AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 21. Sep 2026 23:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 22:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd av mitt (del)prosjekt, skifte av forstilling til Heidt's Mustang II forstilling.
Dette var utgangspunktet, min 1965 Mustang HT med 289 og 4-spd mt.

Bilde

Da bilen og motoren begynner og dra litt på årene fant jeg det naturlig og hjelpe den litt med åndedrettsnøden og gikk til anskaffelse av respirator, 2 stk for sikkerhets skyld :P :roll:

MEN, det var ikke fysisk mulig å få montert disse snurrebassene med manifoilene som fulgte med i settet. Det ville selvfølgelig være fullt mulig å fabrikere noen som passet men da lysten på en annen (og bedre) forstilling hadde vært tilstede i lang tid var det egentlig ikke mange valg: Støtdempertårnene måtte bort! :twisted:
Etter litt leting på nett og diskusjoner med pengeboken ble det bestilt et komplett sett fra Heidt's.

Skal her prøve å vise hvordan jeg monterte dette settet.
Må innrømme at det ikke var så morsomt og sette plasma'n i innerskjermene på en gammel klassiker men det måtte til, her er begge tårnene borte.

Bilde

Neste trinn var og fjerne falser og ta ut en bit av ramma for å lage plass til fjæra, jo da, jeg vet det finnes sett hvor du ikke trenger og gjøre det men på mitt sett måtte jeg. her er det kuttet ut og falsene er fjernet og sveiset. Det stod riktignok ikke noe om at rammeskjøtene skulle sveises i bruksanvisningen og det har heller kanskje ingen stor betydning men jeg gjorde det likevel for å være sikker selv om rammen skulle forsterkes uansett

Bilde

Det er mulig jeg tenkte feil men jeg fant ut at hele rammen ville bli sterkere om jeg helsveiste falsen på ramma, så det ble til at jeg fjernet falsen.
Det ble uansett en del "renere" å se til :roll:

Bilde

Da dette forarbeidet var gjort ble rammevangene grunnet med sveisegrunning før de medfølgende stålplatene ble satt på plass for å bokse rammen.
Jeg tror jeg unngikk at noe forskjøv seg under sveisingen selv om det kanskje ble litt lite klemmer :mrgreen:

Bilde

Her er passasjersiden ferdig sveiset.

Bilde

Etter at rammevangen var bokset var det på tide og montere traversen, på forhånd hadde jeg prøvemontert traversen og en side av forstillingen for å sjekke høyden bilen ville få, jeg kom til at jeg burde senke den minimum 25mm. Det ble til at jeg kappet ut 28mm av traversen for dermed og flytte hele forstillingen tilsvarende opp uten og forandre noen hjulvinkler, har fortsatt muligheten til å finjustere med de justerbare coiloversene. Ved og gjøre det slik beholdt jeg også samme bakkeklaring som forstillingen originalt var tiltenkt og den er fortsatt ca 11mm lavere enn rammevangene under bilen :)
Her er traversen ferdig innsveiset.

Bilde

Bilde

Neste trinn var fjærfestene, disse måtte selvfølgelig også flyttes 28mm opp.

Bilde

Etter dette var det bare og skru på resten av delene i settet. Da jeg kjøpte dette valgte jeg og oppgradere det noe i forhold til basicsettet de hadde med:
rør bærebroer, justerbare coilover dempere og Wilwood 12" skiver.
Noen bilder av ferdig sammensatt forstilling.

Bilde

Bilde

Bilde

Her er det tilnærmet den kjørehøyden jeg vil få. for å få bærebroene paralell med bakken må den enda ca 10mm ned så jeg tror det vil bli noenlunde bra stuk på den :)

Bilde

Da gjenstår det bare å få sveiset igjen hullene etter tårnene og noe annet småfiks ( nye motorfester o.l.) før denne delen av byggingen er ferdig. :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 22:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

detta blir bra.. mere bilder..

78 chevrolet camaro
66 chevrolet sportvan delux

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 23:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Veldig bra =D> Planer om å vise dette for tilsynet/skrevet inn i vognkortet?

1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 01:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Tøft! JP MK18 felger du har? Ser ut som felga jeg har på den ene 245en min.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 11:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hmm, det der frister, blir jo himmelrike med plass nedi der samt bedre styring...
Hva ble prisen på settet der?
Mye som ikke følger med eller er det helt komplett, med stål som trengs osv?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 19:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hkjensli skrev:
Veldig bra =D> Planer om å vise dette for tilsynet/skrevet inn i vognkortet?

Det er planen, litt derfor jeg kunne lage denne tråden, som jeg har blitt anbefalt er alt som er gjort dokumentert med bilder.

kristian s skrev:
Tøft! JP MK18 felger du har? Ser ut som felga jeg har på den ene 245en min.

Husker ikke hvilket nr de har men det stemmer at det er JP felger,
og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått hørt at jeg kjører på volvo felger :roll:

sigheri skrev:
Hmm, det der frister, blir jo himmelrike med plass nedi der samt bedre styring...
Hva ble prisen på settet der?
Mye som ikke følger med eller er det helt komplett, med stål som trengs osv?

Jeg betalte $3167,- inkl frakt til Florida og med containerfrakt derfra til Trøndelag havnet jeg godt under 25.000.- NOK i total kostnad for settet.
Settet var helt komplett hva forstillingen angår, eneste jeg måtte kjøpe til var ledd og aksling fra tannstangen til rattstammen. Jeg valgte disse delene:
1 ledd 3/4 in. DD - 9/16 in. 26-spline: http://www.summitracing.com/parts/UIS-8050230/
1 ledd 3/4 in. DD - 3/4 in. DD: http://www.summitracing.com/parts/UIS-8050300/
Aksling: http://www.summitracing.com/parts/FLA-FR185022SSPL/
Oppheng til rattstamme i torpedovegg: http://www.summitracing.com/parts/BSP-27925/
Rattstammen må også modifiseres, noe jeg gjorde men den er nå byttet med en Flaming River tilt-rattstamme.
I tillegg til dette må det lages nye motorfester. Det er boret hull i traversen for festene Heidt's selger men jeg håper og få flyttet motoren så langt bak som mulig så derfor valgte jeg og lage disse selv.

Sist endret av Valvmustang den Lør 17. Des 2011 22:59, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 20:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Interessant tråd.

Dette er såvist ikke bolt-on nei, sånn som det er på Camaro. Mye mere jobb på Mustang ser det ut til.

Jeg foregriper begivenhetene litt her men: Står det i manualen åssen spissing å slikt skal være på slike sett?

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 21:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Nei det er ikke bolt-on her, med en grunn: det er ikke stort av originale festepunkt og skru fast i. Mustangen har originalt ingen travers, bare et 38mm rør mellom rammevangene med en bolt på hver side. Det er også noen huller som kunne benyttes som f.eks. innfestingen til nedre bærebro og feste til motorfester men siden disse brakettene er en del av støtdempertårnet som må fjernes kan de ikke benyttes. Man kan selvfølgelig bore hull i rammevangene for innfesting men da må/bør denne forsterkes på et vis. Like greit å sveise fast forstillingen da :mrgreen:

Manualen oppgir alle nye vinkler/mål:
Caster 1° positive
Camber 1/2° positive
Toe-ln 1/8" ± 1/8"

8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 23:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

er det bare og stille seg i kø :?: du gjør vel lett dette på en min 68 mustang og du :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Des 2011 11:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Valvmustang skrev:
Husker ikke hvilket nr de har men det stemmer at det er JP felger,
og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått hørt at jeg kjører på volvo felger :roll:

Hehe. Er vel fra Volvo folk flest kjenner dem. Finnes til BMW også. Er vel de som passer på amcars mtp boltsirkel.
Har sett flere Camaroer med JP MK18 også. Sinnsykt fete felger. Kledde Mustangen bra 8)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet