AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Apr 2024 22:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 26. Jul 2020 19:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Flott forklaret og fine bilder.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Des 2020 23:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Defekt CPS (Crank Position Sensor) merkes gjerne med vansker å få motor til å gå når den er varm, eller at motoren ikke starter i det heletatt. Og da kutter ECU både bensin og gnist. Kjøles motoren ned igjen kan det være mulig å få start. På min var det ikke gått så langt, men motoren begynte å fuske når den var gjennomvarm.

Bilde
Start i motorrommet. Helt bak ved bakerste dyse finner du kontakten til CPS.

Bilde
Nå må du på rygg: CPS er skrudd på clutchhuset/converterhuset, opp mot toppen på førersiden. Du ser dørken øverst i bildet, et motorfeste i gearkassa til venstre.

Bilde
Her er selve CPS’n. Men OBS! Den sitter vanskelig tilgjengelig. Du trenger et vinkelledd inn mot koppen, og flere forlengere. Jeg vil anbefale 1/4 eller 3/8 koppnøkler, da det er trangt mellom automat og karosseri. Like over den øverste skruen sitter også en kabelklemme, den må du vippe ledninga ut av. Legg også merke til at det er et hull i kassen, så ikke mist skruene…

Bilde
Her er dekslet som opprinnelig dekte hullet i kassa. Men pga varme og nærhet til eksosmanifold er denne ofte smeltet til det ugjenkjennelige, og vil neppe smette på plass som ment.

Bilde
Når jeg hadde montert ny CPS vasket jeg godt av automaten med aceton, og tettet hullet med gorillatape i stedet for dekslet. Men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Bilde
Ledninga fra CPS’n presses inn i kabelklemmen igjen.

Bilde
Monter sammen kontakten i motorrommet igjen, og prøv en oppstart!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Des 2020 16:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Funket det?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Des 2020 19:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hadde liggende en ny CPS på hylla, som hadde ligget der noen år... Når jeg monterte den ville bilen ikke starte i det heletatt... Så da måtte jeg montere inn igjen den gamle, som fusket på varm motor mens jeg ventet på ny. Når jeg da skulle montere CPS for 3.gang husket jeg og å få med meg kamera... :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Des 2020 20:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Sist jeg skulle ha inn Dodgen på EU-kontroll ble den underkjent pga. bl.a lekk automatkasse, rust i gulv og på alle bremserør, og dype riper i bremseskivene. Da det ikke er gjort over natta å finne tak på /overhale en automatkasse eller for så vidt å bytte bremseskiver på disse, ble den bare stående utenfor huset hjemme til fruens (og min) store frustrasjon.

Med 2 andre veteranbiler å holde på skilter, samt nybilkjøp, tidenes våteste vår og høst og ellers at livet går for fort fremover, gikk det forholdsvis sakte fremover å få rettet opp alle avvik. Og ikke minst, med et kjøreforbud er det tungvindt å måtte bruke ei uke på å få time hos SVV for prøveskilter for hver gang jeg skulle kjøre etter vei.

Plutselig fikk vi en kjempeflott høst i november, med oppholdsvær og +6c så da bestemte jeg meg for et skippertak. Fikk gjort unna de siste avvikene, hentet ut prøveskilter, og dro på kontroll! Problemet var bare at PÅ VEI TIL VERKSTEDET begynte plutselig den ene sylinderen å kutte... Men verkstedet tok den inn, og konkluderte med alt for høy CO, én sylinder for lite og ellers bare småting. Så måtte vi «halte» oss hjem på bare 7, og se hva vi fant ut.
Det viste seg at den ene pluggledninga på det nye settet jeg akkurat hadde montert hadde løsnet fra terminalen. Så med én gammel pluggledning og 7 nye, fikk jeg justert inn tenning, vasket forgasser med mineralvann og justert inn drivstoffmengden, og vi seilte rett gjennom etterkontroll. Etter å ha ventet nok ei uke på prøveskilter, selvsagt.

Men.
På vei hjem fra kontrollen begynte bilen å skyte i eksosanlegget hvis jeg la på litt gass. Og det kunne jeg ikke skjønne, for jeg var jo sikker på at jeg hadde byttet alle tenningsdeler når jeg byttet til de pluggledningene (som var deffekte)! Hadde ikke nådd å kaste de gamle delene, så da måtte jeg hjem og sjekke. Der lå de gamle pluggene. 6 i tallet. Det viste seg at jeg byttet plugger på Jeepen, og resten på Dodgen! 8 nye plugger var det som skulle til.
Som en bonus fikk jeg innvilget søknad om US-skilt i perioden den sto uten skilter på, og fikk kjøpt inn tidsriktige, grå skilter fra Skiltmakeriet. Og endelig er alle lekene på skilt igjen!
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Des 2020 21:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Nice.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Des 2020 22:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da er skiltene på, så da er det på tide å parkere under tak...

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 20. Des 2020 10:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Hey, rimelig sikker på at den tåler kulde å snø! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 20. Des 2020 12:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
hehe jada, denne skal nok få lov til å leke seg på godværsdager også vinteren gjennom... Men med AT-dekk og melding om 2+ og sludd så står den tryggest her... Får heldigvis tilgang til bilen så mye jeg bare vil gjennom hele vinteren.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Jan 2021 19:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da ble det US-skilt på Jeepen også. Bare fordi det er lov!
Bilde

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jan 2021 16:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Endelig fant jeg en skalamodell som matchet Jeepen.

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jan 2021 16:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
AW-100 skrev:
Endelig fant jeg en skalamodell som matchet Jeepen.




:D :D :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Mar 2021 12:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
#denfølelsen når du skal starte hjem fra et kjøpesenter, og idét 8’ern fyrer så går alarmen på nabobilen... #v8power

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Mar 2021 20:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
All good things must come to an end... I mars 2011 dro jeg til Harstad og hentet hjem Dodgen. I dag, etter 10 år, kom den forrige eieren og hentet den tilbake igjen. Takk for lånet, Harry. Vi snakkes igjen i mars 2031.
Bilde

Det har vært noe frustrasjon underveis. Men det har vært mye glede. Jeg kan likevel trøste meg med at den blir tatt godt vare på der den ender.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2021 07:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Det er noe spesielt ved det, jeg har også en gang i tiden solgt en bil tilbake til en tidligere eier. Da vet du at det ikke er en vanlig Renault i gata :)

Kos deg med Barracuda i sommer!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support