Hei og hå, tenkte jeg bare skulle legge ut litt om min 1970 Chevelle, hva som er gjort og hva som ligger i framtida. I bunn og grunn er bilen en Malibu med 350/350 kombo, benk foran, og ikke mange options. Fargen var blå/blå..en blåfarge jeg synes det er helt greit at er borte. MEN før denne bilen ble importert hit til lands var det sikkert en luring som tenkte: "Hey, vi får garantert mer $$$ for denna hvis vi lager SS-klon av den!" Ja hadde jeg vært der den dagen skulle han fått seg et klaps i bakhodet...
Nåvel, prosjektet mitt går ut på å fjerne SS-stæsjet fra bilen, og heller gjøre den til en skikkelig fet Malibu. Alt virket av lys, bremser, styring etc. så den var absolutt i forsvarlig stand. Rust var det heller ikke noe av, så karosseriarbeid ble satt langt ned på lista. Så i første omgang tok jeg for meg drivverket på bilen. Den gamle motoren ble undersøkt og vi har kommet fram til at blokka sannsynligvis er fra en pick-up fra midten av 70-tallet, fylt med deler fra gudene-vet-hva.
Dollaren var lav i kurs og en turn-key 385 Fastburn cratemotor ble bestilt fra Scoggin Dickey Parts. Ny småpreppa TH350 med lock-up converter ble bestilt fra Phoenix Transmission Products og hele den gamle bakenden ble byttet ut med komplett 12-bolter fra Moser Engineering. Når alt dette var på plass ble ny "skuddsikker" mellomaksel kjøpt inn her til lands og nye bremserør ble montert rund baut.
Den eneste negative opplevelsen jeg har hatt ved å handle utenlands over nett var når jeg bestilte et deksel fra ACDelete. Dette dekselet skulle dekke opp det hullet som blir bak ved torpedoveggen når jeg en gang får fjerna alt AC-stæsjet i motorrommet. Det varte og det rakk og etter 3 måneder hadde jeg fortsatt ikke fått noe i posten. Jeg prøvde å ta kontakt med leverandøren på mail og telefon, men det var ikke noe svar å få. Samma det, jeg kan lage mitt eget j***a deksel!
I tillegg har det blitt ny alu-radiator og dobble elektriske vifter, så kjøling blir nok aldri et problem. Dette, og 99% av de andre delene som er brukt på bilen (med unntak av drivlinja) er handla hos Summit, og det har alltid gått knirkefritt.
I nær framtid, dvs. før kommende sesong, blir det sannsynligvis montert inn nye instrumenter i kontrollpanelet. Til det har jeg kjøpt inn en digital løsning fra Nordskog som jeg syns er stilig. Innvendig har jeg bestemt meg for å ha svart som farge, med rød belysning. Utvendig er bilen enn så lenge hvit med svarte SS-striper. Jeg har lyst på en hellakkering om ikke så lenge og da beholder jeg nok hvit som hovedfarge, men da i two-tone kombinasjon med mørke rød metallic. Varmeapparatet i bilen vil også få en overhaling da det for øyblikket står PÅ...og dét er det eneste alternativet
Lenger fram i tid har jeg et ønske om å få satt på en Weiand 177 kompressor på motoren og da "massere" panseret slik at jeg slipper å lage hull i det. Det er helt uaktualt å sette på en slik firkanta cowl som man ser på dragstere. Tanken bak det hele er å lage en så fet Malibu som mulig uten at det ser ut som en SS eller dragster. Jeg minnes lattermildt en kommentar overhørt på et treff:
#1: "Fin Chevelle det der ja"
#2: "Joa, men det er jo ikke en original SS da"
Innen et par år har jeg et håp om at noen sier noe slikt igjen, for da kan jeg svare:
"Nei det har du f**n meg rett i, denna er MYE finere enn en SS må vite!"
Nå har jeg sikkert glemt timesvis av ting som er gjort med bilen, men det dukker vel kanskje opp i framtidige diskusjoner
Bare fyr løs med spørsmål eller konstruktive kommentarer, alt settes pris på!

PS: Noen lurer kanskje på hva søren "1337 Edition" går ut på. Vel, det har en sammenheng med at mitt "andre jeg" er veldig nerdete. WTF, pwnt og lmao er noe som daglig er i bruk i min krets, og for å skille min uber 1337 Chevelle fra en n00b SS, så ble det slik