AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 06:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 49  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 24. Jul 2012 23:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Nok en oppdatering #-o :oops: bagasjerommet endelig tørka så da fikk det ett lite strøk til der som det såg styggest ut etter vannsørpa....var vist blitt tørt igjen i kveld,så no ser det litt finare ut igjen... jeje...
Bilde

Sveisa litt i dag bak nederst og fikk rensa plata innvendig også og olja det inn med sånn karosseri greier,og sveisa uttpå igjen...og grunna..så da er det vell sparkling neste akkurat der...
gammel plate og ny.. blei ikkje perfekt men vel nok..siden metallet og slikt slo seg litt osv..
Bilde
Bilde

Kutta vekk plater i A stolpen, og reingjort med stålbørste,fått ut svampen,brukt sånn rustmelk noen strøk, olja inn med karosseri greier og sveisa utpå ett par biter..ikkje perfekt men vel nok... :oops:

Bilde
Bilde


Kommer ikkje til under a stolpen uten å ta av dør og framskjerm ellernoe...så det får eg ta seinere..

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Jul 2012 02:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Jau då er gulvet støvsugd og vaska over med tynner...og maskert litt her og der.... :^o :oops:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

vi prøver denne epoxy primeren... :oops:

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Jul 2012 21:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
I dag blei golvet dusja, biltemas epoxy primer var bedre å legge på når den blei blanda med litt tynner i 1,4dyse... ellers så kokte det heilt forferdligt noen plasser...men det får bare være,,mulig eg skraper det vekk før emaljelakk+ tynner skal over hele gulvet som neste steg.. har verken matta ned noe som helst i gulvet også..kokte både på orginal lakk overflate og noen plasser der det har vert mala...plata på førersiden var det ingen koking..men men driter i det :P ikkje le nå da.. :oops:

Bilde
Bilde
Bilde


Har også fått 2 av 4 felger i dag 8-) så nå blir det testing av litt dekk....først begynder eg med 295..må evt valse buen litt da..(innerkant) vist det går da uten evt subb eller slikt går eg for 245 eller 255 å tvinger dei på..får sjå.....har ikkje prøvd framme enda...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Jul 2012 02:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei

Kjekt å følge med på denne tråden... Det begynner å bli veldig bra... Følger spent med.
Har en god del sveise arbeid å gjør med vanen min... Grei anledning å begynne å sveise hehe
Har du mye erfaring med sveis?

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Jul 2012 11:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Hei, ja det går jo fremmover, he he...

ang sveising har eg ikkje sveisa så mye før,tok ett lynkurs på 5 min hos en kompis en gang og sveisa fine pølser på noe vinkeljern + noe info og har testa div apparater fra billigt til svindyre...etter det har gått i mest punkting med gass,største oppdraget eg har sveisa hittil var nye hjulbuer på en anna bil eg hadde med okå resultat.. både inner og ytterskjerm.
feks her...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Og typisk når vinden slår til som den ofte har gjort når eg har sveisa på oldsen blir alt heilt på tryne, sveiseapparatet er en drøm å sveise med (av og til) men andre ganger er det heilt på tryne..selv med bra jording og nedpussa sveisegods.. :roll: matinga tuller seg til og da blir det bare tull som oftest selv med utbytte av matedyser og instillinga... men skal spekulere litt meir på sveiseapparatet, det fineste er når sveisene bare smelter seg inn i metallet... sveiser bare på hakk 2 av 4 nå for å unngå gjennombrenning i tynnplater. men men øving gir mester etter hvert :^o ..

Men en annen ting eg tenker som ikkje alle andre tenker, all rust kan fikses og erstattes med nye plater :lol: folk får sjokk når dei ser bl.a den rusta døra mi på bilen #-o

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Jul 2012 17:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Jaja da var det bare å få rastlausheta ut, å se på gulvet i dag, hadde tørka en god del men er vell fortsatt ikkje ferdig herda da...men men. tok å skrapa vekk det verste "kokinga" her og der,støvsugde å kjo og hei og blanda meg en egen 2komp lakk i dag.. (sier vi) :oops: Biltemas emaljelakk og tynner + sikkens herder..heh.. blei ikkje så fint men det funka vertfall...

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 00:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
OldisEinart skrev:
I dag blei golvet dusja, biltemas epoxy primer var bedre å legge på når den blei blanda med litt tynner i 1,4dyse... ellers så kokte det heilt forferdligt noen plasser...men det får bare være,,mulig eg skraper det vekk før emaljelakk+ tynner skal over hele gulvet som neste steg.. har verken matta ned noe som helst i gulvet også..kokte både på orginal lakk overflate og noen plasser der det har vert mala...plata på førersiden var det ingen koking..men men driter i det :P ikkje le nå da.. :oops:



Jo vi MÅ LE, for det du holder på med er helt vilt... #-o

Jeg har i mange år skrevet og kranglet med folk om at BENGALAKK/Biltema Emaljelakk, ikke under noen omstendigheter skal påføres på ett bilkarosseri...

Så nå drar jeg fram spaden og du får den brutale sannheten... :mrgreen:



Hvis du gidder lese her, så ser du at dritten er oljebasert... oljebaserte greier skal males på huset... :^o

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og ... nel-36711/

+ at den ikke har herder, så den tørker jo aldri...
å ha i tynner, gjør bare at den "tørker ut" fortere, men den herder ikke!!!

At du SÅ kliner på Epoxy greiene, som er tynnerbasert, med herder... + at den tynnes mere med tynner...(som du gjorde)
ja, den er jo så sterk at den løser opp den oljebaserte 1 komponent Bengalakkdritten du hadde klint på først...
Sjekk siste setningen på beskrivelsen under:

Skal ikke påføres oven på 1-komponentprodukter.

Legg også merke til tørketider...

Temperatur: 5° C 20° C 30° C
Støvtør: 2 t 1 t 0,5 t
Kan overmales efter: 48 t 16 t 8 t
Gennemhærdet: 14 døgn 7 døgn 3 døgn

http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier ... mer-30623/

At du så heller Sikkens tynnerherder? i Emaljeoljelakken + tynner....
Ja, da ser du at du har blandet oljemaling, tynner og herder i ei røre som aldri vil herde :^o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 01:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
OBS! :oops: :oops: :lol:

trur eg må lese litt nøyere på boksene nestegang... men synst det va rart at epoxyprimeren kokte på orginallakken også.... humm... der eg har grunna fra før med hagmans sin grunning på sprayboks blei det null koking vertfall.. men men... får se om dette tørker nå vertfall :oops:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 10:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Sprayboks grunning er jo tynnerbasert, så Epoxyen du la på..... var ikke krasj =D>

Oljeprodukter og tynnerprodukter er krasj [-X


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 10:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Å du, kikka litt på bilde av de nye felgene dine...

Ser ut til å være god plass på innsiden mot hjulkassa, så subber det, så kan det være en ide å flytte senteret i felgen, så du får sentrert hjulet i hjulhuset... =D> =D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 13:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Bead-lock skrev:
Sprayboks grunning er jo tynnerbasert, så Epoxyen du la på..... var ikke krasj =D>

Oljeprodukter og tynnerprodukter er krasj [-X


Aha okei, jaja eg gjor nok en krasj :P hehe tenkte bare at form for oljemaling var greit å ha i gulv i bil, hørt mangen bruker linolje og noe maling ellernoe for å holde rust/vann vekke men. hadde vert like greit å ikkje hatt på epoxy i det heiletatt da #-o ,,humm.. men en anna ting er at bilen utvendig blir vertfall ikkje sprøyta eller rulla i maling slik som mangen gjør :lol:


Bead-lock skrev:
Å du, kikka litt på bilde av de nye felgene dine...

Ser ut til å være god plass på innsiden mot hjulkassa, så subber det, så kan det være en ide å flytte senteret i felgen, så du får sentrert hjulet i hjulhuset... =D> =D>



Ja blei ganske god plass innvendig,skulle nesten hatt felgen lengre inn men får bare prøve med litt dekk først, bilen blir jo ikkje sånn sett lav bak uansett så det kan jo hende det går greit. flytting av senter har eg hørt før, men hvordan gjøres det? skjærebrenner og sveise den litt lengre ut? alt fra 0-5mm hadde jo hjelpt på. men vi får spekulere litt først :oops: har jo ikkje lyst å snu felgen heller #-o siden alle hjulbuene er heile og bra så har eg lite lyst å valse innerkant som stikker innover, har valse fra gasolin eg kjøpte en gang, den er grei å bruke sånn sett men,jaja får sjå.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 15:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Å flytte senteret er en ganske enkel oprasjon...

Å kan gjøres uten at det blir stygt så lenge man skal ha senteret utover..

Regner med at det er sveiset senter, og som regel er de sveiset i 4-5 lange sveiser

Her er det bare å finne en god kutteskive, 1,6 mm til vinkelsliperen og sette seg godt til rette og ha tålmodighet...

For her er meget viktig at man bare sliper på senteret og ikke ringen

2x4 og stor hammer , BANG, og man kan justere ned senteret i felgen...
rettholt på tvers og måle ned til felgsentret, gjør at man får det likt rundt hele, og så er det å punkte 10 plasser så sentret er låst fast...

Da kan man begynne å sveise opp igjen de 4-5 sveiselarvene som man startet med å slipe vekk...
Bra med varme gir god gjennomsveis.. =D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 20:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ikkje dum ide det nei :D



Vell, i dag blei det lapping på bagasjelokket,, er nok meir rust under der rundt om sikkert...men tok det som var hull i,, skjærte ut, brukte stålbørste en god del,støvsugde og hadde på slik rustmelk noen strøk, og olja det inn etter det blei tørka.. lagde til nye biter,grunna baksiden og sveiste på og grunna utpå noen strøk alle plasser.. må til med litt sparkel her også...

Bilde
Bilde
Bilde

Fant også ut at bakakslingen som står på bilen nå er en 8,5" og ikkje 7,5" i følge denne siden her..så da er den ekstra akslingen eg har liggendes en 7,5" har eg skjekka,,, jippi kjekt å vite, bestillte feil pakning på sb motor har eg komt på i ettertid. :roll: så da må eg bestille en til #-o
Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 21:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Hvor har du kjøpt de felgene?
Blir knalltøff

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jul 2012 21:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Kjøpte via amerikanskebildeler.no :)
Liker felgene eg og, alle kan ikkje ha kromfelger heller :oops:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support