AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 09:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 00:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
pontchief skrev:
Men du tror ikke det vil bryte veldig med linjene med de nakke støttene ?


Nakkestøttene er et kompromiss, helt klart. De vil bryte endel med linjene.
Det er bare det at jeg kan ikke tenke meg å kjøre bil uten nakkestøtter.
Dessuten er det enkelt å bytte seter senere, hvis jeg skulle ombestemme meg.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 08:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Hotrodder skrev:
pontchief skrev:
Men du tror ikke det vil bryte veldig med linjene med de nakke støttene ?


Nakkestøttene er et kompromiss, helt klart. De vil bryte endel med linjene.
Det er bare det at jeg kan ikke tenke meg å kjøre bil uten nakkestøtter.
Dessuten er det enkelt å bytte seter senere, hvis jeg skulle ombestemme meg.


Sant nok ,enkelt å forandre hvis man vil :D

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 20:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Så var det ny lekkasje på gang. Begynner å bli gjennomgangsmelodien dette her... :evil:
Denne gangen er det ene koblingen inn på varmeapparatet. Der er det vanvittig trangt. Må ut med dash board og demontere masse småtteri bak der for å få ut varmeapparatet.

Trøsten er at jeg uansett skal tappe kjølevannet av bilen på grunn av vannpumpen som lekker, så jeg tar det selvsagt samtidig.

Slange stussene på varmeapparatet er 19mm, mens koblingene på motor, hullene i torpedoveggen, og selve slangene er 16mm. Kjøpte en overgang for dette som jeg har brukt. Mistenker at det er den som er den skyldige. Kan man varme en 16mm slange og utvide den til 19mm?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 10:09 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Hotrodder skrev:
Kan man varme en 16mm slange og utvide den til 19mm?



Ja, man kan varme en slange opp, og få den til å passe, men strukturen i slangen blir svekket, og det vil være det første punkt som svikter.

Men jeg har sett overganger, i forskjellige størrelser, husker bare ikke hvor!!

Mener det er til båt!!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 15:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Problemet mitt er at avstanden fra 19mm uttaket på varmeapparatet og bort til 16 mm hullet i torpedoveggen er på kun få cm, slik at det blir svært liten plass for en overgang.
Det er veldig mye jobb å utvide 16 mm hullet, fordi jeg har sveist på enn rørstump med innerdiameter 16mm på innsiden av veggen for at ikke veggen skal gnage hull i slangen.

Har bestilt meg et par overganger for å prøve, siden de ikke koster stort uansett, men hvis det ikke funker har jeg tydeligvis et problem...

Går det forresten an å varme slangen for å bøye den litt (ca 10-20 grader)? skulle hatt en liten knekk på den rett utenfor uttaket.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 15:57 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Finn en fjeder, som passer inne i slangen, så setter du den i "knekket" og kan bukke slangen uten den kollapser!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 18:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Mens jeg venter på ny vannpumpe fra USA, har jeg tettet hullet rundt girstang og håndbrekk. Pluss at jeg pyntet opp håndtaket på håndbrekket litt.
Først limte jeg et lag skinn rundt håndtaket for å gjøre det litt tykkere.
For å lage fingergrepet, klippet jeg 3 stk 25mm lange ledningstumper av passende tykkelse, som jeg bøyde i en halvsirkel og limte på undersiden av håndtaket med passende avstand.
Utenpå dette limte jeg et lag til med skinn, men siden jeg skulle sy skinnet sammen oppå håndtaket, limte jeg ikke skinnet fast hele veien rundt.

Bilde

Bilde

Rundt hullet i girkasse dekselet lagde jeg en ramme som også strakk seg fremover slik at den skjulte det avlange hullet fremover mot midtkonsollen. Årsaken til det lange hullet er forresten at håndbrekket passerer gjennom der ved demontering av girkassedekselet.

Bilde

Bilde

Etter at ramma var klar, var det ”bare” å klippe til skinn, sy litt og sette det på plass.
Å lage skinnet passe stort, slik at det ikke hindrer bevegelsen til verken håndbrekk eller girstang var en del jobb. Lagde først maler i papir, klipte ut i skinn, tok godt i mht størrelse. Så var det å teste, klippe, teste, klippe, helt til skinnet var passe stort.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Søn 16. Des 2012 22:33, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 18:52 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
flott, får noen gode ideer fra dig!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 16. Des 2012 19:31 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Hotrodder skrev:
Mens jeg venter på ny vannpumpe fra USA, har jeg tettet hullet rundt girstang og håndbrekk. Pluss at jeg pyntet opp håndtaket på håndbrekket litt.
Først limte jeg at lag skinn rundt håndtaket for å gjøre det litt tykkere.
For å lage fingergrepet, klippet jeg 3 stk 25mm lange ledningstumper av passende tykkelse, som jeg bøyde i en halvsirkel og limte på undersiden av håndtaket med passende avstand.
Utenpå dette limte jeg et lag til med skinn, men siden jeg skulle sy skinnet sammen oppå håndtaket, limte jeg ikke skinnet fast hele veien rundt.

Bilde

Bilde

Rundt hullet i girkasse dekselet lagde jeg en ramme som også strakk seg fremover slik at den skjulte det avlange hullet fremover mot midtkonsollen. Årsaken til det lange hullet er forresten at håndbrekket passerer gjennom der ved demontering av girkassedekselet.

Bilde

Bilde

Etter at ramma var klar, vare det ”bare” å klipe til skinn, sy litt og sette det på plass.
Å lage skinnet passe stort, slik at det ikke hindrer bevegelsen til verken håndbrekk eller girstang var en del jobb. Lagde først maler i papir. Klipte så ut i skinn, og tok godt i mht størrelse. Så var det å teste, klippe, teste, klippe, helt til skinnet var passe stort.

Bilde


Vart helt rått , proft arbeid :D

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 02. Mar 2013 21:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Er vel ikke allverdens å lage en post om, men jeg har laget et deksel foren den stygge lednings klasen under dashboardet på passasjer siden.

Bilde

Litt krerativ bøying av en aluplate.

Bilde

Teste passform.

Bilde

Sprayet sort matt.

Bilde

Montering av spylervæske "tank".

Bilde

Er jeg på tur og blir overrasket av regn må passasjeren finne seg i litt nedsatt beinplass, men det er fortsatt akseptabelt for normalt lange folk. Festereima er lang nok at at man også kan stroppe fast en standard 4L kanne der. Spylerpumpen er selvsagt av sugetype som kan henge høyere enn tanken, og er festet oppe ved varmeapparatet til høyre i bildet.

Har i tillegg vært av med bunnpanna for å tette oljelekkasje i forkant av panna. Ble tipset om at biltilsynet ikke likte lekkasjer av denne typen når man skal vise bilen. Like greit å ha det på stell, så får de ihvertfall en ting mindre å utsette på den.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 05. Mar 2013 22:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Har begynt på finish arbeidet. Jevnet sprekker gliper på panser, bakluke og venstre sidedør. Ble bedre enn før, men ikke perfekt. Har også begynt med sparklingen. Dette er helt nytt arbeidsområde for meg. En nabo som driver litt som biloppretter på hobbybasis stikker innom meg innimellom for å se om jeg gjør det riktig.
Sparkling langs sveisen på louverse'ene:

Bilde

Bakluken. Særlig de rundede hjørnene var dårlige.

Bilde

Bakkant av panser ble mye bedre.

Bilde

Fremkant av venstre sidedør "klemte" nederst. Å lage sprekken større er mye mer jobb enn å lage den mindre.
Bilde

Skjønner at dette med finish arbeid i realiteten kan fortsette i det uendelige. Det blir aldri perfekt. Ihvertfall ikke for en amatør som meg. Kommer til å godta visse feil, slik at jeg får bilen på veien. Prinsippet må være at det skal være moro, uten at bilen ser altfor dårlig ut.

Setefester. I bakkant har jeg bare borret hull i gulvet og forsterket på undersiden med fastsveist mutter på et 7 x 7cm x 3mm tykt stålstykke.

Lagde en ordentlig støtte for panserpinnen. Siden panseret kan åpnes fra begge sider, og jeg bruker samme pinne må støtten funke like godt mot begge sider. Det gjør denne.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Ons 03. Apr 2013 22:22, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re:
InnleggSkrevet: Fre 22. Mar 2013 17:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 02. Mai 2007 00:00
Innlegg: 92
Pappa Wolf skrev:
RESPEKT, for folk som gjør det sjøl!!!


Trodde folk hadde samme innstilling om Hot-Rods, som bikere har for choppers.

Jeg har sliter med respekt for de som kjører ferdigbygd Hot-Rod. Gjør det sjæl, og legg sjela di i det!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 23. Mar 2013 21:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker for tilbakemeldinger, men det er hver sin lyst.
De som har penger til å betale andre for å gjøre jobben, eller kjøpe ferdig rod er like mye "ekte rod eiere" som vi som gjør det selv. For meg betyr det mye at jeg har gjort det selv, men for andre kan det hende den følelsen ikke betyr noe særlig. Jeg kommer aldri til å se ned på noen som har kjøpt seg ferdig rod. Det er hver sin lyst og hvert sitt budsjett.

Mitt ønske er at takhøyden i mljøet er omvendt proposjonal med takhøyden på bilene våre!

Men tilbake til bilen. Har kommet igang med grunnarbeidet. Har sparklet, slipt ned og sparklet en gang til pansersider, pansertopp og bakskjermer.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 23. Mar 2013 22:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Dæven det blir bra det der.... =D> =D> =D>
Morro å få se "hele" bilen...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 03. Apr 2013 15:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 24. Jan 2010 11:36
Innlegg: 143
Bosted: Østfold, Mysen
Flott bygge!

_________________
Chevrolet Master Deluxe 1938
viewtopic.php?f=3&t=21997&p=163127#p163127


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support