Har vært sløv med updates i det siste, men mye har blitt gjort.
Fikk donert en ny oljekjøler til girkassa. Lagde fester og la opp stålomspunna slanger med AN fittings.
Hadde egentlig tenkt å ha slangene i ramma sammen med bensinslangen og bremserøret bakover, men det var ikke plass så de ble lagt opp langs innerskjermen. Festene er AN8 seperators som jeg har borra opp og skrudd i innerskjermen.
Før var oljekjøleren kobla i serie med radiatoren, men det vil jeg ikke ha fordi det blir så mye slanger hit og dit.

Må ha poly motorfester pga dårlig klaring mellom headers og ramma. Fikk bare tak i poly inserts, så jeg måtte borre opp punktsveisene i de gamle festene og bytte fra gummi til poly. Brakettene ble slipt ned og malt. Er stor størrelseforskjell på gummi og poly. Motoren kommer til å stå støtt nå. Rikker seg ikke en mm.
Og med litt justerte headers har jeg ca en halv cm klaring mellom headers og ramma. Blir nok litt mye risting, men det kan jeg leve med håper jeg...

Planet er henta på hytta og har overlevd et halvt år ute om vinteren.
Detta var tungt for stakkars Volvon. Ble varmt opp Lierbakkene gitt. 4 personer i bilen, full tank, vinterdekka under planet, tung henger og tungt plan.
Har ikke montert det enda. Er det siste jeg skal gjøre etter at alt er oppe og går.

Girkassa er slipt ned og malt. Den så helt jævlig ut. Dritten hadde grodd fast. Ble noen timer med sliping.
Ble malt med Biltema kalipperlakk. Har en ny polert alu bunnpanne som skal på, sammen med nytt filter og olje.

Ferdig slipt fremre del av eksosanlegget. Klar for ny maling. Biltemas 600 graderslakk flassa av på xen. Blir jævlig varmt.
Bruker 900 graders manifoldlakk fra Gasolin.no. Den framre delen er ferdig malt, men det har jed ikke bilde av.

Det fulgte ikke med pakninger på de nye toppdeksla og fikk ikke tak i noen som passa ordentlig, så jeg strekte dem på og limte dem fast.
Lå i klem i 2 dager fo å være sikker på at de sitter.

Headersne slo i ramma på begge sider, så de ble justert litt med hammer, Måtte også justere litt på røra der skruene sitter.
Var så trangt at jeg ikke fikk tredd på den lukka enden på fastnøkkelen. Nå funker det og var en drøm å montere i forhold til før.
Headerpakingene passa heller ikke og måtte kappes til for å få plass til pluggene. Er blitt vant med at nye dyre ting må kappes og slipes for å passe.

Motoren er slipt ned og malt, topper montert, ventiler justert, alt stramma med riktig moment, tilpassa ny Camaro dipstick ++++
Greit å sjekke at alt passer før motoren sitter i bilen.

Etter et hælvete uten like var motoren endelig på plass klokka 04.00 om natta. Måtte hoppe på toppdeksla for å få motoren ned over motorfestene.
Er jævlig masete å få motoren nedi pga dårlig klaring mot torpedoen og girkassa. Måtte løsne kassa fra traversen og lure den så langt bak det gikk og lirke den framover når motoren satt i festene sine.

Radiator, kåpe og propell montert.

Ledningsnettet til motoren wrappa og festa til toppdeksla med Biltema stripsfester og strips.

Nesten ferdig. Mangler bare pluggledninger, batteriledninger og servoslanger og servopumpe.

Sånn ble varmeapparatslangene. Eneste fornuftige måten å legge de på. Jævlig dritt at de kommer ut foran på toppen av motoren.
Var ikke langt å droppe hele varmeapparatet pga slangene. Men det kan jo være greit med varmeapparat her i kalde Norge.

Headersene kommer til sin rett nå. Kan såvidt skimte bulken jeg måtte lage for å få klaring til ramma.

Fanger foran montert. Sto og hoppa på hjørnene for å få den til å line opp så der bra. Fangeren er så jævlig skrukkete, så den blir nok aldri bra.
Kanskje jeg skulle fått han Shane fyren fra Overhaulin til å få orden på den