AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 16. Nov 2011 23:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

http://www.performancechiptuning.com/Fuel+Saver+Module/3/

Dette er en dings til 20 Dollar, som skal "rette ut" drivstoff molekylene dine med hjelp av magneter.... Og dermed føre til at man sparer optill 30% drivstoff...
Jeg er skeptisk..... Noen som kan forklare hvorfor dette skulle virke ? .. Jeg lukter bløff

Sitat:
When untreated fuel molecules arrive to your engine clumped together, this results in unburned fuel, causing inefficiencies. Your vehicle will perform less, get lower gas mileage and result in more carbon buildup. The Fuel Saver with high power GTE magnetic technology un-clump the fuel molecules into order, allowing your fuel molecules to be burned much easier. You will notice your engine will have less carbon deposits which will increase your engine life.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 00:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

lukter bullshit lang vei. Bruk penga på noe vettdigt i steden for.. en pils eller to kanskje?

Disse har også vært "busted" på mythbusters faktisk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 00:20 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Den virker sikkert like bra i dag, som den gjorde for ca 20 år siden da det kom på markedet

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 06:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

'Snake oil' kaller man dette. Rett og slett bullshit. Hvis det hadde fungert så godt, hadde ALLE brukt det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 09:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vi utførte en del tester av nesten helt likens produkt på slutten av 90 tallet.

Med bruk av avgass måler så vi faktisk at 1 av verdiene gikk ned på tomgang.

1 av lastebil sjoførene påsto at forbruket gikk litt ned.

Ellers var det ingen av de andre 5 som merket noe forbedring.

Selv trur jeg at hadde vi montert et kinderegg over slangen og sakt at det sku bli bedre, hadde nok den ene sjoføren kjør like forsiktig og økonomisk.

Jeg husker ikke hva avgass som gikk ned. (det var ikke mye, men vi så det med en gang vi monterte på magneten og med en gang vi tok den av)

Konklusjonen min er. hadde dette funket, ja da hadde det nok vært standar på alle bilene.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 11:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har ikke prøvd akkurat dette, men prøvde endel såkalte drivstoffsparende greier på Astroen jeg hadde:
-KN luftfilter (mindre motstand. Skal føre til mindre drivstoff forbruk)
-Effektpotte "straight thru". Skal føre til høyere effekt.
-Tufoil oljetilsetning. Skal minske motorens indre friksjon.
-Halo tennplugger. Mye bedre gnist og mer "riktig gnist".

Disse lovet hver for seg noen få prosenter nedgang i drivstoff forbruk. Tufoil påstod til og med at på biler nettopp som min (tung bil, gammeldags stor motor med stor forskjell på småkjøring og langkjøring) ville effekten være ekstra gunstig.
Jeg skjønner selvsagt at man ikke bare kan legge sammen alle prosentene de hver for seg lovet.
Men jeg merket -ingen- forskjell. Null. Hverken på effekt eller forbruk.
Motoren var i fin form med km stand fra 100.000 til ca 160.000. Aldri noe problem med den.

Bilen ble brukt på samme strekningen hver dag i flere år. Ca 2/3 småkjøring og 1/3 langkjøring. Jeg hadde gjort mange målinger før, og gjorde mange målinger etterpå. Det var helt umulig å måle noen forskjell.

Jeg tror slikt er bare tull. På Astroen prøvde jeg fordi jeg var nysjerrig, og byttet til disse komponentene når det uansett var tid for å bytte, så sånn sett tapte jeg ikke noe på det.

Hyppige oljeskift, velfungerende bremsekalipere som ikke ligger for mye innpå, korrekt justerte hjullagre, så høyt lufttrykk som forsvarlig i dekkene, friskt rotorlokk, pluggledninger og plugger, og en rolig kjørestil tror jeg gir mye større innvirkning på forbruket enn allverdens magneter og dill.

Det sies også at man sparer drivstoff på å ikke bruke klima anlegget. På vår 2007 mod Ford S-Max er det kjørecomputer som måler helt nøyaktig forbruk. Jeg ser absolutt ingen forskjell om klima anlegget er koblet inn eller ikke. Og kjører man med det utkoblet for lenge, morkner pakningene, gassen lekker ut og det koster ikke så rent lite å få fylt det med sporings gass, finne lekkasjen(e), tappe av sporingsgassen, fikse lekkasjene og fylle det med ny kjølegass.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 11:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Insubordination skrev:
'Snake oil' kaller man dette. Rett og slett bullshit. Hvis det hadde fungert så godt, hadde ALLE brukt det.

Enig.

Litt sånn som slike slankepiller der de viser før og etter-bilder i reklamen. Koster noen få kroner. Derfor prøver mange, fordi det ikke koster all verden. Ingen gidder å saksøke selgerene for småpenger, og de kan drive på som før.
En glimrende måte å tjene penger på, om man ikke har skupler..

Var en som posta en link til ei sie med sånne lureprodukter her en gang. Husker det var flere ting der som skulle spare fuel.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 12:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jada, samme opplegget ene arbeidskollegaen min prøvde på sin opel corsa diesel. En eldre utgave av corsaen. Den gikk så godt etterpå at toppakninga røyk...
Makan til sludder å vås, bare lureri.
Han var så fornøyd at han utstyrte hele bilparken hjemme med dette.
Vel anvendte penger. Men klart, tror man på noe selv sterkt nok, kan man jo begynne å innbille seg ting.... :-)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet