AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

92 chevyvan G30
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=5417
Side 1 av 3

Forfatter:  aflerik [ Søn 24. Aug 2008 12:54 ]
Innleggets emne:  92 chevyvan G30

Eg har ein g30 som eg lurte på å bygge om til bensin, så da her eg noen spm.
Hvor mye hk er dei orginale bremsene på ein g30 godkjent for?
Passer ein 350 maskin rett nedi?
Eg fikk tak i ein 350 som var i deler som eg har tenkt å bygge opp igjen. hvor mye kan eg/kan eg bore opp den blokka og eventuelt hvor masse?
Hvor handler dere deler? helst fra usa :D

Vedlegg:
DSC00495.JPG
DSC00495.JPG [ 114.49 KiB | Vist 5771 ganger ]

Forfatter:  Mentor [ Søn 24. Aug 2008 20:28 ]
Innleggets emne: 

Hvor mange hester spesifikkt, kan jeg ikke fortelle deg, men husk på at G30 er bygd på lastebilunderstell, så det er ikkeno pinglebremser du har på bilen.
Når det kommer til 350'n, så burde ikke det være det største problemet. Er jo blitt gjort før, og med ennå støre kruttønner!

Skulle jeg gjort noe drastisk med en 350, ville jeg stroket den (til 383),
men hvorfor skal du bygge om til bensin i første omgang??

Håper jeg hjalp deg på vei der!

Mentor'n...

Forfatter:  aflerik [ Søn 24. Aug 2008 20:59 ]
Innleggets emne: 

Det er for lite power i en sur 6,2d :( :(

Forfatter:  Mentor [ Søn 24. Aug 2008 22:56 ]
Innleggets emne: 

Hva skal du med power i en slik en sak?
Først og fremst, du har en G30 med høyt tak.
Det er ikke no å bygge racerbil ut av.
Dette vet jeg, for jeg har hatt, og kjørt, en med lavt tak.
Det krenger, svinger og gynger en hel masse, og siden du har høyt tak (i glassfiber), så er din mykere i karrossen enn hva min var.
Kjører du for hardt, tar det nok ikke lange tida før taket sprekker opp...

Power som i svi gummi?
Ikke no problem, jeg har burna do'nuts med min "sure 6.2" på tørr og fin asfalt, jeg...

Power, typen "gå fort"?
Glem det...Du har fortsatt 2500 kg bil, så det kommer ikke til å gå fort uansett...

Jeg har hatt de samme tankene som deg, og har lagt dem fra meg.
Har du en van med høyt tak, lag en riktig god cruise-bil ut av det.
Overhal 6.2'n og girkassa som sitter i og følg normale service så har du en motor som bør runde en million km uten nevneverdige problem...

(Og ja, du kan hente ut noe mer av den, om du skifter til dieselpumpe som leverer noe mer enn det den originale gjør :P)

Kjør den van'en som en van skal kjøres, og spar heller opp til en nova, ellerno...Du kommer til å få MYE, MYE mer glede av det...:D

Velkommen til forumet forresten!
(Vil ikke gi noen skjennepreken, bare noen råd for maks glede ut av det en har :D)

Mentor'n...

Forfatter:  aflerik [ Søn 24. Aug 2008 23:06 ]
Innleggets emne: 

Hvilken dieselpumper kan eg putte på denne for å få den litt kjappere da?
Eg synst den er for slapp i bakker og forbikjøringer. men det kan selfølgelig vere noe med girkassen. Men eg skal uansett bygge opp den motoren som eg har fått.

Forfatter:  Roar [ Søn 24. Aug 2008 23:09 ]
Innleggets emne: 

Sikker på at den går som den skal da ? Diseldyra har en tendens til å gro igjen i insuga hvis de går mye i bykjøring.

Forfatter:  Mentor [ Søn 24. Aug 2008 23:11 ]
Innleggets emne: 

Åssen dieselpumpe du skal ha, er jeg ikke helt sikker på.
At den er slapp som du skriver, kan godt være girkassa, men det kan også være tegn på at pumpa begynner å bli sliten.

Åssen girkasse er det du har i bilen nå? Jeg vil tru det er en 4L80E...

For all del, bygg opp motoren du har, den kan alltids puttes i noe annet gøy seinere!

(Skal du ha van som går godt, få tak i en med lavt tak som allerede er bensindrevet. MYE bedre utgangspunkt! Da kan jeg sikkert stille med oppskrifta for Norges raskeste brødbil :D)

Mentor'n...

Forfatter:  aflerik [ Søn 24. Aug 2008 23:19 ]
Innleggets emne: 

eg er ikkje sikker på hva kasse eg har :( eg er ganske ny med amcar. men bilen min har kjørt fem tusen siden i juni men i hovedsak med meg brisen/full i passasjersetet :D Eg tenkte eg skulle få noen til å se over kassa på den i vinter og så får eg gå over motoren sjøl.
Motoren som eg har liggendes er fire bolts 350 som eg godt kan tenke meg å få utav en min fem hundre hk så det er bare å komme med tips og råd om hvordan den bør bygges :D

Forfatter:  Mentor [ Søn 24. Aug 2008 23:25 ]
Innleggets emne: 

Jeg er temmelig sikker på at du har en 4L80E...(3 forovergir + OD)

Åssen er den å starte? Er den vrang når den er kald? Varm? Tomgang?
Litt mer info om problemet, fører gjerne til en løsning!
Som Roar sier, det kan være dyser som er trange. Prøv å få blåst den rein, se om det hjelper.

Den 4 bolts 350'n din, har et sabla godt potensiale i seg. Å hente ut 500hk av den, burde ikke være noe særlig stort problem...
Her inne, er det en kjempegjeng som kan dette inn og ut i blinde :D

Bare spør, så får du nok svar, skal du se :D

Mentor'n...

Forfatter:  aflerik [ Søn 24. Aug 2008 23:43 ]
Innleggets emne: 

Er en 700 kasse en 4L80E? Er det noen plasser i bergen eg kan få borret opp blokka? Må eg skifte staker og eller bare stemplene?
Eg synst bilen min er veldig lettstartet og ryker lite :) men den drikk noe jævli med diesel :(

Forfatter:  Nazgul [ Man 25. Aug 2008 07:30 ]
Innleggets emne: 

aflerik skrev:
Hvilken dieselpumper kan eg putte på denne for å få den litt kjappere da?
Eg synst den er for slapp i bakker og forbikjøringer. men det kan selfølgelig vere noe med girkassen. Men eg skal uansett bygge opp den motoren som eg har fått.


Diesel pumpe du skal bruke er nok den du har allerede om du da ikke har en ekstra, men pumpa må sendes over dammen for overhaling og ombygging. Om dyser også skiftes er det ikke umulig å komme opp i 170 - 180 HK.

Ta en titt på denne nettsiden, her finner du dine svar.
http://www.v8dieseltech.net/forum/



NB!! Dyser skiftes på 160 000Km

Forfatter:  Chevy-Tor [ Man 25. Aug 2008 07:38 ]
Innleggets emne:  van-kjøring

Hey!

Du sier du synes bilen bruker mye drivstoff? Her er ett tips - aldrig trykk gassen mer enn halv-veis til bunn. Kjør penere en sjøføren til Harald med andre ord. Kan virke tregt og kjipt til å begynne med, men med en myk, langsom og forsiktig kjørestil kan det godt tenkes du klarer å kjøre en mil på underkant av litern. Kos deg med van! Det skal jeg :)

Vedlegg:
Filkommentar: Vanen min
høyre side.jpg
høyre side.jpg [ 40.1 KiB | Vist 5678 ganger ]

Forfatter:  aflerik [ Man 25. Aug 2008 10:55 ]
Innleggets emne: 

kommer jo ikkje opp en bakke med bare halv gass :( Men skal ta å gå over motoren litt i vinter.

Forfatter:  Mentor [ Man 25. Aug 2008 15:12 ]
Innleggets emne: 

Girer bilen ned når du nærmer deg/er i bakken?
Du skal jo ha kickdown på kassa, hvis du trår den mer enn halv-veis ned!!

Mentor'n...

Forfatter:  aflerik [ Tir 26. Aug 2008 13:28 ]
Innleggets emne: 

ja den girer ned, kickdownen funker på kassen, men den er for slapp til å ta seg opp i fart opp ein bakke, har den kommet ned i 60 70 km så blir den der til eg er på toppen.

Side 1 av 3 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/