Takker!
Begynner å komme et stykke på vei med kalesjebøylene. Kjøpte et rimelig universal sett fra Speedway Motors for 400 USD:
Det ble masse rot ifm med denne bestillingen. Speedway sendte et langt enklere sett beregnet på T-Ford som var helt ubrukelig for meg. Heldigvis tok de klagen på strak arm, sendte det korrekte settet fraktfritt og gratis, og lot meg beholde det første settet fordi returkostnaden ville blitt større enn vare-verdien.
Siden jeg har hjemmelaget Duval rute var jeg forberedt på masse tilpasningsarbeid, og det ble det også. Det første jeg begynte med var en ny "headliner" /trefjøl som ligger over frontruta, og som canvasen senere skal stiftes fast i. Jeg skar først ut en omtrentlig modell som jeg epoxy-limte sammen i flere lag med 15mm finer:
Denne modellen formet jeg til i endene og over toppen, slik at den fulgte rutas bue. Problemet med Duval rutene er at de er buet over alt. Det er ingen helt rette kanter å gå ut i fra. Til å forme treet har jeg fått tak i en genial (men potensielt farlig!) sak: En vinkekappeskive med sagkjede. Nei, det er IKKE noe hjemme-mekket greie. De er å få kjøpt i spesialbutikker for treskjæring og tredreiing.
I og med at taket tross alt er for å brukes i regnvær, er det greit at det er tett. Å sage ut trefjøla slik at den tetter 100% mot øvre kanten av frontruta innså jeg raskt ville bli umulig, så jeg måtte lage en form for pakning. Løsningen ble Tec 7. Tettemasse som tåler "alt" og som holder seg fleksibel. Akrylbasert, IKKE silicon. Jeg la først tynn plasstfolie over kanten på ruta, fulte på godt med lim på trefjøla der den ligger an mot ruta, festa trefjøla på ruta og skrudde passe hardt sammen.
Etter et døgn tok jeg den av igjen og fjernet plasten:
Canvasen kommer jeg til å strekke rundt kanten foran på fjøla og stifte fast på undersiden, slik at dne blir pressen mellom fjøla og ruteramma når taket er på plass.
For å ha en direkteforbindelse i metall mellom cab bøylenes innfesting på trefjøla og trefjølas innfesting mot frontrueramma, lagde jeg to metalldeksler i tynnplate og festet disse med gjennomgående skruer:
Noen synes sikkert dette ble litt klumpete, og jeg er ikke uenig. Men treverk veier lite, og jeg vil heller dimensjonere litt i overkant, enn at taket blåser av når jeg møter en Litauisk trailer 100-og-helvete.
Så var det å tilpasse bøylene. Utfordringen var å få det pent, samtidig som jeg ville a god nok plass. Satt på med en 32 Roadster engang med taket oppe, og måtte sitte med krum rygg. Det nytter ikke. Men på den annen side er det veldig vanskelig å få roadster tak pene på biler med Duval rute. Etter masse pirking, kapping, sveising, 1 cm her og 1 cm der, kom jeg frem til denne formen:
Bakerste bøylen burde estetisk sett vært litt lavere. Det er bare det at det er kun 2 cm klaring mellom knotten og bøyla når jeg sitter i bilen, så det er nok utelukket.
Dette taket kan både slås sammen og legges rett bak setene, eller det kan demonteres i mindre biter og puttes i bagasjerommet. Trefjøla og canvasen kommer til å henge sammen, men alle andre fester vil være trykk knapper eller hurtig koblinger. Dermed kan canvasen rulles sammen rundt trefjøla når det skal legges vekk.
Tenkte en stund på å lage trefjøla to-delt, men med canvasen stiftet fast i fjøla ville det blitt mye "mikk" for å kunne legge det sammen, og selvsagt fare for at canvasen revnet hvis man ikke gjorde det helt korrekt. En alternativ mulighet er å feste canvasen til trefjøla med trykk knapper. Vi får se.
Det neste nå blir bøyla som skal gå nede på karosseriet bak setene. Den fulgte ikke med i universal settet (og det var jeg klar over). Der bruker jeg noen av bøylene som fulgte med i T Ford settet jeg fikk feilsendt.
Prøvde først å selge dette settet, men for det første koster det bare 150 USD nytt, og for det andre var dette settet nedsatt fordi det manglet noen braketter og skruer. Dermed er det i praksis uselgelig.
Men jeg har fortsatt liggende begge trefjølene! Den ene som passer T Ford og den andre som visstnok skal passe standard eller choppet rute på 32-34 Ford. Noen som trenger?