AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 08:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 49  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 21. Aug 2012 01:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
:lol:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Aug 2012 18:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
I dag har eg vert på rørjakt, fant ett men det var for smalt helt nederst på stikkaksling..men lette litt til og fant ett perfekt ett..måtte bare forlenge det litt så sveisa på en stubbe.. også fant eg ei kokeplate øverst i garasjehylla også, funka som berre det..så da kan eg bruke den vist eg er sulten en gang eller varme opp hjullageret på ;) har også fått fiksa taklyset..ja så fikk eg framdekka i går..så då er det berre framfelgane eg mangler..håper eg får både dei og delene før helga så blir det vell krusings igjen på prøveskillt.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Aug 2012 20:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Da var det komt deler fra Sp motor, og da var det bare å få ræva i gir..

stikkaksling fikk bare ligge rundt 45min, men det var vist nok

Bilde

Oppvarming av hjullageret,trur no vertfall det hjalp litt, hadde plata på 500grader i 5-10min

Bilde

Fram med litt verktøy og underlag

Bilde

tataa, da var hjullager og låsering på

Bilde

lagerbane slått inn..

Bilde

Etterfylte noen dl med olje, skal ta oljeskift når eg har fått skifta på andre siden også og fått montert begge monterings delene.

Bilde

Mellomaksling ute

Bilde

Denne låseringen på krysset var smalere en normalt..trur det var den som gjor slik det blei slark i krysset..

Bilde

Kryss ute og reingjort.

Bilde

Nytt kryss satt i og skjekka om det var bra beveglighet

Bilde

Bremsesilyndrene eg fekk nye var litt større dim enn dei som sto i med tanke på den rundingen i sjoldet..så må frese ut hullet litt vist eg ikkje får noen andre da....også må eg skaffe større bolter da dei gamle var for små til dei nye... så eg limte pakningen som var dårlig på den gamle silynderen inntilvidere.. så må eg bestille meg monteringssett til venstre side av trommelen og ett kryss til..det blei vist ikkje med i pakken eg fikk i dag..sikkert berre en missforståelse..men men, har vert ute å kjørt litt og alt er som normalt,utenom litt kast i understell enda,,,var litt slark i det også ved pådrag......så da blir det PRØVESKILT I HELGA IGJEN!! 8) =D> :oops: :P :wink: =P~ :shock: :idea:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Aug 2012 01:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
:lol: måtte ta ett bilde i dag,, litt størrelsesforskjell, kjekt å ha en liten og en stor bil da... :oops:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Tor 10. Mar 2016 16:35, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Aug 2012 15:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
:lol:

Han dekkmannen kan ikke ha vært glad i deg den dagen du skulle ha på de smale dekkene på de breie felgene... =D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Aug 2012 17:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
He he la dei på skjølv, sjokkbloste dei på , men ja det blei litt lite gummi,195/40 på 9" felg og 3 bars lufttrykk :lol: :oops: skal ha nye dekk på dei felgene etter hvert.. til og med fått hakk på innsiden av felgkant pga stein hehe.. :S så det ser litt gape ut :P

Jaja da er prøveskillt ordna for i dag og på søndag, første bt plassen eg var på ville hun ikkje gi ut for søndag for hun mistenkte at eg skulle misbruke skiltene :lol: #-o så reiste til andre retning i fylket og tok en prat med dama bak skranken der,, det gikk fint siden er var så snill :mrgreen:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Aug 2012 17:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja ja stikkaksling er ute på høgreside, og den har ligget i frysen fra i går til i dag og ligger der enda.. regner fælt ute så venter litt med lagerskifte trur eg også til man blir 2 mann, lagde meg vertfall ett greit verktøy til å få skru justeringshjulet i går når trommel skulle av... Ellers har framfelgene komt i posten men er litt blakk for å hente dei ut,så får hente dei neste uke, siden man har 14dagers hentefrist.

Bilde
Bilde
Bilde

Lurte litt på denne gaffelen mellom bremsebåndene...skal den stå der blå strek er på bildet?? for på andre siden sto den i det hakket :S så blei veldig usikker egnetlig...

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Aug 2012 22:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
fikk restdelene til trommlene i dag, så nå kan alt bli komplett igjen etter hvert... fikk også kool blue filteret i dag :lol: nå får eg sikkert 20hk meir 8)

Bilde
Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 09:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Jo, den gaflen skal stå der, hvor den andre står.
Er også lurt, hvis du har alt demontert og få renset bakplata, og smurt bevegelige deler!
Specielt selvspenneren er ofte sammengroet av dritt, og trenger en rengjøring.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 12:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Hei, ja ser nå at gaffelen bør stå der pga ytterste bremseskodelen er nermere gaffel enn den andre opningen som den kunne ha stått i, da er det sikkert bare venstre side som har stått på feil plass. ja tenkte å smørre opp deler og rense litt, har vertfall 2 stk nye monterings deler for bremsene nå, dvs nye selvstrammer og noen braketter og fjærer til, det er fristende å sandblåse litt deler også men får se, ka eg gidder med det.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 15:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Pussa godt av overflatedriten med stålbørste så det blei bedre nå... har fått satt i igjen stikkaksling med nytt lager å kjo og hei, så begynte det å pissregne så da får vi ta igjen resten av monteringa seinere

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Aug 2012 20:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
I dag blei trommlene montert sammen igjen med nye delene og nye silyndere og justert bånda, fått i siste krysset i mellomaksling også... utrolig nok ser heile mellomakslingen skeiv ut når bilen går med hjula rundt oppi lufta..men det får bare være,vaier opp og ned..

Bilde
Bilde
Bilde

Fant også den bremsejusteringsgreia eller ka det er under bilen, denne hadde vist en ledning med føler på ellernoe..ledningen hadde vist smelta sammen inntil speedowire sist den brant..etter eg løsnet den, fungerte parkbrekklyset som normalt... så mulig ledningen har fått jording ellernoe via speedowire hmm rart..jaja..

Bilde

Har også tatt en typisk foring eu kontroll på bakaksling hehe,, må nok bytte alle foringene, ikkje rart bilen er nervøs på ræva..men det får eg ta igjen, kjøper inn foringer å legger dei midlertidig fremme i setet på kontroll der eg jobber skjølv,sånn dei skjønna at dei skal byttast :P :oops: :oops: i morgen var planen å skifte olje og pakning på akslingen,og kappe eksosendestussene litt meir u`killbare, venter litt til på framfelgene som ikkje har komt heilt enda..så er det vell eu kontroll neste trur eg.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Sep 2012 21:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
I dag blei det olje og pakningskifte på akslingen,samt bolt til den pinnegreia..

Lokk utav, begynte først å lure på vilken slags sperre dette her var, men såg det låg noen plater på begge sider av dei små tannhjula på sidene,så er vell en vanlig lamellsperre, men ikkje det eg har vert vandt med å sjå før..
Bilde

rensa lokket godt og magnet-metallspon oppsamleren og "huset"

Bilde
Bilde

pakningsgugge og pakning på plass

Bilde

fått ut det meste av oljen med å "grave" ut siste rest for hand,siden bil står i litt stigning...stor pinjong :lol:

Bilde

Pakningsgugge på plass her også

Bilde

lokk på og bolta strammet til rundt om i div rekkefølge,får håpe det blir tett når olja kjem på, boltene satt ganske løst på egentlig når eg skulle skru av lokket i dag,pakningen hadde sett sine bedre dager også.

Bilde

Bolten for diff pinnen har begynt å bli litt slitt også, var litt kanter på den..eller så er vell det normalt med minimal slitasje..

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 06. Sep 2012 14:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Har ikkje fått på olja enda i klokka,men det går vell bra at det står noen dager til, regner så forferdligt ute, er vell bare det og framfelgene eg venter på så skal eg bestille meg en eukontroll time tenkje i. begynde å sveise litt i verste døra også kanskje sånn det ser ut som det er ett prosjekt:P nå er det på tur til stavanger i helga på en liten ferie.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2012 22:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ikkje så masse som har skjedd her i det siste pga regn... men i dag blei det oljepåfylling på akslingen,og starta opp etter flere dager ute i vått vær..fikk vekk ett par jordingsfeil igjen og ute å testa bilen igjen en stund og parkerte..begynte å sveise i en bit på den verste døra.. ellers venter eg fortsatt på framfelgene fra amerikanskebildeler.no dei skulle vist være sendt den 10.09 :S begynder å lure på hvor dei blir av eller om posten har klart å rota noe bort.... fustrert... er bare dei eg mangler nå før eg kan bestille eu kontroll... ellers er fotbrekken like håplaus...får vell prøve ut det eg har tenkt på..

Bilde
Bilde
Bilde

ellers lagd en liten liste som kontrolløren kan være oppmerksom på,som skal ligge i bilen med noe foringer:

Dela som har vert bytta eller fiksa:

*Overhalt forgassar.
*Nytt bensinrør og overhalt tank.
*Nye Bremseskiver og klossa framme.
*Ny servoolje,motorolje/filter,bremseveske,kjøleveske
*Nye hjullager framme og bak+ tetninga.
*Høgre kalliper overhalt.
*Høgre framdel av ramme sandblåst og lakkert,
venstre side gjenstår,samt resten av ramme.

*Ny bakaksling pakning og olje.
*Nytt varmeregister.
*Montert tut.
*Fiksa el-nett for blinklys og andre lys.
*Nye stabilisatorstag ved stabstag framme.
*Nytt eksosanlegg.
*Nye dempara framme og bak.
*Nye bremsesilyndara og monteringsett i trommla bak.
*Sveist opp golv innvendig i bil og div.

Gjenstår:

*Skifte alle foringa i bakaksling,skal fiksast i vinter når bil blir parkert fram til sommar igjen.
*Ta rust utseende messigt utvendig osv.

Småting å huske på:

*Hold blinklysarm litt mot deg ved blink til H og V side slik det klikka.
*Hold girspak heilt opp i Revers for at ryggelys skal lyse.


:lol:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support