AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 20. Apr 2017 13:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Hei, alle sammen.

Jeg er rykende fersk på denne siden og vet ikke om jeg poster ting på riktig temafane osv, men prøver likevel :)

Jeg er i alle fall interessert i å gå til anskaffelse av min første amcar og da er det selvfølgelig en million spørsmål som dukker opp. Kort sagt; jeg gir litt blanke i om bilen er original, at den er pen i lakken, at den er strøken innvendig osv. Viktigere at det er litt "trøkk" i den, altså litt motor (er vant til en Golf 1,6L TDI til vanlig, så det blir vel ikke så veldig vanskelig å få til! :lol: ) Er veldig fascinert av street legal, så det er jo selvfølgelig noe jeg alltid har hatt en drøm om å prøve når jeg har fått tak i den rette kjerra.

Så til det store spørsmålet: Er det mulig å skaffe seg en bil som holder en rimelig god teknisk stand og som man ikke må skru seg ihjel på?? Er absolutt ingen mekaniker, men har mål om å bli det :) Har garasje, så bilen slipper å stå ute i plaskregnet. Følger daglig med på finn.no og alle slags forum, Facebook-sider for å se om noe dukker opp, men det er vel mange som ikke har lagt ut sin for salg også.

Budsjett ligger på mellom 100 og 150 lapper.

Har noen dere ute noen gode tips, evt vet om noen som selger en rå "nybegynnerbil"? :) Spiller ingen rolle om det er Chevy el Mopar.

På forhånd takk for all tilbakemelding!

I


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Apr 2017 11:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Chevrolet er nok ansett for å være de billigste bilene å få til å gå fort.
Du må tenke litt på vekt ift effekt. En tung bil krever mer motor for å gå fort.
Sugemotor er billigst opp til en viss effekt, 450-500hk sbc eller 6-700hk bigblock. Skal du ha effekt høyere enn dette er overladning med presse eller turbo veien å gå. Blir dyrt å trimme sugemotor mer enn dette.jeg holder en knapp på big block, en 454 med litt trim klarer ganske lett 500hk og kan fortsatt være ganske mild med stock deler.
Begge disse motortypene er relativt mye bang for the bucks og med bra driftsikkerhet. Men det må nok skrus for å holde en 7.70 bil som brukes endel i fin form.

Nova begynner kanskje å bli litt dyre, men en 4dørs eller 70-talls bil kan nok funke innunder budsjettet. Chevrolet malibu fra 78 og ut på åttitallet ligger ganske kurant i pris, og tror ikke de er så sinnsykt tunge heller.
Er gøy å bygge bil, men hvis du syns det er gøyere å kjøre så lønner det seg å bruke vinteren til skruing og de store modifikasjonene..

En 1600kg bil inkl fører med 500hk går 7.02sek på 201m på ideelt satt opp bil på bane med prepp. I Norge kjøres street legal uten prepp, på min bil utgjorde ingen prepp 0.3sek saktere tid. Da er du oppe i 7.3sek. Fint å ha litt margin å gå på, lettere å kjøre saktere enn fortere om du vil sikte deg inn mot 7.70.

Det skal ikke alltid så mye til, men det er viktig at hele bilen funker sammen. Turtallsvillig small block motor feks med 2.73 utveksling i bakakslingen og stock converter (veldig mye enklere å få en bil til å funke bra på stripa med automat!! - th400 feks) er en dårlig match. Men sett en 4000rpm converter og 4.10 utveksling i samma bilen med samma motor så går det veeeldig mye heftigere:) Den turtallsvillige motoren får mye mindre tid på lavt turtall, men får istedet lov å jobbe på høyt turtall hvor den virkelig levere effekt.

Et fint budget oppsett tror jeg kunne vært en malibu, 454 med litt trim ca 500hk, 3500rpm stall, 3.73 utveksling.

Følg litt med å se hva som dukker opp, fint å kjøpe en bil som er mest mulig ferdig. Sparer tid og penger på det til seinere, mot en noe høyere inngangsbillett.

Noen eksempler på biler som kunne vært et utganspunkt på finn nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94337552
Her er motor og gir iorden. Trenger sikkert converter, bakaksling, understell og dekk pluss småfiks, pluss på 50k på denne og du hadde nok hatt en bil som er kul, "billig", driftsikker og går 7.70 på stripa. Litt mye vekt og kanskje litt lite effekt, men det kan justeres ;)


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94476906
Litt dyr til å være prosjekt, men en fryktelig kul bil som med 50k brukt på de rette stedene nok kunne gått veldig bra også !

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78362710
Ikke helt min stil, men hvis man syns bilen er kul kunne man her bygd motor, gir og bakaksling og kommet i mål innenfor budsjettet. Er også gjort endel med bilen, bur og stoler, ribba interiør. Sikkert ikke så enkel bil å få godkjent hvis man er opptatt av slikt.. men fin pris for en bil som er allerede påbegynt.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support