Heisann folkens. Det er noen år siden sist jeg var på siden her, da jeg solgte den forrige bilen jeg hadde.
Men sommeren 2019 kjøpte jeg en RS fra 1971 som etter biltilsynet er en 1971 modell som er tatt inn til Norge i -72 men førstegangsregistrert i 1971 (dog vet jeg ikke hvilket land). Skiltnr på den er PN16381 så om noen har noe historie hadde jeg blitt glad
Avregistrert siden 1994 og hovedsakelig nedplukket til et bart skall i veldig mange år innen jeg kjøpte den. Bilen skal være en org RS, har rattet, turteller (RPO U14 option), 150 mph speedo, splittfangere, "bullet mirrors", midtkonsollen og den store 3-delte vingen bak.
Status per nå er at bilen er straks ferdig rustsveiset og snart på tur til lakkereren for å få tilbake den originale fargen. Denne er opprinnelig Classic Copper og skal da se slik ut
https://hot-cars.org/wp-content/uploads ... gVTSJWlUUgMotor skal jeg selv bygge. Planen der er egentlig helst en "hva som helst" small block kombinasjon med girskift på 6-6500 rpm. Lavere er uaktuelt. Blokka jeg fikk med bilen er kun 2-boltet (noe jeg fant ut etter den var plukket i deler), så jeg er usikker på om dette er den jeg kommer til å ta i bruk eller ikke.
Når det gjelder gir så må jeg enten bygge opp igjen girkassen min på ny da denne er i deler og ikke ser så bra ut (4-trinns muncie), eller kjøpe en bedre kasse. Skal jeg kjøpe en dyr kasse er det M22-M23 som gjelder (dersom noen har for salg må de gjerne ta kontakt).
Først og fremst nå kommer en del bilder fra slik bilen var når jeg kjøpte den. Så kommer det fler bilder fra fremgangen etterhvert. Men de er "rett rundt hjørnet".
EDIT 22.06.2024:
Motorspecs (så langt):
6.0 LQ4 gen 3
Smidde Wiseco 4cc "dome" i 4.030" boring (369,61 CID eller 6059cc).
317 topper amatørportet og planet av meg til ca. 66-67cc kammer for å gi 11,6:1 kompresjon med 0.070" Cometic
Manley Race rustfrie eksosventiler.
Ferrea Competition pluss innsugsventiler i rustfritt stål (Delenr F6230) med 33 graders back cut.
LS6 innsug selvportet med selvportet originalt spjeld og 52lb dyser fra Mustang GT (0280158279).
Originale vippearmer med "trunnion kit" fra summit racing.
Originale GEN4 råder vektbalanserte innenfor 0,2-0,3 gram avvik fra letteste til tyngste råde, med ARP Pro Series 2000 bolter.
Summit Racing pro ls stage 4 kamaksel (8709R1) med 238/246@0,050" durasjon og 0,625/0,605 løft justert til 8,58:1 DCR.
Manley billet double roller justerbart kamdrev (73233).
Hooker ls-swap super competition headers i 1 3/4" med 3" collectorer.
Maxxecu V1 datasprut.
Tick Performance 0,660" kit ventilfjærer og retainere shimset til 165lb installed og 402lb open.
ARP stud kitt til bunn.
Dura-Bond high performance coatede kamlagre.
Speed-Pro competition bærelagre.
Clevite H-serie trimetall rådelagre.
Cometic 0,070" toppakninger.
Gaterman link-bar løftere fra Smeding Performance.
Trickflow chromoly støtstenger med 0,080" vegger
Drivlinje:
M22 i autogear sitt hus med stålplate
12" clutch fra RAM-clutches
621 clutchhus fra SST (Silverstone transmission)
Hurst Competition plus shifter etc
Vedlegg:
Filkommentar: Slik den stod hos selger
64490683_474695716658789_2757049518594719744_n.jpg [ 42.31 KiB | Vist 24049 ganger ]
Vedlegg:
Filkommentar: På tur fra Molde
67272415_1205501432962654_8582774009639206912_n.jpg [ 54.93 KiB | Vist 24049 ganger ]
Vedlegg:
Filkommentar: I fergekø
67405112_2314530805303736_3767189856262815744_n.jpg [ 34.99 KiB | Vist 24049 ganger ]
Vedlegg:
Filkommentar: I fergekø
67487227_446558966192361_1350608717413875712_n.jpg [ 55.89 KiB | Vist 24049 ganger ]
Vedlegg:
Filkommentar: Endelig hjemme
67704679_2260420880845287_4878264171654807552_n.jpg [ 53.5 KiB | Vist 24049 ganger ]