Hvis akseltettingen på bakakselen blir dårlig vil det lekke diffolje ut i bremsetrommelen og gå ut over bremsevirkningen.
Start med å parkere bilen stabilt, og løsne hjulboltene. Sørg for at bilen ikke kan rulle. Jekk opp bakenden og sett bukker under akslingen, og skru løs hjulet. Legg dekket under ramma for ekstra sikkerhet. Ta av bremsetrommelen.
Løsne de 4 mutrene i bakplata. Du kommer til gjennom hullet i anleggsplata: Skru løs en mutter, så dreier du hjulet på motsatt side slik at hullet kommer over neste mutter.
Når alle mutrene er av trenger du en glidehammer, min er fra Biltema, 18-385.
Dana44 er enkel slik, her trenger du ikke å demontere difflokket. Akslingen er kun festet med bakplata og kan nappes rett ut.
Husk også å nappe ut lagerskåla fra akselrøret. Glidehammeren fungerer utmerket også til dette.
Låsekragen er presset på akslingen. For å få den av må den deles. Bruk et 6mm bor, og bor deg inn i kragen. PASS PÅ at du ikke borer for dypt, du må ikke skade akslingen. Jeg brukte så en Dremel kutteskive for å svekke kragen ytterligere. Et rapp med en meisel, så sprakk kragen. Pass på at akslingen ikke henger, du kan slå den skeiv!
Så må du bruke kutteskiva på nytt, for å dele opp selve kulelageret. Plukk ut alle kuler, og kast.
Lagerbanen må også deles med kutteskiva. Her og, vær forsiktig så du ikke skader akslingen! Akslingen har en krage rett innenfor lagerbanen, kke kutt i denne. Kutt litt og litt, og bruk meiselen jevnlig og se om lagerbanen sprekker. Vær HELT sikker på hvilken vei lagertettingen sitter. Napp av den gamle tetteringen, og rens akslingen godt. Dytt på den nye tetteringen, men pass på å ikke dytt den for langt, den skal kun gli langs den maskinerte delen av akslingen. Bruk litt silikon på yttersiden av tetteringen for å holde tett.
Sett det nye hjullageret godt inn med hjullagerfett. Gli det inn på akslingen. Pass på retningen av lageret! Følg på med låsekragen. Så er det bare å fyre i gang pressa! På ca. 8t fikk jeg lageret helt på plass. Økte trykket til 10t, og tok meg en kopp kaffe for å være sikker på at lageret kom helt inn.
Som det sees på bildet så lot jeg kråkefoten til glidehammeren henge på navet. Når jeg skulle dytte akslingen inn i akselrøret monterte jeg stammen til glidehammeren på kråkefoten for å få hjelp med balansen. Stikk akslingene inn i akselrøret, og roter litt på den for å få den til å gå i inngrep på splines i diffen. Når du kommer så langt at hjullageret skal inn i akselrøret må du gi den etpar lette kakk med en gummihammer.
Så er det bare å skru fast bakplata mot akselrøret. Skru i et stjernemønster, og øk torque underveis slik at tetteringen setter seg jevnt. Jeg kjørte først 20Nm, og avsluttet med foreskrevne 43Nm.
Legg merke til de to hjulmutrene: Da kunne jeg bruke en stor fastnøkkel til å dreie akslingen slik at hullet i anleggsflata passet med muttene, uten å være redd for å skade gjengene på hjulboltene.
Hvis du må bytte tettering er det sannsynlig at du har fått diffolje inn i bremsetrommelen. Vurder om du må bytte bremseskiver og, da du kan ha fått olje inn i bremsebelegget.
Så er det bare å montere bremsetrommel og hjul, og slippe bilen ned fra bukkene igjen.