AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 14. Nov 2025 11:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 25. Sep 2013 21:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Gratulerer med flott bil og hit til forumet. Er masse med råd og tips å få så bare å spørre og grave ivei ;) Den går vel ganske godt tenker jeg ?
Vi er en bra gjeng som holder til her i Oslo, og har peid å kjøre ut til Tyrigrava å børne å tirsdagene så det er bare å ta kontakt om du drar kjensel på noen biler.
Ellers blir det fokus på den nye klassen for gatebiler på gardermoen dragracebane til neste år, så hvis det er interessant er det like greit å investere i noen 15" dekk bak med slicks på å ha liggende på lur i garasjen ;) Folk kjører alt ifra høye 13 sekundere til breakout på 11.50, så det er rom for å komme med mye forskjellig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 30. Sep 2013 06:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

takk rokkern!
Tyrigrava er et bra treffpunkt, har stilt der ofte med min mc på onsdager. Nå som det har gjenoppstått er det en positiv ting for både mc og amcar folket.
Må som mc'en skal legges ut for salg til våren, blir det fokus på amcar fremover.

Er været fortsatt med oss blir det nok et par ganger til i år på Tyrigrava. Med bilen... siden mc'en er parkert for sesongen.
Kanskje vi ses der i morgen.

Har ikke selv kjørt dragrace, men skal ikke stå i veien for interessen. Skal helt sikkert følge med til neste år. :)
Takk for tipset!

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=23557

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Okt 2013 14:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da er det blitt tid for første "vinter" innkjøp. De org instrumentene må byttes.
Både speedo og turteller oppgraderes.

Fant denne siden gjennom en bekjent. Utrolig var man kan lage og designe selv.

Sjekk: www.speedhut.com

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Nov 2013 11:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tiden er moden for bestilling av girkasse +++.

Valget landet på en 4L60e med compushift II kontroller.
http://www.hughesperformance.com/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=62

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Nov 2013 22:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

På tide med en oppdatering:
Har fått dokumentert flere detaljer på motoren. Via delenummer funnet nøyaktig kit og til min store glede var det foretatt en dyna test av oppsettet.
Litt dritt at stroker kittet ikke er med her, men bør gi en god indikasjon på effekten.
For å oppsurmere kort. Chevy 4 bolts 350 blokk med stroker kit 383cid, holley 750.

Med informasjonen på denne testen + stroker kittet. Burde innslaget på 400HK+ komme noe tidligere...:-)
Motoren er fortsatt ikke innkjørt, så gleder meg sykt til sesongen!

Vedlegg:
1384287498_tmp_Motor.jpg
1384287498_tmp_Motor.jpg [ 45.82 KiB | Vist 5923 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Nov 2013 02:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Greit med kam, passe store topper, fint at du har stroker kit, kanskje kompen er enda litt høyere også. og torquen er forhåpentligvis litt høyere, og effekten 30hk pluss kanskje? Peak power på 6500rpm er ganske mye, med mer kubikk blir den flytta litt ned, kanskje til 6300 ? Er litt vanskelig å tyde hva som er 5500rpm og 6500rpm så mulig jeg bomma med 1000rpm...
Du har kjørt denna sant ?
Sikkert rimelig fresk ;) Ikke vær redd for å tømme gira skikkelig. Her er det nok greit med effekt til godt og væl 6500 ?;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Nov 2013 07:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er selv i tvil var stroker kittet faktisk tilføre, men burde som du sier flyttes antakeligvis hele toppen i kurven noe bakover samt noe opp. Maks peak er ifølge bildet 6500rpm.

Har kjørt bilen dette året, men ikke vært over 5200rpm grunnet innkjøring.
Man blir godt presset bakover i setet med voldsom økning i akselerasjon allerede på 4600rpm.
Har ikke fått testet noe utover dette.....

Det sitter nå en TH350 kasse i bilen, som ikke passer særlig godt til oppsettet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Nov 2013 19:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Th350´n er vel en super kasse til dette oppsettet? Klart, den får jo litt mye påkjenning og er muligens noe underdimensjonert, men er ikke super mye torque i motoren så den bør holde ok, hvis den er i god stand. I verste fall koster ikke en ny/brukt en så mye.
Men du bør ha litt converter og utveksling får å få skikkelig kick.
Ang når kassa skifter så er dette justerbart. Og du trenger ikke demontere bunnpanne engang for å komme til de rette delene.
Modulatoren justerer part throttle shifts, og guvernøren full gass skiftene.
Om du lar girkassa stå i første gir så vil den etterhvert som turtallet øker tvangsgire opp i andre. De fleste originale girkasser er satt opp til å tvangsgire mye før det du trenger. Kanskje rundt 4500-5500. Om du setter den i første og øker turtallet så finner du ut hvor den girer. Trenger ikke å ha full gass, når du låser den i første tar guvernøren over jobben, og går utenom modulatoren.
Her er litt om hvordan du justerer shiftinga på kassa. Dette er enkel skruing, men krever endel prøving og feiling for å få den til å gire på akkurat riktig sted. http://www.indianachevelles.com/members ... ernor-mods

Dette vil ikke påvirke delgass giring, da det er fortsatt kontrollert av modulatoren. Mange av disse er erstattet med justerbare modulatorer som du stikker en liten skrutrekker inni og justerer.

Litt om egen erfaring med dette..
Jeg har en zz502 motor. Den har original peak hk på 5200, peak torque 4400. Når jeg fikk bilen så gira den på 5000. 1-2. Jeg byttet så kam og fikk ny peak power på ca 5500-5600. For å dra nytte av peak effekt er det lurt å dra motoren litt over dette, da treffer den nærmere maks torque og har høyere effekt i det neste giret. Jeg ville derfor ha girskiftet rundt 58-5900, da treffer min andre gir i ca. 4500. For å få til dette kjøpte jeg det kitet fra B&M (tror jeg). Holdt på litt med fjærer vekter, og sveisa på litt vekt for å treffe nøyaktig. Jeg traff rundt 6100 og sa meg fornøyd med det. Effekten av å heve skifte fra 5000rpm til 6100 var helt enorm. Den dra endel bedre i første gir, men det kuleste er at når andre gir kommer, så skyter det bokstavelig fart og gir et skikkelig kick. Dette fordi jeg nå treffer 4500rpm istedet for 3600 som før. 2-3 giret har man litt bedre tid på og jeg skifter dette manuelt. Kan ikke andefale dette nok, og for deg med såpass høy peak effekt er det spesielt viktig !
Si at din peak er på 6300 med din strokermotor, vil jeg anse ca 6600 som et fint tidspunkt å gire. Eneste måten å finne ut hva som er helt best er å ta den på stripa og prøve seg fram, men det blir det ikke mulighet for i Norge så en "educated guess" er nok det nærmeste man kommer :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Nov 2013 20:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Yo Rokkern :)

Tusen takk for flott ut utfyllende svar!

Angående dyna testen og effekten av stroker kit.
En god bekjent mener at å øke volum ikke har innvirkning på antall hester, kun kurven vil bli endret men økt dreiemoment.

Må innrømme at jeg har ikke så mye erfaring med disse kassene, utenom at denne TH350 ikke girer riktig med gjeldende oppsett.
Prosessen du beskriver virker som en kjempe bra metode for å justere dette.

Bilen er først og fremst tiltenkt cruising, og ikke banekjøring eller drag race. Dermed ikke sagt at oppsettet ikke skal kunne utnytte motoren godt. Det er jo lov å gi på ...(av og til) :-)
Derfor tror jeg en converter med relativ lav stall speed er det beste valget, kanskje 2200-2500 rpm.. sånn mellomting?

Har nettopp fått hjem en ny kasse.
4L60e med compushift II kontroller.
En elektronisk kasse vil mulighet for å justere girskiftet kanskje noe enklere, samt å kunne velge mellom "normal" og "race" oppsett på kassen fra et lcd display inni bilen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Nov 2013 21:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Topp girkasse du har bestilt så det vil sikkert funke bra :)
Ang race/gateoppsett.
Ja med høy stall ofrer man litt kjørbarhet. Men kvalitetsconvertere kan ga ganske høy stall men fungere nesten som stock helt til du gir full gass.
Guvernør og modulator moddsene som jeg beskrev gir det beste fra begge verdener. Super mykt og tidlig girskifte på delgass, hardt og seint girskifte på fullgass. Så ingen kompriss ang cruising og kjørbarhet der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Nov 2013 14:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Dansken skrev:
På tide med en oppdatering:
Har fått dokumentert flere detaljer på motoren. Via delenummer funnet nøyaktig kit og til min store glede var det foretatt en dyna test av oppsettet.
Litt dritt at stroker kittet ikke er med her, men bør gi en god indikasjon på effekten.
For å oppsurmere kort. Chevy 4 bolts 350 blokk med stroker kit 383cid, holley 750.

Med informasjonen på denne testen + stroker kittet. Burde innslaget på 400HK+ komme noe tidligere...:-)
Motoren er fortsatt ikke innkjørt, så gleder meg sykt til sesongen!

Vedlegg:
1384287498_tmp_Motor.jpg

fin bil og motor!
ang effekten din, jeg har samme toppene og ganske likt oppsett på min 383 (http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /chevrolet)
.. bremser rundt 325hk på hjula i min manuellgira Camaro.
husk at de bremsepapirene er ved perfekte forhold i motorbenk (iskald innsugsluft, ingen servo/vannpumpe el eksos.) :wink:

disse monterer en motor dynostestet til 403hk , ved dyno i bil leverte den 238 whp. mangler 165hk! veldig bra lesning, mange artikler om g28. http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Nov 2013 09:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Interessant forum dette. Kjempe bra med flere innspill og meninger rundt effekt og girkasse oppsett.

Det er nok klart at kittet er testet til 420hk ved optimale forhold og artikkelen du linker til, bekrefter langt på vei at det skal endel kunnskap til for å oppnå full effekt av slike kit.
Bilen må da i en dynabenk for å få vite hvor nærme de 400 man er....

Krysse fingre for at motorbyggeren har gjort de rette valgene og små justeringene.

På denne "birden" er det benyttet nøyaktig samme delene som er testet.
Trick-flow topper, holley 750, edelbrock innsug osv...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Nov 2013 19:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dyno er etter min mening en fin måte å justere inn motoren. Hvor mye man klarer å øke effekt er det som er mest interessant. Tenker da ikke på bare topp effekt men average effekt i det området man er i ved fullt gasspådrag. 3000rpm og opp.
Et eksempel, får man 50hk ekstra i peak men 50hk mindre average, ja så vil bilen i snitt ha 50hk mindre. Klarer man derimot å øke 10hk over hele linja så vil bilen gå endel fortere, selv om peak er bare noe høyere.

Dyno har masse variabler, skal man teste ut hvor bra bilen går så er det ett sted som gjelder. På stripa!!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Nov 2013 22:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Word Rokkern! ;)
Blir stripa som avgjør, vi ses kanskje på Gardermoen ?

Sist endret av Dansken den Lør 16. Nov 2013 00:43, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Nov 2013 22:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:mrgreen:
Det gjør vi :)
Så sant det blir noen løp så ! Hvis ikke blir det Sverige.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support