AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

1978 Monza Spyder
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=13747
Side 13 av 13

Forfatter:  Edgar Jossqk [ Man 09. Jan 2012 09:53 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Hei du. :)

Syns det e gøy å se dine bilder av restaureringa.

Holder på selv og prøver å skaffe meg en Monza. Syns det er tøffe biler, som har fått for lite oppmerksomhet. Har hatt løst på en lenge, og nå har jeg noen følere ute. :)

Stå på med det flotte arbeidet, og du får en artig bil, som vekke mye oppmerksomhet, og en ikke ser for mange av. :)

Forfatter:  Monzav8 [ Fre 28. Sep 2012 22:45 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Bilde

Justert kjørehøyden... Kanskje! :)


Nå blir bilen flytta tell verkstedet og skal bli gjort klar til lakk! :)

Forfatter:  Pappa Wolf [ Lør 29. Sep 2012 06:38 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Øj, her er det sket en del!!

Var ikke klar over, at du var så tett på lakk!

Forfatter:  Monzav8 [ Lør 29. Sep 2012 12:36 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Pappa Wolf skrev:
Øj, her er det sket en del!!

Var ikke klar over, at du var så tett på lakk!



Hehe, står igjen endel pussing og gnikking før den blir sendt til lakkering, fant jo såklart mer rust bak når jeg satt på bakakselen, så den må ned igjen og sveiseapparatet må frem #-o

Forfatter:  Monzav8 [ Ons 22. Apr 2015 21:44 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Oi, her har det vært stille en stund.

Monza'n står like fint der den har stått i snart 3 år nå, men jeg sier det igjen, en dag så blir den nok ferdig! Tiden har gått med mest til andre biler de siste årene, så arbeidsløs har man ikke vært.

1940 Ford Tudor (Nå solgt). Specs. når vi fikk den:
- TPI Motor m/ datasprut - Th700 (R4?).
- Mustang II forstilling, coilovers bak osv osv.
- Halveis patina/Rat stuk.
- Godkjent alle endringer i vognkort.

Bilde

Bilde

Det som ble gjort:
- Ny lakk.
- Mesteparten av utvendig krom og diverse ble enten skiftet ut eller renovert.
- Nytt interiør.
- Diverse som å koble opp varmeapp. osv.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Alt i alt, en knall bil. Kjørte den til Västerås i 2014 uten noen store problemer, bil som fanget mye oppmerksomhet.

Men, hvis dere ser etter i det siste bildet, så står det en blå skapning bak der...


1967 Chevrolet Camaro RS. Hentet i Svinesund. Specs. på den når vi hentet den:
- 355 - Th350 (Som spiste governor drev)
- Standard forstilling og bakstilling.
- Ikke førstegangs godkjent.

Bilde

En kjapp tur på BT for å få smørbrødlista (Dette er da med bare 1 gir som funket).

Bilde

Opp i bukken første gang, da fikk den:
- TH700r4/4L60 kasse m/ Ny converter og mellomaksling.
- Nytt eksosanlegg (Nr.1).
- Ny girshifter m/vaier.
- Div. småfiks.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så ble det en tur til BT igjen og den ble godkjent gitt. Så da begynte jobben med forstillig og bygge om bakstilling.

Bilde

Det som skjedde etter det:
- 4-link m/coilovers bak.
- 12 Bolt Moser bakaksling m/Sperre og 11" tromler.
- Varishock coilovers foran.
- Rør bærebruer foran og strammet alle løse skruer i forstilling (Det var noen kan man si.)
- Nytt eksosanlegg, da det gamle passet dårlig med den nye bakstillinga.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

En tur på "Glatta"

Bilde

Så fant vi ut at det var for lite effekt, så da ble det en liten presse på motoren, men det likte den svært dårlig, ble litt gjennomtrekk i motoren! Så den måtte ut igjen gitt.

Bilde

Bilde

"ny" motoren, 400 SBC, dette er da ca. en uke før vi skulle til vesterås.

Bilde

Bilde

Bilde

Dette var dagen før vesterås.

Bilde

Startet opp og gikk pent som helst på tomgang, men var en helsikkes vibrasjon i motor under påkjenning. Vi gjorde som vanlig, ga faen og dro! Kom oss opp tell vesterås (For en helg) og skulle ned igjen fra treffet til hotellet på lørdagen, da smalt motoren på motorveien. Yes da, 8 timer hjemmeifra, men det gikk seg til. Bilen forlot Sverige bak på en mercedes sprinter.

Bilde

Bilde

Bilde

Da ble den parkert i ett år, men nå i påsken ble det liv i henne igjen! Sendte den gamle motoren på overhaling og monterte den. Var utrolig artig å høre den gå igjen, høre headers'a skrape i bakken på hver eneste lille dump (Ja, denne skraper på Ring 3 hvis du ikke holder deg unna hjulspora.) Har bare cruisa rundt i den i de siste ukene, funker utrolig fint. Det er noe med gamle biler, det er det eneste som gir meg ro sjela om dagen :-({|=

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Blir noen oppgraderinger fortløpende, så den blir litt bedre å ha med å gjøre:
- Shorty headers.
- Nytt el-anlegg.
- Nye stoler og teppe.
- Senkeklosser til 4-linken- eller kortere coilovers bak.
- Få RS fronten til å fungere igjen.


Har også drivi med totalresto av en gammal Jøtul, er ikke så mye forskjell på Svensk og USA stål, syntes rusta kommer uansett!

Fra dette:

Bilde

Bilde

Bilde

Til dette:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


(Bare å si ifra hvis jeg skal fjerne jøtulen)

Forfatter:  AW-100 [ Ons 22. Apr 2015 23:08 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Morsomt... :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Forfatter:  AmCarKar [ Søn 20. Jan 2019 15:28 ]
Innleggets emne:  Re: 1978 Monza Spyder

Blitt no mer med Monza'n din :D?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Side 13 av 13 Tidssone UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/