AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 07:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 00:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei. Skal muligens flytte til Danmark og vurderer om jeg skal ta med min astro eller selge den i norge.

Noen som vet hva det vil koste å ta den med som flyttegods?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 08:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Aner ikke om danmark har flyttegodsregler. Sikkert ikke, tror det var ganske særnorsk i sin tid. Regelen er jo borte for mange år siden.Flyttegodsregelen hadde jo uansett gjeldt for danske statstborgere så det hadde ikke hjulpet deg. Ellers har danmark nesten like heisne avgifter som oss så det er garantert dårlig butikk å ta den med.
Wolf vet vel mer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 08:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg er ikke sikker, da Dk har endret sig mye siden jeg flyttet. men et kjapt søk på http://www.skat.dk gav denne linken!

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=178221 ... lyttegods*

muligt du må betale avgift av bilen, men du sparer momsen! Du vil uansett være tjent med å sende en mail til skatteverket i dk, og spørre.
Men du kan med sindsro begynde å hente deler til amcar i norge, og selge i danmark, noe du vil tjene på.
reglene for veteranbiler er anderledes i danmark, så det kan betale sig for dig, å lete opp biler i danmark, som står uten skilter, og betalt avgift.
Kjøp de, og send til norge, hvor avgiftene er lavere (Husker ikke mannens navn, men jeg husker at han sparte over 60 lapper, på å hente bil i danmark, i forhold til å hente i usa!) Det fins flere plasser å lete etter deler, men klart det er stoor forskjell på prisene, og på servisen.
hvor vi i norge er vant med god servise fra de forskjellige forhandlere, fins det i danmark kun få forhandlere, og mange av de har ikke alverden til peil på amcar, eller kundeservise.
Du vil også være tjent med å melde dig inn i din lokale amcarklubb, (hvor du enn flytter hen i dk, fins det en klubb i nærheten!)
Sammenholdet er stort, og folk er generelt hyggelige, treffene er mange og øllet sitter løst! (promillegrensen i dk er på 0.21 promille!) bare så du vet det!
hvor har du tenkt dig at flytte hen?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 10:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Blir i fyn, odense M og omheng, håper vi finner noe like utenfor med et stor garasje så man kan skru litt.

Man vet jo aldri om man vil flytte tilbake igjen, så da blir det sikkert avgift tilbake til norge igjen også

og tipper det blir dyrt om jeg tar den med til polen for full restaurering og vil ha den til norge igjen.

Noen regler ang trimming der?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 10:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

de har nesten de samme regler som i norge, bortset fra at du høyst sansynlig må betale HK avgift!

Hva angår steder og bo, kan du søke her!

www.guloggratis.dk
www.dba.dk

krever litt tilvenning, å bruke sidene! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 15:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ikke lett å flytte til Danmark, siden man må være Dansk statsborger for å kunne ha hus/Feriehus i Danmark. Mener man også må ha adresse for og kunne ha bil i Danmark....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 19:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

er ikke så besværligt, men man må ha personnummer for at ha bil i danmark. og jobb.
lønnen er meget lavere i danmark end i norge.
alle huse er som regel bygget av murstein, og opvarmet med fjernvarme, eller vannbåren varme.
strømmen er vel 4 gange dyrere, end i norge, og vann er ikke lengere gratis.
bensinen ligger mellom 10 og 13 kroner/literen

da jeg boede der, lå vore husleie på 6000,- plus lys og varme, små 9000,-om måneden og det var for 146kvm i en liten by på landet.
det er fult muligt og bo billigere, hvis man flytter langt ut på landet! men det æter sig opp i transportutgifter!
selvom det var billigt å reise med kollektiv, kunne dengang rejse fra randers til århus for 55 kroner, etter norske standarter ville det svare til å rejse fra hønefoss til oslo, bare uten dårlig vei, og uten å måtte betale 110 kroner extra, og faktisk komme frem til avtalt tid!
Taxi er dyrere i danmark. det å gå på byen, kan man gjøre for 150,- hvis man finder et godt vertshus. en halvliter fadøl koster normalt 35-45 kroner.
noen plasser er de glade i happyhour, og man kan få 33cl fadøl til 10,-
I min hjemby, er det helt normalt å gå fra pup til pup, ta en øl hver plass, og man ender som regel i enden av gågata, og tar en taxi hjem! hehe (Hvis man da er i stand til å gå!!) hahahaha
I danmark er det helt normalt at man på de store tankstasjoner kan kjøpe både øl, vin og spiritus, hele døgnet, i normale varehuse er sprit og øl billigt.
eneste som er billigere er å dra til tyskland og hente øl, er ingen grense på hvor mye øl man kan hente til eget bruk. men vin og spiritus er begrenset til 1 liter etter 24 timer! Men med åpne grenser er der ingen som sjekker det, medmindre de har toldkontrol!
Har selv hentet 42 brett med pilz, i forbinnelse med min bursdag, og selv om jeg ble stoppet på grensen, var det ingen som sa et pipp.
er muligt reglerne har endret sig siden dengang, men tror ikke det kan være mye!

Een ting er at man på fester, gjerne har et par flasker sprit med og en håndfuld øl, og man behøver ikke være nervøs for om andre drikker det!
Med de priser har de fleste råd! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 19:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Blir nok i middelfart eller svendborg vi flytter til som er litt billigere en midt i Odense M.

Og det er nok sprit og ølprisene som gjør det godt å være norsk i danmark =)

De taxi`ene jeg har tatt har vært MYE billigere, buss er jo også ganske billig imot her.

Har drevet og tittet litt på amcar på forskjellige sider der nede og det virker som det er ganske stive priser og mye california import uten betalt avgift. Vet ikke helt om jeg er klar for å kvitte med med astroen, kan jeg evt ta den med og ordne videre på den der uten å registrere den?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 20:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Pappa Wolf skrev:
er ikke så besværligt, men man må ha personnummer for at ha bil i danmark. og jobb.
lønnen er meget lavere i danmark end i norge.
alle huse er som regel bygget av murstein, og opvarmet med fjernvarme, eller vannbåren varme.
strømmen er vel 4 gange dyrere, end i norge, og vann er ikke lengere gratis.
bensinen ligger mellom 10 og 13 kroner/literen

da jeg boede der, lå vore husleie på 6000,- plus lys og varme, små 9000,-om måneden og det var for 146kvm i en liten by på landet.
det er fult muligt og bo billigere, hvis man flytter langt ut på landet! men det æter sig opp i transportutgifter!
selvom det var billigt å reise med kollektiv, kunne dengang rejse fra randers til århus for 55 kroner, etter norske standarter ville det svare til å rejse fra hønefoss til oslo, bare uten dårlig vei, og uten å måtte betale 110 kroner extra, og faktisk komme frem til avtalt tid!
Taxi er dyrere i danmark. det å gå på byen, kan man gjøre for 150,- hvis man finder et godt vertshus. en halvliter fadøl koster normalt 35-45 kroner.
noen plasser er de glade i happyhour, og man kan få 33cl fadøl til 10,-
I min hjemby, er det helt normalt å gå fra pup til pup, ta en øl hver plass, og man ender som regel i enden av gågata, og tar en taxi hjem! hehe (Hvis man da er i stand til å gå!!) hahahaha
I danmark er det helt normalt at man på de store tankstasjoner kan kjøpe både øl, vin og spiritus, hele døgnet, i normale varehuse er sprit og øl billigt.
eneste som er billigere er å dra til tyskland og hente øl, er ingen grense på hvor mye øl man kan hente til eget bruk. men vin og spiritus er begrenset til 1 liter etter 24 timer! Men med åpne grenser er der ingen som sjekker det, medmindre de har toldkontrol!
Har selv hentet 42 brett med pilz, i forbinnelse med min bursdag, og selv om jeg ble stoppet på grensen, var det ingen som sa et pipp.
er muligt reglerne har endret sig siden dengang, men tror ikke det kan være mye!

Een ting er at man på fester, gjerne har et par flasker sprit med og en håndfuld øl, og man behøver ikke være nervøs for om andre drikker det!
Med de priser har de fleste råd! hehe

Njaaaa lønninger er ikke så veldig viktig, man må huske at det beste her i Verden er alt det som er gratis, Damer,Sove,Bade osv. Bor selv i Sverige når jeg ikke jobber, og kan si at bare man kommer over grensa merker man hvor strengt Norge er. Men selv om dem tjener mindre kjører dem nye Mustanger,Corvetter osv, alt kan ikke måles i lønninger. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Apr 2012 22:44 
Avlogget
Get going
Get going

Pappa Wolf skrev:
................... er det helt normalt å gå fra pup til pup.........................! hehe

Jamen det gjør jeg gjerne :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :shock:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Apr 2012 02:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

kan jeg få prøve skilt på bilen i dk? altså norske til dk og dk til evt et nytt hjem?

eller må den være på norske skilter og kjøre den helt ned.

Kan man få godkjent kompressor på bilen der?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet