AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 25. Okt 2013 13:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Ford347 skrev:
Er ikke voldsom effekt, men bilen er lett. "Teoretisk" ET er 9.8, så vi får se hvor lavt jeg klarer med manuell

Er bilen fortsatt rett under 1100kg ? Ca129 mph tilsvarer ifølge den gamle Moroso kalkulatoren 10.30 med topp chassi. Ser av resultatlisten på G.moen http://www.ndrg.no/wp-content/uploads/2 ... ANelim.pdf 206,90 i toppfart og 2.01 på 60". Hva har du på 201m ? (hastighet og tid), og vet du om det er hjulspinn eller bog som er årsak til den dårlige 60" ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Sep 2014 17:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Er vel noen som har gromme planer for kjerra denne vinteren også?

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Sep 2014 20:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Apr 2011 09:28
Innlegg: 49
Bosted: Trondheim
Masse planer. Men ikke sikkert lommeboka er enig i alt. #1 finne oljelekasje og få den eu ok. # 2Ny eksos og headers. # 3 overhale bakaksel med ny sperre og annen utv. Detroit true trac + 3,23 utv. Noen innvendinger på utvekslinga mtp at jeg har en th700 r4 kasse. (86 camaro)??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Sep 2014 21:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Samme som over med oljelekkasje. Fikse hjulager forran før det blir allt for kaldt å skru ute.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Sep 2014 17:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
larsreno skrev:
Masse planer. Men ikke sikkert lommeboka er enig i alt. #1 finne oljelekasje og få den eu ok. # 2Ny eksos og headers. # 3 overhale bakaksel med ny sperre og annen utv. Detroit true trac + 3,23 utv. Noen innvendinger på utvekslinga mtp at jeg har en th700 r4 kasse. (86 camaro)??



Jepp! Den er altfor høy. Gå heller for 3.73-4.10.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Sep 2014 17:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
larsreno skrev:
# 3 overhale bakaksel med ny sperre og annen utv. Detroit true trac + 3,23 utv. Noen innvendinger på utvekslinga mtp at jeg har en th700 r4 kasse. (86 camaro)??


I utgangspunktet enig med Rokkern, 700-R4 kassa har 0.70 utveksling på 4de gir. Hva skal du bruke bilen til? Bruk den kalkulatoren her så vet du akkurat hva du får av turtall og hastigheter:

http://www.wallaceracing.com/gear-speed.php

Til sammenligning så skal jeg ha 3.42 på en TH350 med 1:1 utveksling i 3de.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Sep 2014 18:03 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Apr 2011 09:28
Innlegg: 49
Bosted: Trondheim
Hm. Bilen skal brukes etter veien;) Skal brukes på litt tur og kanskje prøve seg på No løp av nå slag. Så jeg vil ikke komme på så alt for høyt turtall. Men med 2.73 utv som er nå blir det for lite skyv. I flg tidligere eier skal motor yte 400 hk. Men det kan jeg ikke si for sikkert. Det føles ikke sånn akkurat nå.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Sep 2014 22:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Har 200-4R med 0,67 overgir, tenkte å sette i 3,73 i min, med eaton sperre.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Sep 2014 15:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
larsreno skrev:
Hm. Bilen skal brukes etter veien;) Skal brukes på litt tur og kanskje prøve seg på No løp av nå slag. Så jeg vil ikke komme på så alt for høyt turtall. Men med 2.73 utv som er nå blir det for lite skyv. I flg tidligere eier skal motor yte 400 hk. Men det kan jeg ikke si for sikkert. Det føles ikke sånn akkurat nå.


Hvis du skal kjøre streetlegal eller drag av no slag så gå for 4.10. Med overdrive gir er det null stress. 3.55-3.73 anser jeg for å være maks for gatebiler som skal kjøres endel på motoreveien, men med overdrive så er 4.10 uproblematisk og du får mye mer moment ut på hjula i alle gir.

Gang effekt med utveksling i første gir x bakakselutveksling så ser du hvor mye man henter på å gange med 4.10 kontra 3.08 feks.

300ft/lb x 2.48 x 3.08
vs
300ft/lbs x 2.48 x 4.10

Myye mer power ut på hjula med 4.10 :)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Sep 2014 23:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Jeg har th700 kasse og 3.73 utv. Ligger på 2200rpm sånn ca i 100kmt i 4.gir.
Du får bra akselerasjon og fornuftig turtall på landeveien. Å bytte fra 3.08utv til 3.73utv er den kuleste oppgraderinga/ombygginga jeg har gjort på bilen min.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Sep 2014 14:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Apr 2011 09:28
Innlegg: 49
Bosted: Trondheim
Noen som har tips på bøker ang bygg av motor. Er langt ifra no bilmekaniker. også om noen vet om nå lektyre om bakaksel.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2014 05:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Foreslår at du starter en ny tråd med spørsmålet ditt Larsreno. Jeg pleier å kommentere litt på sånne spørsmål men ville gi folk her litt tid til å komme på banen så ikke jeg skulle overkjøre.

Et par ting som jeg syns du skal ta stilling til er:
-budsjett
-hva motoren skal gjøre (bil, vekt, effekt, forbruk m.m.)
Det finnes mange veier til rom.

Og så har man den klassiske triangelen:
Fast / cheap / reliable. Velg to av disse;)

Hvis kunnskapene dine selv er begrensede så kan du alliere deg med en norsk motorbygger til maskinering, eller evt også velge en cratemotor. Finnes flere fine alternativer.

Så er det greit å ta en vurdering på type motor.
Klassisk sbc, vortec sbc, ls, bigblock. Alle har sine fordeler og ulemper.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2014 08:40 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Apr 2011 09:28
Innlegg: 49
Bosted: Trondheim
Takk for svar. Er ikke det at jeg skal bygge motor nå. Dette er mer for egen læring. Motoren i camaroen er helt grei. Men kan sikkert bli bedre. Flytter dette over til en egen tråd.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Jan 2015 02:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Sep 2013 17:55
Innlegg: 65
Bosted: Saltdal
bytta 454motorn i chevelle med en ny 572/620hk motor.

blir 3000 i stall. 12bolt bakaksling med 3.55. men skal forsterkes og da blir det muligens 3.73.
blir og kjøre med en preppa th400 kasse.. får håpe den holder i sommer:)

_________________
- Chevrolet chevelle 1970


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Jan 2015 18:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
holeshot skrev:
Ford347 skrev:
Er ikke voldsom effekt, men bilen er lett. "Teoretisk" ET er 9.8, så vi får se hvor lavt jeg klarer med manuell

Er bilen fortsatt rett under 1100kg ? Ca129 mph tilsvarer ifølge den gamle Moroso kalkulatoren 10.30 med topp chassi. Ser av resultatlisten på G.moen http://www.ndrg.no/wp-content/uploads/2 ... ANelim.pdf 206,90 i toppfart og 2.01 på 60". Hva har du på 201m ? (hastighet og tid), og vet du om det er hjulspinn eller bog som er årsak til den dårlige 60" ?


Så 1.4- tallet i 60- fot nå. 7.0 på 1/8 og 10.8 på 1/4.

Hjulspinn og giringsproblemer; manuell synk- kasse, single clutch.

Det gjelder å lære seg giringsteknikk/ generell kjøreteknikk, så går alt så mye bedre.....

Jeg kan formidle at det ikke er lett å skifte gir på rødmerkinga, 7800 rpm. Må konse for å skifte tidligere i alle fall fra 1. til 2. og 2. til 3., så får vi heller strekke det ut litt på 3. Målet er å gå over linja på rødmerkinga, men er redd jeg må lavere ned på utveksling da. Er 4.10 nå. Mener å huske mellom 5og 6000 i 4. inn i fella...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support