AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Prosjekt 72 Firebird
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=983
Side 1 av 119

Forfatter:  st-remy [ Søn 19. Nov 2006 18:53 ]
Innleggets emne:  Prosjekt 72 Firebird

Halloen
Eg holder på med en chevrolet imperial landau convirtable 29 mod. Der skal det skiftes ut alt treverk , det er en vanvitig my jobb , må bygge bilen mange ganger,må bygge litt og så demontere osv osv , det går sikkert med en 2500/3000 timer. Det ble produsert 300 eks av denne bilen, produksjoen startet sent desember i 1928, min bil ble regga i norge 15.05.29 i larvik, etter det eg vet så er det kun denne bilen i Norge , kansje i hele Norden , så det er verd å legge ned litt timer i denne , fant en tilsvarende bil i usa - pris, holde dere fast 45000$ :shock: etter det vi vet i dag så er det 16 biler som er sporet og som eksisterer. denne bilen kjøpte eg i Ørsta, da viser det seg at begge mine biler kommer der i fra

Med Pontiacen skal det også gjøres en del med, starter med å plokke ned framstilling og bakstillking for å skifte alt i fjærer og foringer samt bytte til skivebremser bak, alle delene skal glassblåses og lakkeres Det blir kansje tid til å ta karosseriet også , da blir vel hele grei sandblåst under og så får e ta eventuelt det av rust som dukker opp , og når e er ferdig med dette så e det vel vår og snart kjøretid, og da vart det ikke lakkering i vinter. Når det gjelder motorn så ble den satt inn vår , det er en 455 fra 69 med C topper og ny kamm , gasser, alu innsug osv. Det vart ett brukbart skuv i pontikakken :shock: :D :D


Bilder av prosjeka er å finne på min hjemmeside

f.. det vart rene skryte greia dette :oops:

Forfatter:  Mr Juliebø [ Søn 19. Nov 2006 23:35 ]
Innleggets emne: 

Hei
Ser du har to biler fra Ørsta :D
Chevroleten kjenner ej ikkje til, men Pontiacen har ej god kjennskap til ja!
Det er vel delvis denne bilen som er grunnen til at blitt amcarfrels :)
Det er nemmelig den første amcaren som far min kjøpte, og vi hadde bilen i 17 år!
Så har mange gode barndomsminner fra denne bilen ja.

Bilen var orginal med sekser. Ordna med godkjenning av bytte til V8 og kjøpte inn ein 400 motor,
men d blei aldrig noko motorskift så lenge vi hadde bilen.
Etter kjøpet so blei all rust tatt og bilen fekk ny lakk.
Ettersom at dette var på åttitallet så måtte den selfølgelig få tidsriktig lakkering.
D var min far og hans onkel som stod for design og lakkering, i tillegg til det handmalte maleriet på bakluka :!:
Lakken var i god forfatning når vi solgte bilen til Oslo-området,
men veit ikkje korleis den har blitt i ettertid!
Ser du har tenkt å beholde lakkeringa, tøfft :D

Lykke til med prosjektet og hold oss oppdatert!

Forfatter:  st-remy [ Tir 21. Nov 2006 18:08 ]
Innleggets emne:  Pontiac

Halloen Mr Juliebø :)
Det var litt gøy å høre att du har hatt mye med denne bilen å gjøre, det var din far forsto eg som kjøpte bilen, kan e spøre når han kjøpte den?
og når selte han den?
eller skal vi ta dette over msn? det har vert litt gøy å ha litt forsking på bilen da, som sakt så kjøpte e bilen i Nesbyen i fjord sommer , da var motorn utkjørt , det sto en 403 i den da , men no står det 455 olds i den, men eg er veldig intresert i vite mest mulig om bilen så vi får ha litt kontakt her da, vi kan godt ta det her i forumet , så blir det litt aktivitet her også

Forfatter:  Mr Juliebø [ Ons 22. Nov 2006 23:40 ]
Innleggets emne: 

Hei
Trur han kjøpte bilen i 1982 og solgte den i 1998-99 er ikkje heilt sikker...
Kjøpte den i Oslo av en kar som var fra Tromsø, han hadde tatt den inn som flyttegods.
På veg heim frå Oslo so runda km tellaren 100 000 og når han solgte bilen so var den kun gått ca 130 000! :shock:
Når vi solgte bilen stod fortsatt den orginale seksaren i.

Når eg ser på bildet av Chevroleten din så kjenner eg igjenn kvar det bildet er tatt. Kjøpte du bilen av Jan Remmereite?

Legger ved eit par bilder så folk veit kva bilar vi pratar om.

Vedlegg:
chevy.jpg
chevy.jpg [ 24.82 KiB | Vist 29294 ganger ]
amcarpontiac.jpg
amcarpontiac.jpg [ 45.51 KiB | Vist 29290 ganger ]

Forfatter:  st-remy [ Tor 23. Nov 2006 00:02 ]
Innleggets emne: 

hei mr Mr Juliebø
bildene du la ut vises ikke,har du noen info om ka som e gjort med bilen, evenduelt om det gjort my rustaebeid på den osv Chevrolen kjøpte e av Odvin liaskar, den stod oppe på et loft, dei drei på med noe restaurering av biler i 1etasjen, andre siden av veien var det en stor fabrikk av noe slag , stemmer det at det var norsk motormusem.no, den webben eksister ikke lenger

Forfatter:  Mr Juliebø [ Tor 23. Nov 2006 00:21 ]
Innleggets emne: 

Lånte bilder frå heimesida di... :) (har berre papirbilder sjøl)
Bilen var vel stortsett orginal så lenge vi hadde den.
Det blei sveist litt på bilen før den fikk ny lakk, men trur ikkje det var så store rustskader.
Der du henta Chevroleten var der Hovden automuseum holdt til før, men det er nedlagt no.
Men han som eig bygningane har fortsatt mange spesielle bilar.
2 stk AC Cobra,horod,05 mustang m.m

Forfatter:  st-remy [ Tor 23. Nov 2006 00:53 ]
Innleggets emne: 

Ja det stemmer det Mr Juliebø det var noe ac cobra der ja, eg holder på sjekke priser på komplete fjærer rundbaut , bremsekitt og foringer , det e da litt goddis å få kjøpt da, men ka skal en velge

Forfatter:  st-remy [ Lør 02. Des 2006 19:10 ]
Innleggets emne:  72 firebird

Her er litt om prosjektet mitt igjenn
Når e kjøpte bilen så var motor`n tatt kvelden, men eg komm meg heim i fra Nesbyen med nød og neppe.
Motorvalg vart 455 olds, dette pga at det sto en 403 ols i den så alt var nesten klappet og klart, for det andre så har olds 455`n ett brutalt momment, denne motorn er 69 mod F1 blokk med C topper , en brukbar kamm,750 edel, alu insug, hedders, crossover eksos 2,5". Motorn virker no, det ryker av hjula mine iallefall.

Det vart ganske trangt under huven, så e tenkte at scoop var tingen, kjøpte ett, men e fikk det ikke til å passe helt, e tok like godt å laga ett, men e vart vel ikke helt fornøyd med det, men det blir slik til e finner på noe anet skøy.
E har no litt sparkling og sliping i gjenn , men kansje det blir bra
Neste blir å ta alt under bilen, fjærer , foringer, bremser osv, hele forstilinga skal blåses, og da blir ikke e arbeidsløs i vinter

ps det kan forekomme skrive feil , å det kan dere drite i
skal prøve å legge inn noen bilder

Vedlegg:
10.gif
10.gif [ 118.16 KiB | Vist 29054 ganger ]
11.gif
11.gif [ 122.3 KiB | Vist 29094 ganger ]
8.gif
8.gif [ 127.02 KiB | Vist 29120 ganger ]
13.gif
13.gif [ 129.13 KiB | Vist 29169 ganger ]
5.gif
5.gif [ 119.2 KiB | Vist 29154 ganger ]

Forfatter:  pontchief [ Lør 02. Des 2006 19:29 ]
Innleggets emne: 

Hei
Har faktisk samme motor i 57 Oldsen. borret 69 455 block 9671 og c topper. :D
Men har ikke fått testet den skikkelig ennå,har vært plaget med høy temp på den.
Hvordan er temperaturen på din motor?

Forfatter:  st-remy [ Lør 02. Des 2006 19:37 ]
Innleggets emne: 

Tempen min er fin den, kjører på el vifter med variabel kontrol

Forfatter:  st-remy [ Lør 17. Feb 2007 15:19 ]
Innleggets emne:  Blåsing av felger

Holder på å fikse felgene mine :D etter å ha prøvd litt forskjellig blåsemiddel vart resultatet :ved bruk av alusulikat så fikk man en lit grovere overflate en ved glasgranulat , det vart faktisk en metallick efekt :shock: ,så eg sprøyta den ene felgen med klarlakk , mistet litt av efekten faktisk :? eg tok en del bilder , men har broblem med å få rett lyssetting så metallick efekten ser man ikke på bildene.

så folkens hvil dette bli noe å satse på :roll: eller skal e legg på sølvmetallick og klarlakk :?:

Vedlegg:
1.gif
1.gif [ 120.45 KiB | Vist 28778 ganger ]
2.gif
2.gif [ 121.35 KiB | Vist 28786 ganger ]
3.gif
3.gif [ 115.64 KiB | Vist 28796 ganger ]

Forfatter:  Gasman [ Søn 18. Feb 2007 15:36 ]
Innleggets emne: 

Syns felgene så veldig fine ut,men det skulle vært fint å ha en felg å samenligne med.
Er det orginal felger til denne årsmodellen :?:

Forfatter:  st-remy [ Søn 18. Feb 2007 17:59 ]
Innleggets emne: 

Det er nok transam felger detta, originalfelgene ser dere i bakgrun på bildet, 14 toms , disse er 8" fram og 10" bakx15.
Er litt usikker på hvilken dekkdim e går for,må vell ned på 50 profil tenker eg for å få til detta, det blir en del ombygginger av framvogna , skall bygge om til transam understell , skal ta et bedre
bilde av de andre felgene

Forfatter:  st-remy [ Søn 18. Feb 2007 18:18 ]
Innleggets emne: 

Her er felger til sammenligning

Vedlegg:
3.gif
3.gif [ 141.25 KiB | Vist 28682 ganger ]

Forfatter:  Gasman [ Søn 18. Feb 2007 22:46 ]
Innleggets emne: 

Syns felgen til venstre er penest men det er jo en smaksak,alltid likt felger med litt kant jeg da :wink:

Side 1 av 119 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/