En oppdatering herfra.
Nå i sommerferien tenkte jeg se litt på dette med tenning og vakum på denne bilen min.
Status på motor til og begynne med var litt "tung" gange, men den dro godt (ok). slet litt med at den var litt tung på startern, og at den måtte passes på i gir, da turtallet sank litt for mye og den kunne stoppe(på tomgang). samt at plugger var fete og svarte. (les, ikke bra)
Hadde samtidig litt rasling på lett pådrag.
Starta med og lese meg fram til en plan på hva jeg burde starte med og må bare hylle "rockern" litt for svar på mange spørsmål i sticky på motor.
SÅ..jeg gjorde som man skal og blokkerte vakum på gasser, kobla til strobelampa og starta opp.
Merkelig nok syntes jeg motor gikk lettere uten vakum???
Grunntenning lå på ca 25 gr. Denne ble stillt opp til rundt 35gr i første omgang og rpm steg og motor gikk mye lettere.
Jeg prøvde koble til manifoild vakum, men det funka dårlig. motor stoppa og gikk helt for jævlig.
skiftet om til timed vakum, og motorn fikk en respons det står respekt av.
MEN, jeg syns kanskje tomgang er litt....variabel..DEt dreier seg ikke om mye, men la oss si 50 rpm opp og ned sånn innimellom. (Mulig jeg kanskje BURDE handle inn en justerbar klokke??)
Nå famler jeg meg litt rundt i blinde når jeg holder på med dette med pc`n lett tilgjengelig og Amcarforum på sjermen, men jeg forstår såpass at det dreier seg om og ha tdc merket av rett, og få gnist til og tenne bensingass på mest mulig rett plass
Men jeg har ikke(uansett hvor mye jeg leser) for meg dette med timed og maniold vakum. den totale forskjellen mellom disse. Men mener det er mengden vakum som produseres??
På timed vakum ligger nå idle på 36gr ca 900rpm og 3000 rpm ca rundt 50gr(med vakum). vet ikke om jeg har truffet helt enda, men jeg er på rett veg tror jeg.
Nå er ikke jeg av den typen som vil ha en "spolebil", men kanskje heller ha litt ekstra respekt og ta av

og et godt bensinforbruk. og så er det jo rimelig kjedelig og humpe seg fram med dårlig tenning med poffing i eksosen..huff.
Tok den ut på en liten test. Det er grus akurat her jeg bor, og jeg måtte virkelig være "lettpåtå" for ikke spole i bakken opp hit.
Tørr jeg virkelig påstå at jeg har hentet ganske mange "horsepower" bare på denne justeringen?????? (jeg mener det)
Det har i allefall skjedd en merkbar forskjell på høyrepedalen og jeg er bare glad til jeg
Men jeg vil jo ha denne tenningen så 100% som JEG kan få det til. Har det noe for seg og handle inn justerbar vakum i mitt tilfelle tror dere?
Litt usikker på hvilken converter som står på denne, men mener utifra lesningen at den er på 2000-2500.
spec:
350 med 383 strokerkit.gasser EDL-1407 kammen som står i nå er en edel-2102. Duration 278/288, Lift .420/.442 .
Tok et bilde av tennplugg fra syl 1..Ble litt bedre nå ja, fra oljete sort til lysere brun.
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275