AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 11. Des 2024 21:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 473 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 10. Des 2023 21:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
Jeg har hørt om det, men aldri sett det.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Des 2023 21:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
MOTORAD 7200195, fail-safe termostat. Ved svikt skal den låse seg åpen, for å forhindre koking…
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 00&jsn=277

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Jun 2024 14:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Da jeg plutselig fikk driftsstans inne i en tunnel for noen år siden, så kom jeg til at jeg måtte ha noen form for nødblink. Siden den gang har jeg kjørt rundt med en lyspuck fra Biltema, men i dag fikk jeg ånden over meg.
Bilde
Etter å ha lest meg litt opp så jeg at jeg trenger en lysbryter type DPST (double pole, single throw). Da kjører jeg batteristrøm (gjennom sikring) inn på begge polene i den ene enden av bryteren, og i andre enden kjører jeg strøm til LEFT FRONT på den ene polen, og RIGHT FRONT på den andre. Dermed kan jeg kjøre batteristrøm ut på blinklysene fremme, uten at kretsene til høyre og venstre kobles sammen.
Bilde
Bak er det ikke like lett, da jeg har røde brems/blink bak. Og kobler jeg sammen lyskretsene til LEFT FRONT og LEFT REAR så tennes blink foran når jeg bremser. Ikke helt som jeg ønsker. Men så fikk jeg tak på en enveis-diode, og dermed kan jeg sende strøm til blinklysene bak, uten at jeg sender strøm fra bremselysene til blink foran!
Bilde
Så er det bare å finne en fin plass til lysbryteren.
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Sist endret av AW-100 den Man 01. Jul 2024 13:06, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Jun 2024 08:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
snedig løsning.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Sep 2024 21:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Årets PKK på Jeepen ble litt heftigere enn forventet… ](*,)

Bilde

Frieksos viste seg å være to sprukne grenrør på eksosmanifolden. Elendig passform på den nye gjorde at jeg brukte 3 dager bare på å få montert ny manifold!

Bilde

Når jeg allerede hadde ryddet frem motoren så heiv jeg like godt inn ny radiator og, da den gamle bare begynte å bli tett.

Bilde

Så måtte det ene drivakselkrysset byttes. Når jeg hadde navet av så byttet jeg ut hele navet til et nytt jeg hadde liggende, da sommerdekkene kneip i senterhullet.

Nå venter jeg på siste rest med deler fra USA, nye bremseband bak, høyre styrestag og ny TPS. Justere ned den høyre lyskasteren pga feil lysbilde, så blir det ny PKK, uti oktober en gang!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Nov 2024 19:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Hvis akseltettingen på bakakselen blir dårlig vil det lekke diffolje ut i bremsetrommelen og gå ut over bremsevirkningen.

Start med å parkere bilen stabilt, og løsne hjulboltene. Sørg for at bilen ikke kan rulle. Jekk opp bakenden og sett bukker under akslingen, og skru løs hjulet. Legg dekket under ramma for ekstra sikkerhet. Ta av bremsetrommelen.
Bilde

Løsne de 4 mutrene i bakplata. Du kommer til gjennom hullet i anleggsplata: Skru løs en mutter, så dreier du hjulet på motsatt side slik at hullet kommer over neste mutter.
Bilde

Når alle mutrene er av trenger du en glidehammer, min er fra Biltema, 18-385.
Bilde

Dana44 er enkel slik, her trenger du ikke å demontere difflokket. Akslingen er kun festet med bakplata og kan nappes rett ut.
Bilde

Husk også å nappe ut lagerskåla fra akselrøret. Glidehammeren fungerer utmerket også til dette.
Bilde

Låsekragen er presset på akslingen. For å få den av må den deles. Bruk et 6mm bor, og bor deg inn i kragen. PASS PÅ at du ikke borer for dypt, du må ikke skade akslingen. Jeg brukte så en Dremel kutteskive for å svekke kragen ytterligere. Et rapp med en meisel, så sprakk kragen. Pass på at akslingen ikke henger, du kan slå den skeiv!

Så må du bruke kutteskiva på nytt, for å dele opp selve kulelageret. Plukk ut alle kuler, og kast.
Bilde

Lagerbanen må også deles med kutteskiva. Her og, vær forsiktig så du ikke skader akslingen! Akslingen har en krage rett innenfor lagerbanen, kke kutt i denne. Kutt litt og litt, og bruk meiselen jevnlig og se om lagerbanen sprekker. Vær HELT sikker på hvilken vei lagertettingen sitter. Napp av den gamle tetteringen, og rens akslingen godt. Dytt på den nye tetteringen, men pass på å ikke dytt den for langt, den skal kun gli langs den maskinerte delen av akslingen. Bruk litt silikon på yttersiden av tetteringen for å holde tett.
Bilde

Sett det nye hjullageret godt inn med hjullagerfett. Gli det inn på akslingen. Pass på retningen av lageret! Følg på med låsekragen. Så er det bare å fyre i gang pressa! På ca. 8t fikk jeg lageret helt på plass. Økte trykket til 10t, og tok meg en kopp kaffe for å være sikker på at lageret kom helt inn.
Bilde

Som det sees på bildet så lot jeg kråkefoten til glidehammeren henge på navet. Når jeg skulle dytte akslingen inn i akselrøret monterte jeg stammen til glidehammeren på kråkefoten for å få hjelp med balansen. Stikk akslingene inn i akselrøret, og roter litt på den for å få den til å gå i inngrep på splines i diffen. Når du kommer så langt at hjullageret skal inn i akselrøret må du gi den etpar lette kakk med en gummihammer.
Bilde

Så er det bare å skru fast bakplata mot akselrøret. Skru i et stjernemønster, og øk torque underveis slik at tetteringen setter seg jevnt. Jeg kjørte først 20Nm, og avsluttet med foreskrevne 43Nm.

Legg merke til de to hjulmutrene: Da kunne jeg bruke en stor fastnøkkel til å dreie akslingen slik at hullet i anleggsflata passet med muttene, uten å være redd for å skade gjengene på hjulboltene.
Bilde

Hvis du må bytte tettering er det sannsynlig at du har fått diffolje inn i bremsetrommelen. Vurder om du må bytte bremseskiver og, da du kan ha fått olje inn i bremsebelegget.

Så er det bare å montere bremsetrommel og hjul, og slippe bilen ned fra bukkene igjen.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Nov 2024 20:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Når Plymouthen kom til Norge i 2010 så manglet den både build sheet og trim tag. Men etter intensiv søking klarte jeg etter hvert å få tilsendt en utskrift av IBM punch card fra FCA Historical Services.
Bilde

På bakgrunn av dette, og etter dokumentasjon av eierskap på bilen, fikk jeg trykket opp en repro trim tag hos Mopar Motor Consulting (MMC Detroit).
Bilde

Etter FCA sine undersøkelser og MMC Detroit sin kunnskap har jeg via diverse online trim tag tutorials fått bekreftet at dette er så nært den originale trim tag’en som jeg kan komme!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Nov 2024 20:41 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
Fy pokker så cool.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 473 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support