AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 14. Nov 2025 11:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 16. Nov 2013 03:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 827
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Dansken skrev:
Interessant forum dette. Kjempe bra med flere innspill og meninger rundt effekt og girkasse oppsett.

Det er nok klart at kittet er testet til 420hk ved optimale forhold og artikkelen du linker til, bekrefter langt på vei at det skal endel kunnskap til for å oppnå full effekt av slike kit.
Bilen må da i en dynabenk for å få vite hvor nærme de 400 man er....

Krysse fingre for at motorbyggeren har gjort de rette valgene og små justeringene.

På denne "birden" er det benyttet nøyaktig samme delene som er testet.
Trick-flow topper, holley 750, edelbrock innsug osv...


Du kan si det slik at han motorbyggeren her er kjent for og gjøre sine saker særdeles nøye....

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Nov 2013 21:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Sep 2013 18:28
Innlegg: 37
Bosted: Oslo
Flott dag i Oslo.... Sol og 14 grader.
Bilen har stått i 4 uker og batteriet var flatt. Innom butikken, kjøpte en Ctek lader.....etter 20 min startet den med et brøl.

Dagens absolutte høydepunkt:
En Porsche 911 yppet seg.... Wrooom!!

_________________
Pontiac Firebird 1967
383cid

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Nov 2013 19:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Dansken skrev:
Dagens absolutte høydepunkt:
En Porsche 911 yppet seg.... Wrooom!!

=D> =D> =D>

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Nov 2013 10:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
ja det viktigste er ikke akkurat hvor mye effekt du har, bare den kjører fra de som ypper seg! :D

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Nov 2013 14:38 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 31. Jan 2007 15:56
Innlegg: 286
Bosted: Trondheim
Dansken skrev:
Yo Rokkern :)

Tusen takk for flott ut utfyllende svar!

Angående dyna testen og effekten av stroker kit.
En god bekjent mener at å øke volum ikke har innvirkning på antall hester, kun kurven vil bli endret men økt dreiemoment.

.


Hmm.. da roter vel han kjenningen din siden hestekrefter er en funksjon av dreiemoment og rpm? Så en endring av dreiemomentet
vil også endre hestekreftene på et gitt turtall.

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Nov 2013 21:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Sep 2013 18:28
Innlegg: 37
Bosted: Oslo
Hmmm... Ja man lære hele tiden noe nytt. :P

Ser frem til å få testet den ordlig i benk med den nye girkassen.
Min 350 kasse gire et sted mellom 5100 og 5400 rpm, mens topp effekt
antakeligvis er rundt 6500 rpm.

Btw... Er det noen som har peiling på støpenr?
Blokken har 4 bolter og nr slutter på 10, dette skal "antakeligvis" ha noe å si.... ??

_________________
Pontiac Firebird 1967
383cid

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Nov 2013 23:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Det her med støp og nikkel-innhold har blitt diskutert opp og ned i mente på diverse forum overalt. Konklusjonen er vel at det varierer og at eneste måten å finne det ut er å ta prøver av blokka, sende de til lab/metallurg.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Nov 2013 03:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Som regel ikke no trøbbel med sbc blokkene på ditt effekt nivå. Mao gi flatt jern uten bekymring. Ryker det koster det ikke så mye å bygge opp ny short blokk.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Nov 2013 13:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
kimosabi skrev:
Det her med støp og nikkel-innhold har blitt diskutert opp og ned i mente på diverse forum overalt. Konklusjonen er vel at det varierer og at eneste måten å finne det ut er å ta prøver av blokka, sende de til lab/metallurg.



Lettere og billigere med PMI

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Nov 2013 13:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Dansken skrev:
Hmmm... Ja man lære hele tiden noe nytt. :P

Ser frem til å få testet den ordlig i benk med den nye girkassen.
Min 350 kasse gire et sted mellom 5100 og 5400 rpm, mens topp effekt
antakeligvis er rundt 6500 rpm.

Btw... Er det noen som har peiling på støpenr?
Blokken har 4 bolter og nr slutter på 10, dette skal "antakeligvis" ha noe å si.... ??



Materialkoden/ innholdet står bak register dekselet

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Nov 2013 22:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Olav skrev:
Materialkoden/ innholdet står bak register dekselet


Jeg tror ikke det er såpass enkelt. Jeg tror at de brukte forskjellige legeringer ettersom åra gikk, men ikke at du kan lese det på nummere i støpen.

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2586229-350-block-10066036-is-this-a-high-nickel-block.html

http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=10896

Det finnes, såvidt jeg kan se, veldig lite til ingen dokumentasjon på at man faktisk kan identifisere legering på motorblokka ved å se på støpenummere. Frem til noen kan vise til dokumentasjon på det her, så plasserer jeg det i samme myte-boks som at "70 1/2 Camaro'n var spesiell i forhold til 71-73". Annet enn at den ble lansert sent i 1970 da...

PMI er nok enklere ja. :)

rokkern har jo et godt poeng.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 23. Nov 2013 11:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Sep 2013 18:28
Innlegg: 37
Bosted: Oslo
Det viste seg at felgene på bilen ikke er helt topp. De er rett og slett noe kina dritt som ikke roller helt jevnt.
Dette forklare hvorfor det er noe vibrasjon på rundt 100 km/t. Fikk felgene kontrollert hos en spesialist.
Så da må de byttes.

Tidligere eier av bilen ga med 4 stk, som tidligere har vært på bilen men opprinnelig tilhøre en bmw M5.
Disse skal pulver lakkeres sort. Tenker det blir best å lakkere de grå delene, nav og spiler slik at den blanke felg rimmen beholdes....

Innspill?


Sånn er de nå:
Vedlegg:
bilde1.JPG
bilde1.JPG [ 111.47 KiB | Vist 6015 ganger ]

Vedlegg:
bilde2(1).JPG
bilde2(1).JPG [ 111.9 KiB | Vist 6015 ganger ]

_________________
Pontiac Firebird 1967
383cid

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 23. Nov 2013 12:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Fant han ut hvor roten til ubalansen satt da? Usentrert nav, bolter? Skjev støp, skjevt senter? Oval felgbane? Har selv vært borti dårlige felger som ikke lar seg gjøre å balansere skikkelig. Man får som regel hva man betaler for der i gården.

Har du sjekket BMW felgene også?

Tror det blir nice hvis du beholder blank kant.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 23. Nov 2013 12:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Sep 2013 18:28
Innlegg: 37
Bosted: Oslo
BMW felgene er okey :D
Er ikke helt sikker hvor skjevheten i de andre er.... Den var en polakk som utførte sjekken, han bannet noe jævlig, budskapet var ganske klart LOL

Felgene leveres til pulver lakkering i neste uke.

_________________
Pontiac Firebird 1967
383cid

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Feb 2014 21:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 22. Sep 2013 18:28
Innlegg: 37
Bosted: Oslo
Felgene tilbake fra lakkering og fått polert opp kanten.
Blir gromt dette.

Vedlegg:
bilde 2.JPG
bilde 2.JPG [ 127.02 KiB | Vist 5878 ganger ]

Vedlegg:
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG [ 127.45 KiB | Vist 5878 ganger ]

_________________
Pontiac Firebird 1967
383cid

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support