AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 24. Apr 2026 16:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 18:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Se etter Dodge dart :) Ikkje så mange av dei til salgs men, er som regel innenfor det du ville gi :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 20:03 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg ville fremdeles tenkt mere på mustangen jeg linket til på forige side..
Jeg er bare 16 år, men bygger meg alikevell automatkjerre til jeg blir 18. Det er en malibu 1980 modell.
viewtopic.php?f=2&t=11130
Har ikke planer om å kjøre bare automat selv om jeg har overhalt en til denne.. Har andre biler med manuell nå, og kommer til å ha det fremover i tilegg til malibuen.
Jeg kommer alikevell til å kjøre malibuen hele året.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Mar 2010 08:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

The American Eagle skrev:
Ja, det er jo ikke en dum ide. Noen som aner hvor mye en sånn konvertering koster?

En ting til: En del her sier at det ikke er noe problem å ha en gammal bil stående ute om vinteren. Er det med andre ord mulig å eie f.eks en '69 mustang uten tilgang til garasje?

En konvertering fra automat til manuell trenger ikke være vanskelig, men man bør gjøre endel "hjemmelekse" først:
Forskjellene KAN være flere enn man tror. Tenk f.eks på dashboard med automatgear indikator, midtkonsoll, hull i gulv, gulvmatte, pedaloppheng, clutch overføring, ryggelys funksjon, utveksling i bakaksel, lengde på mellomaksel, gearkassetravers, eksosanlegg, rattstamme.

Jeg vil påstå at du ikke finner en eneste eier av en kjørbar og registert Mustang '69 modell i Norge uten tilgang på garasje som har eid bilen i flere år.
At en og annen Mustang uheldigvis blir stående ute en vinter eller to fordi eieren ikke fikk solgt den om høsten teller jeg ikke med. Jeg snakker om planlagt utelagring pluss året-rundt-bruk.
Så får andre evt. komme å bevise det motsatte.

Og særlig for en såpass rustsvak bil som 64 1/2 - 70 Mustang med delvis selvbærende karosseri og lag på lag med oppstivende plater i bunnen vil det være drepen å ha den stående ute året rundt.

Unntaket kan være om man tok en helt urørt, rustfri bil, demonterte den under og tectlybehandlet den, men hvem ville gjodt det? Husk at her snakker vi om biler i nedre prisklasse. Dette er biler som enten er i behov for rustsveising, eller allerede er rustsveist minst en gang før, og antakelig restaurert et utall ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 19:45 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Dart er notert :)

Nå har det seg jo sånn at Mustang fra '77 og den perioden ikke helt appellerer til mine følelser (som tross alt er grunnen til at jeg liker ikke amcar, det er jo ikke med huet :P) på samme måte som de fra før '70. Tenkte eventuelt på noe slikt: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?Ad ... img5987432 må få spart noe mer i det tilfellet, og fiksa bakhjula. Ser jo ikke bra ut spør du meg.

Hotrodder: Det var egentlig det jeg tenkte meg, og derfor jeg ble litt overrasket når det faktisk er en del som mener at jeg ikke trenger det (spørt litt her og der).

Takker igjen for alle svar.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 20:08 
Avlogget
Get going
Get going

heilt enige med Hotrodder her man tar ikkje en klasikker og parkerer ute og brukke den i all slags ver med snø og salt og drit.
då er den ferdig opprustet før en kan si RUST.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 22:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Skal man bruke bilene,ruster de.

Står de seg ijæl inne i en garasje,er det ingen som ser dem,og husker dem.

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Mar 2010 00:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

1970gtx skrev:
heilt enige med Hotrodder her man tar ikkje en klasikker og parkerer ute og brukke den i all slags ver med snø og salt og drit.
då er den ferdig opprustet før en kan si RUST.

Tja, gi den en runde med profesjonell oljebehandlig a`la Funnerud hvert år så tåler den å brukes :wink:

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Mar 2010 08:15 
Avlogget
Get going
Get going

fatter ikke at folk gidder å kjøpe drømmebilen sin for så å låse den inn i en garasje 10 måneder i året, da hadde jeg heller kjøpt et bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Mar 2010 14:35 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Tom K skrev:
fatter ikke at folk gidder å kjøpe drømmebilen sin for så å låse den inn i en garasje 10 måneder i året, da hadde jeg heller kjøpt et bilde

Haha, det er en av de bedre kommentarene jeg har lest på lenge :P

Hvis det blir veteran så skal den uansett tectylbehandles ganske grundig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Mar 2010 23:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tom K skrev:
fatter ikke at folk gidder å kjøpe drømmebilen sin for så å låse den inn i en garasje 10 måneder i året

Det fatter ikke jeg heller. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner det her?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Mar 2010 00:09 
Avlogget
Get going
Get going

Fordi det snakkes så mye om at man ikke kan bruke en "veteranbil" året rundt ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Mar 2010 02:00 
Avlogget
Get going
Get going

Henger meg på argumentene til Hotrodder her.

Såklart en "veteran" tåler å stå ute året rundt, men en veteran er alt fra en ikke så fali med olsenbande flerfarga 4dørstolpe med høvelbenk6er til en Camaro69 pokalsanker.
Ingen her ville finne på å frese rundt i en førstegen Camaro som eneste bil året rundt. Den bilen blir kjapt en avskriving for hvem vil kjøpe en slik bil når du vil selge til samme pris som du ga for bilen?

Siden trådstarter ønsker en vetran som skal være blank så blir himmel til tak en dårlig løsning. Fugledrit, løv, pollen, regn, hagl, gateparkering, lukeparkering, vandalisme som pusser/antenne/speilknekk/nøkling, fotballspilling i gata, vinglesykling (har selv sykla inn i en bil når jeg var barn), takras o.l

Selv bor jeg øst i oslo, og ser ingen USbil av klassikerstatus stående fast langs veien/fortauet i bydelene.
Mitt råd er å strekke seg litt lenger ca 80K+ så har du en "moderne" Camaro eller Firebird fra 82-og nyere innen rekkevidde.
Mange av disse er automatgira, men er målet i år bare å lære å kjøre med 3pedaler på bakhjulstrekk så hvorfor ikke en Mazda MX5? Den gir deg ikke dånedippen om den får et uhell i karossen. Finnes løse hardtopper så en slipper kniv i duken. Passe stor bil uten store driftskostnader, og under budsjettet ditt betyr penger til overs.

Du har hele livet foran deg så det er ikke noen hast med USbil om da ikke fastlegen har gitt deg en tidsfrist.

Av erfaring så MÅ du ha penger til over etter bilkjøpet til evntuelle utbedringer. Det hadde ikke jeg på den førstebilen så jeg tynet noen gamle dekk for lenge med avkjøring som resultat. Kan si det slik at det hadde blitt mange lapper billigere å kjøpe 4nye dekk enn en frontjobb hos opprettern. Siden jeg ikke hadde penger så ble det ikke en frontjobb heller så resten av sommern var i bilen til mor som kun var et fremkomstmiddel mer enn en bil.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Mar 2010 13:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tom K skrev:
Fordi det snakkes så mye om at man ikke kan bruke en "veteranbil" året rundt ;)

Det jeg sa var at det ikke vil funke med en veteranbil som BÅDE lagres ute OG brukes året rundt. Er det så komplisert å skjønne?
Utelagring over vinteren kan nok til nød gå hvis man gjør de rette forberedelsene. Men skal man ha en veteran for å bruke den året rundt vil bilen forfalle raskt hvis man ikke har garasje.

Har du prøvd det selv, forresten? Det har jeg. Den erfaringen kostet meg 80.000 kr i 1992. (Regn det om til 2010 kroner så tipper jeg du omtrent kan doble den summen.)
Det er jo innmari kjekt å anbefale en eller annen fersking å bare hive titusener av kroner ut av vinduet, for det er jo ikke dine penger, ikke sant?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Mar 2010 14:57 
Avlogget
Get going
Get going

Jada jeg har prøvd, ser ikke noe problem i å kjøre en 63 impala (som jeg gjorde) hele året, men hvis man skal ha en pokalsanker så er det jo greit å ha 2 biler, men nå var vel ikke trådstarter ute etter en Camaro i 600 000,- kroners klassen heller ? poenget er at trådstarter vil ha en amerikaner til ca 70 lapper som han kan bruke hele året.....men det fikk du kanskje ikke med deg ??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Mar 2010 21:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ok. Da har du greid det. Hatten av for deg.
Det andre du skriver har jeg allerede svart på.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support