AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

dj-vega; 1984 Chevrolet G20 305 & 1989 Chevy g20 350 TBI!
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=19205
Side 1 av 18

Forfatter:  dj-vega [ Ons 21. Mar 2012 03:06 ]
Innleggets emne:  dj-vega; 1984 Chevrolet G20 305 & 1989 Chevy g20 350 TBI!

Hei, og velkommen til prosjekttråden min. Det hele startet som en spørsmålstråd, som etterhvert førte til kjøp.

Det ligger mye bilder på side 2.
Mine planer.;

- Ny girkasse (Får en th700 som har gått 105.000 siden overhaling etter påsken)
- Rustfjerning og rust sveising.
- Flytting av skiltplasering
- Få tak i deksel til resservehjulet.
- Et par små ting innvendig.
- Nye dører. (Pga rust)
- En skikkelig service
- Omlakkering. (Usikker på farge)
- Kjøpe, og montere;
* Bugshield
* Laksetrapper
* Bumperguides
* Lys i gangster cap
* Nye stigbrett, med lys
* Starcraft lippe, med tåkelys
* Cd-spiller med ryggekamera.

Det er vell hovedplanene.



Hei.
Først av alt ønsker jeg å nevne at dette er mitt første innleg her. Har riktignok lest litt fra tid til en annen. Er da ca 20år man. Bosatt på Jæren. Rogaland. Har fått interessen min for amerikansk etter min far som har hatt noen "Starcrafter" og noen Grand Voyager opp igjenom tidene. Kjører idag noe uamerikansk som en Kia. Type sportage. Som er påkostet sinnsyke summer, uten at jeg skal gå inn på dette nå.

Saken er vertfall det at jeg har en g20 bensin på lur.
En 1984 modell (snart veteran :) ) som iflg eier skal ha en 350 5,7 Bensin motor.
En Th-700 girkasse som bare går i revers. (Som må byttes).

Intreøret på denne var veldig fint. Har ikke bilder på det. Men har et par bilder av utsiden.
Litt sveising må till. Typisk et hull rundt bakfangeren på høyre siden. Som skal være vanlig.

Når jeg sjekka opp reg nr så sto det 5.0 liter, og ikke 5,7 som eieren sa.
Så jeg trenger litt hjelp til å sjekke opp dette.

Står typisk "motorkoden" en plass synlig på disse?
Virker girkasse symptomene kjente ut for denne kassen?
Hva slags kasser passer til 350 eller denne 5.0l motoren.

Så litt under den. var ikke så værst. Men skal litt grundigere tilverks en dag i uka.


Ser litt sliten ut.

Bilde

Bilde

"
Trenger;
Ny girkasse
Nye fremdører (Rust bak speil)
Ny skyvedør (Rust langs nedre kant)
Eu-Kontroll (Utført for ca 2 år siden)
Årsavgift
Skilt
Litt rustsveising. (Karoseri)

Det var det jeg kom frem til.

Ps: Var ikke lett å vite hvor denne tråden skulle plasseres. Flytt den gjerne vis den er blitt feilplassert.

:)

Takk på forhånd

Forfatter:  tommys [ Ons 21. Mar 2012 07:50 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

motornr. står foran på motoren, rett under den ene toppen.
Hvis ikke den er byttet noen gang så er det nok en 5,0 l. altså en 305.
Da er det altfor lite hk, bare masse bensinforbruk og et renseanlegg som er bare noe tull.
Luft som blåser inn i eksosmanifoldene.
forslag fra en som har holdt på med dette i snart 40 år: Styr unna ! Her trengs motor, kasse og sikkert mye mer.
for tiden er det masse billige Amcars tilsalgs på nettet. Styr unna rust. Kjøp en veteran med low miles, så får du det "sutalaust" i mange år...
Tommy

Forfatter:  dj-vega [ Tor 22. Mar 2012 00:13 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Hei igjen.

Tusen takk for responsen.
Regner med at jeg klarer å finne motornummer når jeg ligger under bilen?
Årsaken til at jeg lyst på akkuratt denne, er at jeg kjenner eieren. Og den er snart veteran samt klasse b.

Nå har ikke jeg byttet kasse på en slik før. eller girkasse i hele tatt.
Har skrudd en god del etter vert. Men finnes det en "how to" på bytte kasse? Noe som er viktig å huske på?

Igjen Takk :) :P

Forfatter:  Valvmustang [ Tor 22. Mar 2012 00:21 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Jeg tror nok du må kikke fra oversiden ;)
nummeret er slått inn foran toppen på høyre (passasjer) siden, se bilde jeg fant på nett 8)
Vedlegg:
EngineCodepartialVIN.jpg
EngineCodepartialVIN.jpg [ 39.01 KiB | Vist 10860 ganger ]

Forfatter:  dj-vega [ Tor 22. Mar 2012 00:32 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Valvmustang skrev:
Jeg tror nok du må kikke fra oversiden ;)
nummeret er slått inn foran toppen på høyre (passasjer) siden, se bilde jeg fant på nett 8)


Så kult, avbildet motor er en 427 vis jeg leser det riktig?

Takk for tipset :) :P

Forfatter:  v8power [ Tor 22. Mar 2012 00:39 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Hehe, du er nok ikke så heldig. komplisert å dekode disse motorene.
Jeg hadde ikke stusset på å gå igang med denne bilen hvis du har arbeidslyst og mulighet.

Forfatter:  dj-vega [ Tor 22. Mar 2012 01:04 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

v8power skrev:
Hehe, du er nok ikke så heldig. komplisert å dekode disse motorene.
Jeg hadde ikke stusset på å gå igang med denne bilen hvis du har arbeidslyst og mulighet.


Hehe ok. Hvordan skal man dekode den da?
Jeg skal sjekke opp resten av undersiden. Samt å få motorkoden.
Så ringer jeg et verkstedet den var inne på sist gang ifht eu kontroll. greit å vite va mangellappen var.

=D>

Forfatter:  frjacobs [ Tor 22. Mar 2012 08:03 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Det der kan være enten 327 fra 65-68 eller 350 fra 69 iflg motorkode. Du bruker de to siste bokstavene for å definere type motor samt evnt kryss referanse via støpekoden på førersiden bak for å finne riktig "motorfamilie" og noenlunde modell
Se link:
http://www.nastyz28.com/gm-chevy-codes/ ... ffix-5.php

Forfatter:  dj-vega [ Lør 24. Mar 2012 19:55 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Hei.

Fikk nå brekftet via eieren. Som hadde funnet ut at det var 305 motor som sto i.
Tanker slår meg. Denne bilen var veldig kjekk innvendig, og jeg tror med innsats så vil det kunne bli en bra bil.

Men Hvor mye rust rundt om kring, og andre ting er akseptabelt på denne bilen?
Prisklasse under 10k.

Forfatter:  dj-vega [ Ons 28. Mar 2012 09:25 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Har fått tak i eu-kontroll seddel. fra to år siden. Da var den sist inne.

- Bremserør bak + klamring. (skal være fikset)
- over 25% på en bremseskive
- Fjernlysbryter ingen dårlig virkning
- lys (Resservehjulet står montert på, og delvis blokkerer for lyset)

Får det på papir senere idag. Men dette virka jo ganske OK ut.

Forfatter:  Pappa Wolf [ Ons 28. Mar 2012 10:19 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

har den stått i to år, er det ny kontroll uansett, og har den stått uten å være rørt, så er det sikkert at noe har gått i stykker, i mellomtiden!

Men det er bare å gå igang, hehe

Forfatter:  AW-100 [ Ons 28. Mar 2012 10:34 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Lys er jo det enkleste... Det er ingen krav om at det skal være reservehjul på bilen... ;)
Hvis du ser på de fleste "nyere" 4x4 med reservehjul på bakluka så ser du at det er montert "euro-lys" nede i støtfangeren, og lyktene oppe i skjermene er bare til ryggelys.

Og helt klart, hvis bilen har stått i 2 år så har den stått mer sund...

Forfatter:  dj-vega [ Ons 28. Mar 2012 11:40 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Hei igjen.

Ja, det er klart, sikkert noe mer som trenger en fiks.
Men greit å få litt informasjon om hva som er gale. eller var.

:D

Og, da gjenstår det å sjekke mer på undersiden, se hvordan den ser ut i forhold til rust og slik. Men det jeg har sitt sålangt har vert bra.

Noen spesielt, som bør sjekkest ut?

Forfatter:  Pappa Wolf [ Ons 28. Mar 2012 12:04 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

ta med dig en skrutrekker, jekk, støttebukker, og en god lommelykt.
jekk opp bilen, inn med støttebukke, og krabb ind under bilen, og start med at pirke med skrutrekkeren!
Kanaler, oven på rammen, bensintank, alle bærepunkter, hjørnene bak, ser du rust, pirk, ser du kun rustfarge, på tektylen, pirk endda mere.
Ta gjerne et kamera med ind under bilen, og ta bilder av alt, hukommelsen er sikkert bra, men du husker garantert ikke alt, du ser på.
Ha gjerne en magnet med, og sjekk om det er mye sparkel på bilen, (Sitter magneten ikke, eller dårligt fast, er det sparkel bak lakken!)
Det beste hadde vert, om du kunne få bilen på en løftebukk, og helt opp, så du kan få sjekket på alt, uten å måtte ligge på ryggen! hehe.
Et annet tip, er å ha med fettsprøyten, gi hele forstillingen en tur, og sjekk osse det gamle fettet, som tyter ut, ser ut! lekker det vann, er det utskiftning med een gang, er fettet svart og kommer med een gang, er det greit, da har den i det minste vært smurt!
tar det laaang tid og mange pumpeslag, før fettet kommer, har den vært tørkjørt, og skal byttes.
er et trick, som koster dig 50 spenn, men sparer dig for timers frustrasjon, og uheldige oplevelser, og gir dig en indikasjon på hvor mye jobb forstillingen krever!

god fornøyelse

Forfatter:  dj-vega [ Ons 28. Mar 2012 12:26 ]
Innleggets emne:  Re: Har en g20 bensin på vent. Trenger tips

Hei Pappa Wolf.

Tusen Takk for råd og tips.

Skal gjøre dette. Setter veldig pris på dette :)
Skal ta bilder. Kan gjerne poste dem her :)

Igjen, tusen takk !

Side 1 av 18 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/