Ghosterix skrev:
en ting er i alle fall lurt.
ta mye bilder etterhvert som du demonterer. for det er nok lenge til det skal sammen igjen og da husker du ikke alt.
og bruk poser som du skriver på va skruer/bolter/klips er til.
altså sørge for å bruke tid på å ha et system.
og lage handleliste etterhvert som du ser hva du vil bytte. så du slipper å måtte vente på nye deler når monteringen er startet.
er jo tross alt bedre å ha fått bestilt inn litt i forkant slik at det ligger klart til montering.
Ser det er en stund siden jeg har fått sjekka forumet. Har vert mye skruing på Camaroen i det siste og dermed lite tid til Trans-AM en.
Har tatt litt bilder av bilen Ghosterix men alt for lite. Er nok desverre for utålmodig til dette. Skulle så svært organisere alt sammen i det naustet som jeg
holdt til i fra starten av. Men så kom Dagmar orkanen og laget en SVÆR flod her omkring så det kom en del sjøvann inn på gulvet kan du si og en del sjøsprøyt har vel vært i lufta og, å dette er selfølgelig ingenting bra for bilen. Så jeg har i grunnen spylt alle deler og fyllt opp mitt eget hus med dem. Halve bilen står faktisk inn på vaskerommet så er litt morsomt at det første samboeren min møter når hun vasker klær er en stor trans-am front.
Hehe, menmen, sånn kan det gå. Jeg tror nok jeg skal få sammen igjen bilen for jeg har alle desse restaurerings bøkene til Fisher Body og Pontiac fra 1978 og desse hjelper noe veldig. Samtidig er jeg mye på forum og amerikanerene er jo veldig behjelpelige med å svare.
Uansett er jeg ikke så nøye på om alt blir 100% orginalt.. Feks lydisolering kommer jeg til å legge dynamat overalt.
Ledningsnettet kommer jeg nok til å modifisere litt osv osv. Men eller skal bilen være orginal ja.
Er nok en ganske stor handleliste til slutt ja men små steg i gangen så går det vel bra

blazerteam skrev:
På deler som kan skrues av,hadde jeg villet lagd meg et egnet syrebad med strip all syre..det gjør underverker på falser og plasser man ikke kommer til.
Dette hadde jeg faktisk i tankene blazerteam. Har kikket mye på stripall og tenker dette kan være greitt på mange mellomstore deler. Men når vi snakker skjermer osv må man vel ha eit ganske stort kar så skal se hva jeg får tak i der. Kan bli fort litt dyrt.
Bead-lock skrev:
Denna rustholken må du plokke helt i biter...
Sandblåse profisjonelt og få 2K zinkgrunning pålagt av sandblåseren...
SÅ kan du sveise inn nye plater med MIG og Butt i butt sveise...
Grunner oppå nysveisede deler med Zink fra Blåsemannen eller 2K syre og fylller....
Zink, 2K syre, Fyller, matte overflaten godt med ca P100, Wurth Kombi-let sparkel, Fyller, slipe fyller med langkloss og 180/240. fyller, slipe fyller med 240/så 600 og vann, fyller og så vannslipe klar til lakk...
noen plasser kloss og 240-400, så 800-1200
Lakke gjør man fra innsiden og ut...
Husk bare på å være NØYE med å montere ALT på bilen underveis, slik at alle deler passer når du skal skru sammen bilen når den er lakket...
Det er tross alt en gammel USA bil, og der må man kappe, sveise, slå og være brutal og å få døråpninger, skjøter og annet man vil ha 100% strøkent til å BLI 100% strøkent....
Owatrol , Hagmanns produkter, Biltemas betongsparkel og Bengalakk kan du la vær å ha på bilen din!! 
Offf, du må ikke få meg deprimert Bead med å kalle det en rustholk. Jeg prøver hver dag og overbevise meg selv at det jeg betalte for bilen i statene ikke var for gjeves

Men ja du har rett i at det er vel en liten rustholk. Meeen, for å forklare litt nermere hva som faktisk må skiftes er:
Dørk. Desse som dere ser på bildene er helt gjennomrustet i brønnene hvor føttene sitter plasert. Desse er jo en ganske smal sak.
Ellers er torpedoveggen helt fint. Ingen overflate rust en gang. Innerskjermer,ytterskjermer, fronthjulsstilling, bærebroer og alt innen rammeverk er helt 100%
Det som er litt tricky av rust igjen er i bagasjerommet. Ut i sidene der er noen karosseribiter som blir kallt trunk drop off eller trunk extensions. Desse har noen huller her og der og er lagt eit GODT lag av en svart sevje (tectyl lignende) stoff utenpå. Her er selfølgelig litt arbeid.
En annen ting er lenger nede på selve bakenden. Der må jeg skjære ut litt platebiter for så å tilpasse nye. Ikke så mye hokuspokus der heller.
Utenom det er bilen faktisk ganske bra. Taket innvendig og utvendig helt flott osv osv...Kanalene, dørene, front og bakfangere osv.
Må forresten ha en ny frontrute også da denne er sprukket.
Motoren er også veldig bra. Startet lett og kjørte hele veien fra Drammen og hjem. Noe som er ca 45mil. Var rett og slett en drøm å kjøre hele bilen

Så har vel kansje fått litt bil for pengene...
Men er enig med deg Bead-Lock om dette med zink-grunning. Nå har det seg slik at jeg bor like i nærheten av eit skipsverft hvor jeg selv har jobbet tidligere. Der er blandt annet en sandblåsings-hall hvor de sandblåser komponenter hver dag. Dette er selfølgeli grove saker så vet at de har brukt finere sand der hvor det har vært litt privatarbeid visst dere skjønner hva jeg mener

Vet også at zink-grunning er noe som blir påført der etter blåsing ja, men denne er muligens litt malings-aktig så vet heller ikke om den er helt ideell men det for jeg se på.
Er desverre ikke så mange rundt om her som sandblåser proffesjonelt Bead-Lock. Så har også eit ønske om å gjøre dette selv. Er noe med det når man gjør ting selv
Devilstower skrev:
Bilen så kjempe bra ut først, men var litt gjemt der...Men du er jo ved godt mot, så er bare å sette i gang..

Ja må si meg enig med deg der. På Ebay annonsen stod det Rust-Free car så jeg var ikke helt enig i den kommentaren etter hvert som jeg begyndte og demontere.
Men selgeren var veldig grei og pålitelig med masse bilder, dokumentasjon osv osv.