AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 24. Apr 2026 18:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 04. Apr 2012 12:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tenkte jeg skulle presentere mitt større prosjekt for tiden og trenger også litt hjelp og assistanse innen hvordan jeg skal gå
frem for jeg har vel egentlig aldri prøvd å utføre eit prosjekt der jeg stripper hele bilen og starter i fra scratch.
Menmen here it goes.

Det hele startet med en 1978 Pontiac Trans AM som jeg importerte fra statene for ca 2år siden. Bilen skulle jo være (rust-free) i følge selger og
det visste seg det at dette var jo litt løgn. Men for all del, er ikke værste tilfellet jeg har sett og alt som har av bærende konstruksjoner som er 100%
Bilen ankom drammen for 2år siden og jeg kjørte bilen helt hjem uten det minste problem så teknisk er bilen 100%.

Fekk etter hvert lagret bilen i en stor garasje hvor jeg har holdt til og etter hvert som jeg begyndte å demontere litt på bilen for å inspisere litt nærmere fant jeg
ut at jeg vil rett og slett restaurere hele bilen fra scratch. Vet at dette koster og komme til og ta det som eit langtidsprosjekt men pytt pytt.
Det for gå bra det.

Her er noen bilder av bilen da den ble hentet og fraktet hit:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og her er eit par bilder over bilen etter den kom til Norge. Tok den med på eit amcar-treff like i nærheten:

Bilde

Bilde

Så nærmet høsten og vinteren seg og da var det jeg parkerte bilen for å inspisere litt nærmere hvordan den "egentlig" såg ut i kriker og kroker:
Det var nå jeg fann ut at jeg faktisk vil ribbe hele bilen. Lakke den svart for så å restaurere den i nærmest orginal stand:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så kom en litt artig patent. Jeg fjernet altså teppet og alle 4 brønnene der "føttene" til alle 4 som sitter skal være. Der hadde det blitt skruet fast noen blekkplater:

Bilde

Bilde

Bilde

Så når jeg fjernet disse "så vidt" fastskrudde platene så det litt annerledes ut:
Bilde

Bilde

Bilde

Med andre ord så må nye dørkplater bestilles inn og sveisest inn. Dette er ingen stor sak egentli for desse får en kjøpt for ok pris.

Fjernet deretter bakfangeren og sjekket ut "Trunken" og der var også litt småpjusk men ingenting ekstreme greier etter mitt begrep:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Litt vanskelig og se på bildene men der er noen små hull i selve bagasjerommet som må sveisest. En annen ting er selve bakenden som bakfangeren er boltet fast i..
Der må sveisest inn en platebit der og.. En annen ting er desse "trunk extensions" som det heter på engelsk. Helt ut i sidene i bagasjerommet.
Desse har også en del antydning til rust men tror det skal være nok å prøve å sandblåse de eller lignende og deretter behandle de.

Nå har dere vertfall fått sett eit lite innblikk i hva jeg holder på med for tiden. Eller det vil si jeg bruker minst like mye tid på min 1987 Camaro og gjør den klar for sommersesongen men inn i mellom så er det trans-am'en som får fokus.

Motoren som står i trans-am'en er en orginal Pontiac 400 motor og ikke en Olds 403. Det er deretter en 400kasse som girer fantastisk så tror ikke jeg skal gjøre så mye med den annet enn normalt olje og filter shift. Motoren kommer nok til å bli overhalt og skiftet ut alle innvendige slitedeler. Men dette er jo kosejobben. Det som tar tid etter mitt begrep er vel karosseriarbeidet.

Så kommer noen av mine spørsmål til dere som er flinke med karosseri. Og det er det jaggu mange av her inne etter det jeg har sett så håper på innspill her i fra.

1. Etter at alt som skal sveisest er ferdigsveist. Hvordan skal jeg så gå frem. Selv tenker jeg sandblåsing deretter en eller annen form for GOD grunning???

2. Utvendige plater/paneler har jeg hørt ikke bør bli sandblåst grunnet varmgang og kromning av platene. Hva blir så anbefalt og gjøre her??

3. For å lage en ekstra hindring mot rust, kan det lønne seg å sandblåse skjermer på innsiden for så og behandle desse med noe???

4. Når det kommer til sandblåsing, er dette noe dere utfører selv eller sender dere bilen inn??

Jeg er som sagt veldig giret på å utføre det meste selv. Har drevet en del med lakkering og øvd inn litt småtteri der så har en liten plan om å gjøre dette selv også.

5. Når dere sveiser inn nye biter/plater. Bruker dere en overlapp da eller feller dere platene/bitene inn og sveiser gjennom??

Dette er vel noe av de grove spørsmåla jeg lurer på akkurat nå for tiden. Uansett har jeg vertfall fått presentert prosjektet mitt og skal prøve og oppdatere dere så fort som ting går fremover. Håper dere vil følge med og at dere kommer med innspill og kommentarer. Det trengst på slike prosjekt :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Apr 2012 20:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Gratulerer med Trans Am. Når jeg så de første bildene, så synes jeg den så meget pen og ryddig ut. Men så kom det jo "litt" rust frem. :cry:
Men så lenge du ikke ser mørkt på det selv, så blir det nok bra igjen en dag. =D>

Bmw prosjekter
http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 00&start=0

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Apr 2012 22:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jo takk for det du :)
Har alltid hatt sansen for denne type Trans AM, så visst jeg virkelig skal gå for favoritten blir det en svart en med gull decaler (smokey & the bandit) Vet at den mangler t-tak da menmen, slipper den lekkasjen vertfall :lol:

Litt rust er der ja. Er utrolig hvor lett man kan skjule det ene og det andre ved hjelp av litt lakk og diverse annet og deretter ta bilder på avstand :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Apr 2012 23:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Sitat:
1. Etter at alt som skal sveisest er ferdigsveist. Hvordan skal jeg så gå frem. Selv tenker jeg sandblåsing deretter en eller annen form for GOD grunning???

Her er det sikker flere meninger enn medlemmer på dette forumet. Personlig har jeg veldig god erfaring med Owatrol for stål. Denne har alikevel en del begrensinger, med tanke på koking mot to-komponent lakk produkter. Men, til bruk i dørken, og skjulte steder er dette et genialt produkt da det er oljebasert og trenger seg inn i krinkelkroker.
Jeg har en engelsk bil som jeg restaurerte for 20 år siden, der dette ble flittig brukt. Bilen er fortsatt like fin, og ikke antydning til rust noe sted. Produkter som Rustkiller og Ferrobet har jeg liten tro på.... Har sett andre som har brukt det med dårlig resultat.

Sitat:
5. Når dere sveiser inn nye biter/plater. Bruker dere en overlapp da eller feller dere platene/bitene inn og sveiser gjennom??

Du bør sveise inn nytt stål butt i butt med det gamle. Det gir best resultat og høyner sjansene for at rust ikke kommer tilbake. Tynnplatesveising er som du sikker vet ømfintlig for vridning ved høy varme. Derfor er det vanlig å punktsveise de nye platedelene, siden dette begrenser varmespredningen. Du punktsveiser flere steder, helt til det er "tett". Da sliper du sveisen, og nytt og gammelt stål er blitt "ett"

Lykke til!

Chevrolet Chevelle SS 1970

If it can´t get there on its own; leave it home!

Sist endret av TGA den Ons 04. Apr 2012 23:10, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Apr 2012 23:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

TGA skrev:
Sitat:

Her er det sikker flere meninger enn medlemmer på dette forumet. Personlig har jeg veldig god erfaring med Owatrol for stål. Denne har alikevel en del begrensinger, med tanke på koking mot to-komponent lakk produkter. Men, til bruk i dørken, og skjulte steder er dette et genialt produkt da det er oljebasert og trenger seg inn i krinkelkroker.
Jeg har en engelsk bil som jeg restaurerte for 20 år siden, der dette ble flittig brukt. Bilen er fortsatt like fin, og ikke antydning til rust noe sted. Produkter som Rustkiller og Ferrobet har jeg liten tro på.... Har sett andre som har brukt det med dårlig resultat.
Lykke til.

Takker for svar TGA.
Som du sier er det sikkert mange meninger om dette og det er vel egentlig ingen "fasit" som er rett eller feil av den grunn.
Men jeg tar imot med glede alle tips her siden dette er første gangen jeg tar på meg eit prosjekt som inneholder karosseriarbeid.

Det jeg lurer mest på nå egentlig er hva jeg skal gjøre etter at alt er sveiset?..Om jeg faktisk skal sandblåse hele karosseriet (untatt store utvendige flater)
og deretter grunne den osv osv. Eller om det er noen andre lure måter og få vekk det gamle??

Sikkert mange som ikke liker sandblåsing og lurer på hvorfor jeg vil sandblåse men det er enkelt og greitt for å få vekk gammel løs lakk og dritt i fra kriker og kroker.
Hørest dette ut som en grei metode eller??...Og det med å gjøre sandblåsingen selv kansje??...Bør vel være ganske rask med å få klæsjet på noe på det reine stålet etterpå da kan jeg tenke mej.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Apr 2012 23:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

en ting er i alle fall lurt.
ta mye bilder etterhvert som du demonterer. for det er nok lenge til det skal sammen igjen og da husker du ikke alt.
og bruk poser som du skriver på va skruer/bolter/klips er til.
altså sørge for å bruke tid på å ha et system.

og lage handleliste etterhvert som du ser hva du vil bytte. så du slipper å måtte vente på nye deler når monteringen er startet.
er jo tross alt bedre å ha fått bestilt inn litt i forkant slik at det ligger klart til montering.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Apr 2012 23:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

På deler som kan skrues av,hadde jeg villet lagd meg et egnet syrebad med strip all syre..det gjør underverker på falser og plasser man ikke kommer til.

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Apr 2012 11:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Denna rustholken må du plokke helt i biter... #-o

Sandblåse profisjonelt og få 2K zinkgrunning pålagt av sandblåseren...

SÅ kan du sveise inn nye plater med MIG og Butt i butt sveise...

Grunner oppå nysveisede deler med Zink fra Blåsemannen eller 2K syre og fylller....

Zink, 2K syre, Fyller, matte overflaten godt med ca P100, Wurth Kombi-let sparkel, Fyller, slipe fyller med langkloss og 180/240. fyller, slipe fyller med 240/så 600 og vann, fyller og så vannslipe klar til lakk...
noen plasser kloss og 240-400, så 800-1200
Lakke gjør man fra innsiden og ut...

Husk bare på å være NØYE med å montere ALT på bilen underveis, slik at alle deler passer når du skal skru sammen bilen når den er lakket...

Det er tross alt en gammel USA bil, og der må man kappe, sveise, slå og være brutal og å få døråpninger, skjøter og annet man vil ha 100% strøkent til å BLI 100% strøkent....

Owatrol , Hagmanns produkter, Biltemas betongsparkel og Bengalakk kan du la vær å ha på bilen din!!

:mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Apr 2012 13:18 
Avlogget
Get going
Get going

Bilen så kjempe bra ut først, men var litt gjemt der...Men du er jo ved godt mot, så er bare å sette i gang.. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 22:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ghosterix skrev:
en ting er i alle fall lurt.
ta mye bilder etterhvert som du demonterer. for det er nok lenge til det skal sammen igjen og da husker du ikke alt.
og bruk poser som du skriver på va skruer/bolter/klips er til.
altså sørge for å bruke tid på å ha et system.

og lage handleliste etterhvert som du ser hva du vil bytte. så du slipper å måtte vente på nye deler når monteringen er startet.
er jo tross alt bedre å ha fått bestilt inn litt i forkant slik at det ligger klart til montering.

Ser det er en stund siden jeg har fått sjekka forumet. Har vert mye skruing på Camaroen i det siste og dermed lite tid til Trans-AM en.
Har tatt litt bilder av bilen Ghosterix men alt for lite. Er nok desverre for utålmodig til dette. Skulle så svært organisere alt sammen i det naustet som jeg
holdt til i fra starten av. Men så kom Dagmar orkanen og laget en SVÆR flod her omkring så det kom en del sjøvann inn på gulvet kan du si og en del sjøsprøyt har vel vært i lufta og, å dette er selfølgelig ingenting bra for bilen. Så jeg har i grunnen spylt alle deler og fyllt opp mitt eget hus med dem. Halve bilen står faktisk inn på vaskerommet så er litt morsomt at det første samboeren min møter når hun vasker klær er en stor trans-am front. :lol:

Hehe, menmen, sånn kan det gå. Jeg tror nok jeg skal få sammen igjen bilen for jeg har alle desse restaurerings bøkene til Fisher Body og Pontiac fra 1978 og desse hjelper noe veldig. Samtidig er jeg mye på forum og amerikanerene er jo veldig behjelpelige med å svare.
Uansett er jeg ikke så nøye på om alt blir 100% orginalt.. Feks lydisolering kommer jeg til å legge dynamat overalt.
Ledningsnettet kommer jeg nok til å modifisere litt osv osv. Men eller skal bilen være orginal ja.

Er nok en ganske stor handleliste til slutt ja men små steg i gangen så går det vel bra :-)

blazerteam skrev:
På deler som kan skrues av,hadde jeg villet lagd meg et egnet syrebad med strip all syre..det gjør underverker på falser og plasser man ikke kommer til.

Dette hadde jeg faktisk i tankene blazerteam. Har kikket mye på stripall og tenker dette kan være greitt på mange mellomstore deler. Men når vi snakker skjermer osv må man vel ha eit ganske stort kar så skal se hva jeg får tak i der. Kan bli fort litt dyrt. :(

Bead-lock skrev:
Denna rustholken må du plokke helt i biter... #-o

Sandblåse profisjonelt og få 2K zinkgrunning pålagt av sandblåseren...

SÅ kan du sveise inn nye plater med MIG og Butt i butt sveise...

Grunner oppå nysveisede deler med Zink fra Blåsemannen eller 2K syre og fylller....

Zink, 2K syre, Fyller, matte overflaten godt med ca P100, Wurth Kombi-let sparkel, Fyller, slipe fyller med langkloss og 180/240. fyller, slipe fyller med 240/så 600 og vann, fyller og så vannslipe klar til lakk...
noen plasser kloss og 240-400, så 800-1200
Lakke gjør man fra innsiden og ut...

Husk bare på å være NØYE med å montere ALT på bilen underveis, slik at alle deler passer når du skal skru sammen bilen når den er lakket...

Det er tross alt en gammel USA bil, og der må man kappe, sveise, slå og være brutal og å få døråpninger, skjøter og annet man vil ha 100% strøkent til å BLI 100% strøkent....

Owatrol , Hagmanns produkter, Biltemas betongsparkel og Bengalakk kan du la vær å ha på bilen din!!

:mrgreen:

Offf, du må ikke få meg deprimert Bead med å kalle det en rustholk. Jeg prøver hver dag og overbevise meg selv at det jeg betalte for bilen i statene ikke var for gjeves :-) Men ja du har rett i at det er vel en liten rustholk. Meeen, for å forklare litt nermere hva som faktisk må skiftes er:
Dørk. Desse som dere ser på bildene er helt gjennomrustet i brønnene hvor føttene sitter plasert. Desse er jo en ganske smal sak.
Ellers er torpedoveggen helt fint. Ingen overflate rust en gang. Innerskjermer,ytterskjermer, fronthjulsstilling, bærebroer og alt innen rammeverk er helt 100%

Det som er litt tricky av rust igjen er i bagasjerommet. Ut i sidene der er noen karosseribiter som blir kallt trunk drop off eller trunk extensions. Desse har noen huller her og der og er lagt eit GODT lag av en svart sevje (tectyl lignende) stoff utenpå. Her er selfølgelig litt arbeid.
En annen ting er lenger nede på selve bakenden. Der må jeg skjære ut litt platebiter for så å tilpasse nye. Ikke så mye hokuspokus der heller.
Utenom det er bilen faktisk ganske bra. Taket innvendig og utvendig helt flott osv osv...Kanalene, dørene, front og bakfangere osv.
Må forresten ha en ny frontrute også da denne er sprukket.

Motoren er også veldig bra. Startet lett og kjørte hele veien fra Drammen og hjem. Noe som er ca 45mil. Var rett og slett en drøm å kjøre hele bilen :-)

Så har vel kansje fått litt bil for pengene...

Men er enig med deg Bead-Lock om dette med zink-grunning. Nå har det seg slik at jeg bor like i nærheten av eit skipsverft hvor jeg selv har jobbet tidligere. Der er blandt annet en sandblåsings-hall hvor de sandblåser komponenter hver dag. Dette er selfølgeli grove saker så vet at de har brukt finere sand der hvor det har vært litt privatarbeid visst dere skjønner hva jeg mener :-)
Vet også at zink-grunning er noe som blir påført der etter blåsing ja, men denne er muligens litt malings-aktig så vet heller ikke om den er helt ideell men det for jeg se på.

Er desverre ikke så mange rundt om her som sandblåser proffesjonelt Bead-Lock. Så har også eit ønske om å gjøre dette selv. Er noe med det når man gjør ting selv :mrgreen:

Devilstower skrev:
Bilen så kjempe bra ut først, men var litt gjemt der...Men du er jo ved godt mot, så er bare å sette i gang.. :)

Ja må si meg enig med deg der. På Ebay annonsen stod det Rust-Free car så jeg var ikke helt enig i den kommentaren etter hvert som jeg begyndte og demontere.
Men selgeren var veldig grei og pålitelig med masse bilder, dokumentasjon osv osv. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 22:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Fikk min blåst under på verftet som ligger vegg i vegg med veftet hvor jeg jobber. Etterpå fikk jeg dem til å legge på Jotun Barrier zink. Om du vil ha det ferdig i 1 lag så bruk Jotasmatic eller lign. Dette er grunning og mellomstrøk i ett. Så legger du toppstrøk på til slutt . Bare be dem blåse med brukt sand eller med redusert trykk og liten dyse. Holde seg LAAAANGT vekke fra store flater. Hjulbuer, kanaler og under går greit. rammedeler, hjuloppheng og lign går greit. Om du er lur og vil spare litt penger så kan det lønne seg å skrape det grøvste av tectylen/ understellsmassen før blåsing. Den smelter og kan vøre seig og smelte slik blåsingen tar tid.

Ligger noen bilder på tread'n min.

Olav

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet