AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 06:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2022 10:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 23. Sep 2022 09:46
Innlegg: 1
Hei alle sammen,
Jeg har ikke brukt dette forumet før og er derfor nytt medlem. Min bakgrunn er jo fra NVMC hvor jeg er velkjent med mine tre MC.
De består av en Panther M120 med vogn, min trofaste Norton 99 og en BS SS80. Men, det er en annen skål.

I 1990 ble vi påkjørt i vår Aspen 1978 stasjonsvogn som ble skrap. En Dodge "Le Baron" ble derfor anskaffet som vi fortsatt har, i tillegg til to andre
biler. Denne Diplomat Coupe satte jeg bort i 2000 men har nu dradd den fram fra støvet for en liten gjennomgang. Ingen her er vel overasket over at
den rusler og går som vanlig. Slettes ikke ille.

På 90 tallet hadde jeg problem med å få den til å gå som den skal. En Thermo Quad satt i den fra fabrikken. Møller US forsøkte stille den men mislyktes. De påstod at den trakk falsk luft fra toppen. "Ikke F..." svarte jeg; byttet selv manifolpakning med mere så det er utelukket. De hadde tatt av luftfilteret og sprøytet startgass over toppen. Den dro opp med en gang. Takke f.. for det da luftfilteret var borte. Elektronisk tenning hadde jeg satt på.

Feilen lå naturligvis i hoveakselen da det er en sterkt fjær som sliter godset i forgasseren. Der lå årsaken til falsk luft. Finnes ikke reservedeler var den hyggelige beskjeden fra Møller US. Tok den med ned på mitt hobbyrum, linjebrotsched godset, la på sølvlodd på akselen, dreide den ned og gjorde spor for O-ringer på begge sider. Vips! Som ny!

Så til dette med innsugsmanifolder:

Jeg fikk tak i en manifold fra en 3.60 med Holley 2280 toporter. Denne forgasseren har jeg selv overhalt etter alle kunstens regler. Tenkte sette på denne
med den manifolden som fulgte med. Det sitter en Edelbrock på bilen nu og den går fint men men.... hvorfor ikke forsøke med en toporter?

Denne manifolden er merket W 4201120 og, om jeg ikke husker helt feil, fikk jeg tips om at den passer over på en 3.18 motor.
Noen her som vet? Jeg er mottagelig for alle tips og råd, informasjon med mere.

Vennlig hilsen
Gunnar Schrøder


Vedlegg:
IMG_20821.jpg
IMG_20821.jpg [ 160.23 KiB | Vist 1898 ganger ]
20220829_154725kopi.jpg
20220829_154725kopi.jpg [ 107.74 KiB | Vist 1898 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2022 14:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Hei, herlig bil du har! Skikkelig tøft med 2 dørs, disse har så fint bakparti :mrgreen: Gjerne post flere bilder av bilen din! Ser du også har de originale alufelgene med kapsler, dette er gull 8)

Jeg er dessverre ikke sikker på om manifold fra 360 passer på 318 :cry: Har selv en 78 modell Chrysler Lebaron Medallion 4-dørs med 360 motor, vet at veldig mange komponenter vil passe omhverandre, men resultatet av dette er ikke alltid det beste. Det bunner i at siden 360 har annet sylindervolum (5,9 isteden for 5,2), så er også eksos/innsugs ventiler annerledes og har ikke samme porting som en 318. Jeg er ikke ett hundre prosent sikker her, men jeg vil tro det tryggeste er å få tak i et innsug fra en 318 motor, feks fra en Van eller noe sånt...

Er ikke så lenge siden jeg så et billig innsugsmanifold på Finn, så det er verdt å ta en titt der.

Som sagt, jeg er ikke helt sikker, men jeg tror innsugene er en av tingene som ikke er likt på disse to "LA" motorene.

På min bil sitter det en Holley 2245 (husker ikke helt?) som er to-ports. Leanburn er naturligvis utkoblet.

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2022 00:26 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Så lenge begge motorene er fra samme familie, så kan du fint bruke 360 innsug på 318.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support