Etter å ha stirret på Dodgen's innsug og forgasseroppsett i hele 30 sekunder ble jeg enig med meg selv om at jeg ikke orket styret med å bestille overhalingskitt til en forgasser som likevel skal byttes ut på sikt. Så jeg hoppet på finn, og fant en alt for stor forgasser, til en alt for lav pris. og kjøpte den, med et håp om at den ville dukke opp før påske. Han sendte den Mandag formiddag, og jeg kunne hente den på butikken Tirsdag kveld. Den var ikke pakket godt inn, bare lagt løst ned i en pappeske og sendt av gårde. Jeg fik lov til å åpne den inne på postkontoret, og sjekke for skader. Et rør hadde fått en liten bøy, og den hadde et par små riper. men ellers var den hel. Stakk innom Biltema for å hente en plastbakke og en pakke med billige tannbørster, og så bar det hjem til kjøkkenbordet og demontering og rengjøring. Den var ordentlig møkkete, og jeg ble enig med meg selv om at jeg ville plukke den fra hverandre, og hvis pakningene gikk duken, ville jeg bestille et komplett overhalingskitt fra Sarpsborg Motor. Et par av pakningene splittet, men gikk ikke i stykker. men det verste var alt det rustvannet som kom ut av bolthullene. Så jeg gikk i gang med forgasser rens på boks. (Kan kjøpes på Boatparts.no) Og blåste alt jeg kunne se rent. alle kanaler og huller fikk en omgang, og jeg ble ganske overrasket, da jeg oppdaget at accelerator pumpen fortsatt var tett, og fungerte. det samme med den sekundære vakuumpumpen. Alt i alt var det en god, men møkkete forgasser. Og for en god ordens skyld, så er det en Holley 650, med vakuum sekundær. De splittede pakningene ble limt med flytende pakning til Volvo Penta. (Den tåler bensin, og kan også kjøpes på Boatparts.no) Etter det bar det ut i garasjen, og lete frem innsuget som passet til forgasseren. Få det originale støpejern av motoren, og på med aluminiums innsuget. Dere kjenner resten, flere timer med fiklearbeide for å få på plass alle deler og justere tenningen, sjekke for lekkasjer og så videre. Jeg hadde halv dag på jobben i går, så det var ganske deilig å komme hjem, og kunne gå direkte på bilen, og fikse det siste. Så kom det store øyeblikket. koblet fra coilen, og begynte å kinne på motoren.
Jo da. den leverte bensin, dessverre ville den ikke slutte med det. den bakre flottøren hadde hengt seg opp. Men et par kakk med en liten hammer overtalte den til å gjøre jobben sin. Så jeg ventet i ti minutter, mens bensinen i innsuget fikk lov til å fordampe. Deretter koblet jeg på coilen igjen, vrei nøkkelen til start. Gikk foran bilen, plukket opp startknappen, og trykket. Motoren spant rundt et par ganger, så kom det et forsiktig host, en liten fjert i eksosen. Hmm. Mer fortenning. Ga fordeleren et par grader til, og prøvde igjen. Mer hosting. Ok. Mer fortenning. Den fikk et par grader til. Trykket på knappen, og motoren spant i gang, som om den aldri hadde vært annet en perfekt justert!!! Jeg ble ganske positivt overrasket. Snappet frem tenningspistolen, koblet på og konstaterte at den lå på 12 grader på tomgang. Ga den et par doser med pedal, og den snubler litt før den tar i. Så det er plass for mer justering. Og ja, jeg kommer til å bestille et overhalingskitt. Den trenger sikkert det etterhvert, og da er det like greit å ha liggende klart.
Nå kommer så moroa. for jeg skal se om ikke jeg kan få bilen inn i garasjen, og hektet på bensintanken igjen og koblet opp. Og så er det jo alt det andre som må tilbake på plass i bilen.
_________________ 1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse. Bursdagsgaven fra min kone.
|