AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 05:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 11:57 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei.

Ganske ny på dette forumet, og relativt ny i amcar-miljøet :)

Kan jo begynne med å presentere meg. Heter Frank og bor på Jessheim, snart 35 år ung ;) Har omtrent kun kjørt BMW siden jeg fikk lappen som 18-åring, og de har nok vært en stor del av bil-interessen min siden da. Har bygget noen pene eksemplar, stilt ut på treff og hanket inn en del premier, noe jeg synes er veldig artig. For meg har det vært morsomst å pusse og gnikke og holde det på stell, enn å rase rundt på bane for å legge mest mulig røyk (selv om det også er moro da) :)

Har siden jeg var guttunge alltid likt amcars, samlet en stund på div blader, som Amcar Magazine, Wheels Magazine og det meste som inneholdt amerikanske biler. Startet med at jeg ble totalt forelsket i 1957 Bel Air, en favoritt jeg fremdeles har, men foreløpig ikke har realisert. Har også hatt min elsk på B-body Dodge Charger, da helst 68 modellen.

En annen bil jeg har elsket siden jeg var tenåring er akkurat denne: 3 generasjon Trans Am :)

Bilde

Kom sent hjem igår etter å ha kjørt 57 feilfrie mil, utrolig digge biler å kjøre.

Idag tenkte jeg å dulle litt med den, vaske og støvsuge, kanskje polere den siden det ikke er blitt gjort siden den ble nylakkert i 2007, men så øser det ned selvfølgelig ;)

Så et lite bilde der den står og koser seg i garasjen så får jeg legge inn flere når (hvis) solen titter fram!

Bilde

Sist endret av ph4ntom den Tor 12. Sep 2013 19:27, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 15:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Disse er veldig fine ja :) Satt som klistra på skjermen nå Knight Rider gikk ;) hehe

motor står det i denne da?

Planer?

Må jo nesten si velkommen til deg å ;) Er veldig ny her inne selv, men lyst å bli en aktiv medlem.

Og så fort bilen blir ferdig + registert så kommer jeg til å komme på alle de nærmeste amcar treffene ihvertfall :) (å de store)

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=25959

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 17:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Gratulerer med ny bil. Når jeg har sett hva du har gjort med bmw'ne du har hatt, så regner jeg med att denne blir rimelig rå også.. :mrgreen:

Bmw prosjekter
http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 00&start=0

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 20:35 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Transamtussan skrev:
Gratulerer med ny bil. Når jeg har sett hva du har gjort med bmw'ne du har hatt, så regner jeg med att denne blir rimelig rå også.. :mrgreen:

Takk for det, vi får nå se hva vi finner på ;)

ThomasEK skrev:
Disse er veldig fine ja :) Satt som klistra på skjermen nå Knight Rider gikk ;) hehe

motor står det i denne da?

Planer?

Må jo nesten si velkommen til deg å ;) Er veldig ny her inne selv, men lyst å bli en aktiv medlem.

Og så fort bilen blir ferdig + registert så kommer jeg til å komme på alle de nærmeste amcar treffene ihvertfall :) (å de store)

Takker ;) Ja, liker disse bilene. Sitter en 305 tpi i denne. Har ingen konkrete planer enda, men leker meg jo litt med forskjellige tanker da. Denne sesongen er snart over, så blir nok ikke mye annet enn å vaske og kjøre litt når det er tørt vær ute.
Før vinterlagring tenkte jeg å foreta en liten service på den, bytte alle oljer, tennplugger og filtere, samt å flushe kjølesystemet og ha i ny kjølevæske. Kjølevæske-tanken skal byttes også, da den er stygg.

Sitter originale GTA-hjul på bilen som er tåelig bra, men har liggende noen custom hjul fra forrige BMW som jeg tenkte skulle se om passer på. De er noe brede, 9,5" foran og 11x18" bak, så blir spennende å se, ikke minst om de passer over hub`en på navet, som er i overkant store i forhold til BMW som jeg er vant til ;)

Hadde jo vært kult med coilovers og 20" dypkant og da, vi får se hva man finner ut over vinterhalvåret :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Aug 2013 19:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Gratulerer med kjøpet! Satte tommelen opp til deg ved Nordbykiosken idag (fra sykkelsetet ;) ), bilen din pynta godt opp i trafikkbildet :mrgreen:

Eg måtte inn og lese meir om den lukkemekanismen på bakluka som du snakka om. Det virka som det blei installert som standard fra eit eller anna årstall p.g.a. mange klarte å knuse glasset ved manuell lukking dei første åra. Eg skulle gjerne visst om det er installert på min 87-modell? Finner det nok ut ved å løsne panelet i bagasjerommet og kikke der.

Eg har bestilt rimelig Chilton manual i dag til bilen. Eg har Haynes boka fra tidligere, men Chilton sin er mykje meir omfattende og på 572 sider. Kom på ca. kr. 180,- med frakt. Sjekk eventuelt meir her: http://www.amazon.com/dp/0801985986/ref ... 1_ST1_dp_1 . Den originale instruksjonsboka har eg også kjøpt fra Amazon tidligere. Kjekt å ha 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Aug 2013 19:05 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Takker for det :) Ja, det var du som satte tommelen opp ja, så det var en syklist som tydeligvis likte det han så, hehe.

Var på en liten rundtur på Jessheim og skulle faktisk til deg en tur for å se om du var hjemme da du møtte meg, men naboen din sa du akkurat hadde satt deg på sykkelen ;) Fikk kikket litt på Challengeren din da, heftig maskineri! 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Aug 2013 12:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Moro! Ser gjerne nærmere på bilen en annen dag, da :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Aug 2013 03:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Var ikke tilfeldigvis deg jeg møtte i går kveld litt før kl 19 på E-16 ved Gardermoen?
Møtte ein hvit Trans Am da jeg kjørte der på vei over til 4'n

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Aug 2013 07:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei. Var ute og luftet bilen en liten tur igår, men ikke ved Gardermoen. Var en liten tur på Jessheim før jeg kjørte til Challenger for et lite kaffeslabberas og Trans Am-prat ;) Mulig du så en annen bil i nærområdet her da, så en hvit TA GTA på Jessheim-dagene for noen uker siden, men aldri sett den før.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Aug 2013 12:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Et par bilder fra poleringen jeg har utført de tre siste dagene. Kjørt en runde med Meguiars Deep Crystal polish, nå venter en runde med Meguiars Deep Crystal Carnauba Wax oppå der igjen. Det er ikke proffserien akkurat, men synes selv det blir griseblankt allerede etter å ha brukt steg 1 bare. Mye av grunnen er nok den relativt nye lakken, det hjelper selvfølgelig på ;)

Bilde

Bilde

Bilde
Skal få lagt ut helhetsbilder av bilen når den er ferdig polert, og med et skikkelig kamera ;)

Bilde

Dette er hjulene jeg tenkte å prøve på bilen. Har testet om de passer, men bak så butter de i bump-stopperne, og foran så er senterhubben for lang #-o Så et sett med 20mm spacere foran og bak hadde gjort susen, problemet da er jo at boltene blir for korte. Så enten må jeg kjøpe nye bolter fra USA, ellers må jeg bestille og få laget meg nye spacere rund baut med bolter montert.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Aug 2013 14:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Må få byttet ut senterkoppene også da.. ;) Ellers var felgene flotte.
Du får jo ferdige spacere med bolter i, men det som avgjør bredden på disse er jo lengden på de boltene du har sittende, spaceren må være så tykk at ikke boltene kommer gjennom.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Aug 2013 14:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ja, må nok ha nye senterkopper ja ;) Blir å bestille nye adaptere herfra: http://www.motorsport-tech.com/wheel_adapters.html

Skal finmåle imorgen slik at jeg får hjulene så flush med skjerm som mulig, så foran blir det ingen problemer med at de eksisterende boltene stikker utenfor adapterne, trenger rundt 30-40mm spacing for å få det bra. Bak kan jeg ikke ha stort mer, da CCW-felgene er 11" ET10, og med 20mm spacing skulle hjulene være rimelig flush, men da stikker de eksisterende boltene igjennom. Men heldigvis så har CCW "lommet" ut felgene på innsiden, akkurat der mutterne til adapteren blir festet, så skulle gå med 20mm bak :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Sep 2013 19:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

På tide med noen helhetsbilder :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har straks gått 80000 miles ifølge meteret:
Bilde

Bilde

T-tak er kjekt, så lenge det er sol :)
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Sep 2013 19:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Flott thirdgen :)

De felgene vil jeg tro kler bilen bra, har tyskerfelger på camaroen min selv, 5-eiket med kant det og. Passer bra på bilen syntes jeg.

Vil vel tro at enkleste løsning for deg er spacere, å bytte bolter går jo også an, men vil tro du må splitte aksling etc for å få det til. Har gjort det selv foran, men det var i forbindelse med bremsebytte, så der var ting i biter uansett :)

Flott jobb med poleringsutstyret gitt.. Hvaslags maskin bruker du? Har hatt lyst til å friske opp malingen min selv, men har aldri kommet fram til en maskin jeg har blitt glad i å benytte. Og å gjøre det for hånd blir jeg fort lei. (detaljer må jo taes for hånd, men allikevel)

-Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Sep 2013 21:37 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Takker ;)

Ja, de vil nok sitte bra, gleder meg til å teste de, bare adapterne kommer snart. Har du senk på din?

Jo takk, fornøyd selv. Bruker maskinen fra Biltema, med to pads og justerbar hastighet. Detaljer må taes for hånd ja, men på store flater er maskinen fin ;) Jeg drar alltid av for hånd jeg da, bruker kun maskinen for å legge voksen på.

Btw, noen som har trimmet disse motorene med noenlunde hell? Siden jeg har 305cid og automat, har jeg LB9-motoren med 190hk, hvis jeg har googlet riktig. Ikke akkurat noen rakett, og massiv forskjell fra BMW M5en jeg hadde før denne, med like stor motor (5L V8) men med 400hk og 500Nm..hehe. Kjøpte den jo ikke for å vinne gatelys-race da, men litt mer fres hadde jo ikke skadet mener jeg.

Skulle jeg gjort noe, måtte det være å bytte eksosmanifoilene med headers, det er vel den største flaskehalsen på disse motorene. I tillegg hadde det vært artig å fått tak i et hel-anlegg (Magnaflow har vel til disse?), litt åpnere luftfilter, større innsugstrakter og ny programvare. Har lest at toppene som sitter på disse har supertrange kanaler, så vet liksom ikke om man skulle gidde å gjøre for mye siden det blir ganske omfattende om man vil ha moderat med effekt. Klart, en kompressor hadde jo funket greit med enkel modifisering i tillegg, men da blir det fort mye penger i omløp ;)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet