doey skrev:
Herlig og se ditt motorbygge, og jeg har stor tro på dette, du må virkelig ha god peiling på det du driver med ser det ut for? 175 i sylindertrykk er jo perfekt, men av erfaring så er det ikke alltid det teoretiske trykket blir og stemme 100% ... Har bygget på gammel sbc mange ganger men kommer alltid over 200-220 psi der om jeg skal snuse på 500hk, er vel bedre og bygge på litt mere moderne motor med bedre flow i utgangspunktet som du gjør

Jeg skal ikke påstå jeg er flink til noen av delene. Men pga interessen for gamle biler og at man ikke er millionær, så blir det litt sånn at man må lese seg opp selv dersom man skal ha noe gjort.
Det sagt så hadde jeg vel min første bil med datasprut i 2009 og har bygget mange siden den gang og eier pdd 5 biler som har datasprut enten i seg allerede eller på vei inn.
Jeg turbokonverterte en sugemotor i 2009 og ganget den orginale effekten med ca 2,5. Bygget så en 2v sugemotor fra bunn av med 95hk per liter og 80% av maks moment tilgjengelig allerede ved 2000 rpm i 2012 og ellers mange biler med datasprut mellom da og nå. Denne LQ4-motoren er den første siden motoren min i 2012 jeg bygger "fra bunnen av" uten at det bare er vanlige overhalinger.
Jeg har og hjulpet til innimellom på et motorverksted, så jeg kan bruke en del av maskinene til maskinering selv.
Og jeg har litt nå og da brukt dynobenk selv siden 2012 siden en kompis av meg handlet det den gangen.
Hvorvidt bygget nå kommer til å gi 500hk eller ikke vet jeg faktisk ikke da jeg ikke har flowtall på toppene. Det er egentlig umulig å gi noen kvalifisert gjetting uten å vite dette. Men ut fra orginale tall på 317-toppene samt at jeg amatørmessig har frisert litt på dem (og håper jeg ikke bare har ødelagt dem), så anser jeg det som realistisk at jeg KAN nå målet.
En annen ting er jo LS6-innsuget som er en begrensning på dette med mindre man har veldig mye motor som ønsker å dra inn luft. Men da er den jo og bare en enda større brems i flowen enn den er på en snillere motor.
Drømmen er 500 iallfall. Det er et kult tall.