AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 01:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 561 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 38  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Chevelle 65 Bastard
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 01:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Fikk forresten svar fra biltilsynet idag :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 02:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Fikk forresten svar fra biltilsynet idag :-)
Tolker smilefjeset som at de var positive? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 02:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg var ivertfall positiv til å få svar.. hadde forventet meg at det skulle ta en evighet.

Det er ganske mange ting de sier noe om og de er ganske vage i "dommen" sin.
Kjapt fortalt er de positive til at jeg skal få godkjent 502 om den ikke har mer en 360hk. Så da har den vel ikke det da :-P
Må fremvise bremsepapirer pluss at bt må teste bilen og etter prøvekjøring bedømme at bilen er trafikksikker samt å tåle de påkjenninger den antas å utsettes for, før endelig godkjenning kan gis.
Eksos skal tilfredstillende gjeldende krav til støy og avgass, så må få bytta ut de flowmaster 40 pottene til noe litt mer stillegående for visning.

Understells forandringene virket greie, men måtte ikke ha harde foringer i deler som var utsatt for twisting ?
Røde Polyforinger utgår mao, men svarte må vel gå bra ?? haha
BT: "Det må ikke benyttes nylonforinger eller lignende harde materialer til stag og innfestninger som vil bli utsatt for vridning radialt (twisting).
Det må dokumenteres at delene er ment for bruk på vanlig vei og ikke bare banekjøring, minimum bakkeklaring skal være 11cm."

Uoriginal styresnekke var ok. (Lee 670)
Bremser også (Baer SS4), men med visse små forbehold, streite ting.

BT: "Dersom endringen medfører at tillatte for/bakaksel vekter eller tillatt totalvekt overskrides må det fremlegges en ny totalvektsgaranti fra kjøretøyprodusenten." Dette kan bli et kjempeproblem, men i verste fall har bilen ikke lenger varmeapparat, stereo, belter (????), ikke interiør, ikke kjøleveske, ikke olje, ikke bensin. Heldigvis er mange av de nye delene lettere enn originalt, men er allerede 50 kg over, så får se hvor det må slankes :-)

Må fremlegge dokumentasjon på hvilke deler som er brukt. Før vedtak kan fattes må bilen framstilles for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

De er så kjedelige på BT at jeg får helt makk.... bare å skrive det de har sagt gir meg breknings fornemmelser hehe.

SÅ... ser ikke umulig ut, men har en koselig vinterjobb foran meg. Blir å vise den på biltilsynet uten skilter for å si det sånn. Hvis de vil ha dem, får de komme å hente dem selv.

Sorry for den laaaaange posten :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 09:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Huff. Biltilsynet asså. De har mye rart for seg.
Rart at de er så strenge på å godkjenne ting som gir bilen bedre kjøreegenskaper. bremser, hjuloppheng osv. Så lenge det er montert etter anvisning burde det jo være greit.
Nå vet ikke jeg helt hvordan det er med amcars, muligens litt lettere å få ting godkjent, men i Volvo verdenen er de helt jævlige. Alt må ha dokumentasjon og tüv papirer og dritt og møkk.

Er digg å få ting godkjent, men har hørt mange mareritt historier og noen få solskinns historier jeg ikke tror helt på.

Lykke til! Håper det går i boks uten for mye fjas 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 10:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

#-o

Du la vel opp til å få svarene du fikk... :^o

Hadde du ønsket en enkel prosess hadde du kun søkt om godkjenning for BB motoren, KUN det...
Hadde du søkt om 396 BB , så hadde du behøvd å bytte framfjærer og ett skriv fra Amcar...

Med å spørre om foringer, styresnekker, stag og annet fjas så blir de jo livredde, for da må de jo tenke, og må de tenke, så dytter de bare problemet over på deg...og da KREVER de dokumentasjon...

Å blande vekter inn i detta er jo helt på tryne,
da tallet i vognkortet normalt sett ikke stemmer med den faktiske vekten...

Ved en eventuell godkjenning vil de fotografere bilen i alle bauer og kanter og dokumentere hvordan det ser ut den dagen bilen ble godkjent ...
og ja,
Det vil da være lettere for de å påpeke dine andre "livsfarlige" modifikasjoner på bilen OM ulykka skulle være ute...

Med de papirene du allerede har på bilen med hensyn til dekk størrelser, hadde jeg gjort ALT for ikke å vise den bilen, om du skal vise den, bør du få de hjula til å sitte på bilen ved godkjenning...

Du kan glatt ende opp med at de fjærner den setningen om ulik dekkdimensjon når de påny skal godkjenne bilen... #-o

:mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 10:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

hyd roller med mekaniske løftere er vel bare ett grep for å få det beste fra 2 verdner...

på Hyd rolleren er det krympet på ett kamdrev i vanlig støpejern, så man slipper messingdrev på akselen til fordeleren... :wink:

men nå finnes det vel flere materialer i rullekam verdenen, så... her finnes det sikkert masse forskjeller...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 11:27 
Avlogget
Get going
Get going

Bra tråd dette Rokkern. Har sans for "hands on" tilnærmingen din!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 12:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
#-o

Du la vel opp til å få svarene du fikk... :^o

Hadde du ønsket en enkel prosess hadde du kun søkt om godkjenning for BB motoren, KUN det...
Hadde du søkt om 396 BB , så hadde du behøvd å bytte framfjærer og ett skriv fra Amcar...

Med å spørre om foringer, styresnekker, stag og annet fjas så blir de jo livredde, for da må de jo tenke, og må de tenke, så dytter de bare problemet over på deg...og da KREVER de dokumentasjon...

Å blande vekter inn i detta er jo helt på tryne,
da tallet i vognkortet normalt sett ikke stemmer med den faktiske vekten...

Ved en eventuell godkjenning vil de fotografere bilen i alle bauer og kanter og dokumentere hvordan det ser ut den dagen bilen ble godkjent ...
og ja,
Det vil da være lettere for de å påpeke dine andre "livsfarlige" modifikasjoner på bilen OM ulykka skulle være ute...

Med de papirene du allerede har på bilen med hensyn til dekk størrelser, hadde jeg gjort ALT for ikke å vise den bilen, om du skal vise den, bør du få de hjula til å sitte på bilen ved godkjenning...

Du kan glatt ende opp med at de fjærner den setningen om ulik dekkdimensjon når de påny skal godkjenne bilen... #-o

:mrgreen:

For å si det sånn så har jeg litt avslappet forhold til det hele faktisk. Tenkte jeg kunne prøve å sende inn en søknad, så får man se hvordan det går :-)
Foreløpig er det faktisk gått bedre enn forventet. Om det ikke går bra med 502`n så har jeg alltids 305`n å putte i. Hadde vært moro med 502 i papirene da, og det ser jo ikke umulig ut. Virker som du syns det var et veldig negativt svar fra BT ?
Jeg har forøvrig dokumentasjon på alle delene så ikke noe stress med det. Og skulle de nekte meg ett eller annet så har jeg jo originaldeler liggende for visning...

Jeg hadde tenkt å modifisere hele understellet helt uavhengig av hva BT mener om det, så alle disse oppgraderingene med understell er for å gjøre meg glad og ikke dem... :-)
Hadde neppe holdt som du sier med bare framfjær bytte, måtte og ha fått på større stabstag og skivebremser (stod ihvertfall det i skrivet fra amcar).

Jeg er HELT ENIG i at det er viktig å gjøre ALT for at denne bilen ikke skal vises, men med 2 1/2 år gammel mangellapp er det kanskje på tide å gjøre det. Og den MÅ vises hos BT ifølge mangellappen. Tror det her kan bli bra jeg, blir digg å få den ferdig godkjent og å kunne kjøre verstingbil rundt uten å være stressa for å måtte ta bussen hjem om man blir stoppa.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 15:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Gjorde et søk, og leste litt om dette med mek.løfter på hyd.kam. Antok roller-roller, da vi tross alt snart er i 2011! :) Hvis du søker etter "lash ramp" eller "clearance ramp", ser du at mek.kam har en snillere start på vandringen opp enn hyd kam, for å ta opp ventilklaringen uten slag i ventilsystemet. Med hyd.kam og mek.løftere må man altså justere ventilene veldig trange for at det skal holde.

Kanskje like greit å bytte til en mek.kam når man først er inni der, og uansett må bestille deler. Vet ikke hvor bra løsningen er, men var det ikke en som solgte noe "rev kit" til BB her på forumet?

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 16:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Bead-lock skrev:
Om det ikke går bra med 502`n så har jeg alltids 305`n å putte i. Hadde vært moro med 502 i papirene da, .

hva er vitsen da?

Måtte da vært enklere at det står " godkjent med big block ", i vognkortet.. eller i verste fall 396, som jo er orginalt levert i 65/66 Chevelle.... er vel ikke skivebremser på dem heller så! Selvom det kanskje er greit å ha :)

Ingen ser jo forskjell på en 502 og en 396 =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 16:31 
Avlogget
Get going
Get going

[quote]Hadde neppe holdt som du sier med bare framfjær bytte, måtte og ha fått på større stabstag og skivebremser (stod ihvertfall det i skrivet fra amcar).

[/quote]

Er ikke kravet om stabstag bare for lastebil da? Trur ikke det er krav om stabstag i det store og hele på personbil. Og hvis du har, er det heller ikke noe krav om tykkelsen på dette, så vidt meg bekjent. Mener også at BB Cheveller ble levert/kunne bli levert med trommelbrems, så det burde heller ikke ligge noe velfundert krav om skivebremser på ei ombygging til BB. (Vet ikke helt, men fikk du levert Chevelle 65 med skivebremser i hele tatt?)

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 17:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nova-Freak skrev:
[quote]Hadde neppe holdt som du sier med bare framfjær bytte, måtte og ha fått på større stabstag og skivebremser (stod ihvertfall det i skrivet fra amcar).

Er ikke kravet om stabstag bare for lastebil da? Trur ikke det er krav om stabstag i det store og hele på personbil. Og hvis du har, er det heller ikke noe krav om tykkelsen på dette, så vidt meg bekjent. Mener også at BB Cheveller ble levert/kunne bli levert med trommelbrems, så det burde heller ikke ligge noe velfundert krav om skivebremser på ei ombygging til BB. (Vet ikke helt, men fikk du levert Chevelle 65 med skivebremser i hele tatt?)[/quote]

Godt mulig du har rett. Forskjellen mellom SS modellen med 396 og de andre er at 396 bilen hadde større stabstag, og skivebremser ble levert som option men man kunne få de uten. Amcar skrev allikevel i skrivet sitt at skivebremser var nødvendig for denne godkjenningen (sånn ca det de skrev ihvertfall.. )

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 17:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

1942 skrev:
rokkern skrev:
Bead-lock skrev:
Om det ikke går bra med 502`n så har jeg alltids 305`n å putte i. Hadde vært moro med 502 i papirene da, .

hva er vitsen da?

Måtte da vært enklere at det står " godkjent med big block ", i vognkortet.. eller i verste fall 396, som jo er orginalt levert i 65/66 Chevelle.... er vel ikke skivebremser på dem heller så! Selvom det kanskje er greit å ha :)

Mange som ser forskjell på en rekkeseks og V8..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 18:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

rokkern skrev:
1942 skrev:
rokkern skrev:
Bead-lock skrev:

hva er vitsen da?

Mange som ser forskjell på en rekkeseks og V8..

Okei da.. hvis det er 6er bil..

Men alikevel så er ikke SB å BB det samme så er jo nesten like langt da. hvis det står " godkjent med 305 " i vognkortet og du blir taua inn i teknisk :roll: Så må det være bedre at det står 396 i vognkortet..... når man først skal gå på det prosjektet det er å få godkjent no i detta landet =D> :P

Ekke for å være kværulant hvis du oppfatter det slik.. var bare ett tips :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Des 2010 18:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

japp, men da tenker du rett da... (vi har jo snakket om detta på tlf :) )
Ville ha fått inn BB i vognkortet og fått på den ulike dekk dimensjonen, foringer, stag og andre godsaker kan jo komme etterpå... :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 561 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 38  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support