AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 15:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 23. Jan 2009 18:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei og hå, tenkte jeg bare skulle legge ut litt om min 1970 Chevelle, hva som er gjort og hva som ligger i framtida. I bunn og grunn er bilen en Malibu med 350/350 kombo, benk foran, og ikke mange options. Fargen var blå/blå..en blåfarge jeg synes det er helt greit at er borte. MEN før denne bilen ble importert hit til lands var det sikkert en luring som tenkte: "Hey, vi får garantert mer $$$ for denna hvis vi lager SS-klon av den!" Ja hadde jeg vært der den dagen skulle han fått seg et klaps i bakhodet...

Nåvel, prosjektet mitt går ut på å fjerne SS-stæsjet fra bilen, og heller gjøre den til en skikkelig fet Malibu. Alt virket av lys, bremser, styring etc. så den var absolutt i forsvarlig stand. Rust var det heller ikke noe av, så karosseriarbeid ble satt langt ned på lista. Så i første omgang tok jeg for meg drivverket på bilen. Den gamle motoren ble undersøkt og vi har kommet fram til at blokka sannsynligvis er fra en pick-up fra midten av 70-tallet, fylt med deler fra gudene-vet-hva.

Dollaren var lav i kurs og en turn-key 385 Fastburn cratemotor ble bestilt fra Scoggin Dickey Parts. Ny småpreppa TH350 med lock-up converter ble bestilt fra Phoenix Transmission Products og hele den gamle bakenden ble byttet ut med komplett 12-bolter fra Moser Engineering. Når alt dette var på plass ble ny "skuddsikker" mellomaksel kjøpt inn her til lands og nye bremserør ble montert rund baut.

Den eneste negative opplevelsen jeg har hatt ved å handle utenlands over nett var når jeg bestilte et deksel fra ACDelete. Dette dekselet skulle dekke opp det hullet som blir bak ved torpedoveggen når jeg en gang får fjerna alt AC-stæsjet i motorrommet. Det varte og det rakk og etter 3 måneder hadde jeg fortsatt ikke fått noe i posten. Jeg prøvde å ta kontakt med leverandøren på mail og telefon, men det var ikke noe svar å få. Samma det, jeg kan lage mitt eget j***a deksel! :DD

I tillegg har det blitt ny alu-radiator og dobble elektriske vifter, så kjøling blir nok aldri et problem. Dette, og 99% av de andre delene som er brukt på bilen (med unntak av drivlinja) er handla hos Summit, og det har alltid gått knirkefritt.

I nær framtid, dvs. før kommende sesong, blir det sannsynligvis montert inn nye instrumenter i kontrollpanelet. Til det har jeg kjøpt inn en digital løsning fra Nordskog som jeg syns er stilig. Innvendig har jeg bestemt meg for å ha svart som farge, med rød belysning. Utvendig er bilen enn så lenge hvit med svarte SS-striper. Jeg har lyst på en hellakkering om ikke så lenge og da beholder jeg nok hvit som hovedfarge, men da i two-tone kombinasjon med mørke rød metallic. Varmeapparatet i bilen vil også få en overhaling da det for øyblikket står PÅ...og dét er det eneste alternativet :roll:

Lenger fram i tid har jeg et ønske om å få satt på en Weiand 177 kompressor på motoren og da "massere" panseret slik at jeg slipper å lage hull i det. Det er helt uaktualt å sette på en slik firkanta cowl som man ser på dragstere. Tanken bak det hele er å lage en så fet Malibu som mulig uten at det ser ut som en SS eller dragster. Jeg minnes lattermildt en kommentar overhørt på et treff:
#1: "Fin Chevelle det der ja"
#2: "Joa, men det er jo ikke en original SS da"
Innen et par år har jeg et håp om at noen sier noe slikt igjen, for da kan jeg svare:
"Nei det har du f**n meg rett i, denna er MYE finere enn en SS må vite!" :twisted:

Nå har jeg sikkert glemt timesvis av ting som er gjort med bilen, men det dukker vel kanskje opp i framtidige diskusjoner

Bare fyr løs med spørsmål eller konstruktive kommentarer, alt settes pris på! :)

PS: Noen lurer kanskje på hva søren "1337 Edition" går ut på. Vel, det har en sammenheng med at mitt "andre jeg" er veldig nerdete. WTF, pwnt og lmao er noe som daglig er i bruk i min krets, og for å skille min uber 1337 Chevelle fra en n00b SS, så ble det slik :evil-:

Vedlegg:
Filkommentar: Midlertidig utseende...
ChevelleMK1c.jpg
ChevelleMK1c.jpg [ 97.25 KiB | Vist 6791 ganger ]

1970 Chevrolet Malibu 1337 Edition
Bilde

Sist endret av 1337chevelle den Man 23. Feb 2009 00:28, endret 3 ganger.
Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Jan 2009 19:34 
Avlogget
Get going
Get going

ja det må jeg si, flott bil :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Jan 2009 21:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Skikkelig fin bil du har der :wink:

alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Jan 2009 09:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Flott bil!

:D :D :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Jan 2009 13:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

ja den var pen! vet ikke om jeg ville endret den asså... ;)

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Jan 2009 22:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

1337chevelle skrev:
PS: Noen lurer kanskje på hva søren "1337 Edition" går ut på. Vel, det har en sammenheng med at mitt "andre jeg" er veldig nerdete. WTF, pwnt og lmao er noe som daglig er i bruk i min krets, og for å skille min uber 1337 Chevelle fra en n00b SS, så ble det slik :evil-:

Jeg skjønte ikke bæra av noe av dette!?!? Om det skyldes at jeg ikke er nerdete eller om jeg ikke kjenner amcar-termene godt nok vet jeg ikke. :(

WTF?
pwnt?
lmao?
n0bb?

Hva er en 1337 Chevelle?

MEN dritstilig bil! Jeg synes den så fin ut som den var på bildet. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 00:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) fin bil , men heller ikke e skjønte noe av de kodan der :-k hmmm

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 01:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

jeg er kanskje litt yngre, så skal oversette.
dette er et språk en bruker mye i dataspill og chatting på nett, hvor det i spill ofte er om å gjøre å skrive raskt...

wtf = what the fuck
lmao = laughing my ass of
n00b = noobie = nybegynner...

siste er jeg pigade ikke sikker på selv.........

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 01:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

pwnt = owned

se http://www.urbandictionary.com/define.php?term=pwnt

roflol

80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
#_______________________#

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 03:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

OMG! ffs.. kul bil! Malibu er kewl tbh

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 11:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Føler meg gammel inne på denne tråden... :(

MEN bilen er digg!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 12:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hehe godt å se at noen kunne oversette de kodene for meg, begynte å føle meg fryktelig aleine der et øyeblikk :)

Jeg kan godt gå litt mer i detaljer om hva akkurat "1337 Edition" går ut på siden det er en relativt sentral del av prosjektet mitt. Det hele går vel egentlig ut på at det er en bil styla/customisert av og for en fyr med litt over middels interesser innen data. Siden jeg er bussfører er data også bare en hobby, og jeg tenkte at å kombinere de to kunne være artig og særegent. Jeg kjenner hvertfal ikke mange som er både geeks OG hobbymøkkaniker (selv om '71Kimaro også passer inn i denne båsen).

For det første bryr jeg meg generelt ikke døyten om hva som er orginalt og ikke. Selvfølgelig, har man en orginal SS, Yenko, BaldwinMotion eller noe sånt, så kutter man ikke hull i panseret, setter på slicks, maler den matt svart og rosa og kjører som en gal mann på stripa. Men med en ellers så vanlig bil som min Malibu så har jeg ingen skrupler :twisted:
Selve 1337 er ordet "LEET" skrevet med tall, altså 1=L osv. Ordet LEET er en omskrivning av ELITE som dukket opp ganske tidlig i dataspillenes historie om jeg ikke tar feil. Elite da i betydning av noen som er veldig dyktige, eller noe som er veldig bra.
Enn så lenge er det ikke lett å se at bilen min er en 1337 Edition, jeg har jo såvidt begynt med det utseendemessige på den. Men så snart jeg får plukka av alt SS-stæsjet og omlakkert den vil det bli mer tydelig. Custom emblemer skal jeg prøve å få tak i slik at det står:

Malibu
1337 Edition

på forskjermene. Og siden det skal kompressor i bilen skal det stå "Forced Induction" på panseret i stedet for det vanlige "Cowl Induction". Det eneste jeg skal beholde av SS-stæsjet er hoodpins og den svarte gummilista på fangeren bak. Begge deler kler bilen veldig godt og er ikke nødvendig å fjerne for at den ikke lenger skal se ut som en SS. "Jammen det står da jaggu meg SS på akkurat den gummilista!" sier kanskje noen av dere nå. Ja, det stemmer. Men så fort jeg får lekt meg litt med skalpell og hvit fyllmasse vil det stå: "SS KILLER" :evil-:

Mange sånne småting som kanskje ikke synes ved første øyekast blir grunnlaget for mitt bygge. Forhåpentligvis synes folk det er så sært at ingen gidder å herme :wink:
Nåvel, da er det forhåpentligvis litt mer forståelig hva jeg prøver å få til med dette prosjektet.
Tusen takk for alle kommentarer så langt! :D

Bilde

Sist endret av 1337chevelle den Man 26. Jan 2009 16:52, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 15:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tøff bil du har....hvit er også en godfarge etter mitt syn... =D>

Har selv hatt en 71 Cab...

Om du skulle føle deg aleine som data intressert og amcar eier, så kan jeg vel si du er en i mengden...
5-6 av Råsa-Ligan jobber med eller er datanisser...Ratata, Luzifer, ERA, Chrisdude Camarogeddon og meg selv....

http://www.kimorjan.net/torstein/Forum/ ... fdd7cb0bcb

Ratata kommer fra Tønsberg og har 70 Malibu..4d st... Lakket av meg og han for en haug med år siden i en av kamelonfargene til Standox...

Bilen blir brukt...:wink:

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 15:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg er også datainteressert og jobber til daglig som IT-ansvarlig, men jeg skal innrømme at spillverden har jeg holdt meg unna. Blir ALT for lett hekta. Det er vel derfor jeg ikke kan alle disse forkortelsene som brukes i dag. :)

Bead-lock skrev:
Bilde

Bilde

Dette er forøvrig bilen jeg har brukt som underlag for min photshop-montasje. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jan 2009 16:49 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Om du skulle føle deg aleine som data intressert og amcar eier, så kan jeg vel si du er en i mengden...
5-6 av Råsa-Ligan jobber med eller er datanisser...Ratata, Luzifer, ERA, Chrisdude Camarogeddon og meg selv....

Fantastisk! Etter å ha hengt med fadern og vennene hans har jeg kanskje fått litt skjevt inntrykk av aldersgruppene og interessene innenfor miljøet :))
Jeg jobba som IT-konsulent i ca. 1 1/2 år, men den tilværelsen med ukesvis hjemmifra lot seg ikke kombinere med et godt familieliv, så da skiftet jeg karriere kan du si. Og trives veldig godt som bussfører! Ikke sjeldent jeg ligger opp bakken i en tunnel, lukker opp vinduet og gir bånn pedal...ok, så er det en slapp turbodiesel men jeg har god fantasi så jeg kan fint se for meg varmere vær og utsikt over et langt, bredt og herlig panser =P~

Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet