappet ned noe. Det ser jo tøft ut med lang gearstang, men det blir veldig "rørete" og vanskelig å gire kjapt.
-Vinterprosjektet blir å få på plass en kalesje, pluss lakk (samme farge som på ramma)
-Bremse- og clutchpedalen står for tett inntil hverandre. Har litt plass til overs mellom brems- og gasspedal, så bremsepedalen skal bøyes litt over til høyre.
-Mangler et sted å slenge fra meg vognkort, lommebok, brille-etui etc når jeg kjører. Må se om jeg ikke kan lage "noe" der. Problemet er at jeg har lite plass til overs...
-Radioen er ikke veldig sprek, men tror kanskje det kommer av adapteret jeg koblet på antenne ledningen for å koble til Ipod. Dette adapteret skal vekk. Har litt lyst til å sette inn en liten forsterker som virker direkte på Ipod'en, men det blir et plass spørsmål det også.
Er en liten oljelekkasje i Jaguar bakakselen og i bunnpanna på motoren. Sistnevnte skal jeg fikse i løpet av vinteren. Den andre er så liten at jeg velger å leve med den foreløpig, da det virker som det kommer fra drivakselen.
-Var litt plaget med eksoslukt i begynnelsen. Har laget nye "turn-down" avslutninger som hjalp en del. Skal sjekke om det er lekkasjer under bilen i tillegg. Fremme i motor rommet er det ingen eksoslukt når motoren går.
-Effekt testen viste 190 hk på veiva ved 4000 omdr. 10 hk opp ift motoren i standard utførelse. Ikke verst, egentlig. Det viser etter min mening to ting:
1. Motorens tilstand er bra
2. Delevalget mitt ift konvertering fra TBI og byggingen av eksosanlegg har vært ganske korrekt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 25. Aug 2013 09:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 24. Jan 2010 11:36
Innlegg: 143
Bosted: Østfold, Mysen
Gratulerer med skilter! ;)

_________________
Chevrolet Master Deluxe 1938
viewtopic.php?f=3&t=21997&p=163127#p163127


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 14. Okt 2013 08:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Har bestilt Cab ramme fra Speedway Motors, men de har rotet litt, så det drar litt ut i tid. I mellomtiden begynte det å klø litt i fingrere, så jeg ville prøve å lage en koffert til å ha bak på bilen.

Brukte 15mm finèr i bunnen, 9mm på vegger og 6mm på de bøyde områdene (oppå lokket og den smale kanten nede som blir liggende inntil bakre kant på karosseriet).
Delene ble skrudd sammen med tre-skruer og i tillegg limt med Tec7. Denne kassa må jo tåle mye mer vibrasjoner er enn et møbel. Etterpå lakket jeg den utenpå og inni. 3 strøm med noe gulvlakk jeg hadde stående, slik at den tåler mer fuktighet. Lakken ble mattpusset før jeg limte på bycast leather ytterst. Brukte kraftig kontaktlim på boks, 3M "90".
Reimene er maskinpregede westernbelter som kjøpes i rålengder på Ebay for 17 USD pr stk. Det andre "stasjet" er også Ebay ting. Sømmene ble sydd med en Singer skomakermaskin fra 1918 som jeg arvet etter min bestefar. Han kjøpte den brukt på 1930 tallet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Man 14. Okt 2013 13:49, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 14. Okt 2013 11:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
NAIS!! Snakk om øye for detaljer... Hvordan henger du den fast i bilen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 15. Okt 2013 06:55 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Nydelig;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 17. Okt 2013 19:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Her er noen bilder av opphenget som består av 2mm plate kombinert med noe 2" eksosrør.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 01. Nov 2013 10:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ja gratulerer så masse med skilter! Bra jobba:))

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 04. Des 2013 11:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker!
Begynner å komme et stykke på vei med kalesjebøylene. Kjøpte et rimelig universal sett fra Speedway Motors for 400 USD:
Bilde

Det ble masse rot ifm med denne bestillingen. Speedway sendte et langt enklere sett beregnet på T-Ford som var helt ubrukelig for meg. Heldigvis tok de klagen på strak arm, sendte det korrekte settet fraktfritt og gratis, og lot meg beholde det første settet fordi returkostnaden ville blitt større enn vare-verdien.

Siden jeg har hjemmelaget Duval rute var jeg forberedt på masse tilpasningsarbeid, og det ble det også. Det første jeg begynte med var en ny "headliner" /trefjøl som ligger over frontruta, og som canvasen senere skal stiftes fast i. Jeg skar først ut en omtrentlig modell som jeg epoxy-limte sammen i flere lag med 15mm finer:
Bilde

Denne modellen formet jeg til i endene og over toppen, slik at den fulgte rutas bue. Problemet med Duval rutene er at de er buet over alt. Det er ingen helt rette kanter å gå ut i fra. Til å forme treet har jeg fått tak i en genial (men potensielt farlig!) sak: En vinkekappeskive med sagkjede. Nei, det er IKKE noe hjemme-mekket greie. De er å få kjøpt i spesialbutikker for treskjæring og tredreiing.

Bilde

I og med at taket tross alt er for å brukes i regnvær, er det greit at det er tett. Å sage ut trefjøla slik at den tetter 100% mot øvre kanten av frontruta innså jeg raskt ville bli umulig, så jeg måtte lage en form for pakning. Løsningen ble Tec 7. Tettemasse som tåler "alt" og som holder seg fleksibel. Akrylbasert, IKKE silicon. Jeg la først tynn plasstfolie over kanten på ruta, fulte på godt med lim på trefjøla der den ligger an mot ruta, festa trefjøla på ruta og skrudde passe hardt sammen.

Bilde

Etter et døgn tok jeg den av igjen og fjernet plasten:

Bilde

Canvasen kommer jeg til å strekke rundt kanten foran på fjøla og stifte fast på undersiden, slik at dne blir pressen mellom fjøla og ruteramma når taket er på plass.

Bilde

For å ha en direkteforbindelse i metall mellom cab bøylenes innfesting på trefjøla og trefjølas innfesting mot frontrueramma, lagde jeg to metalldeksler i tynnplate og festet disse med gjennomgående skruer:

Bilde

Bilde

Noen synes sikkert dette ble litt klumpete, og jeg er ikke uenig. Men treverk veier lite, og jeg vil heller dimensjonere litt i overkant, enn at taket blåser av når jeg møter en Litauisk trailer 100-og-helvete.

Så var det å tilpasse bøylene. Utfordringen var å få det pent, samtidig som jeg ville a god nok plass. Satt på med en 32 Roadster engang med taket oppe, og måtte sitte med krum rygg. Det nytter ikke. Men på den annen side er det veldig vanskelig å få roadster tak pene på biler med Duval rute. Etter masse pirking, kapping, sveising, 1 cm her og 1 cm der, kom jeg frem til denne formen:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bakerste bøylen burde estetisk sett vært litt lavere. Det er bare det at det er kun 2 cm klaring mellom knotten og bøyla når jeg sitter i bilen, så det er nok utelukket.

Dette taket kan både slås sammen og legges rett bak setene, eller det kan demonteres i mindre biter og puttes i bagasjerommet. Trefjøla og canvasen kommer til å henge sammen, men alle andre fester vil være trykk knapper eller hurtig koblinger. Dermed kan canvasen rulles sammen rundt trefjøla når det skal legges vekk.

Tenkte en stund på å lage trefjøla to-delt, men med canvasen stiftet fast i fjøla ville det blitt mye "mikk" for å kunne legge det sammen, og selvsagt fare for at canvasen revnet hvis man ikke gjorde det helt korrekt. En alternativ mulighet er å feste canvasen til trefjøla med trykk knapper. Vi får se.

Det neste nå blir bøyla som skal gå nede på karosseriet bak setene. Den fulgte ikke med i universal settet (og det var jeg klar over). Der bruker jeg noen av bøylene som fulgte med i T Ford settet jeg fikk feilsendt.
Prøvde først å selge dette settet, men for det første koster det bare 150 USD nytt, og for det andre var dette settet nedsatt fordi det manglet noen braketter og skruer. Dermed er det i praksis uselgelig.

Men jeg har fortsatt liggende begge trefjølene! Den ene som passer T Ford og den andre som visstnok skal passe standard eller choppet rute på 32-34 Ford. Noen som trenger?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Ons 04. Des 2013 12:56, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 04. Des 2013 12:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hvor kjøper du canvasen ?
Har vurdert samme stoff til A Forden min.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 04. Des 2013 12:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Canvasen regner jeg med å kjøpe på nettet. Hadde planlagt å sy selv, men etter å ha snakket med fagfolk, innser jeg at bare det å skaffe en bra nok symaskin vil koste fra rundt 6000 kr og oppover. Planlegger derfor å høre med båtkalesje-folk i nærheten om de kan ta på seg et oppdrag nå på vinteren. Etter at alt er ferdig, lager jeg en enkel ramme i bunnen som holder bøylene og trefjøla i nøyaktig korrekt posisjon, slik at jeg slipper å kjøre hele bilen bort til den som skal sy.

Hadde det ikke vær så dyrt med symaskin, ville jeg prøvd å sy selv. Er mye som må stemme (f.eks korrekt strekk alle veier på canvasen) men tror jeg skulle fått det til. I verste fall skulle jeg laget en topp i billig materiale først, og flikket på denne til den lå pent, så rekke opp igjen alle sømmer, bruke den som mal, og sy en til av bra kvalitet.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 13. Des 2013 23:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Min svigerfar sa han hadde liggende en bil-lykt fra 60 tallet som han hadde brukt når han gravde krabbe fra båten tidligere. Lykta var på 6 volt og båtene han har hatt de siste 30 årene har vært 12 volt, så om ikke jeg hadde bruk for et ryggelys eller noe til veteranbilen? Tja... noe ryggelys skal det ikke på den bilen, men et enkelt tåkelys i fronten har jeg jo sett på endel gammelbiler, og det kan jo være litt sånn "retro-tøft".
Så jeg ba han ta den med når det passet, og etter noen dager stakk han innom med den.
Lykta så egentlig ganske forseggjort ut, franskprodusert, noe som innebærer at jeg ikke hadde anelse om hva det kunne være.
Oppå ringen har den et skjoldformet merke med navnet Marchal og Virages Brouillard. Numrene 670 og 680 uthevet i glasset.

Bilde

Etter krabbegraving i saltvann var reflektoren litt rusten i nedre kant. Jeg slipe det ned, grunnet med ruststopp og lakkerte over med sølv metallic. Fra utsiden ble det veldig bra, men jeg tenkte jeg kunne surfe litt på Ebay og se om det var noen tilsvarende lykter pent brukt som jeg kunne kjøpe og bruke reflektoren fra....
Første treffet jeg fikk var dette:
http://www.ebay.com/itm/Ferrari-250-Fog ... 0b&vxp=mtr

Ehh....ja akkurat. Riktignok en veldig pen utgave av samme lykt, men altså til den nette sum av 350 USD....
I ærlighetens navn må jeg innrømme at jeg fant flere billigere utgaver etterpå, så det ikke noen lottogevinst jeg har fått, "men moro lell", og den skal definitvt foran på hot rodden som tåkelys! Så kan jeg nesten si at det er Ferrari deler på den også! :D

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 15. Des 2013 03:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Nov 2013 11:28
Innlegg: 33
Bosted: Halden
Hei Hotrodder. Tusen takk for en fantastis artikkel/ spalte. Har brukt lørdagskveld og litt av natt til søndag for å lese snart ett tiår med en lidenskap og hobby.. Jeg er stum av begeistring over det som er skrevet på disse 28 sidene.... Jeg har vært "rod-syk" en stund nå og hvis det noen gang har vært tvil så er den skylt vekk nå! Drømmen er en A-Ford tudor og den blir vell innkjøpt "nå", og når jeg får ferdigstilt min nye "lekestue" på 104 m2 så blir det rodding i all fritid. Jeg er helt tent nå og bare venter på våren...... og en god del av dine løsninger og ideer kommer jeg nokk til å adoptere. Denne artikkel/ spalten vill bli min lærebok :D
Gleder meg til å sen den 100 % ferdig.
Foresten.
Hvor mange besøk av BT hadde du under byggingen?
Var du innom å plomberte rammen i forkant og eventuelt hvor satte di plombene?

-Trond- 8)

_________________
1935 Nash Lafayette, Fremtidig Street rod, Byggetid 3-6 år(2018)
Kan følges for intereserte :D http://nsra.no/forum/index.php?PHPSESSI ... pic=2140.0
1973 Buick Riviera Boat-Tail


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Des 2013 23:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Hyggelig at jeg kan være til inspirasjon for andre! Håper det går i orden for deg, og ikke gi opp om det butter imot!.
Min mening er at hot rod bygging handler KUN om 1 ting: Gjennomføringsevne.
Alt. Absolutt alt annet kan læres. Man trenger hverken talent eller kunnskap, bare man har gjennomføringsevne. Da gir man ikke opp, man forbedrer det man er dårlig på og man jobber videre.

BT var innom en gang, og de plomberte ikke rammen, men de tok masse bilder.
I tillegg fortalte de at de hadde funnet denne tråden her på Amcar Forumet og lest grundig gjennom den før visningen jeg var på nå i sommer.

Men hva jeg har gjort ift BT og hva BT har gjort i mitt tilfelle er kanskje ikke så mye å legge vekt, for prosjektet mitt startet før SFRO-gruppa ble opprettet, og ett av kriteriene da den startet var at de ikke ville befatte seg med påbegynte saker.

Dette med at jeg ikke har kunnet bruke SFRO gruppa har vært et tve-egget sverd. På den ene siden ville jeg stått mer hjelpeløs dersom en eller annen lokal inspektør gikk i vranglås, men på den annen siden kan dialogen bli bedre når man hele tiden snakker direkte med den som har myndighet, og denne personen samtidig ikke har "ventilen" det vil være å henvise meg til SFRO hvis han syntes det ble vanskelig.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 09. Jan 2014 23:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Og så over på noe som IKKE er så morsomt: Å gjøre ting om igjen.
Å gjøre ting for andre gang er veldig kjedelig.
Hvor kjedelig er det ikke da å gjøre ting om igjen for tredje gang....? :evil:
Det vet jeg nå. Eller helt ærlig så vet jeg det allerede, for jeg har jo gjort mange ting både 3 og flere ganger om igjen på bilen underveis i byggingen.

Men å gjøre ting for tredje gang er faktisk like dønn kjedelig hver gang det skjer!


Allerede kort tid etter at jeg fikk bilen godkjent merket jeg at åpningen til sidevinduene på toppen av dørene var litt for trang. El. heisen slet for å få opp vinduet, og den ytre dørplaten gav litt etter utover når vinduet "sprengte" seg vei opp mellom ytre og indre vinduspakning. Jeg vurderte å bare dr*** i det. Hvor ofte bruker man egentlig sidevinduene på slik bil, ikke sant?
Men vi er jo alle skjønt enige om at slik kan det ikke være. Har man først elektrisk opererte sidevinduer, må de jo funke. Så i kveld var kvelden da vinkelkappeskiva skulle settes i dørplata.

Dermed gikk øvre delen av døra av igjen for andre gang. Ikke spør meg hvordan jeg greide å beregne dette så feil sist, for det var samme årsaken til at jeg gjorde det om igjen første gangen også. Men nå skal den langt nok ut!

Bilde

Da var den av. Her sees også de justerbare støtteen jeg laget for å unngå at glassene slingrer inni dørene.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support