AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 08:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tir 03. Mar 2009 16:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Hei!

Etter oppussing av garasje og diverse var man endelig igang! Har brukt bilen hele vinteren uansett vær og vind men det er på tide med litt fiks.

Bilen en 1983 pontiac firebird med en 2.8l V6 + manuell kasse.

Tenkte mye på å bytte motor til en chevy 350 tpi, men etter litt lok, stuk og grubling tror jeg det er mer fornuftig å holde bilen helt original og
heller ta full overhaling av den originale motoren som står i.

Planer sålangt:
- Diverse fiksing over alt!
- Rustsveise battery-tray.
- Overhaling + lettere trimming av motor.
- Lakkere bilen i skikkelig syk limegrønn.

Filmsnutt av bilen før jeg kjørte den inn i garasjen, lyden er helt grei ihvertfall.
http://www.youtube.com/watch?v=WBcBz8aFo00


Noen kjappe bilder fra garasjen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sist endret av Mr.Malibu den Søn 15. Mar 2009 16:45, endret 4 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tir 03. Mar 2009 18:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Kule biler med mye potensiale de der! At bilen har manuell er jo helt klart et pluss. Har du vurdert å bytte til en 3.1L eller 3.4L i litt bedre stand? Husker ikke hvilken av dem som er mest arbeid, eller ikke passer, men mener at 3.8L er mye mer ombygging enn de to litt mindre. 3.1/3.4 er vel samme familie motorer, flytt over TBI-innsuget og all ytre utrustning, og øk bensintrykket litt. Skal man legge så veldig mye mer i det, er det nesten likegreit å bygge om til V8 i samme slengen på en måte.

Edit; Har den TBI eller forgasser? Leste litt her for en stund tilbake, kanskje det er interressant? http://home.alltel.net/mcfly/conversion.htm

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 04. Mar 2009 03:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Ja det er stilige biler! Har kun tenkt på V8 når det kommer til motorbytte, men 3.4l (TBI?) skal også være kurrant å bytte til. Men slik motoren er nå, er den i god stand og fungerer så og si utmerket. Tror ikke jeg har noe særlig igjen for motorbytte hvis man tenker tid/arbeid/cash contra hva man egentlig sitter igjen med.

Den har forøvrig forgasser, har kikket en del på slike sider ja.. helt klart interessant, men igjen.. skal man først gå igang med bytte, hvorfor ikke sette inn en 5.7?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Fre 06. Mar 2009 18:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Selvsagt er jeg enig i deg der, at skal man først bygge om, er det like greit å montere en V8. Det jeg reagerte på var denne:
Mr.Malibu skrev:
Planer sålangt:
- Overhaling + lettere trimming av motor.

Dette er i mine øyne bortkasta tid og penger, basert på egen erfaring med 2.8L TBI i S10 Blazer. Søplete motor som knapt holder til de små forhjulstrekka bilene til GM. Hvis du var helt satt på å beholde ting slik de var i dag, og få litt mer futt i bilen, ville en 3.4L longblock (med alt det ytre flyttet over fra motoren du allerede har fra før) vært greit. 3.4'n kom ikke med TBI nei, men det skal være mulig å flytte over innsuget og gasseren din på den, selv om forgasseren må justeres om litt. For å få det 100% kan det nesten være enklere å skaffe en delebil med V8, enten TPI/TBI eller forgasser, og flytte over det meste. Forgasser vil jo helt klart være det enkleste, siden du har det fra før.

Ved bytte til V8 i bilen din, og du ønsker å beholde den manuelle kassa, er det jo litt kjipt at V6-kassene er spinkle. De tåler vesentlig mindre effekt/moment enn de til V8, som allerede er i grenseland på en V8. Uansett må du i det minste ha et annet klutsjhus, og en spesiell lamell som passer den lille sporforbindelsen (splines på nynorsk) inngående aksel har på V6-kassene.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Fre 06. Mar 2009 21:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Hm. Ja det er kanskje det. Hvordan var motoren du hadde i blazer'n? Rett og slett litt usikker akkurat der, for det går også mer på penger enn tid og insjativ ser du. Flyttet opp hit rett før jul og må handle inn stort sett alt av verktøy, da det eneste flyttelasset jeg hadde var i bilen og vinterdekka måtte jeg jo selfølgelig ha med :mrgreen:

Har heller ikke erfaring med 2.8l, bare holdt på med 350 og 400 så jeg vet jo ikke helt hva man evt. kan få ut av noe sånt.

Begynner ihvertfall med karosseri arbeidet nå og tar det jeg kan før jeg får sveiseapparat og kompressor neste måned.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Fre 06. Mar 2009 21:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Noen bilder
Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Fre 13. Mar 2009 21:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Dette ble jeg overrasket over! Reservehjul og jekk bak et panel i trunken, trodde ikke det var mulig i forhold til plass!

Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2009 00:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Fått demontert panel i trunk, ikke mye rust akkurat!

Bilde
Bilde

Bilen gikk hvertfall i Harstad, 96:

Bilde

Litt opp fra bakken:

Bilde

Gammelt annlegg:
Originale høytalere fra dash, høytalere fra C-stolpe og kassa ifra trunk.

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tir 17. Mar 2009 01:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Min form for bling! :DD

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 18:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Bilde

Noen som vet hva dette er?

Bilde

Kommer herfra:

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 19:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
en del av EGR systemet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 19:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Nei det ser ikke slik ut, men skal ta et par bedre bilder i morgen..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 20:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
AIR -> Luftinnblåsing i eksosmanifold under kaldstart for å videreforbrenne de feite avgassene fra chokebruk, og etter en viss motortemp skal luften blåses inn i bakre halvdel av katalysatoren. Er ikke alle som har det sånn, min S10 med 2.8TBI hadde kun i eksosmanifoldene. Røsk og riv, få det vekk, og sveis igjen høla eller blind dem av på en annen måte.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Sist endret av Chevy350 den Man 20. Des 2010 03:11, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 20:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
AIR? Er det det samme som EGR? Altså Exhaust Gas Recirculation. Da hadde vel Camarogeddon rett!
Hm.. Ser iallefall ut som om det allerede er tettet. Men jeg kan like gjerne fjerne det?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 21:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
overflødige rør = overflødig vekt. du kan jo være bra sikker hvis det allerede er blendet, og bilen funker fint.

røsk og riv :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support