Joda det produseres både Commander og Compass i USA. Commanderen ble produsert både ved fabrikken: Jefferson Avenue North, Detroit, USA og hos Magna Steyr i Graz, Østerike. Compass produseres faktisk kun ved Jeep's Belvidere Assembly Plant i Belvidere, Illinois. Commanderen er jo fortsatt en mye mer amerikansk bil i mine øyne!
Dette med produksjon eller assembly av amerikanske biler i foreign markets er jo ikke noe nytt. Det ble jo produsert i overkant av 1800 Dodge ved Strømmen Verksted i årene 1934-1940. Det er vel ingen som hevder disse ikke er amerikanske biler? GM åpnet også sin første fabrikk utenfor USA i København i 1923. Denne produserte fram til begynnelsen av 60 tallet Chevroleter, Buicker og Oldsmobiler mer eller mindre helt like de som ble satt sammen i USA. Det er vel få som vil hevde at disse heller ikke er amerikanske biler.... I tillegg ble 67-69 Camaro produsert både i Antwerpen, Sveits, Argentina og på Fillipinene!
Ta en titt på bildet under, er denne Cadillacen en Amcar? De fleste vil nok si absolutt! Karosseriet på 59 & 60 Cadillac Eldorado Brougham er faktisk laget og designet i Italia hos Pininfarina!
I siste nummer av AMCAR blir DeLorean trukket fram som en 1982 modell man nå kan importere på 30-års regelen. John Delorean var jo Amerikansk, sjefsdesigner for Pontiac og "faren" til Amcar klassikere som Pontiac GTO, Firebird og Grand Prix. Han bestemte seg jo for å starte sitt eget bilmerke men fikk ikke finansiering til dette i USA. Han dro da til Nord-Irland og fikk med seg Britiske myndigheter på laget som trengte industriarbeidsplasser. Motoren ble sourcet fra Renault en V6 på 2.8 liter. Denne bilen kan jo umulig være en Amcar??!! Dette er nok blant de vanskligste definisjonene for meg personlig. Bilen ble jo designet av en av de virkelig store Amcar designerne. Designet for det Amerikanske markedet, samt utelukkende solgt ny i USA. Nei DeLorean blir jeg ikke helt klok på....
Bilen under da? Karosseri og mye av understellet er jo fra Britiske AC Cars. Likevel gjorde vel Caroll Shelby disse bilene til kanskje det største Amerikanske ikonet på muskelbil!
Siste eksempel er bilprodusenten Crosley som spesialiserte seg på å lage småbiler mellom 1939-1952. Dette er biler på størrelse med sittegressklippere, Isetta, Messerschmitt osv. Bilene ble produsert i Cincinnati, Ohio av et Amerikansk firma eid av en amerikansk industrialist. Videre ble bilene kun solgt i USA gjerne mange steder i supermarkeder! Det høres jo ut som dette må være en ekte Amcar! Men jeg tror du hadde fått mange rare blikk og spørsmål hvis du hadde dukket opp på Amcartreff med 1951 Crosley Super Sporten under!

Det blir uhyre vanskelig (les: umulig) å finne fram til en god definisjon på hva som er en Amcar. Hotrodder's post tidligere i tråden har jeg derfor veldig sansen for

!
"Visse ting trenger ikke å forklares inngående. De bare ER sånn.
For eksempel trenger man ikke å spise møkk for å fastslå at det smaker vondt.
Man trenger heller ikke å gi noe mer inngående forklaring på hvorfor en tidligere Daewoo ikke er en Amcar."
Avslutningsvis syns jeg vi burde gå sammen om en "de-badging" kampanje mot disse Daewoo "Chevyene"

Ta fram sparkler/flate skrujern og finn deg et "bytte" idag!
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4
http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=180341988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4