Hei.
Mulig at dette er feil plass, og feil del av forumet. Isaafall beklager jeg, jeg soeker svar paa generelle spoersmaal som jeg er sikker paa at dere her paa forumet kan alt om.
Jeg er for oeyblikket en 19 aar gammel student i en forstad til Chicago Illinois. Studestedet svarte ikke helt til forventningene, saa jeg har bestemt meg for aa kaste inn haandlke og dra hjem. Men jeg har lite lyst til aa forlate Pick-up trucken min, som jeg knapt har brukt. Derfor har jeg lyst til aa importere den til Norge, og registrere den som lastebil. Dette skal faren min hjelpe meg med, og hvis han er fornoyd me hvordan alt gikk for seg, er det godt mulig at han selv finner seg en bil av typen Ford Mustang 60-70 talls, Corvette, Trans Am eller lignende.
Men tilbake til min bil, for a ta noen kjappe fakta, tror det er noenlunde slik:
-Chevrolet Silverado 1500 AWD 5.0 liters V8 (rundt 270 hk), skinnseter og skinn interioer, 2 stk 10" basselementer under hvaert baksete, kraftig AMP, paakostet alarmsystem, Pewter Metallic lakk, Rhino linning bak, svaere massive saa godt som nye ALL-SEASON dekk etc etc. Skal vistnok ha kostet rundt $35.000,00 klin ny. I tillegg er den kraftig paakostet. Den har en del mil paa seg, men er i serdeles god stand. Jeg ga $10.000 for den i juli august en gang, kjoepte den av en god venn. Kjoepskontrakten er ikke tatt haand om enda, og title'en paa bilen er enda i han sitt navn.
Saa til poenget;
Bilen har ikke lenger forsikring. Oensker aa transportere den fra en forstad 60 miles vest for Chicago, og videre til New York, og derfra til kaia i Oslo og fortolling etc. Faren og moren min har norsk foererkort, og de kommer begge paa besoek 29. september i en toukers periode. Vi kjenner folk som har erfaring med import/eksport, saa vi kommer til aa gjoere itt research paa det omraadet.
Men foer den tid,
hva er den enkleste/billigste maaten, og faa den til kaia i New York...? Vi er villig til aa kjoere selv, samt ta haand om alt papirarbeid og ligende paa egen haand. Men hvis det er mindre komplisert og loensomt samt sikkert, og faa litt hjelp fra ett byraa, saa er ikke det utelukket heller.
Noen som kan gi meg litt kjapp fundamental info om hvor og hvordan man faar midlertidige skilter i USA paa en bil for en veldig kort tidsperiode...? (mindre enn 24 timer) Department of Motor Vehicles er ikke veldig hjelpsomme, eller hyggelige for den sagts skyld.
Litt tips og saant hadde vaert nydelig!
Med venlig hilsen
J.