Ja, da var det på tide med en oppdatering igjen
Etter jeg ble ferdig med kontrollventilen så fant jeg litt svenskekrom i hjulbuen bak på høyresiden og da var det bare å sette i gang å sveise.
Nesten 40cm av flensen oppover hjulbuen i forkant var ganske tynn, så det var bare å sette i gang å kappe.
Her har jeg banka ut en ny flens mot dørken:
Her er den sveisa i, men ikke ferdig slipt:
Tilpassing av plate:
Sveisa i:
Jeg ble fri for strøm på tlf så jeg fikk ikke tatt bilder av prosessen videre, men jeg bytta hele flensen opp til toppen av hjulbrønnen.
Detta er fra dagen etterpå etter et strøk med primer og et strøk med finish:
Uka etter sveisinga var jeg på vårmønstringa til Amcarklubben i Narvik 18 mai på prøveskilt.
Massevis av biler møtte opp med flott vær
Etter dette gikk det en stund, og så tenkte jeg at jeg skulle begynne på ombyggingen til V8-bremser.
V8-Tromlene foran og bak (ja det blir tromler først og fremst til jeg får råd til skiver) var ganske rusta utvendig så jeg tenkte jeg skulle eksperimentere litt med Elektrolyse-rustfjerning.
Prinsippet er veldig enkelt. Du putter det oksyderte stålet/jern-emnet i et bad med elektrolytt, dette kan være vann og bakepulver eller sitronsyre eller vaskepulver osv.
Mange forskjellige ting fungerer som elektrolytter, bare vannet blir elektrisk ledende til en viss grad. Jeg hadde best effekt under mine forsøk med 1/3 kopp Omo Color per 10l vann.
Også trenger du en "offer-jern" eller Anode. Rustfritt stål er den beste anoden, siden rustfritt stål inneholder Chromium som gjør at det tåler mye bruk før stålet/anoden tar skade av behandlinga.
Så trenger man en batterilader, jo kraftigere jo bedre. Jeg brukte en 12A batterilader fra Jula med start-funksjon.
Minuspolen fra batteriladeren kobles i det objektet man skal fjerne rust fra (katoden), plusspolen til offer-stålet (anoden).
For å få opp amperen på laderen så kobla jeg til et par startkabler på et gammelt ødelagt batteri, og til hhv pluss og minus fra laderen.
Til det første forsøket brukte jeg en vanlig Stålwire på 1.5m som anode, ca 2cm i diameter, og rustfjerningsobjektet var en gammel bremseskive til Porschen til fattern.
Det funka ganske greit egentlig.
Slik ser oppsettet ut, uten batteriladeren tilkoblet:
Et par timer etter jeg hadde blanda vannet og vaskepulveret sammen godt, og kobla på strømmen med batteriet i parallel så det slik ut i vannet:
Etter 6-7 timer var resultatet slikt:
Klar forskjell der ihvertfall.
Etter litt finpussing av teknikken og bytte av Anode, til en laga av Rustfritt stål prøvde jeg med den ene fremre bremsetrommelen.
Dette er den nye anoden etter et døgn i suppa:
Og her ser dere resultatet, begge to så like ille ut før behandlingen:
Den ubehandlede:
Den ferdige:
Litt av en forskjell hva? Fullstendig skånsomt og ganske effektivt. Begge fremtromlene fikk seg en omgang.
Bare for å være morsom tok jeg en skiftnøkkel jeg fant på dynga nedi ei verktøykasse som hadde stått ute og åpen i massevis av år.
Før:
Under arbeid:
Etterpå:
Jeg fikk tilogmed til å justere åpninga etter en halvtime med overtaling med en visegrip-tang og uante mengder med penetrerende smøreolje

Så over til neste steg: Ombyggingen til V8-spec bremser.
Før jeg kunne bygge om bilen var det jo en fordel å ha felger jeg kunne sette på når jeg var ferdig å bygge om da 6-syl understellet har 4X4.5" og v8 har 5X4.5".
Så da var det bare å sette i gang med de felgene jeg hadde liggende.
Disse er Permacast Turbine Wheels i 7x14" med 1/4" backspace. De så IKKE ut!
De hadde vært i en fraukjeller i 15 år når jeg fikk tak i de, og så ble de liggende på låven hos fattern i tre år etterpå, så de så ikke ut i måneskinn en gang, eira/oksydert og fæl.
Så starta restaureringa.
Her er en felg halvveis ferdig. Bare den lille poleringa av eikene og kanten gjorde et sinnsykt løft før/etter:
Maling av eikene for hånd med en liten kortbusta malekost. Jeg kunne ha maskert og spraylakkert, men det ville tatt like lang tid bare med maskeringa:
Hele felgen ferdig etter pluss minus 4 timer med arbeid:
Før/etter igjen:
Og så ble det flere:
OMG, they are multiplying!!!!1!1!!
Og til slutt med 185/75R14 Firestone-dekk på:
Da var jobben kommet til bakaksling-byttet.
Demonteringen gikk greit, bortsett fra at gjengene til u-boltene var litt slitne etter mange år med stillstand.
Jeg gjenga måde muttera og u-boltene opp igjen, og de ble som nye.
Her er begge bakstella side ved side, den ny-lakka er en 8", den gamle en 7.5" 6-er aksling som var VELDIG sliten med knuste lagre i alle himmelretninger:
Litt størrelseforskjell kan man si:
Verksmesterlærlingen var enig:
Her er bakakslingen på plass:
Nylakkerte bladfjærplater:
Denne fikk seg et strøk til:
U-boltene før rens og oppgjenging:

Så over til neste steg: Ombyggingen til V8-spec bremser.
Før jeg kunne bygge om bilen var det jo en fordel å ha felger jeg kunne sette på når jeg var ferdig å bygge om da 6-syl understellet har 4X4.5" og v8 har 5X4.5".
Så da var det bare å sette i gang med de felgene jeg hadde liggende.
Disse er Permacast Turbine Wheels i 7x14" med 1/4" backspace. De så IKKE ut!
De hadde vært i en fraukjeller i 15 år når jeg fikk tak i de, og så ble de liggende på låven hos fattern i tre år etterpå, så de så ikke ut i måneskinn en gang, eira/oksydert og fæl.
Så starta restaureringa.
Her er en felg halvveis ferdig. Bare den lille poleringa av eikene og kanten gjorde et sinnsykt løft før/etter:
Maling av eikene for hånd med en liten kortbusta malekost. Jeg kunne ha maskert og spraylakkert, men det ville tatt like lang tid bare med maskeringa:
Hele felgen ferdig etter pluss minus 4 timer med arbeid:
Før/etter igjen:
Og så ble det flere:
OMG, they are multiplying!!!!1!1!!
Og til slutt med 185/75R14 Firestone-dekk på:
Da var jobben kommet til bakaksling-byttet.
Demonteringen gikk greit, bortsett fra at gjengene til u-boltene var litt slitne etter mange år med stillstand.
Jeg gjenga måde muttera og u-boltene opp igjen, og de ble som nye.
Her er begge bakstella side ved side, den ny-lakka er en 8", den gamle en 7.5" 6-er aksling som var VELDIG sliten med knuste lagre i alle himmelretninger:
Litt størrelseforskjell kan man si:
Verksmesterlærlingen var enig:
Her er bakakslingen på plass:
Nylakkerte bladfjærplater:
Denne fikk seg et strøk til:
U-boltene før rens og oppgjenging:
Tromlene bak fikk seg en kraftig rens innvendig/utvendig:
Forskjellen mellom bak/frem:
Ræva i været:
Dette var referansebilder tatt for min egen del da jeg tok alt i småbiter og lakkerte der det trengtes, og smurte med kobberfett der det trengtes:
Og slik ble det seende ut bak etter ferdig bytte:
Alufelga bygde "litt" mer ut enn stålfelga:
Prøvde også å fjerne hesten i grillen for å se åssen det ble seende ut:
Så var turen kommet til forstillinga. Først ble tromlene pusset og lakkert av Kristel, samboersken min:
Imens holdt jeg på å demontere bremsene til begge sider fremme mens de var ute av bilen for å sjekke tilstand.
Alt ble satt sammen med nye tetninger og lagre. Og lakkert og smurt der det var nødvendig:
Jeg sleit litt med å få av de nederste bærekulene da, de satt som fean, jeg ødela to av endeleddsverktøyene til biltema.
Dette var den som ble mest deformert:
Til slutt fikk jeg det løst med ordentlig verktøy fra würth.
På tur på bil:
Så til slutt etter mye banning, mye kaffe, mange røyker ble det bytta og/eller fiksa dette:
Nye dempere foran og bak, nye bærekuler, nye endeledd, foringer her og der, camber og spissingsjustering, fiks av varmeapparatet, blinklysa, ryggelysa, pussere, vindusspylertank/pumpe, festing av diverse interiørdetaljer, fiks av vindusheiser her og der osv osv...
Så, nå er bilen klar for førstegangsgodkjenning på vegvesenet den 26 sept.
Og slik ser herligheten ut:
Stallkompisen, en Honda C200 90cc fra 1963:
Og den andre stallkompisen, en 1979 930 3.3 turbo:
Ute i friluft:
To bilder av en taunus og en porsche med en dobbel regnbue i bakgrunn
Og til slutt et bilde fra mandagen når det var så fint vær:
Steike så jeg gleder meg til bilen har fått skilter, det blir fantastisk å kunne kjøre bilen lengre enn bare inn/ut av garasjen!!!
Når bilen har fått skiltene så kommer andre ting som jeg har lyst å fikse litt på. Belysning, eksos, pakninger, stereo, osv osv.
Kommentarer?