AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 16:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 20. Des 2013 22:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Pappa Wolf skrev:
BigDooley skrev:
Hvordan ser disse stålbuene ut, runde eller firkantete?, er dem til å demontere ved behov?
og er dem galvaniserte?
Leter etter noe lignende selv, vil legge presenning over for å få meg en carport, uten å måtte søke byggetillatele. Vet du ca. prisene på brukte?



De er vanligvis ovale, men det blir litt feil å si, da utformingene er forskjellige fra producent til producent!
Har enda ikke funnet noen som ikke er galvanisert, mye og høy fuktighet i drivhuse!
Har vært inne på tanken om å få tak i en håndfull byggegjerder, og ellers bare forsterke litt, og sette opp hjemmelagde takstoler, men har ikke kommet lengre end til tanken! hehehe (har hele tiden håpet på at låven ville bli erstattet med verksted, som lovet!)
Men har ikke lyst å stå ute i vinter å bli gjennomkald. (Et år med automatisk punktsveising, var nok, Brrrrrrrr)
Derfor jeg vurderer en eller annen form for dekke!

Har forhørt meg med den lokale trelastforhandleren, og der fant jeg ut at en stor BO.WIIK-presenning (10x8meter), og 4 stk pilarer i galv.stål (som bankes ned i bakken), + 2"x4" materialer blir en billig provisorisk garasje/carport. Da står ihverfall lastebilen min tørt og fint.
Ingenting hadde vært bedre enn oppvarmet kjempegarasje selvfølgelig, men dette koster mer enn bilene.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 31. Des 2013 09:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Oppe siden klokken 0430 i natt, på grunn av vinden!
Hadde ikke lyst til å skulle jakte på teltet igjen, så det har blitt mye kaffe, og en del timer på nettet, med mye opp å stå, ut og sjekke, inn å sitte, drikke kaffe, vindkule, faen, opp og ut igjen!
Og det kommer vel til å fortsette det meste av dagen!

Og låven står fortsatt! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 21. Jan 2014 10:24 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Tirsdag morgen, kaffen inntas i store gulp, innen man får kviknet til, for å kommet igang!

Komme igang med hva???

Husarbeide!!!! For jeg har fortsatt ikke hørt fra min saksbehandler på svv!
Sendte mail før jul, rett etter jul, og i går. stadig ingen svar! (dypt sukk)
Jaja, da kan jeg drømme mig litt bort da!

Den listen er ikke akkurat liten!

-Ledningsnett
-lykter, både for og bak
-Bakskjermer og nei, jeg vil ikke ha glassfiber!
-Taktrekk. En kompis i Danmark har liggende.
-Bensintank
-Bærearmer bak
-Forstilling. Byttehandel er avtalt, men jeg venter på svv's godkjennelse så jeg kan ta ut den gamle
-Girskifter. (Bygge selv eller kjøpe?)
-Pussermekanisme.
-Låsekasser til dørene
Og mye annet som jeg har glemt! hehehe

Mye av dette har jeg liggende fra andre biler, som "bare" skal bygges om til å passe. Mer kaffe.

Så kommer det en del sikkerhet inn i bildet! Bilbelter å Ruter!

Beltene har jeg liggende, men karosseriet må ha forsterkninger noen plasser, for å tåle påvirkningen fra en ulykke.
Og så har vi de famøse rutene!!!
Jeg vil ha laminert frontrute, og sikkerhetsglass i alle andre! En glassmester kan lage de til mig, men prisen kommer på 9000,- +++. Jeg kan kjøpe et sett med ruter i usa, til 4500,- alt inklusivt! ergo, selge Dodgen

Kaffen er god i dag!

Så kommer vi til problembarnet mitt!! Crankenstein.

Hvem pokker er Crankenstein???

Crankenstein, er en sbc305, som er kastet sammen av deler fra 5 forskjellige motore. fungerte glimrende for 4 år siden, men har ligget på lager i garasjen uten vedlikehold. siden den ble plukket ut av en gammel bruksbil.

Skal jeg gå for den, eller kjøpe ny! Hmm.

Den trenger uansett en total overhaling, så spørs er hva kan betale sig!!

En slurk kaffe til, å en overraskelse!!! Epost.

FRA SVV!!??

Avtale på fredag, hmm, jeg hadde egentlig planlagt å støvsuge katta å polere peisen innvendig, men joda, vi tar imot!!

Skynde sig å svare, at jeg er klar fra klokken 0900, og gi han en veiforklaring, som ikke kan misforstås!
Og forsiktig optimisme!

Kanskje varmedressen kommer i bruk likevel i år...

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 22. Jan 2014 13:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Endelig oppdatert :) Savnet denne tråden.

Bare litt bilder nå... :wink:

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 22. Jan 2014 18:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 831
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Lykke til, håper det ordner seg :)

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 25. Jan 2014 11:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Ja, desværre ble det ikke fredag, at han stakk innom, da det "kokset på jobben" som han sa.
Men jeg fik en telefon fra han, og vi avtalte, at han skulle komme mandag i stedet. Så det er bare et par dagers utsettelse, og det overlever jeg! hehehe
Har også hørt, at en ny amcarklubb er stiftet i nærmiljøet (veldig nær) så tenkte jeg skulle høre med de jeg kjenner i klubben, om hvornår, hvordan, og hvorledes!
Og har fått tilbud på mekkeplass, til en fornuftig pris. og vurderer den

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 28. Jan 2014 12:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Mandag kom og gikk igjen, men det gjorde kanskje ikke SVV? ;-)

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 28. Jan 2014 16:02 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fikk å vite at han måtte stå over mandag, på grunn av mye trailerkontroller, og som han sa. "Alt går jo i trailer å kjetting for tiden!"

Var de ordene han brukte, da han kom I DAG!! hehehe

Etter en kort runde omkring bilen, og noen får spørsmål, virket han fornøyd, og jeg fikk å vite at jeg ville få et vedtak i posten om et par dager! Så jeg danser ikke helt på bordet enda, men venter til jeg faktisk står med vedtaket i handa.
Men jeg har jobbet hardt de siste dagene, er djevelsk mye snø jeg har flyttet for hånd!!

Så litt trim har jeg fått! (kanskje bygge igloo til bilen!?)

Men jeg er betydelig mer opptimistisk nå, end jeg var tidligere i dag!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2014 11:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Fikk en epost i dag, med tilhørende fil, fra statens vegvesen.

Jeg kan begynne å bygge, men alt må dokumenteres, inkludert delenes opphav.
og bilen må naturligvis inn til endelig kontroll, innen jeg kan begynne å bruke den.

Og så har jeg støvet opp et par originale bakskjermer til Masteren.

Jeg trur jeg tar mig en pilz i kveld! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2014 16:06 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
dette kom på Epost

Vi viser til Deres søknad om ombygging av forstilling, bakstilling, bytte av motor og girkasse på overnevnte bil.

Ut i fra beskrivelsen av prosjektet i søknad finner vi at dette ligger innenfor definisjonen for ”ombygging” i Kjøretøyforskriftens kap 7, og ut i fra dette tilkommer det ingen avgiftsmessige forandringer. Det forutsettes at bilens originale ramme brukes med eventuell forsterkinger, samt at bilens originale karosseri brukes.

Ombyggingen består av følgende;
Ramme - kryss forsterkning av rammen med sikkerhets loop til mellomakslingen
Hjuloppheng - byttes fra bladfjæring til spiralfjærer
Bremser – byttes fra trommel til skivebremser
Styring – byttes fra styresnekke til tannstang
Aksler – byttes til GM 10 bolt
Dekk – byttes til 225/60R15
Girkasse – byttes til automat
Motor – byttes til 5,7 liter smalblock

Når det gjelder bilens bremser, så må for- og bakhjulsbrems være tilpasset hverandre og også tilpasset bilens effekt. I tillegg må de oppfylle kravene til blokkeringsrekkefølge, noe som eventuelt kan gjøres ved hjelp av en bremsekraftregulator for bakakselen. Det må benyttes 2-krets bremsesystem i forbindelse med at det monteres større motor mv.

Når det gjelder hjuloppheng og fjæring så er det viktig at disse også er tilpasset bilen/rammen og at innfestingen er tilfredsstillende i forhold til krefter/momenter, styrkekrav og funksjon. Når det gjelder hjulsopphenget så må dette også være dimensjonert for å tåle de krefter og den vekt som bilen får etter ombygging.

Bilen ønskes utstyrt med 15” felg dimensjoner foran og bak, Dette kan tillates dersom kjøre/bremseegenskapene ved prøvekjøring er akseptable, Vi vil tilføye at bilens skjermer skal dekke hele hjulets bredde, slik at de mest mulig effektivt hindrer fare og ulempe for annen trafikk ved vann-, og steinsprut fra hjulene.

Vi vil tillate en ombygging av kjøretøyet i henhold til søknaden, men må under ombyggingen ha mulighet til å følge med i arbeide som blir gjort.
All sveising og ombygging av rammen må dokumenteres.
Det må avtales tid om visning av rammen når den er ferdig ombygd før karosseri er montert.

Det presiseres midlertidig at dette ikke er en forhåndsgodkjenning av ombyggingen, kun en tillatelse til å begynne arbeidet. Hele ombyggingen vil bli vurdert når bilen er ferdig og endelig godkjenning kan gis.

Alle komponenter som benyttes må det dokumenteres opphav på.

Dersom vi finner det påkrevet, kan vi kreve ytterligere forandringer eller dokumentasjoner vedrørende ombyggingen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2014 18:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
:D Dette var hyggelig lesning Wolf, Grattulerer så mye! Håper du finner tilbake arbeidslysten igjen, (vært litt stille på tråden din i vinter?) og nå kan du kanalisere all energi på råddn framover =D> =D>

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2014 10:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
gMcnut skrev:
:D Dette var hyggelig lesning Wolf, Grattulerer så mye! Håper du finner tilbake arbeidslysten igjen, (vært litt stille på tråden din i vinter?) og nå kan du kanalisere all energi på råddn framover =D> =D>


Jotakk, er ganske fornøyet med resultatet til nå, selv om jeg ser en del utfordringer forute.
Blandt annet kravet om dokumentasjon på delenes opphav!
Mange av de deler jeg har liggende, er jo deler som jeg har samlet gjennom mange år, og jeg har ikke lengere kontakt med de jeg kjøpte/fikk av.
Kravet til dokumentasjon på sveisingene, aner jeg ikke hvordan jeg skal forholde mig til, så jeg sendte han en mail å spurte, om bildedokumentasjon, og forklaring var nok. (kommer jo til å legge det meste ut her likevell! hehehe)
Men nå må vi se.
Har fortsatt mye jobb på på karosseriet!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2014 11:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Når det gjelder sveis så hjelper det bra på å ha en WPS og en sertifisert sveiser. Du kan tilpasse og punkte sammen så får du sveiseren til å ferdigstille sveisene. Når du kjøper stål så ber du om 3.1 sertifikat, det får du med. 10% NDT bør holde.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2014 12:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
burde ikke være noe problem med sveisene, da jeg har danske papirer på mine ferdigheter, men ellers har jeg flere venner med norsk sertifikat! hehehe
Stål får jeg fra en kompis, som jobber innen for industrien!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2014 13:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
1:Sjekk først at dine papirer er gyldige, sertifikat går ut.
2 WPS kan være greit å ha, selv om karbonstål normalt er lett sveisbart.
3:Materialsertifikat er greit å ha for å dokumentere hva du har brukt. Sort stål er ikke sort stål. Ikke alt som er like sveisbart med MIG, noe bør TiG sveises.
4: NDT på kritiske punkt som hjuloppheng.
5: Visuell NDT som kontrollerer for kantsår, a- mål osv.

Var bare ment som et svar på spørsmålet om sveisedok. :-)

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 24 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support