| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| Airflows Rides https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=11630 |
Side 1 av 14 |
| Forfatter: | Airflow [ Ons 14. Apr 2010 13:24 ] |
| Innleggets emne: | Airflows Rides |
Tenker å legge ut litt om mine biler. Har fra før link ute om 48 Chevy Coupen og 69 Capricen min så trenger vel ikke å skrive så mye om disse.... Først må jeg vel fortelle litt om 36 Chrysler Airflow C9en min, ettersom jeg kaller meg Airflow..... Grunnen til at jeg kjøpte Airflow er at bestefar hadde en slik i midten av 40 tallet i North Dakota. Blant alle bilene han hadde (groft regnet 21 AMCARs og 2 japser og 4 pick-uper), så var det alltid Airflowen han snakket om. Beste bilen han noen gang har hatt. En 78 Chysler New Yorker var vel rangert som nr 2, og onkel i USA har fremdeles denne bilen (prøver å framforhandle et kjøp, men ser dårlig ut)... Airflowen han hadde var en 1936 C10, som var hakket lenger enn den jeg har. Airflowen min kjøpte jeg hos Gesswein Motors i Milbank Sout Dakota og fikk den sendt til farmen vår i ND. Skal si jeg var spent da den etter mange måneder kom til Norge, og heldigvis var den bedre enn jeg hadde håpet. Den sideventilerte rekke8eren fungerer som bare det, og med 3trinns manuell med automatisk overdrive går den godt og overdriven fungerer fremdeles! Så godt som all lakk er original fra 36, men har muligens fått seg klarlakk over for å beholde patinaen. Airflow ble kun laget fra 34 tom 37. Det kan vel kalles en fiasko hos Chrysler, selv om bilen var utrolig bra. I etterkant blir det sagt at den kom alt for tidlig og solgte desverre ikke så bra, og så var den jo dobbelt så dyr som en vanlig bil på den tiden. Hvis en ser på biler fra 40tallet kan man se en god del likheter. Her er en artig reklamesnutt for Airflow fra 34. Sikkerhet står i fokus! http://www.youtube.com/watch?v=SLqck8BGT-U Her kommer den på bilfrakter fra Oslo. Hadde sett den så vidt inne i konteineren før den ble tatt ut på havna i Oslo. Var på jobb der, så fikk tatt en sniktitt på ankomstdagen, men det var stort å endelig få inspisert den da den kom hjem. ![]() Første gang forran hjulet! ![]() Her ser en hvorfor denne bilen ble en nedtur for Chryslerkonsernet. Designet/Fronten var for radikal og i tillegg så kostet den ca dobbelt så mye som en vanlig bil. Dette er denne korte typen ble 1590 produsert og som kjent i dag til Airflow registeret så eksisterer det 27 biler i verden. Så klart er det en Norge fra før som ble tatt inn i 36. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mange stilige detaljer her. Som edderkoppnettet over baklysa, likt som dekselet over luft horna som sitter under framlyktene. I tillegg ser du luftpåfyllinga til reservehjulet til venstre for baklykta! ![]() Her er planken som får fart på herligheta! Med aluminiums topp, 125 hk og det første karosseriet som ble utviklet i vindtunnell satte den 72 nye fartsrekorder for originalbiler i 1934 og som sto i 23 år. ![]() Ikke mange biler nå til dags som har ett slikt dashbord. Vil tro han Mafia Bossen bannet så jævli da han sovnet og viftebladene ble knust mot sigaren og hatten hans!!!:D ![]() Her er det snakk om instrumentering! De innerste to skalaene på speedometeret til venstre viser turtallet i direkten og i overdrive (så klart er det automatisk overdrive på en 1936 modell. Fungerer som bare juling det vettu!!!). Til høyre er det temperatur, Oljetrykk, ladding, bensinmåler og så klart klokke. I midten sitter konsollen til den store stereoen! ![]() Miniatyren må jo så klart være med. Arvet denne av bestefar, han hadde jo en slik i midten av 40 tallet i USA. ![]() Her sitten Bossen selv. Airflow var hans favorittbil og han hadde nok likt å få en kjøretur i min.
|
|
| Forfatter: | Airflow [ Ons 14. Apr 2010 13:31 ] |
| Innleggets emne: | 1960 Chevy Apache 10 Custom |
Dette er grom-trucken! 60 Chevy Apache 10 Custom. Denne arvet jeg fra bestefar. Han kjøpte den ny på Finley Motors (hvor han kjøpte alle sine nye Chevyer). Den hadde stått bortgjemt i et gammelt fjøs i flere 10år i North Dakota, før vi tok den fram. Fikk overhalt motor, trekt opp benken og lakkert den før den ble sendt til Norge i 98. Brukes veldig mye på sommerhalvåret og er utrolig arti å kjøre. Vekker en del oppmerksomhet denne også:) ![]() ![]() Trucken må jo brukes. Her er jeg på vei til Brekstad for å få registrert min 54 NSU Konsul.
|
|
| Forfatter: | leaded [ Ons 14. Apr 2010 14:08 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Gratulerer med Airflowen, sjelden og morsom bil. Og tilstanden ser bra ut!!! Den vifta di er nok option, som på de fleste US bilene da... etterspurt accessory!! Let litt rundt, E-pay, osv. så finner du nok nye vifteblad... mest sannsynlig skal de være i gummi orginalt? På www.chevybombs (markedssidene), så jeg noen annonser for slike blad (gummi el. plast) for en liten stund siden... og tror viftemerket var Unicorn (? el.), blader fra f.eks. GM sine skal passe....... |
|
| Forfatter: | Nova-Freak [ Ons 14. Apr 2010 18:35 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Kule biler her også ja! Ansvarsfull oppgave å forvalte arv, men det er no ingen biler som betyr så mye som det da. Gleder meg til å se hvordan det går med de andre prosjektene dine også! Herlig bil den Airflowen. Og pickupen også! |
|
| Forfatter: | Airflow [ Ons 14. Apr 2010 20:27 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Takk for det. Det blir nok så jeg må forsøke å få tak i slike blad. Hadde tenkt å få noen til å lage av skinn, men hvis det går å få kjøpt korrekt, så er jo det mye bedre. Bare noen små stubber igjen. |
|
| Forfatter: | Airflow [ Ons 14. Apr 2010 21:02 ] |
| Innleggets emne: | 1974 Chevy C10 Custom DeLuxe |
Har litt dilla på pick-uper så for noen år siden måtte jeg ha tak i en bruksbil. Fant en 74 Chevy bak en garasje i Hope. Sto der delvis nedsnødd (det var i juletider) med noen kvister i platten. Snakket med en kompis om den og det var far til kona hans som eide den. Den hadde sikkert stått utendørs de siste 10-15 årene. Pick-upen gikk vist ikke som den skulle. Eieren hadde hatt den på verksted, men hadde ikke funnet ut hva det var. Jeg reiste til Norge, men avtalte kjøp alikevel. Mor og far bodde der det året så far fikk hentet den. Gikk sånn akkurat, men girkassen virket heller ikke. Far byttet plugger og pluggledninger og motoren gikk som ei klokke. Kassen var tom for olje og da den fikk olje virket den som ny igjen. Kjekt med farmpickup i Norge også. Ikke akkurat en pickup en springer for å kjøpe. Ganske fæl farge:p hihi ![]() Den måtte jo brukes litt i USA, før den ble pakket full og tatt med over dammen. Egner seg bra til å kjøre kvist og ved. ![]() Arti med personlig skilt!!! ![]() Da den skulle sendes til Norge hadde jeg gått litt amokk og handlet en del 60talls suzukier. Her prevepakkes platten med syklene. Fikk plass til 5 Suzukier. En 80ccm på tvers helt forran, 3 250cc og en 500cc i deler innimellom alle syklene, pluss at under syklene var det noen felger!!! ![]() Her er den i Norge. Ble litt bedre etter mye polering. Fikk tak i originalkapslene fra tidliger eier, så disse er nå montert! Ivar hos IBSS klår i fingrene for å få lakkert den, men jeg må nok holde den i original patinert stand. Det er aldri gjort noe med den!
|
|
| Forfatter: | Airflow [ Ons 14. Apr 2010 23:13 ] |
| Innleggets emne: | 82 Corvette |
Og så har jeg en Corvette og da. 1982... Gleder meg til å bli 30 jeg, for da får jeg skilt på den. Den fine avgiftstaten vi lever i vil jo BARE ha 140000 i avgifter hvis jeg skal ha skilter på den. Da jeg tok den inn for 5 år siden var det 100000. I stede for å gå nedover, har avgiftene økt med 40 lapper. Helt logisk........ Bilen har tremeningen min i Vegas eid. Hun solgte den til veninna si da hun og karn bygde en 56 Bel-Air. Skal få tatt flere bilder av den snart. Har for det meste stått i garasjen, men har vært på noen treff i Trondheim. I år skal den brukes litt på treff osv. Først ut blir vel Motorama i Bjugn 1-2 Mai. ![]() Måtte ha en fotoshoot sammen med tremeningen min sine bilder før jeg fikk den sendt til Norge. Mannen hennes var tidligere funnycar dragracer, og har en sinnsyk T-bucket. 23 Ford med trimmet 67 427 Corvettemotor med 575 Hk. Fikk sitte på og det var opp på bakhjula med en gang. Godt med støttehjul da!!!:D ![]() ![]() Her får mor å far prøve den. Falt skikkelig i smak, selv om far var skeptisk da jeg kjøpte den i Vegas.
|
|
| Forfatter: | Galaxie [ Ons 14. Apr 2010 23:58 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Flotte biler! Og moro med biler med historie. Veldig flott Airflow, med som du sier mange stilige detaljer ja. Den likte jeg godt Artig reklamesnutt også |
|
| Forfatter: | the stig [ Tor 15. Apr 2010 08:29 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
staslige den airflowen,flott sammling du har |
|
| Forfatter: | pontchief [ Tir 04. Mai 2010 23:35 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Fant et herlig bilde på nettet, måtte bare legge det ut her på din Airflow tråd.
|
|
| Forfatter: | challenger [ Ons 05. Mai 2010 17:25 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Fine biler du har, eg likte Corvetten din godt Takker igjen for at vi fekk bruke Airflowen som månedens bil på klubbsidene i fjor vinter, råsjelden sak! |
|
| Forfatter: | Airflow [ Ons 05. Mai 2010 22:34 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Takk for den Challenger. Var bare morsomt å ha Airflowen på klubbsiden og i bladet. Jeg må innrømme at jeg liker Vetten min veldig godt jeg også. Men akkurat nå er jeg ganske fed up! Hadde en liten skade i fronten og det ble tatt på forsikring. Hadde den hos bilakkerer. De gjorde en rævva jobb! Måtte klage mye i begynnelsa da de hadde lagt stripene som går rundt hele bilen, helt feil i fronten. De var langt i fra jevne. Fikk omsider de til å rette dette opp, slik som det var før og stripene ble perfekte. Men da jeg omsider fikk bilen tilbake var ikke stripene lakket inn skikkelig med klarlakk og mellomsliping. Kjente overgangen mellom stripene og hovedfargene skikkelig godt. Fra før har alt vært lakket skikkelig med ingen overganger i det heletatt. Dessutten er det mye støv i klarlakken. Fra før var det ingen støv. De nekter å gjøre noe mer med det, for da må det legges ny klarlakk på front og framskjermene. Før de fikk jobben var det avtalt at det skulle mellomslipes og alt lakket inn som før, og selvsagt støvfri.De skulle greie det like bra som før, ingen problem. De ble ikke påtvunget oppdraget akkurat. De fikk ufattelig mye for jobben fra forsikringsselskapet. Jeg snakket meg forsikringsselskapet og takstmann har vært og sett på bilen og skulle ta en prat med de. Det er over 1 uke siden, og har ikke hørt noe mere. Lurer på hva jeg kan gjøre videre hvis Takstmann ikke får gjort noe mere. Jeg synes at det skal være som før.... Skulle tro at forsikringsselskapet kan sette krav,men virker ikke slik... Har vært så forbanna at jeg nesten har vurdert salg:s Må vel oppdatere dette. Verkstedet ordnet opp etter seg til slutt, så nå er det skikkelig bra. Det hjalp å krangle mye og hjalp vel også å trekke inn forsikringsselskapet. Må nok si meg fornøyd med jobben til slutt. |
|
| Forfatter: | challenger [ Ons 05. Mai 2010 23:05 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Kjedelig erfaring. Håper det løser seg ved at verkstedet viser ansvar. |
|
| Forfatter: | Airflow [ Fre 06. Aug 2010 21:53 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Nabokjerringa til mor i USA har lenge fortalt meg on en bil hennes tante hadde stående i garasjen, en 1984 Buick LeSabre Limited med 16000 miles. Mannen hennes hadde kjøpt den ny og brukte den til han døde. Bilen hadde stått i garasjen siden da og hadde ikke vært ut av garasjen på over 20 år. Det er flere år siden nabokjerringa tipset meg on den og i sommer fikk jeg endelig ta en titt på den. Har jo kjøpt hus i Hope, North Dakota, så da trengte jeg en cruise bil der. Og etter å ha sett den, var det jo ikke tvil. Den er utstyrt med den største Olds 307 V8 og gammeleieren hadde ei blokk i bilen der alle bensinfyllingene var oppført med dato, galons fyllt og hvor mange miles bilen hadde gått. Etter hvert år var det utreknet gjennomsnittlig bensinforbruk:) Måtte vært en kar med orden i sakene. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16976 miles. ![]() Ettermontert kompass og klokke, men det virket ikke. Batteriet må byttes og kompasset står stuck. ![]() Originale dekk. Fremdeles luft, men alle hjula hadde sunket ned til 10Psi. Jeg forventet at det skulle bli en humpete tur hjem da den hadde stått slik så lenge, men det var helt strøkent. ![]() Guttungen måtte jo sette sine "spor" på den ettersom pappa skulle kjøpe bil. fotavtrykka vises ganske så godt i 20 år + gammel støvlag:D ![]() Ikke akkurat nyvasket... ![]() ![]() Måtte tørke av vinduene før hjemturen. Var ikke så lett å se gjennom vinduene. ![]() Nesten hjemme i Hope. Kjøpte bilen i Moorhead, Minnesota, 1 time fra Hope. Turen gikk veldig bra. Motoren startet med en gang da jeg fikk i nytt batteri og den gikk helt problemfritt hele veien hjem med 20 år gammel bensin. Tanken var helt full så fikk på 1 gallon før hjemturen startet. Airconditionen virket og blåste skikkelig kaldt. ![]() Den etterlengtede vasken! ![]() I bakgrunnen står fars 89 Lincoln Mark VII LSC. Den ble kjøpt av den gamle banksjefen i Hope for 3 år siden. Han hadde hatt 2 stk sittende i passasjersetet og ingen hadde noen gang sittet i baksetet da far kjøpte den. Er i veldig bra stand og nermer seg 70000 miles nå. Det er en behagelig bil å kjøre, og utrolig mye utstyr. ![]() Nyvasket. Neste gang jeg drar til USA skal den settes bort å få seg en skikkelig polering og skikkelig stell. Den var litt tung å polere for hånd da den antageligvis ikke har vært polert før... ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
| Forfatter: | pontchief [ Fre 06. Aug 2010 21:57 ] |
| Innleggets emne: | Re: Airflows Rides |
Grattis med hus og "Nybil" i uniten |
|
| Side 1 av 14 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|