ja,spilloljeovn er geniale saker! før fikk man betalt for spillolje,men nå for tiden koster jo alt penger....selv det å levere spillolje...så jeg får mer enn gjerne gratis på jobben

og det er mer enn nok! prinsippet er meget simpelt! den kalles MEN's heater... en forbedring av MOTHERS waste oil heater, som man finner på google om man søker....
jeg tok et tomt oljefat, sagde et hull i midten.det er luft inn. og et hull på siden, det er skorstein! skorsteindiametern bør være 1/3 større enn innsug pga trekk.... så sager du et hull i sia, å lager til en luke.
inni fatet skal brenn-koppen stå! da må du ha dreiebenk....
det er en konisk plate i aluminium. min er toppen av et gammelt stempel fra en 12Liters Volvomotor. jeg dreide en kon på 12 grader,og kutta stempelet sånn at klossen ble ca 2cm tykk.koninga gjør at du kan styre flammen meget effektivt! så må du ha et rør med en strupe-ventil på som leverer olje ned på denne kon-koppen. denne koppen skal stå ca 10cm under innsugsrøret som stikker ned i midten. ca midt i tønna.
for å få start på ovnen,fyller du brenn-koppen med rødsprit og fyrer på. denne varmer opp aluen slik at spilloljen kan bli varm og brenne! sett på oljen,og la det bli en pøl med olje. lukk sidedøra,og følg med ned innsugsrøret om det brenner! om det slukker,er ikke koppen varm nok,og du må kanskje gjenta med mer rødsprit. når det er varmt nok, brenner oljen av seg selv,og kommer ikke opp innsuget som man skulle tro. juster effekten med mengde olje du lar rinne ned på konen!
spør om jeg har latt noe stå uklart!
nb: greit med en vannutskiller på olje-røret før det kommer til ovnen!det vil alltid finnes vann i spillolje!dette brenner jo ikke særlig bra....
skal legge ut et bilde til der dere ser hele installasjonen i prøvefasen...har ikke bilde på denne pcn