AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 00:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 154 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: hva f er detta?? mazda??
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 11:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Folk som har greie på merkevarebygging må jo rive håret av seg etter denne Chevrolet-Daewoo sammenslåingen. Like pinlig som det var med Chrysler stjernen på diverse Simca produkter i sin tid.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 14:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Amerikanerne har dessverre vært veldig flinke til å ødelegge merkevarer i bilindustrien sin helt på egen hånd, også.
Tenk f.eks på hva de drev med utover på 70-80 tallet. Prestisjemerker som Ford Mustang Cobra, Ford Thunderbird, Dodge Charger, Plymouth Roadrunner ble notorisk trukket ned i søla for kortsiktig vinnings skyld.
Hva hadde ikke disse betegnelsene vært verdt i dag, dersom de hadde forbeholdt de for modeller som fortjente de, og ikke brukte de opp på oppjazzede familie-sedaner?
Corvette, Camaro og Firebird er gode eksempler på at et muskelbil merke kan overleve tøffe tider også. Hvor mange vet hvordan en 1980 modell Camaro ser ut, ift en 1980 Plymouth Roadrunner???
Så dette med at Chevrolet finner ut at de skal kaste bort merket sitt på en simpel kjerring-bil på Europa-markedet, er ikke noe nytt.

Hvis det er noen Mustang 2 eller 80 modell Roadrunner-eiere som blir fornærmet, så beklager jeg det. 1980 Plymouth Volare/Aspen/Roadrunner eller 1976 Mustang 2 er helt greie Amcars.

Det jeg mener er at det blir bare komisk å kalle en Mustang 2 for Cobra eller Dodge Volare for Roadrunner, når vi alle vet hvor disse betegnelsene kommer fra.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 16:04 
Avlogget
Get going
Get going

Etter det som eg veit er denne "bilen" IKKJE

1) planlagt eller utvikla etc. i USA
2) Produsert i USA
3) utvikla for salg i USA

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 16:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det er en daewo som er klonet til chevrolet

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 16:15 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Amerikanerne har dessverre vært veldig flinke til å ødelegge merkevarer i bilindustrien sin helt på egen hånd, også.
Tenk f.eks på hva de drev med utover på 70-80 tallet. Prestisjemerker som Ford Mustang Cobra, Ford Thunderbird, Dodge Charger, Plymouth Roadrunner ble notorisk trukket ned i søla for kortsiktig vinnings skyld.
Hva hadde ikke disse betegnelsene vært verdt i dag, dersom de hadde forbeholdt de for modeller som fortjente de, og ikke brukte de opp på oppjazzede familie-sedaner?
Corvette, Camaro og Firebird er gode eksempler på at et muskelbil merke kan overleve tøffe tider også. Hvor mange vet hvordan en 1980 modell Camaro ser ut, ift en 1980 Plymouth Roadrunner???
Så dette med at Chevrolet finner ut at de skal kaste bort merket sitt på en simpel kjerring-bil på Europa-markedet, er ikke noe nytt.

Hvis det er noen Mustang 2 eller 80 modell Roadrunner-eiere som blir fornærmet, så beklager jeg det. 1980 Plymouth Volare/Aspen/Roadrunner eller 1976 Mustang 2 er helt greie Amcars.

Det jeg mener er at det blir bare komisk å kalle en Mustang 2 for Cobra eller Dodge Volare for Roadrunner, når vi alle vet hvor disse betegnelsene kommer fra.

I en annen tråd skriver "hotrodder" dette. :shock:

Men at 4 dørs biler blir sett ned på innen miljøet er vel en holdning som er på vei ut.
Det var mye mer av slik på 80 tallet.

Det finnes sikkert gamlinger som fortsatt forfekter dette synet, men hvem bryr seg om de???

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 16:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ja, og så? Er det noe feil med det?

Synes du Mustang Cobra fra 1975 står i stil med Shelby Mustang/Cobra utgaver fra 65-69?
Eller kan du ane en viss nedgang i både stil, rykte og prestasjoner?
Er det "forbudt" å påpeke at en 1979 Plymouth Volare Roadrunner knapt nok er en blek kopi av Plymouth Roadrunner fra 1969-70?

Hvis du mener at midsize amcars fra 1975-85 er design- og prestasjonsmessig helt på høyde med muskelbilene fra 1965-71, så må du selvsagt få lov til det, men jeg tviler på at veldig mange enig med deg.
Det vi snakket om her var hvordan man kan ødelegge et varemerke. Jeg mener at de overnevnte varemerkene i rundt 1970 utstrålte rå kraft, høye prestasjoner, og og et desing så innovativt at store deler av bilverdenen stod med hakeslepp. 10 år senere var dette omdømmet bare et minne, på grunn av at navnene ble "brukt opp" på biler som ikke utstrålte det samme. Selve bilene kan selvsagt være helt ok, men de de utstrålte ikke rå kraft, høye prestasjoner, og og et veldig innovativt design.

Se på Chevrolet Corvette og Ford Thunderbird. Hva forbinder du med førstnevnte, og hva forbinder du med sistnevnte?
Corvette er et rendyrket sportsbil-varemerne. Thunderbird har vært brukt på veldig forskjellige biler, og navnet betyr i dag ikke stor mer enn at det er en Ford og en bil.

Vet du hvor stor andel av alle Kvikklunsj sjokolader som selges i påska? Over 50% av totalen.
Hvorfor ikke lansere den også som "julesjokoladen" eller "sjokoladen for de mørke høstkvelder"? Ville ikke det gitt et høyere salg om høsten og i jula?
jo, kanskje, men samtidig ville det ruinere sjokoladens omdømme som påskesjokolade, og på lengre sikt gi en nedgang, totalt sett. Ser du parallellen?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 20:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Problemet vårt her i Norge er at vi ensidigt tror at alle amerikanske biler er designet med et formål, og at bortimot alle bilene fra USA skal være entusiast biler. De amerikanske bilkonsern har gjennom alle tider produsert biler for forbruker i alle segmenter - også småbil segmentet. Et bilkonsern må gjøre det for å overleve. Mesteparten av bilkjøperne handler biler utifra diverse transportbehov, ikke hva som er tøfft, går godt, eller har bra lyd.

Merkevare til Chevrolet i USA er masseproduksjon av billige biler for massene - ispedd sportslige element slik som Camaro og Corvette. Daewo Chevy`n er produsert i Korea for Asia/Europa, men du finner tilsvarende småbiler i USA - med Chevrolet merket på - basert for det amerikanske marked. Disse er produsert i Nord-Amerika/Mexico.

Tidligere eksempel på disse er Chevrolet Vega, Ford Pinto, Chevrolet Citation - and so on..

Det er som HotRodder sier bare å registere at det er sånn. Så får vi heller nyte at det foreløpig finnes noen produsenter som tar bryet med å lage annet enn kjønnsløse transportmidler.

2007 Jeep Patriot Limited
2011 Jeep Compass Limited

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 20:45 
Avlogget
Get going
Get going

Mr Fox skrev:
Etter det som eg veit er denne "bilen" IKKJE

1) planlagt eller utvikla etc. i USA
2) Produsert i USA
3) utvikla for salg i USA

Så vist en bil har alle disse 3 punkten,så er det en amcar(amerikaner)? :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Des 2011 22:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Synes det er fin bil :)

http://www.youtube.com/watch?v=pjLj8i8h8mM

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 00:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

grogei skrev:

faktisk ganske rå! :oops:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 00:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

jolly skrev:
grogei skrev:

faktisk ganske rå! :oops:

Nå er det på tide å korke igjen juleølflaska :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 09:13 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

defenisjonen på amcar er ikke så tydelig, som man kunne ønske.
var det noen av dere som viste at første generasjonen av ford mondeo, var utviklet i usa, og prislappen var på 40 mill.
var ganske tett på, at den var blitt bygget i usa også, da ville den ha vært en amcar!!! (og sikkert ha kostet en lille million å få til norge)

Amcar.no skrev for noe tid siden, om definisjonen på amerikansk bil. husker den ikke akkurat, og på inneværende tidspunkt, gidder jeg heller ikke lese gjennom de siste 8 bladene for at finne den. Det kan jeg gjøre senere.

Men sjovt nok, så er de canadiske med i porteføljen, og så beveger vi oss ut av usa!
mye er laget i mexico, som heller ikke er usa.

den gengse opfattelsen er at bilerne skal være bygget i usa, for amerikanerne, av amerikanerne. Men med noen få undtak, netopp canada og mexico.
eller kjenner jeg mindst to biler, som ikke bør være her på forummet! (blandt annet den som står utenfor!)

Å klaske et chevy merke på en daewo, gjør den ikke til en amcar, er som å kle ut stoltenberg i skinn, gi han en harley, og kalle han en "biker"
henger ikke helt sammen, vel?

personligt, så stoppet min interesse i 1987, da den siste GNX rullet av samlebåndet, har hatt biler yngre end det, men da har de altid været av 4x4 typen.
bevares, det har da på det siste kommet flere retrobiler, (Charger/Camaro/mustang) som er verdige arvtagere, men de er fortsatt litt for elektroniske for min smak.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 11:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvorfor være så opphengt i definisjoner?
Vi tar spørsmålet opp når de tvilsomme bilene dukker opp og vil "inn". Bil for bil, individuell behandling.
Det nytter ikke med en fast definisjon på dette. Da vil alltid noen som burde vært med, bli utestengt, og noen som burde vært utestengt, bli med.

For meg vil f.eks en Jeep Commander alltid være "mer ekte" amcar enn en Jeep Compass, som har et veldig asiatisk utseende. Hverken Commander eller Compass er vel laget i USA, såvidt jeg vet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 12:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Joda det produseres både Commander og Compass i USA. Commanderen ble produsert både ved fabrikken: Jefferson Avenue North, Detroit, USA og hos Magna Steyr i Graz, Østerike. Compass produseres faktisk kun ved Jeep's Belvidere Assembly Plant i Belvidere, Illinois. Commanderen er jo fortsatt en mye mer amerikansk bil i mine øyne!

Dette med produksjon eller assembly av amerikanske biler i foreign markets er jo ikke noe nytt. Det ble jo produsert i overkant av 1800 Dodge ved Strømmen Verksted i årene 1934-1940. Det er vel ingen som hevder disse ikke er amerikanske biler? GM åpnet også sin første fabrikk utenfor USA i København i 1923. Denne produserte fram til begynnelsen av 60 tallet Chevroleter, Buicker og Oldsmobiler mer eller mindre helt like de som ble satt sammen i USA. Det er vel få som vil hevde at disse heller ikke er amerikanske biler.... I tillegg ble 67-69 Camaro produsert både i Antwerpen, Sveits, Argentina og på Fillipinene!

Ta en titt på bildet under, er denne Cadillacen en Amcar? De fleste vil nok si absolutt! Karosseriet på 59 & 60 Cadillac Eldorado Brougham er faktisk laget og designet i Italia hos Pininfarina!

Bilde

I siste nummer av AMCAR blir DeLorean trukket fram som en 1982 modell man nå kan importere på 30-års regelen. John Delorean var jo Amerikansk, sjefsdesigner for Pontiac og "faren" til Amcar klassikere som Pontiac GTO, Firebird og Grand Prix. Han bestemte seg jo for å starte sitt eget bilmerke men fikk ikke finansiering til dette i USA. Han dro da til Nord-Irland og fikk med seg Britiske myndigheter på laget som trengte industriarbeidsplasser. Motoren ble sourcet fra Renault en V6 på 2.8 liter. Denne bilen kan jo umulig være en Amcar??!! Dette er nok blant de vanskligste definisjonene for meg personlig. Bilen ble jo designet av en av de virkelig store Amcar designerne. Designet for det Amerikanske markedet, samt utelukkende solgt ny i USA. Nei DeLorean blir jeg ikke helt klok på....

Bilen under da? Karosseri og mye av understellet er jo fra Britiske AC Cars. Likevel gjorde vel Caroll Shelby disse bilene til kanskje det største Amerikanske ikonet på muskelbil!

Bilde

Siste eksempel er bilprodusenten Crosley som spesialiserte seg på å lage småbiler mellom 1939-1952. Dette er biler på størrelse med sittegressklippere, Isetta, Messerschmitt osv. Bilene ble produsert i Cincinnati, Ohio av et Amerikansk firma eid av en amerikansk industrialist. Videre ble bilene kun solgt i USA gjerne mange steder i supermarkeder! Det høres jo ut som dette må være en ekte Amcar! Men jeg tror du hadde fått mange rare blikk og spørsmål hvis du hadde dukket opp på Amcartreff med 1951 Crosley Super Sporten under!

Bilde

Det blir uhyre vanskelig (les: umulig) å finne fram til en god definisjon på hva som er en Amcar. Hotrodder's post tidligere i tråden har jeg derfor veldig sansen for =D> !

"Visse ting trenger ikke å forklares inngående. De bare ER sånn.
For eksempel trenger man ikke å spise møkk for å fastslå at det smaker vondt.
Man trenger heller ikke å gi noe mer inngående forklaring på hvorfor en tidligere Daewoo ikke er en Amcar."

Avslutningsvis syns jeg vi burde gå sammen om en "de-badging" kampanje mot disse Daewoo "Chevyene" :twisted: Ta fram sparkler/flate skrujern og finn deg et "bytte" idag!

1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4

Sist endret av hkjensli den Fre 16. Des 2011 17:51, endret 4 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Des 2011 13:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

De sluttet å lage amcar etter 1972. da kom lavkomp skiten opg plastikk tida.
Så slik er det med den saken.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 154 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support