AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 25. Mai 2026 17:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 07:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Går med en litt vond følelse om framtiden for hobbyen når det snakkes om alternativ fuel (eks i dag i VG, "bensinforbud om 7 år??"). Jeg er helt for et rent miljø man hva tror dere om framtiden for hobbyen ut fra miljø/klimaspørsmål.

Spørsmål jeg stiller meg_

- får vi kjørerestriksjoner?
- hva skjer når biofuel kommer for fullt?
- hvordan vil en forgasser V8 motor kunne klare omstillingen til
drivstoffmedium. Er det mulig?
- Hva gjør Amcar i denne sammenheng?

Det aner meg at dette kan bli en lang tråd :?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Future > Past
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 07:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

tja, miljøhysteriet vil nok også merkes blant oss.
Vi har jo egentlig allerede restriksjoner på gamlebiler,og at dette utvides, blir nok ingen større bombe?
I tyskland (EU) r det allerede forslag om at deres veteranreg skal forsvinne, og kun orginalbiler i god stand skla beholde dette. Ved kontroll skal bilen våre feilfri, også i orginalitet, ellers mister den sin veteran reg.
Blir nok ikke lenge til mulighetene kan komme i kommunismens høynorg Norge også...?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 07:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja det er jo akkurat slike ting jeg er litt redd for. Sitter faktisk å funderer litt på om jeg i det hele tatt skal legge 200K i en Hemi 540 for i neste omgang få beskjed om at vet.forsikring forsvinner med tilhørende andre restriksjoner. Hm! :(

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 09:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har selv sittet å diskutert dette blant kolleger i dag. I dette landet med den regjeringen vi har, så er det en ting som går igjen. Forbud, forbud, forbud, innstramninger og dermed mindre valgfrihet.

La det være sagt at jeg også ønsker å bidra i miljødebatten og samtidig rette meg etter de fornuftige pålegg man finner, men jeg må nok si at den lille bruken vi har blant våre kjøretøy, neppe utgjør noen stor klimarisiko.
Hvis dette skjer, at vi ikke får tak i bensin til våre gamle biler, så flytter jeg til USA, det skal nemlig mye til at det også her blir tredd slike påbud nedover hodet på folk.
Greit å få opp en diskusjon på dette. Vi får bare håpe at det vil finnes en løsning slik at vi kan fortsette med vår hobby/kultur.

www.biltreff.com

www.biltreff.com
Proud member of Dreams on Wheels. Arrangør av : Biltreff Classic.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 10:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Det som irriterer meg mest er at de tror miljøet blir bedre om vi betaler mere avgifter.
De skattelegger bilen, men de har ikke noe kollektiv transport å tilby, det er vel kun de store byene som har det.
Og prisen på kollektiv transport er så dyrt at det lønner seg å ta familien med i 76 Electraen som bruker 2 liter på mila istedenfor å ta bussen.
Forstå det den som kan. :shock:
Nei, det handler bare om å få inn mere avgifter og de bruker "ozon spørsmålet" for hva det er verdt.
Jeg er en del i Polen og der kjører de på billig LPG i fra Norge.
Hvis LPG er mindre forurensende enn bensin, hvorfor bygger de ikke ut et salgsnett.
Land nede i Europa har jo kjørt på lpg siden 70 tallet.

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 11:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Løsningen er poterer. Dyrk dine egne poteter. Apparatet har du kanskje allerede i kjellern, og høyoktan har du framstilt før?
Så er det bare å dyse opp gassern omlag 20% og kjøre miljøvennlig :wink:

Alternativt kan også E85 benyttes, men det smaker pyton :o

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 12:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Flere av de alternative drivstofftypene som er på trappene er beregnet på forbrenningsmotorer. Ergo vil en tradisjonell, amerikansk V8 fortsatt kunne brukes. Det uroer meg ikke. Omdysing, ombygging til injection osv er ikke større tekniske utfordringer enn garasjegutter har løst med stort hell før.

Jeg tror løsningen for å overleve med entusiastbiler er å skille skarpere mellom hobbybiler og bruksbiler.
Vi kan like det eller ikke, men hobbybilene våre er dømt til å tape i konkurranse med bruksbilene når konkurransen dreier seg om trafikksikkerhet, forbruk pr mil og utslipp pr mil. Å argumentere med at noen biler er "morsommere å kjøre" i slike sammenhegner er som å kaste en snøball inn i helvete.

Det eneste argumentet vi kan bruke i miljødiskusjonen er at hobbybilene brukes svært svært lite ift bruksbilene.
Å prøve å "blande" disse to begrepene i håp om å kunne fortsette å kjøre gammalamazooom eller Chevelle stasjonsvogn som dagligbil kan være en farlig vei å gå for bilhobbyen.

JEG sier ikke at jeg mener det skal være sånn, men at flertallet av den norske befolkning sannsynligvis vil godta et tilnærmet totalforbud mot gamle biler langs veiene hvis de blir overbevist av politikerne om at dette vil ha en målbar effekt på samlet utslipp og trafikkulykkestall.

Så kan vi derfra diskutere hvilke tiltak vi kan tåle for å skille mellom entusiastbilene våre og resten av bilparken.

En mer kinkig sak mener jeg er dette med ombygde biler for her har vi også bilimportørene og kultursynserne fra veteranbil-miljøet mot oss.
Her er definitvt ikke en høyre regjering heller til å stole på, da de vil lytte nøye til bilimportørenes svartmaling om tapte intekter, piratkopier fra østen og jeg vet ikke hva.
Bilimportørene vil gjerne selge felger, spoilere, motorer osv, men ha pengene selv. Dette er detaljer som vil være skjebnesvangre for oss, men som politikerne ikke kan eller gidder å sette seg inn i.
Det frie ettermarkedet for bildeler i Norge er bare en dråpe i havet og vil ikke bli hørt i forhold til bilimportørene.
De vi kan spille på i denne sammenhengen er f.eks div foreninger (ACCN ikke vetranbil-foreninger) samferdselspolitikere fra Frp og henvise til svensk regelverk.

Dersom utviklingen her går som i USA vil dette med entusiast-biler etterhvert bli en greie også for mer velstående folk. Mange liker ikke dette, men fordelen med det er at da kan vi få talerør mot den politiske eliten som blir hørt. Ikke det at jeg tror en Røkke-type vil bli noen bilhobby-lobbyist men rikspolitikerne gidder ikke å "føkke med" hobbyen til omgangskretsen sin. Da lar de heller ballen ligge død.

Hva var det tidl California Guvernør Arnold Schwartzenegger svarte på en miljløvern konferanse da han ble spurt om utslippet til "classic cars"? Han smilte og sa noe slikt som "I'm aware of that but we don't want to abandon our old muscle cars, do we?"

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 12:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Dieselmotor og gatekjøkkenolje?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 17:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Med fare for å tråkke noen på tærne, vil jeg komme med følgende påstand: Enkelte sosialister lever og ånder for å lage nye forbud.
Et eventuelt forbud mot å kjøre gamle am-car vil kun være å lure folk til å tro de gjør viktige ting for miljøet.
Nå sitter jeg ikke på statistik som kan bekrefte dette, men tror det vil utgjøre en dråpe i havet.
I stedet bør det innføres høy vrakpant som gjør at folk leverer inn en stor del av de gamle vrakene som går etter veiene.Vil tro 20-30.000 får mange til å vurdere om det er på tide å bytte ut den gamle riskokeren.
Sammen med totalt avgiftsfrihet på miljøvennlige biler tror jeg det vil redusere forurensingen mange ganger mer en om de tar fra oss hobbyen vår.

96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 18:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Husk at hobbyen vår har hatt svært stusselige fremtidsutsikter før, men at det er "de evige optimistene" som har fått rett. Tenk på de som IKKE solgte sin 69 Camaro cab for 10.000kr i 1973. De har hatt større verdiøkning på bilen sin enn de fleste børser i verden.

I 1973 var det BENSINRASJONERING! Smak på den dere som er for unge til å huske det. Det var forbudt å kjøre bil i helgene! Jeg husker bilder fra avisen av barn som hoppet strikk midt på den tomme motorveien inn til Oslo.
Tenk å eie en big block amcar DA dere! DET kalles standhaftighet!

På mange måter er vi heldige i den forstand at de bilene vi driver med er backet opp av det desidert største og mektigste ettermarkedet i verden!
Edelbrock lanserer f.eks en forgasser beregnet på E85, moderne, datastyrt innsprøytningssystem kjøpes over disk for årsmodeller fra ca 1955 og nyere osv osv.

Jeg tror at uansett hva slags drivstoff som kommer i overskuelig fremtid, sålenge vi snakker om stempelmotorer slik vi kjenner de idag, vil det kort tid etter være mulig å bygge om en 1. gen smallblock (eller tilsvarende) til å funke på det nye drivstoffet. Jeg velger å se lyst på det.

I verste fall emigrerer jeg til USA som pensjonist, tar med meg rodden (som forhåpentligvis er ferdig da :wink: ) og nyter livets høst med Stetson på hodet, en hånd på rattet og en Cola i den andre uten at Dagfinn Høybråten kjefter på meg for brusdrikking, kulursossene mobber hatten min og Helen Bjørnøy bærer seg for utslippene fra bilen min.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 20:26 
Avlogget
Get going
Get going

norsk privat bilisme står for ca 12% av norges co2 utslipp. jeg vil da regne med at veteran bilene da står for 0,0001 prosent av co2 utslippene,eller mindre.altså flisespikkeri.
miljødebatten i dag er en mote ting,slik snakket om ozonlaget var for 10 år siden.

skal noe seriøst gjøres med co2 utslipp,så la norge investere i atomkraft,og betale for fjerning av kullkraftverk i feks tyskland og kina......

bruk stemmeretten til høsten og få vekk sosiallistene ved kommune valget,og glem ikke neste stortingsvalg!!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 22:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

goatman skrev:
norsk privat bilisme står for ca 12% av norges co2 utslipp. jeg vil da regne med at veteran bilene da står for 0,0001 prosent av co2 utslippene,eller mindre.altså flisespikkeri.
miljødebatten i dag er en mote ting,slik snakket om ozonlaget var for 10 år siden.

skal noe seriøst gjøres med co2 utslipp,så la norge investere i atomkraft,og betale for fjerning av kullkraftverk i feks tyskland og kina......

bruk stemmeretten til høsten og få vekk sosiallistene ved kommune valget,og glem ikke neste stortingsvalg!!

:) det er vell bare ett parti en bør stemme på :wink:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 22:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Sitat:
Husk at hobbyen vår har hatt svært stusselige fremtidsutsikter før, men at det er "de evige optimistene" som har fått rett. Tenk på de som IKKE solgte sin 69 Camaro cab for 10.000kr i 1973. De har hatt større verdiøkning på bilen sin enn de fleste børser i verden.

I 1973 var det BENSINRASJONERING! Smak på den dere som er for unge til å huske det. Det var forbudt å kjøre bil i helgene! Jeg husker bilder fra avisen av barn som hoppet strikk midt på den tomme motorveien inn til Oslo.
Tenk å eie en big block amcar DA dere! DET kalles standhaftighet!

På mange måter er vi heldige i den forstand at de bilene vi driver med er backet opp av det desidert største og mektigste ettermarkedet i verden!
Edelbrock lanserer f.eks en forgasser beregnet på E85, moderne, datastyrt innsprøytningssystem kjøpes over disk for årsmodeller fra ca 1955 og nyere osv osv.

Jeg tror at uansett hva slags drivstoff som kommer i overskuelig fremtid, sålenge vi snakker om stempelmotorer slik vi kjenner de idag, vil det kort tid etter være mulig å bygge om en 1. gen smallblock (eller tilsvarende) til å funke på det nye drivstoffet. Jeg velger å se lyst på det.

I verste fall emigrerer jeg til USA som pensjonist, tar med meg rodden (som forhåpentligvis er ferdig da Wink ) og nyter livets høst med Stetson på hodet, en hånd på rattet og en Cola i den andre uten at Dagfinn Høybråten kjefter på meg for brusdrikking, kulursossene mobber hatten min og Helen Bjørnøy bærer seg for utslippene fra bilen min.

=D> =D> :!:

I verste fall blir det el motor, kull kraftverk i hagen og fyring med torv om vinteren.
Dette pluss 100% av befolkningen i offentlig forvaltning.
DA blir sossene glade.

1976 Chevrolet Corvette
2007 Dodge Charger
2010 Dodge Journey R/T

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 00:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Sitat:
norsk privat bilisme står for ca 12% av norges co2 utslipp.

Og kuene i det norske landbruket slipper vel ut dobelt så mye, men hører vi noe om det. Nei den miljøbevistheten til regjeringa er bare et påskudd for at de med god samvittighet kan øke avgiftene. Med den takten det går i nå begyner jeg å få en holdning av at jeg har betalt miljøavgift, så da kann jeg forurense så mye jeg /%%/¤ MEG VILL. Hadde de bare brukt like mye penger på milgjøet som de tar inn i avgifter. Nei det er bedre å bygge ny opra.

Slapp av, maset om global oppvarming stilner snart til fordel for en ny felles mote kampsak.

P.S. Det var mye varmere her under brongsealdren for 2000 år siden en det er nå. Men det var sikkert bilen sin skyld det også.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 08:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

goatman skrev:

Et av problemene med miljødebatten idag er at den er i full gang med å bli en selvpine-moral-debatt hvor sosialistene vil lette sin dårlige samvittighet for at vi har det FOR godt eter deres mening. Før var dette forbeholdt Allathoya Høybråten og hans presteskap. SV er i full gang med å innta tronen som norges moralske pekefinger! Helt utrolig for oss som har levd lenge nok til å huske 70 og 80 tallet.

Se bare på kvote-debatten: Man mener det er "moralsk riktig" å bruke store summer på å oppnå bittesmå kutt i Norge fremfor å hjelpe utviklingsland og Kina med å justere sin utbygging i miljøvennlig retning, som vil bety enorme reduksjoner!

I denne sammenhengen vil det ikke hjelpe å komme med påstanden om at veteranbilene står for en mikroskopisk andel av våre utslipp. Da blir man bare møtt med universal-argumentet: "Det spiller ingen rolle. Poenget er at alle må gjøre sitt"!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet