AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 12:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1713 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 111, 112, 113, 114, 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 18. Okt 2022 06:46 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
På tide med en oppdatering.

Hele forstillingen er satt sammen med polyforinger. overhalte calipere og nye skiver og lagre klosser, ja alt som kan demonteres i fronten er demontert, overhalt. lakkert og montert igjen.
Motoren har vært inne og ute, og inne og ute, og inne, og sitter nå på plassen sin.
Det viste seg at girkassen hadde en defekt oljepumpe, så den måtte ut.
Kjøpte to kasser, hvorav den ene hadde overdrive. var ikke vanskelig å bestemme hvilken kasse som skulle i bilen.
Fikk gang i motoren og har faktisk kjørt den inn og ut av garasjen, samt hentet posten i den.
Oppdaget at det var mer rust, i taket ved bakluken, så endte opp med å demontere hele interiøret.
Fjernet rusten bak, og fikk så en snodig feil. Bilen ville plutselig ikke starte en morgen, og jeg skjønte ingenting.
Sjekket HEI modulen, men det var ikke den. Målte ut coilen, ikke den heller. Målte ut pick-uppen. den funker som den skal.
Målte alle kabler, fortsatt ingenting. Så ble til at jeg jeg kjøpte en MSD 6 Pluss.
Og det er ca dit vi er kommet i dag.
Endte opp med ny jobb, og jobber nå 10 timer i døgnet frem til vi er ferdige med å ta opp båter.
Deretter roer det seg, og jeg kan igjen begynne å se på både bil og båt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 18. Okt 2022 21:24 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Vet du om girkassene med lockup (regner med vi snakker 904) er svakere enn de uten? Og hvor mye reduserer de turtallet realistisk? Jeg er usikker på om det er lockup i min 78 modell Chrysler Le Baron, har egentlig et håp om at det er lockup da jeg liker lavt turtall 8)

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 23. Okt 2022 11:09 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
De tidlige 904, med mekanisk lockup, er faktisk kraftigere bygget enn en 904 uten.

Den ene kassen min, er med mekanisk lockup. jeg har ikke fått sjekket den andre enda. (for få timer i døgnet)

Jeg er ikke sikker på når de første med mekanisk lockup kom, så det må du google.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 01. Nov 2022 11:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Pappa Wolf skrev:
De tidlige 904, med mekanisk lockup, er faktisk kraftigere bygget enn en 904 uten.

Den ene kassen min, er med mekanisk lockup. jeg har ikke fått sjekket den andre enda. (for få timer i døgnet)

Jeg er ikke sikker på når de første med mekanisk lockup kom, så det må du google.


Tror det første med Lockup kom i 1978. Takk for svar.

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 03. Nov 2022 08:04 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Bare hyggelig.

Ble lei av å knote med tenning, så da jeg fandt en HEI til mopar på finn, var det bare å handle.
Kastet den i bilen, og fikk den grovjustert. Og naturligvis, så ville forgasseren ikke levere bensin nok.
Så den fikk litt fra tåteflaske, og det var nå herlig å høre den putre i gangn igjen.
Men det varte ikke så lenge, før tenningen forsvant igjen. Så jeg lurer på om jeg har et defekt startrele.
Det er startreleet, som leverer styrestrømmen til coil releet,
Og så vurderer jeg å bytte innsug igjen til 4 portet, slik at jeg kan monterer Projection TBI på motoren.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2022 09:59 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
ENDELIG!!!!!

Jeg fant ut av hvorfor jeg har slitet så lenge med tenningen.

Den helt nye dynamoen, har blåst en diodebro, og leverer 18.5 volt på tomgang.
Ved turtall over 1200 leverer den 24 volt.
Vanlige HEI moduler klarer fra 9 til 18 volt. alt over og modulet dør.
Har hatt montert et helt nytt MSD 6AL Plus, og lurer på om den også har tatt kvelden.

Har vært i kontakt med Norsk Bildelsenter, og de vil gjerne ha dynamoen inn til testing. Jeg har samtidig spurt om de dekker følgeskader av defekte deler.

Først og fremst må jeg få tak i en annen dynamo, så jeg i det minste kan starte og kjøre bilen min litt frem og tilbake.
Vurderer å ta den med på jobben, slik at jeg kan bruke verkstedet i helgene.

Det jeg mangler på bilen nå, er å montere bensintanken, og de nye bensinrørene.
Overhale bakbremsene og få bilen på en førstegangs kontroll. deretter få den EU godkjent og skilter på.

Men det er j....ig mange småting som må på plass før jeg kommer dit.

Interiør. Taktrekk. Belter. Instrumenter. Nye dekk. lykter og markeringslys. Brekk. Lyddemping. Teppe. Dørkledning. Bulken bak. Bakfanger. Hengerfeste.
Ja, listen er lang.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2022 11:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Irriterende… Kjøpte en ny dynamo fra Maldal Import til Jeepen min. Etter 2 uker sluttet den å lade på batteriet. (Heldigvis den veien, da…) Når jeg ringte de, så ba de meg å gjøre enda en ny måling, helt inne på dynamoen. Når jeg da kunne rapportere om 11,8v på dynamoen og, så beklaget de og sendte ny dynamo uten flere spørsmål!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2022 17:32 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Jeg jobbet for NBS, da jeg kjøpte dynamoen, så jeg fikk jo en fantastisk bra pris. men det har jo kostet meg dobbelt så mye som å betale full pris for dynamoen, om de ikke dekker følgeskadene.
Jeg vet ikke om de har fått en ny reklamasjonsansvarlig, men jeg håper nesten det.
Vil være fryktelig surt å sende dynamoen tilbake til de, og så skjer det ikke mer, og jeg bare får returnert pengene.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 01. Apr 2023 12:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
En oppdatering.

Jeg fikk ikke dekket følgeskader, eller levert dynamoen til NBS. De var ganske avvisende, når jeg fortalte at dynamoen hadde tatt livet av 3 HEI moduler, og et komplett MSD system.
Så endte opp med å google spenningsregulatoren, og bestille en ny fra Taiwan.
Dynamoen fungerer glimrende nå. Det er verre med forgasseren.
Den dumper bensin i innsuget, så jeg må bytte olje og filter. og er litt i tvil om jeg gidder å overhale Carteren, eller bytte innsug og forgasser enda en gang. Huff

Og så har jeg fått meg en ny båt, med V8'er

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 06. Apr 2023 10:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Etter å ha stirret på Dodgen's innsug og forgasseroppsett i hele 30 sekunder ble jeg enig med meg selv om at jeg ikke orket styret med å bestille overhalingskitt til en forgasser som likevel skal byttes ut på sikt.
Så jeg hoppet på finn, og fant en alt for stor forgasser, til en alt for lav pris. og kjøpte den, med et håp om at den ville dukke opp før påske.
Han sendte den Mandag formiddag, og jeg kunne hente den på butikken Tirsdag kveld.
Den var ikke pakket godt inn, bare lagt løst ned i en pappeske og sendt av gårde.
Jeg fik lov til å åpne den inne på postkontoret, og sjekke for skader. Et rør hadde fått en liten bøy, og den hadde et par små riper. men ellers var den hel.
Stakk innom Biltema for å hente en plastbakke og en pakke med billige tannbørster, og så bar det hjem til kjøkkenbordet og demontering og rengjøring.
Den var ordentlig møkkete, og jeg ble enig med meg selv om at jeg ville plukke den fra hverandre, og hvis pakningene gikk duken, ville jeg bestille et komplett overhalingskitt fra Sarpsborg Motor.
Et par av pakningene splittet, men gikk ikke i stykker. men det verste var alt det rustvannet som kom ut av bolthullene. Så jeg gikk i gang med forgasser rens på boks. (Kan kjøpes på Boatparts.no) Og blåste alt jeg kunne se rent. alle kanaler og huller fikk en omgang, og jeg ble ganske overrasket, da jeg oppdaget at accelerator pumpen fortsatt var tett, og fungerte. det samme med den sekundære vakuumpumpen.
Alt i alt var det en god, men møkkete forgasser.
Og for en god ordens skyld, så er det en Holley 650, med vakuum sekundær.
De splittede pakningene ble limt med flytende pakning til Volvo Penta. (Den tåler bensin, og kan også kjøpes på Boatparts.no)
Etter det bar det ut i garasjen, og lete frem innsuget som passet til forgasseren. Få det originale støpejern av motoren, og på med aluminiums innsuget.
Dere kjenner resten, flere timer med fiklearbeide for å få på plass alle deler og justere tenningen, sjekke for lekkasjer og så videre.
Jeg hadde halv dag på jobben i går, så det var ganske deilig å komme hjem, og kunne gå direkte på bilen, og fikse det siste.
Så kom det store øyeblikket. koblet fra coilen, og begynte å kinne på motoren.

Jo da. den leverte bensin, dessverre ville den ikke slutte med det. den bakre flottøren hadde hengt seg opp. Men et par kakk med en liten hammer overtalte den til å gjøre jobben sin.
Så jeg ventet i ti minutter, mens bensinen i innsuget fikk lov til å fordampe.
Deretter koblet jeg på coilen igjen, vrei nøkkelen til start. Gikk foran bilen, plukket opp startknappen, og trykket.
Motoren spant rundt et par ganger, så kom det et forsiktig host, en liten fjert i eksosen. Hmm. Mer fortenning.
Ga fordeleren et par grader til, og prøvde igjen. Mer hosting. Ok. Mer fortenning.
Den fikk et par grader til. Trykket på knappen, og motoren spant i gang, som om den aldri hadde vært annet en perfekt justert!!!
Jeg ble ganske positivt overrasket. Snappet frem tenningspistolen, koblet på og konstaterte at den lå på 12 grader på tomgang.
Ga den et par doser med pedal, og den snubler litt før den tar i. Så det er plass for mer justering.
Og ja, jeg kommer til å bestille et overhalingskitt. Den trenger sikkert det etterhvert, og da er det like greit å ha liggende klart.

Nå kommer så moroa. for jeg skal se om ikke jeg kan få bilen inn i garasjen, og hektet på bensintanken igjen og koblet opp. Og så er det jo alt det andre som må tilbake på plass i bilen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 11:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Skal selv overhale min Holley R8326a to-ports for gasser på min LeBaron med 360. Målte bensinforbruket til 1,85 liter per mil, tenker dette kanskje er litt vel mye(?) Hadde håpet å se mer 1,6 l/mil. Vet den gir litt for mye, for syntes eksosen lukter litt vel uforbrent.

Når får vi se bilder av bilen din igjen? Har du prøvd den på veien enda?

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 19:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Jeg driver fortsatt å krangler med min leverandør, da jeg synes at de er litt overpriset.
Men så snart jeg har funnet en løsning, så kommer det flere bilder.
Kan jo også ha noe med at jeg blitt litt sløvere til å ta bilder.

Hvis du vil se bilen din nede i de tallene, må du nok vurdere litt mer enn bare en liten overhaling.
En skikkelig tune-up tror jeg hadde hjulpet en del.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 13. Apr 2023 20:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Pappa Wolf skrev:
Jeg driver fortsatt å krangler med min leverandør, da jeg synes at de er litt overpriset.
Men så snart jeg har funnet en løsning, så kommer det flere bilder.
Kan jo også ha noe med at jeg blitt litt sløvere til å ta bilder.

Hvis du vil se bilen din nede i de tallene, må du nok vurdere litt mer enn bare en liten overhaling.
En skikkelig tune-up tror jeg hadde hjulpet en del.


Ja, jeg har bare hørt at folk har nevnt forbruk på litern blank (noe jeg anser for å være totalt urealistisk). Derimot kjørte jeg mye med en 1970 Oldsmobile Toronado med bigblock 455 motor før (den på profilbilde), og den brukte ærlige 2 liter blank på mila. Så tenkte da kanskje at en smallblock 360 fra 1978 ligger på rundt 1,6-7 l/mil :lol: Men det er kanskje å håpe på for mye, haha!

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 16. Apr 2023 01:00 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Godfire skrev:

Ja, jeg har bare hørt at folk har nevnt forbruk på litern blank (noe jeg anser for å være totalt urealistisk). Derimot kjørte jeg mye med en 1970 Oldsmobile Toronado med bigblock 455 motor før (den på profilbilde), og den brukte ærlige 2 liter blank på mila. Så tenkte da kanskje at en smallblock 360 fra 1978 ligger på rundt 1,6-7 l/mil :lol: Men det er kanskje å håpe på for mye, haha!


Nei, realistisk vil du ligge på 1.3 med nye E3 plugger. 65K coil og ny forgasser/ EFI. Men mye avhenger av høyrefoten.

Jeg har en TPI, som er planlagt å montere på sikt, sammen med en ny/brukt MSD. Og jeg håper på 1.2, men forventer 1.6 på grunn av ny kam.

Blir ikke bedre med den andre giringen i bakakslen, men jeg har jo heller ikke kjøpt bilen her fordi den er bensingjerrig. :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 13. Mai 2023 11:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
ser ut til at jeg har fått litt av en utfordring for fremtiden.
Mer Etanol i bensinen gjør at begge båtene og Dodgen blir ubrukelig på sikt.

Så hvor kjøper man etanolbestandige o-ringer og pakningsmateriell. Forgasserne er såpass gamle at det ikke lages til de, så da må jeg lage selv.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1713 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 111, 112, 113, 114, 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support