AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 01:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 56  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tir 02. Aug 2011 08:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Kanskje like greit å investere i nye topper med en gang? Alutopper med skrudde studs og rullevipper. Hva tror dere?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Aug 2011 08:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg trodde at de ferdige cratemotorene var satt sammen slik at ting var ganske optimalisert for hverandre?
Uansett så er det å koste på nye topper på grunn av en bagatell som en knekt bolt litt over seg :p
Selvom jeg ser den at du muligens vil få en sprekere motor om du velger riktig hehe.

Det sies at rullevipper er over seg på gatemotorer, men det kommer helt ann på hva du har lyst på.
Jeg trengte nye vippearmer, men jeg endte opp med vanlige. Det er en del dyrere med rullevipper.

Men skikkelige vippearmsbolter hadde jeg nok kjøpt ja :p
Når du ser hva som kan skje med de du har.
Det kan jo bare ha vært en defekt i den ene da, om ikke du har hatt veldig høy temperatur eller høyt turtall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Aug 2011 09:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ting burde jo henge på greip i forhold til hverandre. Syns det er jævlig rart at den knakk. Motoren har vært i bruk siden januar 2010. Jeg har hatt bilen siden september 2010 og kjørt veldig lite. Stort sett cruising i byen, noen langturer og litt børnings innimellom.
Har ikke vært for varmt. Holder seg mellom 190 og 195f. 6000rpm er max turtall og jeg er sjelden over 5000rpm.

Så nye pressa studs er tingen mener du? Eller få gjenga opp høla og montert skrudde studs?
Skal uansett sjekke ut litt ang nye topper og rullevipper. Hvis det ikke er for dyrt har jeg lyst på nye topper. Er jo en fin mulighet til oppgradere til litt fetere topper, når sånt her skjer.

Hva er det man skal passe på for å få riktige topper? Må ha noen som passer til oppsettet jeg har fra før.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Aug 2011 09:43 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

skrudde er tingen. men innen du begynner å investere i nye topper, så se denne!

http://www.powerblocktv.com/video/?ep_show=HP

der er mye info, som du trenger

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 00:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Skrudde studs er bedre ja. Hadde ikke giddi å tatt ut motoren for dette jeg men..
Kan jo høre med Øyvind Mostad om han kan ta ut den studsen som sitter igjen. Så får man kjøpt kit med gjengeverktøy for å bygge om til skrudde studs. Men nå er jo ikke problemet ditt at de har hoppa ut da..
Ikke er problemet vippene heller. Eller toppene.
Behold alt det du kan er mitt råd. Rullevipper har svært lite for seg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 08:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg har problemer med for god plass rundt motoren. Må sitte oppi motorrommet og mekke og det er mas.
Er mye diggere å få motoren i et stativ og mekke på den da.
Tar en kveld å få den ut og en kveld å få den inn.
Også kan jeg finne ut hvor den lekker olje i samme slengen.

Toppene må jo være ganske bra med tanke på effekten jeg har. Så det er jo ikke noe galt med toppene annet enn at de har pressa studs. Vil ha skrudde studs, så de er litt lettere å få ut hvis de knekker en annen gang.

Hvor får man tak i sånt verktøy? Bruker jeg da studs med integrert mutter?
Hvordan blir det med klaring mellom vippearm og topp med mutteren i mellom?

Uansett så hadde det vært gøy å oppgradert litt. Fått på litt vassere topper.
Får man merkbar effektøkning med alutopper?
Hvor mye må man ut med for et sett med ålreite alutopper og rullevippeoppsett?
Hvis jeg skal få bygd om til skrudde studs er det 15stk studs og en knekt som skal ut og de er ikke bare bare å lirke ut.
Så min tanke er at det er like greit å bytte ut så lenge jeg har råd til det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 10:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tror nok at toppene dine er forholdsvis bra ja :)
Hvor mye pulver har du?

Det er vel ikke akkuratt sånn at man automatisk får mer effekt ved å bytte til alutopper.
Det finnes jo massevis av forskjellige topper til csb.
Akkuratt hva slags topper du skulle ha byttet til, og hva du evt kunne ha tjent på det må det nok en fagmann til for å svare på. (feks Rokkern ;) )

Men for ett par åleite topper tror jeg nok det blir en 8-10 000 kr for, om du kjøper fra summit.
Så kommer jo pakninger osv i tillegg :p
Vi handlet rullevipper til motoren vi bygde i vanen, og det kom på ca 3500. Men jeg tror det finnes noen rimeligere typer der ute også :)
Klaring tror jeg ikke skal bli noe problem. Den mutteren er ikke så høy.

Det skulle vært morsomt å visst hva som gjorde at den knakk.
Da motoren bare har gått halvannet år er det vel sannsynlig at den skruen har hatt en feil?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 11:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

I følge papira på motoren skal det være 420,1hk ved 5900rpm 580nm. I følge forrige eier ble den bremsa til 350hk (Ikke sikker om det er på bakhjula eller i motoren.) pga trange headers og dårlig eksosflow.

8-10000kr for et par topper blir altfor dyrt for meg nå. Da blir det billigere å modde de jeg har. Det funka knallbra før den knakk.
Skal få pelt av en topp og tatt en tur innom et motorverksted og høre hva de har å si.
Noen som har noen å anbefale i oslo og omegn? Fjerning av de gamle studsa og gjenging og montering av nye studs hadde det vært greit å latt noen fagfolk gjøre.

Syns også det er innmari rart at den knakk. Det var ikke noe ulyder før det plutselig begynte å tikke. Hørtes ut som en skikkelig sinna eksoslekkasje. Har en eksoslekkasje som jeg trodde hadde blitt værre. Bilen var helt fin å kjøre hjem, men rista som faen på tomgang. Så fant jeg ut at studen var knekt og støtstanga bøyd.
Er ingen merker i hølet til støtstanga. Selve vippearmen har fått dype spor der hvor den treffer ventilen.
Pelte av en annen vippearm og den var helt fin.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 11:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

der har du allerede forklaringen!
ventilen har sat sig, og har fungert med vold.
etterhvert som du har kjørt med bilen, har studsen, blitt svakere, mens der har blitt banket hull i vippearmen.
metaltretthet på studsen her fået den til å knekke.

du må av med toppen, og få sjekket gangen på ventilen.
finn ut av hvorfor ventilen går treigt!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 11:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Nå er ikke jeg noen motormann, men med de tallene der, så tror jeg de toppene du har er ganske bra :)
Ut ifra det jeg har funnet ut av, så vil det gå på bekostning av hvor behaglig bilen blir å bruke om du skal ha en del mer hester enn du har nå.

Men som pappa wolf sier, så er det noe mye mulig det er noe feil med ventilen/ventilstyringa også, som har forårsaket dette.
Så om du setter bort jobben med å bore ut og sette i nye studs, kan du jo få de til å se på ventilgreiene også.
Jeg har kun brukt ett motorverksted, men er til gjengjeld veldig fornøyd med servicen, prisen og jobben de gjorde der.
Det er dog ikke så nærme oslo, men de er absolutt å anbefale :)
http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/s ... 894376.htm

Om det er ventilen som har satt seg, så hadde det ikke hjulpet med skrudde studs uansett. :p
Ei heller er det noe galt med de du har, om det er tilfellet.
Så du kan jo vurdere om du vil koste på å bytte alle, eller bare den ene som er knukket?

Er det kanskje også en tanke å ta ut løfteren å kikke på den når du først har av innsuget og toppene?
Jeg vet ikke hvordan de tåler slik juling, men jeg tror jeg hadde tatt den ut og kikket litt på den når jeg først var inni der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 16:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er mitt i sesongen, plukker du fra hverandre motor for mye nå så er den fort over, noe å tenke på.
Personlig ville jeg fikset den som er ødelagt mens motor er i bilen, men i eller utafor spiller forsåvidt ikke så stor rolle, man må bare stå på litt mer. Den beste og mest seriøse motorbyggeren jeg har vært borti (har ikke vært hos mange men han tok motoren min i vinter og jeg er sykt fornøyd med resultatet) er Øyvind Mostad. send han en epost og hør hva han foreslår: mette.oyvind@c2i.net. Han er billig og rask. Og kan sikkert si noe om hvorfor bolten knakk.

Om du kjøper nye vipper, hva er grunnen til at du vil ha rullevipper forresten ?, kan ett alternativ for å få litt mer gamp være noen vippearmer med høyere utveksling. På denne måten vil kammen få litt større løft og den vil også virke litt større uten at det går på bekostning av tomgangskvalitet og torque som du trenger masse av i lastebilen din :-)
Bytter du til høyere utveksling så må alt av valvetrain geometri gås over på nytt for å forsikre seg om at ventilen ikke får skeivt press. Personlig ville jeg beholdt stock vippearmer og bare kjøpt "replacement vipper".

Hvis du vil ha mer effekt kan du planslipe toppene dine og få opp kompen litt, koster et par lapper og utgjør litteranne. Istedet for å koste på denna smalblocken i bøtter og spann, se heller litt på mulighetene for å dytte en bbc oppi der. Det er ingenting å lure på om økonomien tillater det. For nå kan du jo sørge for å gjøre grep som gjør at originaleffekten i motoren kommer tilbake :-) Det skulle være grei skuring uten å mått koste altfor mye.

Husker ikke hvor jeg så det kitét men summit har det sikkert. si fra hvis du ikke finner det skal jeg leite litt. Og forresten rarm, jeg er ingen fagmann :-) Bare litt over middels opptatt av trim ;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 18:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Takk for alle hjelp :D

Har lagt til side planen om alutopper og rullevipper. Blir for dyrt og er for mye mas.
Blir billigst og enklest å fikse på det jeg har. Kjører på med originale vippearmer.
Går greit som den er. Det baller sikkert bare på seg enda mer hvis jeg skal bytte ut masse deler.

Skal sende en mail til Øyvind Mostad. Så da får vel han jobben.
Hva kan en sånn jobb koste?

Planen er nå å pelle ut motor, pelle av toppene og levere dem til ombygging av skrudde studs.
Mens jeg venter på toppene skal jeg fikse oljelekkasjen jeg ikke har klart å finne ut hvor er.
Lekker gankse mye fra foran på motoren et sted.
Få tilbake toppene, montere dem og hive motoren i bilen igjen. Så er det bare å kjøre resten av sesongen forhåpentligvis.
Har vært nok motgang nå. Begynner å bli ganske lei av at ting går til hælvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Aug 2011 19:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Motgang er alltid kjipt ! Ser for meg ut som om du gjør ting veldig riktig når du setter i gang så jeg tenker at det egentlig bare er å stå på. Lett for meg å si Hehe;-) har hatt det akkurat som deg så kjenner følelsen og vet hvordan det er. Om man fikser alle ting ordentlig så eliminerer man masse saker og det er stabile biler det her egentlig, så har full tro på at du etterhvert vil få den både driftsikker og grisefet !

Høres ut som en veldig bra plan. Trenger nok ikke å koste allverdens, og tror neppe du finner en billigere løsning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Aug 2011 00:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hadde samme problem med min Blazer for noen årsiden kjøpte da ny bolt og gjengetapp hos sarpsborg motor gjorde jobben selv med motoren i bilen skiftet bare den som var defekt har ikke vært noen problem med den etterpå

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Aug 2011 00:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hadde vært skeptisk til å bygge om til skrudde pinnebolter med toppene montert på motoren, da flere av (alle?) pinneboltene har gjennomgående hull ned i innsugsportene. Skal godt gjøres å hindre spon i å drysse ned da. Eldre csb-topper er i alle fall sånn, vet ikke hvordan Vortectoppene dine er, Kristian.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 56  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 50 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support