Da har jeg skaffet meg "ny" Caprice etter den forrige ble avhendet pga. aaaaalt for mye karosserirust.
Fant denne på Finn, dro og tittet og vi ble enige om handel til slutt. Bilen er en 89-modell på 79-modell ramme. Relativt godt utstyrt - virker som den har stort sett det meste som var å by på unntatt el-sete på passasjersiden.
EU-kontroll utført, men feilene ikke utbedret. Følgende var å rapportere:
* Manglende rammenummer (skal være slått inn ifølge vognkort, får lete litt nøyere)
* Lekkasje fra bremsesylinder høyre bakhjul
* Ujevne/svake bakbremser, både driftsbrems og parkeringsbrems
* Slark i endeledd indre høyre side
* Rust i gulv (omtrent under pedalene, i "oppoverbakken" rett ved karosserifestet, derfor anmerket)
Ellers er det jo som vanlig på en gammel bil litt ymse skavanker - noen mer vesentlige enn andre, men i det store og det hele er bilen grei og ikke minst forholdsvis bra rustmessig. LANGT fra strøken, men både skjermer og dører er forholdsvis intakt her.

Bakstøtfangeren og listene på fangere trenger utskiftning, plastdelen rundt lykter etc. må repareres og ellers er det jo noen flekker her og der, men ikke noe skremmende.

Egentlig ligger den største utfordringen under panseret. Som alle andre biler av denne typen er den fra fabrikken utstyrt med en Olds 307 med elektronisk forgasser paret med en TH200-4R. Her har det vært en "klåpare" og gjort litt ymse - den elektroniske forgasseren er byttet med en Edelbrock-sak mens TH200-4R-kassen er byttet med en TH350. Ikke noen av disse jeg kanskje vil definere som særlig oppgradering, så her er det planlagt å gjøre noe. I tillegg lekker motoren olje og kjølevæske.
Per i dag er det som sitter der tørst og tregt samtidig som den går elendig på tomgang og tenningssystem ikke fungerer som det skal når elektronikken er i nødprogram. Etter å ha tenkt litt frem og tilbake på hva jeg skal gjøre har jeg kommet opp med to alternativer:
1. 350TBI med TH700R4. Selvfølgelig beholde injection.
2. LS-serie motor, trolig en 5,3 fra en Tahoe eller lignende, paret med en 4L60E.
Hva som er mest gjennomførbart av dette er jeg for å være helt ærlig ikke helt sikker på, men kostnadsmessig er nok ikke forskjellen så enorm ut fra det jeg har klart å skaffe tilgang til av deler.
Innspill, råd og tips mottas med takk!