Selvsagt er jeg enig i deg der, at skal man først bygge om, er det like greit å montere en V8. Det jeg reagerte på var denne:
Mr.Malibu skrev:
Planer sålangt:
- Overhaling + lettere trimming av motor.
Dette er i mine øyne bortkasta tid og penger, basert på egen erfaring med 2.8L TBI i S10 Blazer. Søplete motor som knapt holder til de små forhjulstrekka bilene til GM. Hvis du var helt satt på å beholde ting slik de var i dag, og få litt mer futt i bilen, ville en 3.4L longblock (med alt det ytre flyttet over fra motoren du allerede har fra før) vært greit. 3.4'n kom ikke med TBI nei, men det skal være mulig å flytte over innsuget og gasseren din på den, selv om forgasseren må justeres om litt. For å få det 100% kan det nesten være enklere å skaffe en delebil med V8, enten TPI/TBI eller forgasser, og flytte over det meste. Forgasser vil jo helt klart være det enkleste, siden du har det fra før.
Ved bytte til V8 i bilen din, og du ønsker å beholde den manuelle kassa, er det jo litt kjipt at V6-kassene er spinkle. De tåler vesentlig mindre effekt/moment enn de til V8, som allerede er i grenseland på en V8. Uansett må du i det minste ha et annet klutsjhus, og en spesiell lamell som passer den lille sporforbindelsen (splines på nynorsk) inngående aksel har på V6-kassene.