Legger til innleggene av Capricen og 48 Coupen her, så jeg ikke har så mange tråder ute....
Tenkte å legge ut litt om mine prosjekter.
Første bilen som skal i ilden er den jeg kjøpte sist, 1969 Chevy Caprice 4 dørs, original 427 390hk. Bilen ble kjøpt ny av min bestefar på Finley Motors i Finley, North Dakota. Den ble importert til Norge i 72 og ble fort beryktet i Trondheimsområdet. Ikke mange så store biler med så stor motor som rullet rundt på den tiden.
Bilen ble solgt ut av familien i midten av 70 tallet, og som jeg vet har den vært en par runder i Trondheim, på Møre, i Tromsø og til slutt i Alta.
Bilen ble solgt før jeg kom til verden, men hørte mye snakk om den. Det var jo undomsbilen til mor (ifølge hun var det vist ingen problem å gjøre donuts med den:D) og tillegg var det bryllupsbilen til mor og far. For 2 år siden bestemte jeg meg for å spore den opp og fant ut at den befant seg i Alta. Turen gikk da oppover på besøk til en kamerat og i tillegg en snokerunde for å få sett bilen. Jeg fant omsider ett delvis nedplukket og støvbelagt flak på 548cm x 203cm i en garasje. Noe salg var ikke planlagt men forsto at 24 timer i døgnet ikke var nok.
For en måneds tid siden (akkurat 2 år etter at jeg så bilen) fikk jeg en telefon fra søskenbarnet mitt. En 68 Caprice var til salgs og bilen sto visst i Alta. Han stusset på årsmodellen men hadde en følelse om at dette kunne være den samme bilen, og det var det. Jeg bestemte meg fort for at det var nå eller aldri, så jeg la på vei med kassebil og bilfrakter. En svipptur gjennom Sverige og Finnland og etter 300 mil og ca 48 timer på veien var Capricen atter en gang hjemme igjen i Rissa.
Mens bilen var i Alta ble den slipt ned til stålet, rustsveiset og lakkert opp i en variant av Plum Crazy. Denne fargen krasjer totalt med bilen og farga på den blåe interiørfarga, så den skal bli Glacier Blue med Dark Blue vinyl top som originalt. Fangerne og grillen har ogå blitt lakkert, men de skal være krommet. 427en ble desverre solgt i midten av 80tallet i Trondheim og ble kjøpt av noen som drev med dragrace. Har prøvd å spore den opp, men ingen lykke så langt. Så hvis noen har noen tips, så mottas de med stor takk. Det kan hende den sto i en Vega i Trondheim.
Slik var den en gang i tiden. Det eneste bildet jeg har av hele bilen.
Langt inne i Sverige en plass på snøføre. Capricen godt inntullet i presenning og rundballplastikk
Bra nedstøvet etter mange år i lagring. Fangerne har blitt sandblåst og lakkert, desverre. Må finne meg nye eller få disse oppkrommet. Panseret har fått ett gignatisk hull for en planlagt kompressor.
Her er det andre prosjektet mitt, 48 Chevy Fleetmaster Coupe.
Denne bilen har en ganske arti historie bak seg. I 1969 var det en Highway Patrol som kom med bien. Mor var hjemme den kvelden, mens resten var ute og tresket. Polisen lurte på om han kunne parkere bilen bak låven, men han kom aldri igjen for å hente den. For 2 år siden da jeg var i USA, hadde vi besøk av en nordmann som jobbet for bestefar på farmen. Han husket bilen. Da han var i militæret kom han i snakk med en kar på en bar. Det var polisen og han kunne fortelle at han hadde en bil stående hos min bestefar. Han hadde visst beslaglagt bilen og den ble bare stående. Da jeg fikk høre dette fant vi tlfnr til han. Vi ringte han og han syntes det var utrolig artig at bilen var i live og syntes det var moro at jeg hadde planer med den. Å ordne papirer var ikke noe problem ettersom den har stått så lenge på farmen ,som mor nå eier.
Tidligere i sommer var vi en gjeng som var på bilturne i USA. Bilturen endte hjemme på farmen til mor. Vi var der en ukes tid og fikk da tid til å dra den inn redskapsbua. Jeg har planer om å ta den hjem til neste sommer.
Jeg hadde forventet med en skikkelig utrustet bil, men den var faktisk ikke så forferdelig som jeg hadde trodd. Det er skutt hull igjennom alle rutene. Interiøret er oppspist, men mener at det skal bli bil igjen. Grill, frontfanger og glass er allerede kjøpt inn. Plana er at den skal være ganske original å se til, men skal så klart senkes og skal få lakkerte smoothies med hvitsida dekk.
Slik sto den i 40 år før den endelig fikk tak over hodet igjen
Alle hjulene var tatt av, men heldigvis var den satt på murklosser. Fikk omsider jekket den opp og satt hjul på igjen
Kombinasjon John Deere og Chevy er ikke så dumt.
Ikke akkurat strøkent interiør. Hjalp skikkelig med litt rengjøring
Kommer nok til å trives godt her!