AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 06. Nov 2016 23:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Vel.

Som alltid har hjernen min oppfattet noe og i neste nå skjønner jeg ikke hvor jeg har det fra....

Trenger hjelp til å lete frem noe og litt regeltolkninger. Mente det stod i 10.5- reglementet at torpedovegg kunne flyttes 20 cm fra opprinnelig plassering.

Sjekket reglementet nå og det viser deg ikke å stemme. Så- hvor har jeg det fra? Er det noen av de andre klassene hvor denne regelen står? (Det kan være jeg har blandet sammen med et av racing- reglementene da jeg stadig har lest i dem også. Mer om det siden.)

Og eventuelt. Regeltolkning fra 10.5- reglementet:

"Chassis:
Original torpedo vegg skal bibeholdes." Det står ikke mer. Kan det tolkes som at torpedoveggen kan flyttes??

Det er flere grunner til at jeg vil flytte motor bakover i karosseriet. Bilen er ikke orginalt levert med V8, og for å slippe mye jobb og ståk med fremre travers er det gunstig å få de 20 cm ekstra da bunnpanna i sin helhet havner bak traversen mellom forhjula.
Det blir ikke en "Fullrace" vinnerbil, kun et morsomt hobbyprosjekt også med mulighet for bruk på rundbane, (GT4- racing og Gatebil racing er aktuelt). Men; alle muligheter er åpne. Kan hende tar prosjektet av 100% i drag- retning.


Kort om planene:
- SBF N/A (fuel ennå usikkert. Enten 98 eller E85 (eller metanol). Blir rundt 12,3:1 i statisk komp med flate stempler.)
- Manuell kasse (først synk- kasse, deretter... clutchless et eller annet)
- Tanksenke 2"
- Åpne innerskjermer foran, bla. for headers
- Flytte torpedo 20 centi
- Heve/ utvide mellomakseltunnel
- Gulv kappes omtrent der baksetet sitter, rails beholdes.
- Comp engineering 4- link
- 8.8-aksel m/ 9" ender.
- Plastruter, glassfiber skjermer, front, panser (dører) og bakluke.
- Fuelcell, wheelie bars, skjerm, Comp engineering hekkspoiler
- Vekt.... 800kg+
mm, mm....


Bilder og mer info kommer jeg sikkert til å slenge ut ettersom prosjektet stiger frem.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Nov 2016 12:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Abonnerer på denna :) Lykke til uansett hvilken vei det går !
Veldig fint med lav vekt og riktig balansering av bilen.
N/A trimming er dyrt. Hva med å legge litt penger i en brukt paxton presse, Mustang gutta elsker jo disse så det burde gå an å finne noe brukt til en okey penge. Gå ned litt på kompen og kjøpe hyllevare deler og lade no sinnsykt med trykk. Blir litt mer vekt foran, men et par hundre hk ekstra veier nok opp for de 30kiloene.
Torpedo vegg flytting og regler rundt detta veit jeg for lite om, men vil tro at sakkyndige mener altfor mye om det.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Nov 2016 01:12 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Jan 2016 15:56
Innlegg: 73
Bosted: Råde
Artig med sånne tråder som dette.iforhold til det utdaterte ordet bibeholde så har vel det samme betydning som beholde/bevare. Synd at ikke reglene kan ha litt enklere retningslinjer. Har jo beholdt torpedoveggen orginal selv om den flyttes litt..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Nov 2016 11:17 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
He, he.... ja.... syntes reglementet i Dragrace er uoversiktelig; så mange klasser.... Vel. Det generelle tekniske reglementet er greit nok. Har f.eks kommet til at det holder med et H- godkjent (rally/racing)- bur til nasjonale konkurranser. Ja, det er sikkert artig å reise både til Europa og USA for å kjøre, men det er vel heller uaktuelt.

På vei til å ringe en av de tekniske kontrollantene nå for deretter å reie ut for å hente bur. LET THE WELDING BEGIN!

Det med overlading er jo absolutt artig. Har tenkt så mye frem og tilbake. Budsjettet ryker litt i taket dersom jeg skal ha presse eller turbo. MINIMUM 1200 hk betyr overgang til race-preppa automat med alt utstyr i tillegg til alt det som trengs rundt motor. 150- 2000 000 xtra, min.

Men Rokkern har jo absolutt rett; legger jeg overlading på et lavt nivå, under 1000 hK og fremdeles ET under 8.5, så kan det kan gjøres med litt enklere midler. Det er bare det at det er så FRYKTELIG spennende å dra det langt....

Blir bilen under 900 kg ferdig, trenger jeg ca 750 hk fra 363- 380 cui, og det skulle la seg gjøre uten å gå konkurs. (Men allikevel, jeg trenger ny veiv, råder, stempler + en del maskinering for å nå dit samt EGENTLIG ny girkasse, så gratis..... nei.)

Får se; kanskje det dukker opp bilder i kveld.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Nov 2016 12:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Man kan bygge en ganske vass NA motor for ikke så sinnsykt mye penger. Men når det begynner å bli mye hk pr kubikk så ryker budsjettet der også. Ekstremt bra topper, valvetrain osv koster masse peng. Men ved å overlade kan man oppnå samme effekt eller mer med medium prisede deler og skulle noe ryke så blir det ikke eksotiske summer å fikse. Jeg mener ikke at overladning er billig, men for meg i mitt tilfelle så blei det billigere siden jeg fant en brukt Vortech YSi. Og potensiale for enormt med effekt er der om man vil med et drevbytte på kompressor. Men med NA er man mere stuck med den effekten man får, og tuningen består mer i å plukke ut 50hk ekstra istedenfor flere hundre som man kanskje kunne plukket ut med overladning. Så overladning gir også litt mer fleksibilitet.

På en annen side så trengs jo ikke allverdens av hk for å flytte 900kg ned til 8.50 og det er jo passe kjapt ;)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Nov 2016 12:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Wallace racing kalkulator sier 643hk er nok..

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2016 00:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Ja, ja, ja.... Du har rett der; skal la seg gjøre uten overlading.

Mener jeg fant ca. 700 på Wallace- kalkisen, men det er flere å velge blant der, så det kan variere litt.

Jeg ble skeptisk til vekten da jeg fikk buret her om dagen.... Det er Heavy Duty greier. Vi får de hva det havner på.

Er så og si ferdig med Torpedoen. Havner dett under nederkant av frontruta. Det gjenstår å binde den sammen med bjelken under ruta og forlenge innerskjermer + forsterke og deretter fjerne mer av innerskjermen. Forhåpentligvis blir det i vater, har ikke målt enda...

Har hatt samtale med Kjetil H. som skal komme innom for en innspeksjon når jeg har begynnt å tilpasse buret. Det er noe problemløsing her fordi hovedbøylen må flyttes bakover og DER er gulvet dobbelt... Må sprettes opp og justeres... Og samtidig må innfestningene til fire-linken integreres.

Slik ser det ut for øyeblikket....
Bilde

Innerskjermer klare til innsveising
Bilde

Smykket....
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2016 02:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Du har litt å kose deg med i vinter da ser jeg ;) for du blir vel ferdig til mai ??
Fint å ha med kontrollanten underveis også.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Des 2016 00:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
He, he.....om ikke kjøreklar i mai, så i alle fall trillbar....

Torpedoveggen er hel:

Bilde

Det var mye fikling for å få det i orden.
Så kom en rasker og mye mer takknemmelig job CHOP-SHOP;

Bilde

Får ikke håpe at bilen blir for "tung" på midten når den er ferdig. Ikke så lett å se nå, med et tomt skall. Orginalt er taket noe høyere foran enn bak mens det nå er omtrent like i høde fre mot midyen og så faller det litt. Tok av ca. 5mm bak, 1" i midten og 1 3/4 tomme foran.

Og den ser sånn ut forfra:

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Jan 2017 20:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Ja, ja.... Nå er jeg veldig dårlig på oppdateringer. Bedre på arbeid i garasjen... Så det har skjedd mye.

Jeg har ETT spørsmål- forhåpentlig kan en eller annen svare her?

Bakoverstreverne fra hovedbøylen i buret; hva skal de festes i, hvor høyt, hvor langt bak. Jeg fant et skjema på NBF, noe utdaterte FIA- reglement. Hele burbeskrivelsen må kjøpes fra SFI, 30-40 dollar. Men; enten får jeg svar her, der eller jeg får ringe teknisk kontrollant....

Bygget nye rammevanger med høy kickup.
Bilde

Satt inn nye hjulkasser
Bilde

Lavt nok?
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Mar 2019 12:52 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Nov 2009 21:46
Innlegg: 138
Bosted: oslo
Ford347 skrev:
Det blir ikke en "Fullrace" vinnerbil, kun et morsomt hobbyprosjekt også med mulighet for bruk på rundbane, (GT4- racing og Gatebil racing er aktuelt). Men; alle muligheter er åpne. Kan hende tar prosjektet av 100% i drag- retning.

En stund siden siste post i tråden din, men ble det et rent dragbygge?
Sving gjerne en tur innom på Vålertreffet vårt om det går ann å vri på rattet. Er 90db støykrav, men en potte eller 2 demper jo litt.

https://www.facebook.com/events/363237390996658/

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/80896-fcn-hovedtreff-2019-3-4-august-v%C3%A5lerbanen/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Des 2019 12:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Nei, Anders! Så hyggelig..... Kjerra er ikke klar enda; det har stoppet litt opp ang bakaksel og oppheng. Jeg lurer på å stille i small tyre/stock suspension. Må derfor ha bladfjører mm.

Jeg stakk innom her for å kikke i kjøp/ salg og generellt sjekke opp om det var noe info å hente, men forumet er dødt. Synd, men sånn er det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support