AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 583 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 39  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 10:52 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 22. Feb 2008 13:10
Innlegg: 299
Bosted: Melhus, Sør-Trøndelag
Angående bakaksling, forresten; sjekk denne sida for referanse. Du kan finne enkle måter å identifisere på ved ytre kjennetegn. http://www.novaresource.org/axle.htm. Sannsynligvis har du vel en 8.5 aksling, hvis ingen noen gang har byttet aksling på bilen. Når det gjelder brems, er Eaton helt greit for gatebruk ja. er originalliknende det. Eller du kan prøve Powertrax, som ikke bruker lameller. Med eaton må du plukke ned akslingen din og shimse opp distanser på nytt. Men du skal kanskje bytte utveksling likevel? powertraxen glir på plass inne i differensialen din, der de gamle tannhjulene til diffen satt. Da slipper du å sette opp akslingen på nytt, men da er du låst til den utvekslinga du har. Hvis du har griseflaks, og ingen har skrudd uforholdsmessig mye på bilen din, kan det hende du finner en liten metalltag festet til lokket på akslingen som forteller hva slags utveksling du har. Hvis ikke må du inni og tyde kodene på hjulene, evt telle tenner.

_________________
Samleområdene synes aldri å ta slutt. Stakkars dem som skal rydde når jeg en gang dør...

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 15:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 18. Aug 2007 19:09
Innlegg: 819
Bosted: jessheim
sånn cirka utvexling så kan du se hvor mange ganger mellomakselen må gå rundt, for at hjula skal gå en runde....

Ellers så pleier det å stå på kronhjulet om hvor mange tenner det er på kronhjulet og pinjongen, som novafreak sier..... F.eks 41 på kronhjulet og 10 eller 11 på pinjongen som vil gi ekesmpelvis 3.73:1 eller 4.11:1 utveksling.. =D>

formel er kronhjul del på pinjong

_________________
1942 Chevrolet 1/2. viewtopic.php?f=3&t=2696
1963 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13652
1969 Camaro Z28. viewtopic.php?f=3&t=24714


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 20:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
ok takk for hjelp og svar.

den veiva jeg har har et slag på 3.75. så jeg trenger egentlig ikke noen ny veiv.

er klar over at jeg burde sipe den, lurte bare på om det var normalt at det blei slike riper i veiva/lagerene?


anngående diffen. så har jeg en 10 bolt med 8.5 aksling. utvekslingen er passe den jeg har nå. har ikke tenk å bytte den. så lenge jeg har over 2.76:1 passer eaton diffen.
men det jeg lurte på var hvor mange spline jeg har. 28 el 30. :?

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 15:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 01. Nov 2008 10:33
Innlegg: 265
Bosted: kodal
ser ut som det har mangla olje der på bildene... eller at den har gått veldig mange km....! mest sansynlig vil jeg tro motoren har gått noen sekunder uten olje? f.eks. litt lite olje på motoren også kjøre fort gjennom en sving eller bremse hardt e.l. ser da ut som du kan bruke veiva om igjenn med nye lager?:-) men vanskelig å si ut fra et bilde...

_________________
-Daniel Krüger


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 18:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
ja kan hende det har skjedd en gang. men ikke så lenge jeg har hatt bilen. viste den til gutta på oslo sylinderservice. de annbefalte å slipe veiva. men kan jo ikke vite om det bare er for å få mer jobb :P

jeg tok frahverandre motoren fordi det er ubalanse i den. så kanskje jeg like godt skal kjøpe ei ny veiv. og balansere den isteden til stemplene og rådene. for de ser faktisk bra ut.
eneste jeg sliter litt med å finne er hvor mange cc stempeltoppene mine rommer. noen som veit det utifra nr? er jo 4 spor til ventiler..

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 18:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:45
Innlegg: 959
Bosted: telemark
Kjøp nå veiv du. Skal du gjøre så mye med motoren likavel. Er nok ikke bare noe di sier det om den veiva
Er bare og hive inn hånklet der.

_________________
moparman.
DODGE RAM 2500 SLT 99.
Dodge charger 68. 440cid
Dodge trandesman B 200 74.
Prosjekt dodge dart 69 bad boy
prosjekt dodge maxi van B200 big block 76
1986 Le baron cab

Massively Over Powered And Respected
http://www.chargernorway.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Mai 2010 22:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
Ang. Slitasje på Bunnpartiet ditt. Dette kan ha en sammenheng, med Vibrasjonen du kjenner i motor.

Motoren din som er orginal 350, er internt balansert. dvs ingen lodder på Svinghjul eller svingningsdemper.
En Veiv med 3,75" i slag er Eksternt balansert. dvs lodder på Svinghjul og svingningsdemper.

Hvis vedkommende som bygde motoren, bare har skiftet veiv, og ikke tilhørende komponenter, som "MÅ" byttes.
Så er vibrasjonen selvforklarende.

For å sjekke, sjekk i bakkant av svingningsdemperen din, her skal den IKKE være helt rund.
Og det skal på Svinghjulet ditt være et lodd, på insiden mot veiva.

Siden den eneste Eksternt Balanserte SBC fra GM var 400 motoren, må svinghjulet dit komme i fra en slik en med Manuell gir. (som ikke er for vanlig) eller et aftermarked.


Dette er viktig å få med seg!


Mvh. Joda

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Mai 2010 23:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
ja jeg veit litt mer om de greiene der nå.

kanksje på tide med en oppdatering av denne tråden!

her har vi sandblåst litt deler og har de i lakkboksen

Bilde

Bilde

Bilde

brukte en spesiell lastebil lakk som skulle tåle varme og alt mulig.

Bilde

Bilde

grunna og lakka girkassa samma.
her med tokomponent epoxy grunning

Bilde

gnikka litt på den før så svarte servo pumpa

Bilde

så hadde jeg innmaten til balansering, beklager mobilbilder. men glemte kamra!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

så prøvemonterte jeg alt. og sjekket alle klaringer med vokslinja. og alt blei notert i permen :)

så er veiva inne for godt

Bilde

her prøver jeg å få på stempelringene riktig

Bilde

Bilde

sylindere honet i benk. det svarte er bare en liten skygge av gammal slitekant.

Bilde

her sjekker jeg ventilklaringa (dette var under prøvemontering)

Bilde

Bilde

Bilde

så er det på med pasta og inn med kammen.

Bilde

Bilde

Bilde

tester timinga:
Bilde

her er på med regg deksel, demper og reimhjul

Bilde

Bilde


topper draes til av beste evne :)
Bilde

nå begynner det å ligne noe!
Bilde

Bilde


Bilde

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Mai 2010 23:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
så er det på med diverse annet snax

Bilde

Bilde

se der ja!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

nå er det på tide å få lempa den oppi bilen!!

Bilde

Bilde

Bilde

en litt sjev dårlig elefant. så måtte ha støtte hjelp!

Bilde

men går etter litt lirking!
Bilde

nå kommer mer oppdate :)

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Mai 2010 12:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 26. Feb 2006 17:33
Innlegg: 1167
Bosted: Langevåg, Bømlo
ser jo bra ut dette!

likte spesielt bildet der han ene står i mobilen! :lol: alle ser så engasjerte ut! :lol:

_________________
87 Chevrolet S10 Pickup Viper powered
08 Cadillac BLS Wagon

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Mai 2010 11:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
hvor mye skal egentlig sånne hydrauliske løftere og rullevipper høres?

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Mai 2010 22:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
De skal ikke hørest!
Løfterne skal ha ca. .030" forspenning. 1\4-1\2 turn på vippa.
Juster ikke Ventilene som det står i Orginalbøkene! (fungerer som regel bare på slappe kammer)
Ha Cyl 1 på TDC og juster ventilene på Cyl 6, som er motsatt i tenningsrekkefølgen. ( 1-8-4-3-6-5-7-2 )
Roter deretter veiva 90grader, noe som vil gi Cyl 8 TDC. Da justerest Ventilene på Cyl 5 osv.
Håper du tar tegninga.

Mvh. Joda

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Mai 2010 23:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
jeg justerte di slik : først så stramma jeg mutteren på toppen akkurat til der der stanga fikk litt motstand. så 1/2 gang til + låsemutter. justerte slik rekkefølge ja. slik jeg tok alle på 1 omdreining. det går ann å justere uten å ha av innsuget?

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Mai 2010 10:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 29. Mai 2009 23:53
Innlegg: 148
Bosted: Ringerike
Det med akselen så passer diffen på bilen din hvis det er en orginal 4 trinns manuell bil du har, da de kom med kun 3,42 eller 3,73. Du kan lese av utv. i en 2 boksavers kode som er slått inn ca midt på røret stikkakselen går i på passasjer siden pekende fremover. Skal da være enten CK for 3,42 eller CG for 3,73

_________________
Bilen kommer fra rette landet, har rett antall sylindere, motoren sitter rette veien og drar i rett ende ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Mai 2010 23:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
Det krevest 2 tørn på veiva, for å få det skikkelig!
90 grader mellom hver cylinder x 8cyl = 720grader.
Da har kammen gått en runde!
Trenger ikke ta av innsuget nei!
Men en 1\2turn, etter at slakken er borte, er ikke feil!

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 583 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 39  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 46 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support