AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 09:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 24. Sep 2007 18:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 24. Sep 2007 17:35
Innlegg: 3
Bosted: Chicago IL
Hei. :)

Mulig at dette er feil plass, og feil del av forumet. Isaafall beklager jeg, jeg soeker svar paa generelle spoersmaal som jeg er sikker paa at dere her paa forumet kan alt om.

Jeg er for oeyblikket en 19 aar gammel student i en forstad til Chicago Illinois. Studestedet svarte ikke helt til forventningene, saa jeg har bestemt meg for aa kaste inn haandlke og dra hjem. Men jeg har lite lyst til aa forlate Pick-up trucken min, som jeg knapt har brukt. Derfor har jeg lyst til aa importere den til Norge, og registrere den som lastebil. Dette skal faren min hjelpe meg med, og hvis han er fornoyd me hvordan alt gikk for seg, er det godt mulig at han selv finner seg en bil av typen Ford Mustang 60-70 talls, Corvette, Trans Am eller lignende.

Men tilbake til min bil, for a ta noen kjappe fakta, tror det er noenlunde slik:

-Chevrolet Silverado 1500 AWD 5.0 liters V8 (rundt 270 hk), skinnseter og skinn interioer, 2 stk 10" basselementer under hvaert baksete, kraftig AMP, paakostet alarmsystem, Pewter Metallic lakk, Rhino linning bak, svaere massive saa godt som nye ALL-SEASON dekk etc etc. Skal vistnok ha kostet rundt $35.000,00 klin ny. I tillegg er den kraftig paakostet. Den har en del mil paa seg, men er i serdeles god stand. Jeg ga $10.000 for den i juli august en gang, kjoepte den av en god venn. Kjoepskontrakten er ikke tatt haand om enda, og title'en paa bilen er enda i han sitt navn.

Saa til poenget;

Bilen har ikke lenger forsikring. Oensker aa transportere den fra en forstad 60 miles vest for Chicago, og videre til New York, og derfra til kaia i Oslo og fortolling etc. Faren og moren min har norsk foererkort, og de kommer begge paa besoek 29. september i en toukers periode. Vi kjenner folk som har erfaring med import/eksport, saa vi kommer til aa gjoere itt research paa det omraadet.

Men foer den tid, hva er den enkleste/billigste maaten, og faa den til kaia i New York...? Vi er villig til aa kjoere selv, samt ta haand om alt papirarbeid og ligende paa egen haand. Men hvis det er mindre komplisert og loensomt samt sikkert, og faa litt hjelp fra ett byraa, saa er ikke det utelukket heller.

Noen som kan gi meg litt kjapp fundamental info om hvor og hvordan man faar midlertidige skilter i USA paa en bil for en veldig kort tidsperiode...? (mindre enn 24 timer) Department of Motor Vehicles er ikke veldig hjelpsomme, eller hyggelige for den sagts skyld.

Litt tips og saant hadde vaert nydelig!

Med venlig hilsen
J.
:D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2007 11:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Sjekk først ut hvor mye du må betale i avgifter når den kommer til Norge. Gå inn på AMCAR.NO, der finner du en avgiftskalkulator. Du fyller i vekt, verdi (kjøpesum i USA + fraktkostn til Norge), motorstørrelse og effekt osv. og får ut hvor mye det koster i avgift. Forsikre deg om at du sitter i en stabil, solid, sikker stol når du gjør dette, du kan muligens komme til å få et lite sjokk.
Sjekk om det "lønner" seg å importere den, kontra å kjøpe en i Norge.
Flere firmaer kan ta seg av shipping, de kan og ordne henting av bilen der du har den. Frakt NY - Drammen er ca. $ 1000, litt variasjon etter hvor stor den er. MOTORSHIPS.NO i Drammen er et firma som kan hjelpe deg med allt dette.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2007 15:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 24. Sep 2007 17:35
Innlegg: 3
Bosted: Chicago IL
Ser ut til at det blir fryktelig mye.... :(. Det var da som *%$# heller da, lurer litt paa aa bli et semester bare for aa faa kjoert trucken litt i det minste :lol:

Chevrolet Silverado 1500, Regular Cab, Light duty, AWD

http://www.motortrend.com/cars/2001/che ... fications/
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Silverado#Models

Motor: Vortec 5300 V8

Årsmodell: 2001

Slagvolum: 5.3 L (5300 cubic centimeter)

Vekt: 2,903 kg

Hk: 285 hp (213 kW)

Tollverdi: 55170 NOK (med 5.517 som kurs) (+frakt da...)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2007 16:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Ja, det er helt til #%&%##!?ette ! Et skikkelig slag i ansiktet tenker jeg. Syns det var en god ide å utnytte muligheten du har til å studere der borte, det blir en erfaring for livet. Ikke alle er så heldige å få den muligheten når de er 19..... Og med egen feit Chevytruck da!!!!!!!!!!!!!!!
Så kan du jo benytte tiden til å finne deg en fin bil/truck som er veteran, dvs. 30 år eller eldre, å ta med deg den hjem istedet. Da "slipper" du unna med moms og vrakpant og litt småtteri.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2007 17:01 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fik et lettere sjokk, da jeg så regningen fra tollen, på Jeanett`s bil.

8299,- I ALT!!!!!!!!!!

havde det været i DK, ville prisen have været det tredobbelte!

Så jo. jeg tror måske at det vil være lurt, at køpe en veterantruck, "over there"

Om ikke annet så fordi, at der kjører så mange nyere truck`s her i norge allerede!

men det er jo bare min mening! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2007 23:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 24. Sep 2007 17:35
Innlegg: 3
Bosted: Chicago IL
gMcman skrev:
Ja, det er helt til #%&%##!?ette ! Et skikkelig slag i ansiktet tenker jeg. Syns det var en god ide å utnytte muligheten du har til å studere der borte, det blir en erfaring for livet. Ikke alle er så heldige å få den muligheten når de er 19..... Og med egen feit Chevytruck da!!!!!!!!!!!!!!!
Så kan du jo benytte tiden til å finne deg en fin bil/truck som er veteran, dvs. 30 år eller eldre, å ta med deg den hjem istedet. Da "slipper" du unna med moms og vrakpant og litt småtteri.
Har tenkt paa aa bytte den i en veteran ja... Naa ser det ut til at jeg blir her ihvertfall ett semester.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 27. Sep 2007 14:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Lykke til med studiene og bil-letingen! Du skulle feks. kunne få deg en bra veterantruck i bytte for den du har. Prøv å få tak i en mest mulig strøken bil. Hold oss underrettet her om hva som dukker opp ! Spennende!!!

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support