Har da hatt en ’68 dart stående på gården ”en stund” , og med lappen innen rekkevidde snart, så tenkte jeg det var på tide og få ut finger’n.
Først kan jeg vel komme med litt info om dartlørja:
Det er en 1968 Dart GT, hardtop selvsagt, norsksolgt, med 273 og 904, rød i fargen.
Far min ble stolt eier av den i 1975, for den nette sum av 18 000, som gikk i lomma på en raggartype fra oslokanten. Bilen ble flittig brukt, sammen med en Datsun 510 av samme årsmodell, og fikk etter hvert en litt skremt 318 under huven, og lister fra både 67 og 68..
Bilen har hatt ett litt hardt liv, med ett par renoveringer allerede, etter nærkontakt med bensinpumper (dame bak rattet…) og med en Fiat 125, som antok fasong som ett trekkspell, mens Darten slapp unna med en ødelagt skjerm og en inntrykt sjåførdør, noe den enda sliter med.
Så vidt jeg vet, har bilen aldri stått i en garasje, og det har vel gitt den en viss patina.. som skal beholdes inntil videre. Rust finnes, ja. Bakskjermer og bagasjerom har fått noen luftehull, og eksosanlegget har gått sin vei… I tillegg burde vel framsetene få seg noen nye trekk.
Med låven full i deler, og mye tid til overs, burde det da bli en bil av denne igjen, forhåpentligvis en som kan sette på plass en og annen Volvo
Observante på forumet har kanskje sett den før, da en viss totning har bilde av den og ei sliten Ford stasjonsvogn i signatur’n.. men legger allikevel med ett par *gamle* bilder, som viser litt mer av kjerra...