AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 11. Mai 2021 23:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Aisin AW4 er en utrolig sterk og god automatkasse, som tåler det meste. Men også de beste trenger litt vedlikehold, om enn sjelden. Kassa vil helst ha mineralsk olje, Dexron II eller bedre. Jeg gikk for Comma AQM, anbefalt av min lokale delepusher basert på reg.nr. Med 10l olje har jeg også en rest til transfer-kassa, som trenger ca. 2l.

Bilde

Start med å tappe ned oljen av bunnpanna. Tappepluggen er helt i bakkant mot gearkassetraversen. Når det slutter å renne, setter du i bunnpluggen og løsner alle skruene. Det ER mer olje igjen i bunnpanna. Peilepinnen kommer ned på passasjersida, men røret kan deles etpar cm opp fra panna. Hos meg slapp delene lett. Det er trangt mellom traversene og eksosen, men hold bunnpanna ca horisontal mens du vrir løs peilepinnerøret og lurer ut panna, det ligger ca. 0,5l olje igjen.

Bilde

Når du har bunnpanna nede bytter du selvsagt filter også. Selv om AW4 har en grovsil mer enn det er et filter. Bare 3 skruer der.

Bilde

Vask bunnpanna godt, og skrap og rens anleggsflatene på både panna og kassa. I bunnen av panna ligger det to kvadratiske magneter som plukker opp løst spon i olja. Tørk godt av disse, og slipp de på plass igjen.

Bilde

Når jeg har panna nede så monterer jeg en oljetemperaturmåler i kassa. Toyota har det originalt i sine AW4-kasser, Jeep har det ikke. Det er derfor ferdig hull med blindplugg like foran kjølerøret på passasjersida. Men med bunnpanna i, er røret til peilepinnen i veien for å komme til blindpluggen.

Bilde

For å komme greit til så demonterte jeg kjølerøret fra kassa, det er festet med en klemkobling så kan du dra det ut. Så løsnet jeg på festebrakettene så jeg kunne bøye røret litt unna vei. Du trenger en torx T55 for å få ut blindpluggen. Mye skitt i området, så den må bankes på, og da vil den passe.

Bilde

De fleste temperatursensorer har 1/8NPT-gjenger, og blindpluggen har M14-1.5 gjenger. Jeg brukte Autometer 2267 metric adaptor for å få skrudd inn sensoren. Jeg kjøpte ATP RG-31 bunnpannepakning, av kompositt som kan monteres uten silikon. Monter bunnpanna, trekk til boltene til ca. 7NM og fyll på så mye olje som du tappet ut, ca. 4l.

Nå har du fått byttet ut olja i automatkassa, men det er fortsatt gammel olje i converter og oljekjøler. Det er for så vidt helt greit, ny og gammel olje vil blande seg fint, men når jeg var i gang kjørte jeg en «poor mans flush» for å bytte ut mest mulig av dette.

Bilde

Olja går fra fremre oljerør og gjennom oljekjøleren, før den kommer tilbake til gearkassa gjennom returrøret bakerst. Returen koblet jeg fra kassa, samme klemkoblingen som på det fremste røret. Klem sammen, trekk ut. Så koblet jeg på en gummislange med slangeklemme, slik at jeg hadde kontroll på olja.

Bilde

Returslangen hadde jeg i en gjennomsiktig kanne, med litersmerker. Når jeg da startet motoren, pumpet automaten olje ut av automaten, inn i kjølekretsen, gjennom oljekjøleren og via slangen og ned i kanna mi. Husk at det er bare 4l totalt på kassa, så ikke pump ut for mye før du etterfyller. Jeg lot automaten pumpe ut 1l, så stoppet jeg motoren og etterfylte 1l ny olje. Dette gjentok jeg til jeg hadde pumpet igjennom 4l totalt. Da så jeg og på olja som kom i returdunken min at den hadde frisk og rød farge.

Bilde

Så er det bare å montere sammen returrøret, montere rørbrakettene jeg demonterte, og koble opp selve temperaturmåleren inne i bilen. Ta deg en prøvetur, kjør kassa god og varm. Dra automaten gjennom alle gear, la motoren stå å gå mens du peiler olja. Etterfyll hvis det er lite, kjør inn i garasjen og ta en sjekk etter lekkasjer. Er alt tørt og fint, er det bare å kjøre, med smidige gearskift og rolig gange.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Mai 2021 20:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Endelig vår…

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Mai 2021 19:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Prøve å få reservehjulet ned fra taket igjen!
Bilde

Bilde
Sånn flaks at jeg fikk godkjent US-skilter… :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Jun 2021 11:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Jeg og Barry er ikke helt enig for tiden…

Etter at jeg fikk han ut fra vinterlagring fikk jeg ikke start igjen. Og det nærmet seg 17.mai, med veteranvognkortesje i stedet for folketog i Tromsø. Men jeg visste at han har spist coiler før. Så jeg kastet meg i bruksbilen og kjørte ekstratur og kjøpte ny coil 15.mai, og fikk montert denne. Da startet bilen igjen! Bare for å se at ventilen på det ene dekket KNAKK, så jeg måtte legge om til reservehjul.

Jaja. Jeg fikk da kjøre bilen helt hjem på reservehjul med ny coil. Parkerte på utsiden hjemme, da ville han IKKE starte igjen, før bilen var blitt helt kald. Dette var nå 16.mai, og alt var stengt. Sendte ut noen følere i amcarklubben, og fikk lokalisert en ny coil. Tenkte som så, at hvis kald bil startet 17.mai så kunne jeg ha en ekstra i reserve hvis jeg skulle få trøbbel underveis.

Men nei. 17.mai var bilen helt død. Ikke antydning til å ta etter. Så i stedet for å kjøre veteranbilkortesje lå jeg ute i finværet og skrudde bil i hvit skjorte og slips. Det viste seg at med stabile 9v på motstand og på tenninngsmodulen, så fikk jeg 2-11v på coil! Dro ny kabel fra motstand til coil, og Barry startet som han skal! Bare… for… at… det skulle begynne å flomme kjølevæske ut mellom ribbene på radiatoren…

Det var dessverre ikke meningen at vi skulle ut i kortesje i år. Men heldigvis er jeg ikke langsint. Ny radiator på vei, estimert levering i løpet av helga!

Bilde
Av med kjøleslanger

Bilde
Automatkjøleren kobles fra, og rørene plugges.

Bilde
Ut med radiatoren. Ny termostat, går fra 180 til 195f når alt er tilgjengelig.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 06. Jun 2021 14:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da er vi venner igjen. :)

Bilde
Da er den gamle 2-row copper radiatoren erstattet med en skinnende ny 3-row performance aluminium fra Champion Radiators.

Bilde
Perfekt passform, dog litt tykkere en den originale, så trengte ny viftespacer fra Gates.

Bilde
Og her har vi nærbilde av rad… hæ? AutoPass? Hva er det for noe?
Hvis man må ha bombrikke så må den i allefall ikke være synlig!!!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jun 2021 20:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Fant dessverre ingen «jiffy jets» billigere enn $150, så da ble en uoriginal windshield washer bag et greit alternativ. Plasseringa er i allefall original.

Bilde

Måtte demontere spylerdysene på en PKK for mange år siden, siden jeg ikke hadde noe spylervæsketank.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2021 10:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da er årets lengste kjøretur gjennomført. Etter en vår med tekniske utfordringer og en sommer med totalt 10 godværsdager, ble det bare 45 mil denne sesongen. Men jeg fikk tross alt oppgradert kjølesystem og tenninga. Vi får komme sterkere tilbake neste sesong!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2021 16:17 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Et lille tips. sæt bilen på støttebukke, og så høyt som mulig. ta av hjulene, og ikke la noe fra bilen rekke ned til bakken. så slipper du uvelkomne gjester i vinter.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2022 19:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Etter å ha kjørt med frieksos siden i vinter er det på tide å få byttet ut resonatoren på Jeepen:

Bilde
Hva VAR det Jeep tenkte på da de monterte eksosanlegget med bolter sveist i eksosopphenget!

Bilde
Det er fysisk umulig å få løsnet gamle muttere på eksosanlegg, så da var det frem med vinkelsliper, og bruke hele formiddagen på å borre ut og montere gjennomslagsbolter.

Bilde

Bilde
Ser litt teit ut med to rørklemmer så tett på hverandre, men her har jeg tidligere utvidet anlegget til 2,5" fra resonatoren og bakover, så resten av anlegget er tipp topp!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jun 2022 19:13 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
hvis det fungerer er det ikke dumt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 18. Jun 2022 14:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Helt siden FM-nettet ble nedstengt har jeg irritert meg over mangel på radio i bilen. Har brukt forskjellige løsninger, bl.a FM-sender på Bluetooth, men endte ofte opp med mobiltelefon på nettradio i passasjersetet. For noe glassantenne i vinduet ble ikke aktuelt!

Men NÅ! NÅ blir det DAB!
Først demonterte jeg denne…
Bilde
Nei selvsagt ikke! AM-radioen er jo en del av interiøret, den røres selvsagt ikke!!

Nei ny radio montert igjen i en plastboks under setet.
Bilde
Med fjernkontroll på radioen i hanskerommet er det bare å åpne lokket hvis jeg vil bytte kanal.

Og så det geniale: Antennesplitter fra https://bilradiospes.no/acv/brsantuv01/ ... t--din-smb også montert under setet! Da kan DAB-radioen benytte seg av original FM-antenne montert på forskjermen!
Bilde

Men OBS! Som alt annet med DAB så skal det ikke være enkelt! Bilradioene har selvsagt forskjellig antenneplugg til DAB-antenna: Min radio hadde SMB-plugg, mens andre radioer har SMA. Dette må sjekkes før man bestiller antennesplitter!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Jun 2022 20:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Kona trodde det hadde rablet for meg når jeg satte meg på veranda for å «sy veteranbil».
Bilde
Men solskjermene hadde revnet i sømmene.

Bilde
Så da var det bare å finne frem nål og tråd.

Bilde
Ferdig arbeid.

Bilde
Nå kan sola bare komme!

Passasjersiden tenker jeg å sy i vinter, slik at jeg får rød sytråd på begge skjermene!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Jun 2022 11:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilde
En liten tur inn i «løvens hule»

Bilde

I dag ble Barracudaen omregistrert til bevaringsverdig, og har således 1 obligatorisk EU-kontroll igjen!

Jeg er tilhenger av å ha andre til å gå over bilen min jevnlig, men reglene for EU-kontroll er for stivbeinte her i nord. Når jeg har en sesong som strekker seg fra slutten av mai til slutten av september, så gjør kravet om at alle funn må utbedres innen 2mnd at sesongen må brukes til andre ting enn å kjøre! Nå kan jeg i stedet få gjort en sjekk av kjøretøyet på høsten, og få ei liste jeg kan kose meg med på vinteren, når bilen uansett står.

Og en ekstra bonus, som bevaringsverdig har jeg LOV til å sette oransje pærer i park/blink foran, uten at det blir anmerket på EU-kontroll. (Jo, de gjør det fortsatt…) Denne skal egentlig ha hvite blinklys foran….

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2022 09:33 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
nice

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Aug 2022 21:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Det er ikke det at ikke bilen kler slotmags. For det gjør den.
Bilde

For alt kler den smukke. :nod: Men… Jeg har jo noen fantastiske hjulkapsler fra 1965. Og den kler de enda bedre!
Bilde

Men de gamle stålfelgene var svært rustet, inni og utenpå!
Bilde

Så jeg fant et firma lokalt som kunne sandblåse og lakkere felgene!
Bilde

Bilde

Så… Nå er jeg klar!
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Sist endret av AW-100 den Lør 27. Aug 2022 11:08, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 51 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support