AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 04. Jul 2026 20:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1984 Chevy Van G20, rød..
InnleggSkrevet: Man 21. Okt 2013 17:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hallo!
Jeg er ny her på forumet, og er en kar på 17 år, som er vokst opp i baksetet i diverse amerikanske biler gjennom åra..
Ønsket er å kjøre amerikansk når lappen er tatt, men rundt den tid er det også russetid for meg.

At amerikanske van's blir malt røde og brukt som russebiler har jeg skjønt at ikke alle liker like godt..
Men vi er da en gjeng som har gått til innkjøp av en 1984 Chevy van G20.
Bilen var rulla rød før vi kjøpte den, men overflaterusten var ikke tatt før den ble malt, så dette tyter fram på skjermene..
Det viste seg også at det var et stort rusthull i gulvet bak høyre bakhjul. Dette var fiksa midlertidig med gips (!), men vi dro vekk søpla og fikk sveiset inn nytt, friskt stål.

Motoren har vi ikke titta så mye på, men den er ikke helt original. Det er en 305 med edelbrock innsug og forgasser, noe som virker å fungere greit sammen med en tre trinns automat m/overdrive.
Den maler fint, og med nesten nybygd grom dobbel eksos er lyden upåklagelig! :mrgreen:

GRUNNEN til at jeg lager en tråd på bilen på dette forumet, er at jeg har lest mye her inne, og sett at det er veldig mye kunnskap her!
Og det kommer nok noen spørsmål om tips og triks teknisk etterhvert, for det er noen løsninger i denne bilen som nok burde vært løst bedre....
Jeg forventer ikke at denne tråden blir noen höjdare her inne, men arbeidet vi legger ned blir hvertfall dokumentert!

Legger ved noen bilder:

Vedlegg:
chevan-liten.jpg
chevan-liten.jpg [ 152.07 KiB | Vist 7682 ganger ]
hull1-liten.jpg
hull1-liten.jpg [ 122.89 KiB | Vist 7682 ganger ]
hull-liten.jpg
hull-liten.jpg [ 131.82 KiB | Vist 7682 ganger ]
in progress-liten.jpg
in progress-liten.jpg [ 135.99 KiB | Vist 7682 ganger ]
hull etter-liten.jpg
hull etter-liten.jpg [ 128.37 KiB | Vist 7682 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Okt 2013 18:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Oj! Utrolig at de fikk gipsen til å holdes med et så stort hull!! Jeg synes da i allefall at det er bedre at bilene blir rullet røde og brukt, i stedet for at de parkeres bak en garasje for å dø... :)

BTW, om du søker litt i forumet etter G20, så ser du at det er flere røde rullemalte biler som har vært innom her... :) Håpet vårt er jo at dere skal få sansen for amerikansk lettskrudd når dere skal kjøpe bruksbil etter russetida... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Okt 2013 21:49 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hehe nei ikke skjønner jeg hvordan de har gjort det, men nå holder det hvertfall :) Ja at disse gamle litt shabbye vanene får forlenget liv ser ikke jeg heller noe gæernt med.
Når det gjelder denne bilen, så fresher vi den bra opp med pussing av rust og ny plåt de få stedene det må til, så bilen er i gode hender hvertfall under denne feiringen!

At flere får sansen for amerikansk etter russetida skal vi ikke se bort ifra, jeg HAR jo sansen, men det er kanskje noen til som blir smitta etter at rusta er glemt og moroa begynner :D

Kan jo fortelle litt om planene utvendig...
- Vi har tenkt å få på gule markeringslys i gangstercap'en og i stigtrinnene..dette ser jo så tøft ut!
- Forsterke stigtrinne på høyre side så man faktisk kan stå på det når man skal inn og ut av bilen, for disse tålte ikke mye..
- Jåle opp litt med blanke eksosstusser 8)
- rødmalinga er bare "klaska" på noen steder, så vi får se hva vi finner på her, samtidig som vi tar det lille av overflaterust på for-og bakskjermene. Det meste av dette har vi tatt alt.
Inni er det mer omfattende..kommer noen bilder senere!
Vi prøver å få gjort endel før snøen kommer, for bilen var jo selvfølgelig for høy for garasjen.. Idiotisk med såppas stor garasje, og så lave porter ja :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Okt 2013 22:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

- kult med ZJ forresten, har en XJ selv... :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Okt 2013 23:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeepen du tenker på? Det er en en 98 modell, så siste året med det karoseriet, den har vært familiebilen et par år nå, og er så og si strøken! Men det er alltid "noe" med den, synes suburban vi hadde var snillere på feil, men den starter da alltid 8) Det er 4 litern som sitter i, det er vel samme som i din? Har hørt det skal være veldig gode motorer! Runda akkurat 200 tusen, så den bør ha lenge igjen :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Okt 2013 15:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ikke moro.. Nå står vanen ute i regnet og lekker som ei sil på høyresiden bak.
Jeg hadde trua på at vi hadde tetta det, da vi tetta der det virka naturlig på utsiden i skjøten mellom glassfibertaket og karosseriet.
Men neida.. Det drypper godt ifra skyvedøra og helt bak til bakdørene. Skyvedøra ser vi hvorfor lekker, men resten bakover er vi blanke..
Er ikke bare bare med glassfibertopp nei!
Er det noen som har vært borti dette, eller har tips?? For dette går ikke....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Okt 2013 11:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg har vel vært medlem her så lenge at jeg kan hilse deg varmt velkommen hit Turbo-Hanssen(kallenavnet her i byen). Blir artig å følge med dere videre i arbeidet, både på forumet og når vi møtes. Det blir vel rullerødmalt-kolonnekjøring med Ford'n vår og Chevan deres til Stavanger og andre treff? hehehe

Vi får vel se hvem som ender opp med den fineste vogna både før og etter russetiden haha. Skal lage en prosjekttråd jeg også til Ford'en.

Hvorfor får dere ikke tettet fiber-toppen? Jeg tettet alle vinduene på båten og det er tett fortsatt. Hvis ikke tec7 holder så bruker du epoxy og limer det sammen. Skal jeg ta en tur opp til dere i helga?

NB: Skal sies at jeg kjenner Hanssen godt, da vi har gått i klasse i noen år og våres fedre har alltid drevet med bil sammen siden tidenes morgen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Okt 2013 13:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hanssen skrev:
Ikke moro.. Nå står vanen ute i regnet og lekker som ei sil på høyresiden bak.
Jeg hadde trua på at vi hadde tetta det, da vi tetta der det virka naturlig på utsiden i skjøten mellom glassfibertaket og karosseriet.
Men neida.. Det drypper godt ifra skyvedøra og helt bak til bakdørene. Skyvedøra ser vi hvorfor lekker, men resten bakover er vi blanke..
Er ikke bare bare med glassfibertopp nei!
Er det noen som har vært borti dette, eller har tips?? For dette går ikke....

Sjekka festene til takrailsene? Kan være det lekker inn der...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Okt 2013 14:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg tenkte på en liten ting, hva tok dere over det nye stålet? Litt kjipt om det begynner å ruste på nytt igjen.....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Okt 2013 23:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Takk for tips, meaty :) Men det var desverre ikke så enkelt.. Der glassfibertoppen møter stålveggen er det tydeligvis flere enn oss som har prøvd å tette... Jeg fjerna en hel haug med vått byggskum igår kveld, sånn at jeg skulle kunne se hvordan dette faktisk så ut i skjøten. (bilde av all "tettinga" lenger ned).
Da fikk jeg mer oversikt, og etterhvert som det regna mer, så jeg at det seig inn vann i skjøten. Her har vi faktisk tetta mye utenfra, men tydeligvis ikke nok. Det er meldt fint vær imorgen, så vi satser på å få tetta det skikkelig da, så får vi se hvordan det går når regnet kommer til helga igjen!
Jeg tror jeg fant roten til hvorfor dette bare er problem på høyresiden også.. Jeg så litt nærmere på karosseriet, og det ser ut som om hele siden ifra skyvedøra og bakover til bakdørene er bytta, hvis man ser ut ifra fargeforskjeller og sveiser. Det har sikkert ikke vært tett siden det ble bytta, og da er det nesten overraskende lite rust! Priser meg lykkelig for at disse gamle amerikanerne er tjukke i plåten, for ellers hadde det vel vært helt råttent..

Hehe, takk for varm velkomst Kaptein! Blir fort mye kolonnekjøring ja, bare dere får orden på oljetrykket deres i forden :mrgreen:
Men du må da ikke være redd for det nye vi har fått inn av stål, far har da endel rustmidler stående!

Vedlegg:
cheva byggskum.jpg
cheva byggskum.jpg [ 91.9 KiB | Vist 7490 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Okt 2013 00:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Morro med byggeskum. Helv#¤% braker løs når det tar til seg fuktighet...... Hvorfor har dem tettet en så diger sprekk/fuge? Holder det bare at dere tetter litt nedi der? Jeg ville tatt kniven og skjært bort alle biter, skrapt skikkelig vekk og fylt inn med tec7 eller BT multibond. Bruke en tube der så blir det tett. Gjør det skikkelig nå som dere ikke har bygd sammen bilen enda.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Okt 2013 08:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hehee det er rensa helt, så nå har man fin oversikt :) Selve sprekken der vannet siger inn er minimal, men jeg gjetter på at de som har kjørt inn byggskum ikke har sett hvor det har lekki, og bare guffa ned hele renna...kjempesmart. Skal få tørka opp skikkelig idag, og tette med tec7 nå som været er sånn nogenlunde!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Okt 2013 23:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Var en tur oppe hos denne russebilen i kveld. Arbeidet hittil ser brukbart ut. Bilen står ganske demontert hehe

Bilde

Bilde

Og her har vi Hanssen selv!

Bilde

Litt rust og sprekker. Litt av sjarmen det!

Bilde

Mvh
Kaptein Fredrik

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jan 2014 23:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jajjamen, ting går sakte men sikkert fremover...!
Interiøret er kledd om i (svett :mrgreen: ) skai, og er på vei inn i bilen i disse dager.

Vedlegg:
kommer seg.jpg
kommer seg.jpg [ 111.37 KiB | Vist 7222 ganger ]

Blir partybil ja...

Planen var å ta turen innom risløkka og få godkjent en sofa til i bilen, men så var det det å få start da. Bilen har jevnlig blitt starta, men alltid vært litt småkjip å få igang. Helt til nå. Den starta nesten, men så ble det helt dødt. Det var bare startern som kinna da vi vred om tenninga. Vi lot den stå en stund før vi prøvde igjen, men det var fortsatt bare starteren som gikk. "Hva pokker skjedde nå?" tenkte vi, og gleda oss til å stå ute i åtte kalde og skru..

Etter litt tenking tok vi av ei plugghette, satte inn en plugg vi hadde liggende, og sjekka at det var gnist. Det var det.
Men etter å ha tatt ut et par plugger av blokka var det ikke særlig med tvil om at pluggene som satt i hadde gjort sitt.

Vedlegg:
plugg1.jpg
plugg1.jpg [ 107.36 KiB | Vist 7222 ganger ]

Så da bar det avgårde til steinar stolen for 8 nye plugger til en fin pris :) Vi rakk ikke å gjøre alt detta før det stengte på risløkka, menmen. Å bytte plugger gikk lett, men det er bra trangt å komme til pluggene på passasjersida av motoren i disse Van'sa! Etter pluggbytte fyra den som et skudd, så det var jo artig! :D Og siden vi først hadde prøveskilter liggende, tenkte vi at bilen hadde godt av å strekke ordentlig på beina og bli kjørt god og varm, så da bar det ut på tur et par timer. Bilen har ikke blitt kjørt annet enn å bli flytta rundt på gårdsplassen siden dagen vi kjøpte den i september så..

Etter et kvarters kjøring og et glohett forhjul på sjåførsida, slapp endelig bremsene foran. Og etter å ha kjørt et stykke lenger, begynte automaten å komme tilbake til sitt gamle jeg også (automatolja måtte kanskje bli varm eller?). Så detta blei jo en reint koselig tur, med godt varmeapparat både foran og bak, og ikke minst åtter'n som bromma fint! 8) Nå var bare spørsmålet hvordan vi skulle få dråget uten sperre og harde vinterdekk opp bakken til gårdsplassen den står på igjen.
Bilde viser toppen av bakken, men det er brattest i bånn. (Så fikk jeg sniki med en rød chevy til også :mrgreen: )
Vedlegg:
illl.jpg
illl.jpg [ 85.9 KiB | Vist 7222 ganger ]

Tanken på å bli stående å spinne nesten på toppen, og å måtte rygge ned den glatte smale veien med Van var ikke god...! Men heldigvis, etter godt med måking og strøing, og et baksete full av folk, fløyt jaggu dråget opp på første forsøk, og alle pusta letta ut. :) Det var en gang, og neste uke blir det fort en tur til, i ferden mot en tøff partybil!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jan 2014 00:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Heheheh artig at dere fikk vekket denne åttern til liv! Greit å bytte plugger, for dem så virkelig ikke bra ut. Bedre å bytte dem nå på gårdsplassen enn i veikanten på vei til Stavanger? hehehe. Jeg skal sørge for at vi har med ekstra plugger og diverse "risikodeler"+verktøy.

Skaff deg Colortune og juster forgasseren til det lyser blått/lilla inni glasset. Superenkelt å justere gassere med Colortune tennplugger. Jeg savner det både hjemme og på jobben, men det er øverst på ønskelista.

Rart at dere kom opp bakken ja hehe. HiAce'n hadde aldri i verden kommet opp den bakken nå i vinter. Hvem kjørte?
Når jeg skulle opp til så spant det ganske bra i 1. giret og 6000 rpm heheheh. Eirik så litt sjokkert ut når det var jeg som kom med bmw'n, bråke mye og hørte på DDE hehehe

Det begynner å bli veldig bra innvendig hos dere :) Jeg får vel ta en inspeksjon hos dere en dag ;) Stå på Thor!

Mvh
Kaptein Fredrik :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet