AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 16. Apr 2026 22:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 10:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei, fant ut at jeg må prøve å lage en tråd her om siste tilskudd i mine autofile gleder, evt frustrasjoner..

Jeg kan jo starte med å si at jeg egentlig er en type som foretrekker å kjøre med hobbybilene mine å at garasjetid ofte har blitt nedprioritert pga mye tid på jobb å lite fritid.. Derfo har jeg sjelden hatt biler i noe bedre tilstand en ok pent fungerende eksemplar..
Jeg har vært innom alt fra Muskelbiler(var no mer en middels intr i mopar muskebiler, dragrace osv for noen år siden) kan vel si at jeg har visse fetisher rundt det med Moparmuskelbil fortsatt.. men så begynte intressen å gli over til en fasinasjon over eldre biler, å det ga utslag i flere tredvetallsbiler, en 40 taller, ett old style hot rod prosjekt(som desverre ble ofret til fordel for en annen bil)
Det siste året har jeg kjørt en senket, forholdsvis brutalt bygget 39 ford i old school rod/custom stil med flatthead v8, rake rør osv..

Denne Forden har riktignokk gitt meg mye glede og morro, men nå fristet det med noe annet.. Så Ford`n ble ofret til fordel for en 51 Chevrolet Coupe, godt påbegynt prosjekt, taksenket 2,5" +++ en rekke klassiske customtriks(nå har ikke jeg startet dette prosjektet selv så den inneholder en rekke deler jeg i utgangspunktet ikke ville valgt)
Men, nå sitter tingene der, eller ulgte med i handelen.. Og av økonomiske årsaker må jeg nok prioritere å bruke mye av det som er på bilen å fulgte med i handelen..

Målet med prosjektet er å ha en rimlig klassisk leadslead kustom på veien til våren:-)

Det jeg har nå er ett karoseri som er taksenket, vinklet b-stolpe(det ser bra ut, fine linjer)frenchede lykter foran og bak, bak er det 39 Ford lykter som er senket inn i enda på bakskjermene..... Det synes jeg ikke passer inn i helheten å jeg vil nok finne en annen løsning der.. bilen er i å for seg lakkert(pen farge, som jeg nok følger videre med, men det er noe som tyder på at den ikke har klarlakk.. Sykt matt metallik, å det er tøft, men denne er så grov at det vil være umulig å vaske den.. derav må det gjøres noe med lakk..

Må også sveise litt i bunn i bagasjerom pga litt modifisering for plass til luftfjæring(dette er noe som sitter på bilen, men deler jeg egentlig ikke ville valgt selv) joda, det er sikkert både praktisk å komfortabelt.. men jeg ville nok senket på gamlemåten med klosser å kapping.. Bakakselen er en moderne greie fra en 90 tals camaro eller noe slikt(må sjekkes ut nermere) men det skal være skiver på den.. Blir sikkert rart med så moderne bremser på en gammel bil, det er i allefall ikke jeg vant med.. Foran sitter det en Comodore forstilling med skiver og tannstangstyring.. (dette er ting jeg helt garantert ikke ville brukt om jeg satte igang prosjektet men dog, jeg får leve med det)
Motor`n er en rimlig ordinær chevy 350 med tillhørende automat.. (jeg ville nok egentlig valgt den gamle rekkeseksern med litt klassiske trimdeler å orginal tretrins girkasse) men dog.. jeg får prøve å leve med denne v8 maskina da, hehe

I grovetrekk er det dette som mangler på vogna..

Montering...

Trekke bremserør å få bremser til å funke..
ledningsnett å kobling av alt sånt..
Trekking innvendig(orginalt interiør er med å ikke direkte ødelakt, så det kan brukes som en nødløsning om det blir budsjettsprekk.. men det er jo stilmessig feil å i feil farge til bilen nå...
Glass... (må skjære/skaffe glass til den) å jeg vet ikke hvordan sånt skal gjøres.. Noen som har gode økonomiske tips?? kom med dem:-)

I førsteomgang blir det å få rullet vogna inn i garasjen, gå gjennom esker med deler, sjekke ut hva som er der, hva som mangler, så sjekke ut hvordan ting med bilen er gjort osv..

Altså.. jeg må ha en oversikt...

Slenger inn ett bilde her over greia så får jeg følge opp etterhvert som det skjer ting:-)

PS. Jeg har ett snev av dyseleksi så håper folk kan leve med evt skrivefeil som jeg ikke klarer å fange opp selv..

Vedlegg:
312241_10150305656235326_603055325_8134365_1283880124_a.jpg
312241_10150305656235326_603055325_8134365_1283880124_a.jpg [ 9.81 KiB | Vist 6896 ganger ]
Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 10:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nydeligt prosjekt du har fået dig, og gratulerer.
skal bli intressant å følge med på denne tråden!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 11:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Dette blir en spennende tråd å følge med på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 13:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Klarte ikke å fange opp noen skrivefeil så langt, men nå leser jeg for historien, og ikke gramatikken... Stå på, morsomt prosjekt! Er bedre å lese en og annen skrivefeil enn å ikke få lese i det hele... =D> :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 15:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da har jeg fått noen tips om hvordan jeg skal få kappet ned rutene :D

Har fått tips om ett fima på Notodden som driver med vannskjæring å det skal vist funke..

Da må jeg bare lete opp orginale frontruter som er gode nok til å skjære ned...

Tips motas :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 15:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Sidevinduer (Herdet glass som ikke er buet) får du laget etter mål. Laminert som ikke er buet også.
Hvordan det er med buede, laminerte glass vet jeg ikke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 22:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da har jeg prøvd å finne ut av hva jeg har av deler osv.. Men, ble jo slettes ikke ferdig med det(ble litt sosialt i garasjen med flere nysgjerrige entusiaster, hehe)

Men fikk tatt noen bilder... Hadde tenkt å legge dem ut her, men datakyndig som jeg er sliter jeg.. bildene er for store å jeg vet f... hvordan jeg skal få justert dem..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 22:30 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

den kjappeste metoden, er å lage dig en konto på photobucket.com og lægge de ut den veien.
vil osse spare litt plass på serveren! hehe

registrer dig på photobucket, og last dine bilder opp der.
når du så vil legge et bilde ut her, så fører du bare musepekeren hen over bildet, og så popper det opp en liten meny.
i bunnen av menyen klikker du på copy, og går så inn på din tråd her, og høyreklikker.
klik på lim inn, og så lægger den inn en link, direkte til dit bilde.
det gjør du bare for hvert enkelt bilde, og det er gratis!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 22:33 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ok, da skal jeg prøve det(tar vel kvelden nå, men i løpet av morgendagen skal jeg få det til:-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 22:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei
åpne bilde du vill ha forandret og høyreklikk på det og gå på åpne i , så gå ned på paint ,når det er åpnet i paint så trykk på endre størelse,og der som står 100% vannrett og loddrett, så forandre du det der til den % du vill ha :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Sep 2011 22:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

sat og skrev så så ikke at pappa wolf hadde svart deg:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 08:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

gunnar328 skrev:
hei
åpne bilde du vill ha forandret og høyreklikk på det og gå på åpne i , så gå ned på paint ,når det er åpnet i paint så trykk på endre størelse,og der som står 100% vannrett og loddrett, så forandre du det der til den % du vill ha :)

denne metoden funker osse, men er begrenset til 5 bilder, pr. innlæg

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 08:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da har jeg fått redusert størelse på noen av bildene:-)

Så da prøver jeg...

Å så lurer jeg på om det finnes ett firma her i landet som er egnet til å fikse ny crome på støtfangerene..

Jeg har aldri gjort sånt før, men ser for meg at det ville vært en klar fordel å sveise sammen alle delene av fanger både foran å bak(det er tre deler der skjøtene blir skjult av orginale støtfangerhorn) likeså vil jeg sveise boltene så de blir skjult.. helt glatt fanger i begge ender å med fin chrome vil nok gjøre seg :D

Vedlegg:
Filkommentar: Her poserer stolt eier(mest for å illustruere høyden på vogna)
282.JPG
282.JPG [ 86.39 KiB | Vist 6693 ganger ]
Filkommentar: Måtte prøvemontere frontfanger`n..
284.JPG
284.JPG [ 88.82 KiB | Vist 6693 ganger ]
Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 10:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

gamle rune sin dette.. vet du hvorfor han solgte?

den trenger ikke mye arbeid for å bli en kul bil, det er nå helt sikkert! :)

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Sep 2011 10:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Må prøve å få tatt noen bilder av motor, chassis osv fremover også..

Men, har opptaget en missmatch fra rattstamme ned mot tannstang(der blir det en veldig bratt vinkel) så slo tanken meg.. Kanskje det vil være like enkelt å bruke snekke som er orginal til Comodore forstillinga?? Om så vet jeg fint lite om hvordan den ser ut å hvordan den er montert.. Men, om noen skulle ha en slik evt annen egnet snekke liggende, så kontakt meg :)

Evt, jeg kan også senke rattstammen noe.. (det er tilt osv på den så det skal fortsatt gå å få en fin kjørestilling)

Så må jeg lage meg en liste over deler jeg må skaffe fremover..

Akkurat nå har jeg blitt veldig påvirket av junior`n min(han er en 13 åring med ekstrem intr for customs) å har ett veldig rustent objekt av en 41 Oldsmobil som han vil gjøre noe radikalt ut av.. å jeg har ikke tenkt å stoppe gutten, hehe, setter stor pris på at avkommet har blitt entusiast å heller vil bruke fritida å lommepengene å evt andre penger han jobber for eller kommer over på å bygge seg custombil istedet for å drive med masse faenskap dagens ungdom kan komme borti :)

Gutten flyr rundt å forteller meg hva jeg må ha av deler(sålangt kun bassert på utsende)

Nok om det, gutten er ivrig å har forklart meg at jeg trenger ett flakeratt.. ett med tre forkromede eiker, runde hull å blå flakevinyl..(Helst i en lys blå nyanse) å jeg tror jammen gutten har rett.. så det blir vel en titt på ebay å se etter noe sånt(om det ikke sku dukke opp noen her eller i nærområdet som har noe slikt liggende)

Dekk med hvit side må også til.. Chromereverse felgene blir nok hengende med(de er nye å jeg synes det funker på en slik bil) men om noen har ett sett med hvitside dekk som ikke er utslitt til 14" felger(lave felger ja, men greit nok da jeg synes bilen ser feitere ut med de hjula en om hjulene blir store til den.. Dekkene kan ikke være brede(må nok helst være litt smale til 7" felgbredde pga det er behov for klaring til fenderskirts(de er prøvemontert å det blir fett, med untak av at de har en kav skjærings farge nå)

Jeg liker nok diagonaldekk best av utsende, men handler jeg brukte dekk er det prisen å tilstand som er det viktigste.. de må i allefall ha bred hvit side...

Å så til bakakselen..

Dette er vistnokk(ifølge tidligere eier, som heller ikke starta prosjektet) en Camaro aksel..
Denne skal ha skiver, å jeg har kaliptere som passer, men mangler skiver.. (hvordan identifisere denne akselen og evt skiver jeg trenger?)

Vedlegg:
Filkommentar: Hekta på fenderskirts.. Synes de gjør mye for å gi bilen ett lavt stuk8bortsett fra en liten nyansefeil...)
290.JPG
290.JPG [ 81.2 KiB | Vist 6678 ganger ]
Filkommentar: air ride er koblet å testet, det går både opp å ned.. men, når man først skal ha slik høydejustering skulle det gjerne vært litt mer fart i bevegelsene....
280.JPG
280.JPG [ 115.31 KiB | Vist 6678 ganger ]
Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet