Motoren har brukt endel olje, dette er på grunn av for slappe stempelringer. Som mange av disse tidlige ZZ502 motorene sliter med.
I tillegg er motoren oppgitt med 9,6 i komp, dette stemmer ikke, den er heller rundt 9,0-9,1:1 da stemplene er litt nedi blokka, og forbrenningskamrene er ofte 116-118cc ikke 112cc som avertert.
Kammen jeg har i nå står avertert med at den vil ha 9,5:1 i komp...
Og tillegg er jeg ganske misfornøyd med fargen på motoren, den ser litt for 50-talls pastell ut, jeg vil ha den hugger orange el rød. Har ikke helt bestemt meg.
Så nå går motoren ut for et stempel bytte, og muligens høvling av topper eller dekking av blokka.
Håper på følgende resultat, komp rundt 10,5-11:1. 50 hk ekstra og det samme i torque over nesten hele linja

(håper jeg på for mye eller ?)
Isåfall er jeg på i overkant av 600hk og 640 footpounds of tåårk. Hadde vært spennende å bremsa den etterpå. Noen som vet om et billig sted man kan bremse motorer el ?
I tillegg er planen å minske forbruket av olje til normalt nivå.
Og på toppene av det hele bør faktisk høyere komp også gi bedre bensinforbruk.
Så selv om det er ganske mye jobb, gleder jeg meg veldig til å få bytta stemplene !
Siden jeg fikk den bilen her har jeg alltid hatt lyst på mekaniske rulleløftere/solid rollers. Jeg kommer derfor til å investere i et sett med mekaniske løftere. Vurderer også en ny kam av CStraub mens jeg er igang... jeg får se hva det blir til. Er ganske fornøyd med kammen jeg har, og med mekaniske løftere skal den klare fint å varve til rundt 6500 rpm ! GUD VA SKOI DET BLIR !